Forum > Geluid

CDJ-100 schoonmaken

(123 reacties. Pagina 6 van 13)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-7-2024
Berichten: 13462
17-2-2006 14:02

Tom schreef:

klopt, die truuk werd met gedestileerd water gedaan,
of de onvolprezen Lenco-vloeistof waarbij platen nat werden afgespeeld.
En het is ZO ZOOO slecht... Het vinyl kan namelijk niet meer goed week worden (wordt het normaal wel bij het afspelen vanwege de hoge temperatuur van de naald) waardoor de slijtage van de platen (zeker met onze naalddrukkken) fiks hoger wordt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 230
18-2-2006 17:15
Nog ff een klein vraagje als aanvulling op dit topic.

Kun je ergens aan zien of de lens van kunstof of glas is? Want ik kan me herinneren dat je kunstof lenzen niet mag schoonmaken met alcohol. Iemand een idee?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
18-2-2006 19:32

Red_arrow schreef:

Nog ff een klein vraagje als aanvulling op dit topic.

Kun je ergens aan zien of de lens van kunstof of glas is? Want ik kan me herinneren dat je kunstof lenzen niet mag schoonmaken met alcohol. Iemand een idee?
Staat stuk terug in dit topic uitgelegd over de juiste alcohol die je moet gebruiken met wat extra uitleg:
www.new-line.nl/forum/read/?m=169651#169651
Light Image
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 230
18-2-2006 22:04
Ja ok, maar ik zou graag willen weten of ik kan zien van wat voor materiaal m'n lenzen zijn. Onder t mom van waarom duur doen als het goedkoop kan razz :p.
Ik heb zelf de Numark cdn-22 en om te gokken is iets te veel risico. Maar als je dat niet kan zien dan zit er niets anders op dan ethanol te kopen. Ook al heb je het maar 1x in de paar jaar nodig.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
19-2-2006 03:44

Dré schreef:

Tom schreef:

klopt, die truuk werd met gedestileerd water gedaan,
of de onvolprezen Lenco-vloeistof waarbij platen nat werden afgespeeld.
En het is ZO ZOOO slecht... Het vinyl kan namelijk niet meer goed week worden (wordt het normaal wel bij het afspelen vanwege de hoge temperatuur van de naald) waardoor de slijtage van de platen (zeker met onze naalddrukkken) fiks hoger wordt.
Maar een erg ranzig plaatje schoon maken met een oplossing van 5 delen demi water + 1 deel isopropanol werkt prima ;-)

Ik had er gisteren een paar die ik uit mijn tas pakte en waar wel erg rare vlekken op zaten. Godzijdank heb ik altijd een klein spuitflesje + brillendoekje in mijn platentas zitten anders was ie geheid op die plek over gaan slaan.

Goed? Nee alles behalve dat.... heb je helemaal gelijk in maar soms is het nodig ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-7-2024
Berichten: 13462
19-2-2006 13:40

Red_arrow schreef:

Ja ok, maar ik zou graag willen weten of ik kan zien van wat voor materiaal m'n lenzen zijn. Onder t mom van waarom duur doen als het goedkoop kan razz :p.
Ik ken geen CD-spelers met glazen lenzen. Zou ook niet weten waarom je moeilijk zou doen en glas zou moeten gebruiken als het met kunststof net zo goed (zo niet beter) kan.

Ik vraag me dan ook sterk af of er wel loopwerkjes bestaan die glazen lenzen gebruiken.

CDN-22 gebruikt een KSS-213C loopwerkje (met kunststof lensje).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 230
19-2-2006 14:57
Bedankt voor de info! Toch maar eens kijken voor ethanol dan.

edit: toch eens ff gegoogled omdat ik dacht dat er wel cd-spelers met glazen lenzen zijn en iets gevonden:

Densen
Een prachtig Deens merk dat zich kenmerkt door het afwijkende versterkerontwerp dat zorgt voor 0% negatieve feedback. Deze techniek gaat door het leven als DMCD: Dense Mass Current Distribution. Een groot voordeel van deze techniek is dat de versterker lekker luchtig en levendig over komt. Een nadeel is dat de Densens erg veel moeite hebben met lastige luidsprekers. Er is immers een lagere dempingfactor.
Naast de versterkers levert Densen een drietal bronnen: twee cd-spelers en een tuner. De cd-spelers beschikken over een Sony-loopwerk dat uitgevoerd is met een speciale glazen lens. Dit zorgt voor betere prestaties. Daarnaast heeft Densen de zogenaamde plus-bit-technologie op zijn naam mogen schrijven.
Warmte, luchtigheid, mildheid en muzikaliteit zijn karakteristieken die aan Densen gekoppeld kunnen worden.

bron:https://www.audiofreak.nl/achtergronden/merkenoverzicht.htm
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
19-2-2006 15:11
Dit riekt naar 'High-end' marketingverhaaltjes... sneaky :V
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-2-2006 16:27
Ik heb inderdaad ook sterk de neiging om die dingen in het zelfde rijtje te zetten als de luidsprekerkabels van 250 euro per meter. wink ;)
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
19-2-2006 16:30

René Eppink schreef:

Ik heb inderdaad ook sterk de neiging om die dingen in het zelfde rijtje te zetten als de luidsprekerkabels van 250 euro per meter. wink ;)
Dat is zelfs al gebeurd: ;-)
AudioQuest
(...)tot een exotische €10.000 luidsprekerkabel (...)
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)