Forum > Geluid

crossover setting

(75 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
16-12-2005 11:55
Als JB-Systems over een jaar komt met een kast die de vloer aanveegt met de SX-300 (stel gewoon dat het zou kunnen wink ;)) dan zou je tekst vanaf dat moment niet meer kloppen. Daarom is het beter om bijvoorbeeld te zeggen "ik heb de SX-300 vergeleken met een Vibe 12 en daarbij vond ik de SX-300 beduidend beter". Da's een duidelijker statement dan het statement "zet een EV SX-300 naast een JB" zonder daarbij ook maar de kleinste hint te geven over welke JB je het hebt.

PS: De LEM X-300 klinkt (in mijn ogen/oren) een stuk neutraler dan de SX-300. Jammer dat LEM hem uit het assortiment haalt. Voor zover ik weet is de LEM X-300 voordeliger dan de EV SX-300.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-12-2005 12:37
Als het ooit het geval moest zijn dat JB afkomt met een kast die de sx300 overtreft, en dit duidelijk bewezen kan worden, dan trakteer ik je op een vat, Dré! Dat is bij deze beloofd.

Ik wil nogmaals de nadruk leggen op het feit dat ik niets tegen JB heb. We werken zelf mee bij de productie van een aantal zaken, maar ik wil gewoon het realistische denkpatroon trouw blijven. De China-made JB spullen kunnen gewoon niet beter zijn dan het degelijke Electro Voice. Het zou maar erg zijn als dit wel het geval was. Waarom verkoopt EV dan? Ze kosten tien keer meer, en zijn van dezelfde kwaliteit? En toch zo populair. Leuk.

Ik heb persoonlijk iets tegen Lem, dus gelieve toch iets anders op te noemen dat volgens jou naast de sx300 kan staan. Lem echt niet hoor. Ik vind ze te zanderig klinken. Mid een beetje terughoudend, en laag blijft hangen. Uiteraard wel mooie kastjes als je naar de prijs kijkt. Ze zijn inderdaad een pak goedkoper dan EV, dat is een feit, maar kwalitatief? En los van de klank, die toch persoonlijk gezien wordt, de gebruikte componenten??? Niet zo veel stoef op (zeggen ze bij ons happy :) )
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
16-12-2005 13:42
Het klinkt allemaal een beetje: ik heb gelijk omdat ik gelijk heb. Dat noemen we dus gewoon niet open staan voor. Sommige dingen zijn omdat ze feiten zijn? Lachen! Laten we het eens omdraaien:

“Ik heb persoonlijk iets tegen EV, dus gelieve toch iets anders op te noemen dat volgens jou naast de X-300 kan staan. EV echt niet hoor. Ik vind ze te agressief klinken. Hoog blijft een beetje weg, en laag komt niet echt door. Uiteraard wel mooie kastjes maar dat mag ook wel voor de prijs.”

Kortom, zo kun je alles andersom beweren. Plak EV-lenzen in, zet RCF-liefhebbers bij elkaar en laat KS-fanaten met elkaar praten etc. Komt altijd wel een gekleurde mening uit. Over smaak valt niet te twisten zeggen ze wel eens. Dat is er dus wel, alleen word je het nooit eens.

Mening mag, en zelfs heel overtuigd. Maar zet je mening niet als feit neer of als superieur via toch wat rare kronkels.
Er mist iets? Die speciale EV-sound? (Elke fanaat van een ander merk zal het andersom zeggen). En met twee tweeweg 15” kastjes voor 500 man spelen? De China-made JB spullen kunnen gewoon niet beter zijn dan het degelijke Electro Voice?

Bhappy met je EV/Dynacord en laat anderen in hun waarde zou ik zeggen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
16-12-2005 13:47
Bovendien gaat het er niet om of JB beter is dan EV. Dat heeft niemand beweerd, ook Dré niet. Waar het om gaat is dat we zinvolle vergelijkingen maken. Dus niet "EV is beter dan JB" (of vul de merken maar in) maar types noemen, onderbouwen en vergelijkbare (qua prijs en product) artikelen vergelijken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-12-2005 15:10

Janbo schreef:

Het klinkt allemaal een beetje: ik heb gelijk omdat ik gelijk heb. Dat noemen we dus gewoon niet open staan voor.
Nee, van mij krijg je een eerlijke mening, ik ben niet merkgebonden en werk regelmatig met verschillende merken. Bovendien ook in het verleden dealer geweest van meerdere genoemde merken.
Ik zal dan ook niets ophemelen.

Je kiest voor een bepaald soort luidspreker box, waarbij je budget, type box (compactheid), gewenst geluid, service en vele andere zaken naast elkaar legt.
Dat zal dan ook de reden zijn waarom men kiest voor Dap, Lem, EV of een ander merk.

prosoundandlight schreef:

Ik heb persoonlijk iets tegen Lem, dus gelieve toch iets anders op te noemen dat volgens jou naast de sx300 kan staan.
Vergeet echter niet dat Lem zeer zeker mensen met kennis in huis heeft.

Kijk daarbij ook eens welke "klasse" merken een italiaanse speaker gebruikt. Deze speakers zijn o.a. te vinden in amerikaanse, duitse, engelse kasten.

Dré schreef:

Bedoel je KS (Duits)?
Ja. wink ;)

Martin.
kvm entertainment
RutgerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2003
Laatste: 24-1-2018
Berichten: 196
16-12-2005 16:50
1 x bewerkt. Laatst door Rutger op 16-12-2005 17:05

Dré schreef:

Als JB-Systems over een jaar komt met een kast die de vloer aanveegt met de SX-300 (stel gewoon dat het zou kunnen wink ;)) dan zou je tekst vanaf dat moment niet meer kloppen. Daarom is het beter om bijvoorbeeld te zeggen "ik heb de SX-300 vergeleken met een Vibe 12 en daarbij vond ik de SX-300 beduidend beter". Da's een duidelijker statement dan het statement "zet een EV SX-300 naast een JB" zonder daarbij ook maar de kleinste hint te geven over welke JB je het hebt.

PS: De LEM X-300 klinkt (in mijn ogen/oren) een stuk neutraler dan de SX-300. Jammer dat LEM hem uit het assortiment haalt. Voor zover ik weet is de LEM X-300 voordeliger dan de EV SX-300.
Stel dat dit allen waar is, zou ik toch nog voor een EV speaker gaan ( of andere bekend\goed merk ) ,omdat die meer rest waarde hebben en omdat sommige artiesten ( vermoeiend ) alleen werken met bepaalde merken...

Nou wil ik niet lelijks over Lem zeggen, want ik een paar weken geleden op een hockeyclub staan draaien waar de ze 2 d-400 met 2 actieve subs eronder hadden en dit klonk toch ook niet verkeerd!

Gr,
Rutger
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
16-12-2005 17:00
Doelde ook niet op jou Martin wink ;)
Je kiest voor een bepaald soort luidspreker box, waarbij je budget, type box (compactheid), gewenst geluid, service en vele andere zaken naast elkaar legt.
Dat zal dan ook de reden zijn waarom men kiest voor Dap, Lem, EV of een ander merk.
Eens.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-12-2005 20:51
Ik ga hier niet langer verder discussiëren, maar het enige dat ik nog kwijt wil, is dat er inderdaad verschillende artiesten zijn die hun eisen opgeven wat betreft het merk van stacks, en uiteraard ook microfoons.

Wat ik nu zeg is niet op mijn mening gebaseerd, maar is gewoon iets wat ik zie. Ik zie wat ik zie, en dat is jammer genoeg voor jullie de realiteit. Ik heb doorheen de jaren al verschillende artiesten geweten die samen met de voorkeursmerken, ook een lijstje afgeven met merken die zeker niet mogen worden gebruikt. In de meeste gevallen gebeuren zulke overeenkomsten per telefoon, of op een organisatorische vergadering van het betreffende evenement. Verantwoordelijke managers zullen hier de mogelijkheden bespreken.

En nu kan je geloven wat je wil, maar ik heb al verschillende gevallen meegemaakt, waar merken als Behringer, JB, LEM, DAP, en noem maar op uitdrukkelijk geweigerd werden. Dit wat betreft luidsprekers. Hier en daar zijn ze nog wel redelijk flexibel, en zeggen de managers ook, dat er beter iets staat als niets. Dus als er enkel LEM beschikbaar is, dan zullen ze er uiteindelijk wel vrede mee nemen. Maar merken als EV, Dynacord, JBL, .... staan tegenwoordig echt wel hoog in de wensenlijst. Als we beginnen met buitenlandse artiesten, bestaat de kans dat ik enkel met EV mag werken. Ik moet blijkbaar vaststellen dat dit verder gaat als jullie denken.

Nog veel precieser als de gebruikte luidsprekers, zijn de gewenste microfoons. Kom niet af met een DAP draadloos setje, je vliegt gewoon in sommige gevallen.

Ik wil maar aantonen dat merken wel degelijk heel belangrijk zijn als we zuiver professionele doeleinden bekijken. De budgetmerken, en andere merken die in dit topic werden aangehaald, zijn best geschikt wanneer we over disco en drive in toepassingen spreken, maar in de pro-pa wereld zijn ze niet geliefd. En kom niet zeggen dat ik ongelijk heb, want hier heb ik de volle 100 procent gelijk.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
16-12-2005 21:21
Ik zie wat ik zie, en dat is jammer genoeg voor jullie de realiteit
Ten eerste: je moet niet denken dat je hier de "wijze heer" bent hoor! Dat er touringclubjes bestaan die in lijsten met merken gaan strepen/omcirkelen kan ik niet helpen, maar die mensen zijn vaak zo enthousiast met hun werk bezig dat ze vergeten om af en toe ook nog met een proffesioneel oog te kijken.
Ik wil maar aantonen dat merken wel degelijk heel belangrijk zijn als we zuiver professionele doeleinden bekijken. De budgetmerken, en andere merken die in dit topic werden aangehaald, zijn best geschikt wanneer we over disco en drive in toepassingen spreken, maar in de pro-pa wereld zijn ze niet geliefd. En kom niet zeggen dat ik ongelijk heb, want hier heb ik de volle 100 procent gelijk.
BAH!! Op deze manier heb ik al mensen van het forum zien verdwijnen, maar aangezien mensen als hen EN JIJ niet naar anderen willen luisteren, heel slap redeneren en vooral hun mening door willen drijven op basis van niks nakker nader, zal ik maar niet vertellen waarom...

p.s. We hadden het over speakers tegenover elkaar (dus niet "speaker vs. merk), NIET over artiesten die in merkenlijstjes gaan strepen en daardoor dus voorkeur hebben voor bepaalde merken. DAT heeft er niets mee te maken.
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
RutgerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2003
Laatste: 24-1-2018
Berichten: 196
16-12-2005 23:55
mischien is het verstandig..... om op te houden met deze discussie....

Heb nog een vraag, is mischien een beetje off-toppic, maar gaat wel over sx 300( als het te veel off topic is hoor ik het wel)

Ik moet a.s. donderdag een zangeres( jawel een vrouw ) uitversterken.
Nou gebruikte ik voor zangeressen een d&b max 12 ( kleine zusje van d&b max 15 ),omdat ik de 12 inch versie deze beter geschikt vond voor een vrouwen stem.

Nou heb ik de sx-300`s net gekocht en ik vroeg me af of ik deze ook als monitor kan gebruiken? Heb er een Dynacord s-1200 met eq op staan.
Ik weet dat het minder is dan een d&b, maar vroeg me af of er iemand ervaring mee had?

Groeten,
Rutger

Terug naar forum Reageer (zonder quote)