Forum > Algemeen Forum

Bedrijf Beginnen

(91 reacties. Pagina 6 van 10)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
11-8-2004 08:58
Als je je kosten aangeeft als inkomsten uit werkzaamheid (zo heet "nevenactiviteit officieel) kan je inderdaad kosten aftrekken.

Maar als je al je klussen laat verlonen door een bureau is er sprake van inkomsten uit dienstbetrekking (waarop loonbelasting wordt ingehouden) en is kostenaftrek niet mogelijk, lijkt me. Maar ik weet niet zeker hoe de verhouding tussen muzikant en zo'n bureau fiscaal wordt gezien (heb nooit een contract o.i.d. gezien) dus misschien zit ik er naast.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
11-8-2004 18:55
Ik moet enigsinds toegeven dat we enigsinds way off topic bezig zijn maar vindt het toch erg interessant om hier op in te gaan. (Het kan natuurlijk waardevolle informatie zijn voor iemand die een bedrijf wil beginnen)

Elcee schreef:

@ KVM

Je vergelijkt verschillende niveau's met elkaar. Zo ontstaat een krom beeld.

Waarschijnlijk doel je op Normaal / Bob east showband ?(Is mij niet geheel duidelijk)Voorbeeld?
Ik durf te stellen dat op elk niveau de DJ er beter af komt dan de muzikant.
Mijn werkervaring helpt me om dit te ondersteunen. Ik ben programmeur van een club/discotheek, producent bij een grote evenementenorganisatie met veel werk in Ahoy' van bands tot dance. Tot vier jaar geleden was muzikant in een band die van bruiloft, braderie tot dancing speelde en sinds vier jaar behoorlijk succesvol DJ op diverse fronten. Draai zowel in clubs als ook bedrijfsfeesten en een enkele bruiloft.
* op beginnersniveau: niemand verdient iets. De kosten zijn vergelijkbaar, nl al het zakgeld en de krantenwijk.
* op semiprofessioneel niveau (commerciële sector). De DJ zit inclusief installatie al snel op E 500,- voor een bruiloft (drive in). Het bandje zit op zo'n 800 tot 1000. Schrijf installatiekosten af (duurder bij de band) en ga het geld verdelen. De drive in wint. De DJ kan werken met een kostenlast van zo'n E 150,- per maand. Dat is de muzikant ook kwijt. Komen een hoop extra kosten bij kijken. Grotere bus of meerdere auto's, oefenruimte, etc.
Je onderbouwt je uitleg als DJ met drive-in met een hoop "neven" activiteiten.
Waaraan is de muzikant 150euro kwijt? Formaat bus of vrachtwagen is vrijwel gelijk. Oefenruimte voor een band?
Hoeveel bands laten wat meelopen? Dacht je dat alles live is? Als grote band met een miditemp met HD (wie heeft hem niet)en een Roland Soundcanvas kan je zeer veel mee laten lopen (alles). Een oefenruimte is niet nodig, zangkoortjes worden ingezongen op "de slaapkamer" studio, midifiles bewerkt en licht geprogrameerd (scheelt ook weer een aparte LJ).
Tevens pakt een semiproffesionele DJ volgens jou plm 500 euro. De zanger een andere Hazes (bekend onbekend talent)
vangt voor een optreden van plm een half uur ook 500euro (excl. geluid) De zanger houd dus meer over.
Ook in het clubcircuit is de DJ beter af. De zaal betaalt veel minder productiekosten, heeft minder technici nodig en minder cateringkosten. En verkoopt bij een goede naam net zoveel kaartjes. De DJ hobbelt naar binnen, doet z'n setje, vangt gewoon hetzelfde bedrag als een band en gaat door naar z'n volgende klus.
Clubcircuit kan ik niets van vertellen en dus ook niet over oordelen. Minder cateringkosten?
Voorbeelden: Laidback Luke is net zo duur als Skik. Di-rect net zo duur als Armin van Buuren. Tiesto net zo duur als Kane of Golden Earring. Het beste voorbeeld is echter Soulvation. Is E 500,- duurder dan Ronald Molendijk solo en dat met de best betaalde muzikanten van Nederland in de band (spelen ook bij Anouk, Trijntje Oosterhuis, etc).
Het topic heeft het over een bedrijf beginnen, als je als DJ begint met een Drive-in show moet je niet verwachten dat je meteen de hoofdprijs vangt (wat deze bovenstaande heren wel doen).De namen die jij noemt in dit laatste rijtje lijken mij niet rieel. Bovendien pak je hier zelf groepen mensen die zelf GEEN eigen geluidsinstallatie hebben.

Even een ander "krom" semiprofessioneel voorbeeld,
(*1) voor een redelijk grote drive in show met alles erop en eraan vang je zo'n 750 euro.
(*2)Voor 3 kwartier optreden (zang) pak je ongeveer hetzelfde bedrag (alleen geluidsset nodig)
(*3)Ook als geluidsman met PA voor een avondje PA verhuur zit je rond de 750.
Alle 3 de voorbeelden gebruiken dezelfde Frontset.
En dan blijf jij beweren dat je in deze groep als DJ meer verdient? Kwa inverstering is voorbeeld 1 het duurst, daarna 3 en als laatste 2.

Ik weet het niet zeker maar ik denk toch enigsinds dat jouw eigen vergelijk een beetje krom is.
Volgens mij verdien jij als DJ meer dan als muzikant omdat je daar (mede door je nevenactiviteiten) meer succesvoller in bent.

Martin.
kvm entertainment
FredjeStandaard Lid
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
11-8-2004 19:42
indien een muzikant alleen zal optreden is er een vergelijking mogelijk met een dj.
Zodra er meerdere muzikanten zijn zal het boekingsbedrag hoger worden of de opbrengst zal gedeeld moeten worden.

uiteindelijk is een dj in het drive-inn gebeuren goedkoper dan een live band-vandaar ook de tendens van de laatste jaren!!!
De laatste jaren zijn de bands wat af en komt de dj meer en meer naar voren.zie bruiloften/verjaardagen/personeelsfeesten.
Hierover hoeven we niet in discussie daar zijn statistieken voor-onder andere bij Horeca Nederland etc etc.

Een club/scene/underground Dj met naam en faam is niet te vergelijken.
Dat staat op zelfde hoogte als beroemde muzikanten.
Budget en/of Gage is daar niet aan de orde,dat word gewoon betaald!!

groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
KVMVIP Lid (†)
11-8-2004 21:46

fredje schreef:

uiteindelijk is een dj in het drive-inn gebeuren goedkoper dan een live band-vandaar ook de tendens van de laatste jaren!!!
De laatste jaren zijn de bands wat af en komt de dj meer en meer naar voren.zie bruiloften/verjaardagen/personeelsfeesten.
Hierover hoeven we niet in discussie daar zijn statistieken voor-onder andere bij Horeca Nederland etc etc.
Dat een DJ met een drive in gebeuren goedkoper is klopt het is ook vaak slechts 1 persoon (of2) die uitbetaald dient te worden.
Voor een verjaardag (mede vanwege de kosten)een disco geheel mee eens.
Personeels feesten en bruiloften gaan hier in het oosten van het land gepaart met "live" muziek je zal hier niet vaak een disco zien.

Alle grote disco / feestzalen hier in de omtrek hebben elk weekend altijd een live band. (wel hebben ze vaste DJ's in dienst.) Het DJ werk komt echter vaak op de tweede plaats en de live band moet de tent op z'n kop zetten. De Horeca klaagt altijd, oké het is veel minder maar ook omdat 1 glas bier 3 euro kost (bij sommige)
maar ze moeten wel voor live muziek zorgen anders komt er echt geen hond meer.

Het barst hier van de "live" bands.

Ik doe beide, d.w.z. DJ werk met eigen drive in en met geluidsverhuur als geluidsman bij diverse bands en artiesten. Met de bands en artiesten heb ik het meeste werk.

Als je dus een bedrijf begint als DJ met (installatie) inversteer dan iets meer om zo ook alleen geluid en licht te kunnen verzorgen. Tevens kan je er over nadenken ook een stukje verkoop te doen. Als je in het begin je bedrijf zo breed mogelijk opsteld kan je later altijd een bepaalde (mindere)"sector" afstoten.

Martin.
kvm entertainment
FredjeStandaard Lid
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
11-8-2004 23:02
Leuk,

ik heb paar jaar geleden meegedaan met een bekende Band.
Was eerste ervaring in dat gebeuren en ontstond door grap.
Het resultaat was zo leuk dat beide partijen besloten om dat vaker te doen.
Door omstandigheden zijn we ons eigen weg weer gegaan maar het was een van mijn leukste ervaringen in lange Horeca/DJ gebeuren.

De Band aanvang en in de pauze ik opvullen,met ongeveer gelijke stijl maar toch compleet anders om de Band niet
in vervelende positie te brengen.
Knallen etc,dan Band weer terug en superoptreden en na einde- ik afronden met afterparty-pure club and trance.
Helemaal te gek elke keer!!!

groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DJJDStandaard Lid
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
11-8-2004 23:05

LJ DaAn schreef:

DJJD schreef:

misschien ga ik met een vriend een drive-in bedrijf opzetten,
home.wanadoo.nl/brugdansers015/Prijzen.htm
En daarmee wil je die 15.000 terug betalen?? shocked 8O shocked 8O

[offtopic schreef:

ook vind ik dit
7 Opbouw/Afbouw: Er moet minimaal 4 uur van tevoren toegang zijn tot de locatie waar het evenement wordt gehouden om alles op te bouwen. Er is ook 2 uur nodig om alles af te bouwen.
Echt absurd lang.. dat is 6 uurop en afbouwen.. ik weet nie waar jou feesten zijn. maar die van mij zijn meestal in gehuurde zalen. daar kunnen ze pas vanaf 7 uur in. als het dan om 8 uur begint. sta jij wel te kijken.

9. Verval van Drive-in Show: Als we als gevolg van ziekte, ongeval of andere onvoorziene omstandigheid het overeengekomen optreden, of een deel van het optreden, niet kunnen uitvoeren zullen we hiervan zo spoedig mogelijk melding doen aan u. In geen geval kan je gebruik maken van enige vergoeding door o.a. inkomstenderving.

Pardon? dat zou ik veranderen in U.[/offtopic]
Mijn site is al erg lang niet geupdate vooral omdat het drive in gebeuren niet echt actief is. Ik ben nu meer bezig met apparatuur aanschaffen en wil weer *heropenen* over een half jaar ofzo, dan met degelijke apparatuur en een professionele uitstraling. De "drive in", Extreme Events, is nu eigenlijk alleen voor familieleden dat ze eigenlijk alleen een beetje een indruk hebben van de apparatuur.
ElceeStandaard Lid
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
12-8-2004 02:23
Ik was idd de solo zanger vergeten met het md-tje. Die hoeft alleen z'n chauffeur en boxjes te betalen.

Nog een paar dingen:
* De vaste lasten voor een muzikant en voor een DJ liggen echt niet zo ver uit elkaar. Ik had het over vervoer. Dar scheelt echt veel. Extra instrumenten, monitors, kabel- en microfoonkisten en met name extra personen. Is al snel het verschil tussen een bus en een vrachtwagen.
* Ik was als muzikant niet per se succesvoller dan als DJ. Ik kan me alleen goed herinneren dat als ik met mijn band in een zalencentrum stond ik qua financiën altijd erg jaloers was op de drive in in de andere zaal. Onze gage lag op fl 300,- per muzikant plus fl 250,- voor de installatie (ging in de bandkas voor onderhoud en benzine voor de bus). De drive in pakte al snel fl 1000,- in zijn eentje. Trek daar een reëel bedrag voor de installatiekosten vanaf en reken maar uit wie er het rijkst naar huis ging.

Overigens denk ik dat ik nu snap waar onze discussie vandaan komt. In het oosten van het land en in delen van brabant is er een uniek live circuit en zijn de discotheken het grootst van het land. In Rotterdam is de Now & Wow net open en dat is met Hollywood de grootste club/dancing van de stad: 2000 capaciteit. Daar lachen ze in het oosten om! En in dit soort zaken speelt echt nooit een bandje en zijn de DJ's erg goed betaald.
ElceeStandaard Lid
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
12-8-2004 02:26

fredje schreef:

En de band moet wel de concurrentie met de drive in aan en kan dus onmogelijk de bandleden een vergelijkbaar bedrag uitkeren dan de DJ in zijn eentje.
KVMVIP Lid (†)
12-8-2004 20:24

Elcee schreef:

Ik had het over vervoer. Dar scheelt echt veel. Extra instrumenten, monitors, kabel- en microfoonkisten en met name extra personen. Is al snel het verschil tussen een bus en een vrachtwagen.
In mijn geval niet, extra instrumenten (drumstel e.d.) is vergelijkbaar met een grote discotafel.
monitoren zie je niet veel meer, velen gebruiken in ear systemen. microfoon kisten (koffer) alleen zangmicrofoons, Drum wordt getriggerd (D Drum).
Tevens zijn de toetsenborden en het drumstel vast gemonteerd in een podium flightcase. (dat scheelt veel opbouw en afbreek tijd)
Hou je alleen de extra personen over die apart met een auto komen. Voor meerdere bands / artiesten verzorg ik geluid en het valt mij op, hoe proffesioneler de band hoe eenvoudiger ze werken. De amateurs daarintegen slepen zich een ongeluk met al die losse apparatuur.
Overigens denk ik dat ik nu snap waar onze discussie vandaan komt. In het oosten van het land en in delen van brabant is er een uniek live circuit en zijn de discotheken het grootst van het land. In Rotterdam is de Now & Wow net open en dat is met Hollywood de grootste club/dancing van de stad: 2000 capaciteit. Daar lachen ze in het oosten om! En in dit soort zaken speelt echt nooit een bandje en zijn de DJ's erg goed betaald.
Ik denk nu zeker dat dat de hoofd reden is, het band circuit is hier zeer groot dat mede door de vele optredens de muzikant meer overhoud dan de DJ.
Ook openlucht feesten, kermissen e.d. altijd met Live muziek. Voor drive-in shows (DJ's) is hier ook wel werk maar dan mag het eigenlijk niets kosten.

Een mooi voorbeeld van een dancing o.a. met live muziek,
www.radstake.nl/
En zo zijn er hier nog vele anderen.

Martin.
kvm entertainment
BlazerStandaard Lid
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 5-1-2011
14-8-2004 00:23
Ik ben benieuwd hoeveel van de startende ondernemers er over 2 jaar nog steeds een zaak hebben.... Krijg een beetje het id dat er veel van die jonge gasten een bedrijf willen beginnen maar echt niet door hebben wat hiervoor allemaal komt kijken. Of is het gewoon stoer om te roepen dat je een zaak wilt beginnen?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)