Forum > Geluid

Subs Bridgen of niet ?

(75 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
26-8-2007 15:15

sjampiejo schreef:

Thanks.. alleen waarom zie ik geen speakon? Of ben ik nou gek/blind(/dom) wink ;)
Even hier bij newline opgezocht:
Afwijkende foto van de achterkant. De werkelijke achterkant heeft XLR en Jack ingangen, XLR doorlus en links, rechts en brug Speakon uitgangen (helemaal zoals het in Europa verplicht is dus). De foto en tekst is van de Amerikaanse versie. Het wachten is op de Europese tekst en foto's. Maar wees gerust, de Europese versie werkt, helemaal zoals het hoort, op 230V ;-)
Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...
SjampiejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2007
Laatste: 26-6-2009
Berichten: 119
1-9-2007 19:58
Zoo inmiddels is mn AA v4001+ binnen.. razz :p
Heb de handleiding doorgenomen.. alleen wat dat berteft ben ik best een noob ashamed :$ In de eerdere posts was ik er al uit dat in het gebrugde subwoofer systeem van mij, het parallel aangesloten moet worden, versterker op bridge mode moet staan (logisch), cross over functie uitgeschakeld moet zijn (heb zelf een CX-2310 cross over), speakon kabel van de versterker naar de 1e sub (input), van de 1e (output) naar de 2e sub (input). Rechterkanaal gebruik je niet.
Zoo the story till so far..

Zit met een paar vraagjes:

1.Waar moet je eerste speakonkabel in de versterker komen, die naar de eerste sub gaat..? In de handleiding staat een bridge voorbeeld, alleen daar gebruiken ze alleen die zwart/rood tulip/jack aansluitingen.
2.Moet de subwoofer mode aan of uit staan op de versterker?
3.Moet er nog wat anders aangesloten worden in de bekabeling doordat ik de versterker ga bruggen? Cross naar versterker misschien? in de handleiding staat bij de bridge mode een kruis door de onderste XLR input, maar weet niet of dat ook hier van toepassing is..

Thanks! happy :)
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
1-9-2007 20:11

sjampiejo schreef:

edit; knip
1. Maakt geen zak uit, zolang je maar je kabeltje op +1 en +2 hebt ;-).
2. Kan hoeft niet... maar het staat in de handleiding wat die doet!
3. Nee... een kruis door de onderste XLR betekent niet gebruiken ;-). Dus alleen 1 XLR in de bovenste XLR aansluiting... en misschien nog een split... dat je met 2 outs vanuit je behringer in 1 in van je amp gaat....

Als je een keer in de buurt bent binnenkort wil ik dit best voor je doen! Moet je alleen wel even je spullen meenemen...

Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
1-9-2007 23:40
Bovenste speakon. Staat letterlijk in de handleiding (en volgens mij zelfs achter op de versterker). Pin 1+ en 2+ nemen (1+ is plus, 2+ is min).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SjampiejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2007
Laatste: 26-6-2009
Berichten: 119
3-9-2007 16:31

Daniel-sound schreef:

1. Maakt geen zak uit, zolang je maar je kabeltje op +1 en +2 hebt ;-).
2. Kan hoeft niet... maar het staat in de handleiding wat die doet!
3. Nee... een kruis door de onderste XLR betekent niet gebruiken ;-). Dus alleen 1 XLR in de bovenste XLR aansluiting... en misschien nog een split... dat je met 2 outs vanuit je behringer in 1 in van je amp gaat....

Als je een keer in de buurt bent binnenkort wil ik dit best voor je doen! Moet je alleen wel even je spullen meenemen...

Daniel
Dat langskomen wordt vrij lastig denk.. je woont 150 km verder weg.. laugh :D Maar iig bedankt voor t aanbod!!

1. Zoals Dré schreef, bovenste speakon nemen, dan heb ik toch automatisch +1 en +2?
2. Wisselpunt frequentie regel ik wel via mn cx2310 cross-over
3. Onderste XLR op de versterker zal ik niet gebruiken wink ;) Dus 1 XLR van de cross (low-output Left)? naar de versterker (bovenste XLR, staat in handleiding). Low output (Right) gebruik ik niet neem ik aan.. dus kan mn XLR kabeltje uit de Cross trekken razz :p
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
3-9-2007 21:02
Dacht ik al ;-) 150 KM is ook een eind.

1. Dat 1 en 2 gedoe gaat vooral om je kabel! De versterker geeft signaal uit op +1 en +2 en dat moet JIJ in je kabeltje omschroeven (in een 4polige connector uiteraard)
3. Je kunt ook een verloopje gebruiken... dat je 2x XLR in 1 xlr propt ;-) dat doe ik nu met mijn tulpjes/jacks...

Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...
SjampiejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2007
Laatste: 26-6-2009
Berichten: 119
3-9-2007 21:28

Daniel-sound schreef:

Dacht ik al ;-) 150 KM is ook een eind.

1. Dat 1 en 2 gedoe gaat vooral om je kabel! De versterker geeft signaal uit op +1 en +2 en dat moet JIJ in je kabeltje omschroeven (in een 4polige connector uiteraard)
3. Je kunt ook een verloopje gebruiken... dat je 2x XLR in 1 xlr propt ;-) dat doe ik nu met mijn tulpjes/jacks...

Daniel
1. Ow dus ik moet mn speakonkabel openschroeven en dingen gaan verwisselen waar ik geen verstand van heb? sad :( Dit is namelijk de 1e keer dat ik dit hoor.. kreeg altijd te horen dat het supersimpel was om te bruggen.. en je gewoon je subs moest doorlussen en wat betreft de versterker: bridgemode, bovenste XLR gebruiken, bovenste speakon.. klaar is kees..

3. Kan het of moet het ook?

Ik heb t trouwens net aangesloten (gebrugd) en het werkte ook nog wink ;) Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of alles goed aangesloten zit (ingesteld staat) omdat ik niet in mn woonkamer ff met 5000W RMS versterkervermogen ga lopen knallen! laugh :D
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
4-9-2007 16:52
1. Ik kan je voor een kleine vergoeding van de onderdelen + evt postzegel,
wel even zon verloopje opsturen... Dat zou dan een 4p. speakon stekker + 2p. female en klein stukkiej kabel worden...

3. Moet niet.. wel lastig met een stereo signaal op je subs... Hoor je alleen links of rechts...

Ennem... hoe zouden de buren 5000 watt vinden laugh :D
Je haalt nu waarschijnlijk niet alles uit je versterker...
Slechts 2500 watt.. denk ik...

Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...
SjampiejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2007
Laatste: 26-6-2009
Berichten: 119
5-9-2007 17:39
Het verhaal wordt nog leuker happy :)

Ik denk ik haal even een 4 polige plug en 2 xlr kabels bij de prof. audiozaak (Overdevest) hier in Alphen aan den Rijn.. Kom binnen.. en de dialoog start:

Ik: "Hallo, ik wil graag 2 xlr kabeltjes" (er hingen er pak m beet 50 aan de muur achter de balie)
Meneer 1: Staart eerst 10 seconden naar de muur en pakt vervolgens een paar tulip stekkers
Ik: "Nee dit zijn tulips, ik wil graag xlr kabels"
Meneer 1: "Ow ehmm xlr kabels..."
Ik: "Ja die hangen daarzo onder, doe er maar 1 van 1,5m en 1 van 3m.. (na flink zoeken had ik mn xlr kabels!)

Ik: "en dan wil ik nog een 4 polige speakon connector aub"
Meneer 1: Loopt naar achteren en komt 5 min. later terug en legt een 2 (!!) polige connector voor me neus neer
Ik: "sorry maar dit is een 2 polige en ik wil graag een 4 polige"
Meneer 1: Loopt weer naar achteren en paar minuten later komt er iemand anders die er 'meer' verstand van heeft
Meneer 2: "waarom heb je een 4 polige connector nodig?"
Ik: "ik wil graag mn subs gaan bruggen, heb veel navraag gedaan enz enz en ik heb een 4 polige plug nodig"
Meneer 2: "ik zit al 20 jaar in t vak en heb daar nog nooit van gehoord"
Ik: "Tja.. nogmaals, ik heb het van meerdere gehoord, heb nu een 2 polige en het moet een 4 polige worden met +1 en +2"
Meneer 2: "weet je hoe ik dit noem? Prutsen! Je versterker gaat hier echt kapot van"
Ik: "sorry maar ik heb er niet zoveel verstand van, het staat in de handleiding en diverse ervaren personen raden het me aan!"
Meneer 2: "wat voor versterker heb je eigenlijk?"
Ik: "een American Audio v4001+"
Meneer 2: Lacht een beetje en zegt: "dus je wil je subs met zo'n versterker gaan bruggen, dat houdt zo'n slechte versterker nooit vol, je kan er een eitje op bakken na enige tijd"
Ik: "ik heb diverse versterkers met elkaar vergeleken en deze komt erg goed uit de bus qua prijs/kwaliteitsverhouding en ook dat ie stabiel is op een brug bij 2x 2Ohm
Meneer 2: "dat kan echt niet, als de versterker het wel goed zou doen levert hij nooit zoveel wattage"
Enz enzzz...

Á fijn.. Ik zal me verder maar inhouden over deze desbetreffende zaak.. uiteindelijk had ik toch mn xl'r kabeltjes en een 2e hands 4 polig plugje te pakken... met veel.. heeeel veeeeel tegenzin.. sad :(

[Daniel-sound levert me nu trouwens het benodigde verloopje!!]
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
6-9-2007 00:16
Zit iedereen er hier nu naast of ben ik gek?

Vanuit je cross komt er één XLR kabel je 4001+ in. Je stelt de 4001+ op "Bridge" in, en pakt een speakon kabel. Daar haal je aan één kant de speokon plug af, en je maakt de 2 kabels (neem aan dat de kabel 2-polig is?) aan de 2 bridge-uitgangen vast (de 2 middelste, er staat ook een streepje tussen en het staat er links boven nog beschreven ook). Dan ga je met die kabel je 1e sub in, en van je 1e sub naar je 2e sub.

En loop alsjeblieft niet met zoveel vermogen en verloopjes te kloten als je absoluut niet weet hoe het werkt!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)