Forum > Geluid

Prijs/ kwaliteit/ inzetbaarheid 18 " kasten

(58 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
30-7-2006 15:17
Er wordt in de pdf's verder niet gesproken over compressor / limiters instellingen.
Deze worden wel gebruikt ik leg het uit zoals ik het zie.

Als je een 15" speaker in een kast laad en dit systeem kan je met een orginele processor, met een eq in een kritisch gebied (40Hz) +2Db, met een q van 2, met een low cut van 35Hz 12dB/okt, met 300watt meer belasten dan een andere procesor met dezelfde instellingen, met gelijke kast, gebruik je compresor / limiters.

Ik heb tussen mijn controller (ook xillica) en eindversterking (laag) ook een compressor / limiter.
Als ik deze uit zet kan ik minder naar de versterker sturen dan deze aan staat, sterker nog mijn versterker kom met de compressor limiter AAN, niet in de clip (als de compressor / limiter uit staat, met hetzeldfde vermogen wel).

Het is natuurlijk een goede reclame om in je handleiding te zetten dat je systeem 35Hz diepgang heeft als je dan begin over compresso / limiters ed doet dat weer afbreuk op het geheel.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
31-7-2006 10:18

BEWAP schreef:

Want een MX processor is van een heel andere kwaliteit dan een BSS !
Een BSS omnidrive is ook geen verkeerd materiaal.
En een MX 8750 is ook gewoon een ingekochte Ashly Protea, geen eigen ontwerp dus. Maar ik zal het eens proberen als ik in de gelegenheid ben.
Uiteraard is BSS geen verkeerd materiaal, maar het is nu eenmaal zo dat de MX proc
zijn afgestemd op de respectievelijk kasten
je zou dit kunnen vergelijken met een nexo proc. voor de PS serie enz...
Groeten
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
2-8-2006 12:24
Ik zit de discussie met belangstelling te lezen en vraag me dan toch 1 ding af:
als een goeie speakerbouwer als EAW zulke goeie speakers kan bouwen, waarom heeft ie dan toch een processor nodig om alle oneffenheden die er blijkbaar toch in die dure speaker zitten recht te trekken?
Een goeie speaker zou volgens mij geen processor nodig hebben. Goed crossover moet dan voldoende zijn om een goed geluid te krijgen. Even uitruisen en klaar.
Overigens ben ik me ervan bewust dat vele topmerken processoren leveren om de speaker optimaal te laten functioneren en dat het zonder deze processor beduidend minder goed klinkt. Vind echter mijn stelling wel een leuke toevoeging aan dit komkommertopic razz :p
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
2-8-2006 14:21
soms zit je met grote ruimte's of grote oppervlakten, dan is het te gebruiken om weerkaatsing en andere dingen eruit te halen (als ik het goed begrepen heb, of is dit met andere dingen mogelijk?)
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
2-8-2006 14:23
Processing blijft altijd noodzakelijk (mits het budget het toelaat), want je hebt ook te maken met delay stacks en fase corrigering.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
2-8-2006 14:41

alleznet schreef:

Processing blijft altijd noodzakelijk (mits het budget het toelaat), want je hebt ook te maken met delay stacks en fase corrigering.
en :
1)de kasten worden relatief kleiner dan 20 jaar geleden
2)er kan meer vermogen op een kast met proc.
enz...enz...
Kijk bvb eens naar Meyersound, EAW NT series, RCF TT series .
Allemaal kastjes met alles erop en eraan , hoge SPL, een berg vermogen, wegen relatief niks en klinken als een klok .
Zonder processing was dit niet mogelijk .
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
2-8-2006 15:36
Laten we het omdraaien: waarom zou een speakerfabrikant zich in allerlei bochten moeten wringen om een kast vlak te krijgen (en daarvoor concessies moeten doen op andere onderdelen zoals afmetingen en rendement) als hij weet dat zijn systemen toch altijd met een processor worden aangestuurd waarbij dat soort oneffenheden heel makkelijk elektronisch kunnen worden aangepast? Er is toch niemand die dit soort systemen achter een conventionele crossover zet?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
4-8-2006 14:24
Wellicht kunnen jullie mijn kennis van luidsprekerbouw even bijspijkeren. Volgens mij is het niet best voor een speaker om hem iets te laten produceren dat ie eigenlijk niet kan.
Voorbeeld: Als mijn speaker onder de poortfrequentie van 70 hz niets meer laat horen en ik geef de eq een behoorlijke duw op 50 Hz dan vind volgens mij de speaker dat niet leuk.
Overigens hebben in jullie visie de speakerfabrikanten wel gelijk, maar lijkt het me wel dat er grenzen zijn.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
4-8-2006 14:45

Frank76 schreef:

Wellicht kunnen jullie mijn kennis van luidsprekerbouw even bijspijkeren. Volgens mij is het niet best voor een speaker om hem iets te laten produceren dat ie eigenlijk niet kan.
Klopt helemaal. En ook dat is een taak van een goede speaker processor; zorgen dat de speakers kunnen doen wat van ze gevraagd wordt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)