Forum > Geluid

Het Ecler Nuo5-topic

(621 reacties. Pagina 55 van 63)
Moderator(s): Dré
LassyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 22-10-2009
Berichten: 18
4-10-2006 14:52
Het eerste probleem heeft zich voorgedaan bij mijn Nuo5: Het 5e kanaal, Input 5, H-Line heeft het begeven.

Na een paar dagen rust heb ik het apparaat weer 's aangezet en ik merkte meteen dat het 5e kanaal (aangesloten op line-out van m'n PC) heel erg gaar klonk. Het signaal gaf links veel gesputter/gekraak en rechts kwam ook niet meer door zoals het geweest was.

Na alles te hebben gecheckt, zoals de bekabeling en na andere apparaten op het kanaal te hebben aangesloten, blijkt het probleem helaas dus echt bij de Nuo te liggen sad :(

Ik heb de mixer altijd afgedekt staan met een stofhoes en heeft voor de rustperiode nooit problemen gegeven. Ik snap dus niet hoe zoiets "zomaar" kan gebeuren.

Het apparaat gaat vandaag onderweg ter reparatie, er zit in ieder geval nog garantie op. Nou maar hopen dat ik hem niet al te lang kwijt ben...
Het is al heel wat als je kunt fietsen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13471
4-10-2006 15:09
Veel mensen staan niet stil bij de gevaren van dingen op elkaar aansluiten. Handleidingen zijn er altijd erg duidelijk in (eerst audio, dan pas stekkers in het stopcontact (let wel: meervoud; dus ALLE stekkers van ALLE op elkaar aangesloten apparaten. Uitzetten is NIET genoeg)).

Wat gebeurt er als je het andersom doet (of erachter komt dat dat ene stekkertje uit de PC gevallen was en de volgende dag maar weer even terugstopt in z'n gaatje)? Als niet alles op dezelfde randaarde is aangesloten (en helaas is dat in het gros van de gevallen zo) dan loopt er tijdens het aansluiten een kortstondige vereffeningsstroom de ingang van de mixer (of andersoortige ingang) in; en da's funest.

Waarom gebeurt dit zo vaak bij een PC? Omdat een PC een stevig filter heeft (waardoor hij letterlijk op 115V staat te zweven als hij niet op een geaard stopcontact zit aangesloten).

Geen idee of dit bij jou het geval was MAAR zeker iets om over na te denken en te controleren (heb het TE vaak gezien bij apparaten; bij doorvragen keer op keer sprake van "ja, ik heb wel wat omgeswitcht" tot nog toe).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LassyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 22-10-2009
Berichten: 18
4-10-2006 15:31
Bedankt voor je uitleg Andre, het kan goed zijn dat dat inderdaad is gebeurd.

Tijdens onderhoud van m'n PC heb ik de kabel van pc naar de Nuo eruit getrokken. Zowel de mixer als PC stonden uit, maar de stekkers heb ik er idd niet uit gehad. Ik heb wel de "full off" schakelaar van de PC en de stekkerverdeeldoos van de mixer uitgezet, maar dat was blijkbaar niet genoeg.

Dit had me eigenlijk veel eerder kunnen gebeuren, bedenk ik me nu. Voortaan beter opletten dus ashamed :$
Het is al heel wat als je kunt fietsen!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 5308
4-10-2006 16:24
Maar ontstond het probleem met de Nuo direct na dat onderhoud aan je pc of heeft de mixer het daarna eerst nog een tijdje goed gedaan?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
LassyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 22-10-2009
Berichten: 18
4-10-2006 16:45
Ik merkte het pas de eerste keer dat ik hem aan zette na het onderhoud. Dat was dus ook de laatste keer dat ik de audiokabel heb losgehaald.

Volgens mij heb ik de kabel voorheen wel vaker los gehaald/ingeplugd, zonder van beide apparaten de stekker er uit te hebben gehaald. Toen gaf het nog geen problemen, maar dat was blijkbaar pure mazzel.

Door schade en schande wordt men wijs...

...of door gewoon de gebruiksaanwijzing goed door te lezen wink ;)
Het is al heel wat als je kunt fietsen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13471
5-10-2006 09:30
Het is sowieso van zeer groot belang dat je alle apparaten die uitgevoerd zijn met een geaarde stekker ook daadwerkelijk aansluit op een geaard stopcontact. Dit is omdat ze EN de referentie nodig hebben EN de extra veiligheid nodig hebben.

Probeer hier dus altijd voor te zorgen. Als dit nu niet lukt (hoewel ik er wederom nog eens op wil hameren dat het OOK voor je eigen veiligheid is), gebruik dan in ieder geval een geaarde verdeeldoos waar alle apparaten op aangesloten worden die op een andere manier (bijvoorbeeld via audio) ook met elkaar verbonden zijn. Je krijgt hier nog steeds niet het extra stukje veiligheid voor jezelf mee (dus daarom wil ik er wederom maar eens op hameren dat je een geaard stopcontact moet gebruiken) MAAR in ieder geval zien alle op elkaar aangesloten apparaten nu dezelfde (zwevende) referentie.

Bij Klasse-2 apparaten (die niet geaard zijn) wordt het moeilijker. Die apparaten zweven namelijk altijd (ze hebben gewoonweg geen referentie OF krijgen die zodra hun audio wordt aangesloten op apparaten die WEL een referentie hebben). Zodra je dus een Klasse-2 apparaat (herkenbaar aan de "platte" netstekker (in het algemeen)) aan gaat sluiten op een Klasse-1 apparaat (herkenbaar aan de geaarde netstekker) dan is het aan te raden alle stekkers uit het stopcontact te halen, even te wachten en daarna alles aan te sluiten.

Dus, resumerend:

- Geaarde (Klasse-1) apparaten aangesloten op hetzelfde geaarde stopcontact: In principe kunnen er geen vereffeningsstromen lopen waardoor veilig inpluggen van audio zou moeten kunnen (maar het kan geen kwaad toch even alle stekkers eruit te trekken).

- Ongeaarde (Klasse-2) apparaten: Vereffeningsstromen die kunnen gaan lopen zijn (door de afwezigheid van netfilters naar aarde) over het algemeen relatief klein (maar het kan toch geen kwaad toch even alle stekkers eruit te trekken).

- Mix van Klasse-1 apparaten en Klasse-2 apparaten waarbij de Klasse-1 apparaten op een geaard stopcontact zijn aangesloten: Haal sowieso voor de zekerheid de netstekkers eruit.

- Mix van Klasse-1 apparaten en Klasse-2 apparaten waarbij de Klasse-1 apparaten op een ongeaard stopcontact zijn aangesloten: Haal sowieso voor de zekerheid de netstekkers eruit, sluit minimaal alle geaarde apparaten aan op dezelfde verdeeldoos die WEL voorzien is van randaarde (ook al zit de stekker van deze verdeeldoos in een ongeaard stopcontact).

EN, in het laatste geval: Overweeg sterk om een geaard stopcontact aan te (laten) leggen naar de ruimte in kwestie; al was het alleen maar voor je eigen veiligheid (of de veiligheid van je naasten...).

PS: Bij apparaten die intern correct zijn aangesloten EN voorzien zijn van ALLEEN XLR verbindingen is bovenstaande allemaal niet boeiend (aangezien het eerste contact dat gelegd wordt bij het maken van audioverbindingen tussen apparaten in DAT geval de randaarde is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13471
5-10-2006 09:33

Victor schreef:

Maar ontstond het probleem met de Nuo direct na dat onderhoud aan je pc of heeft de mixer het daarna eerst nog een tijdje goed gedaan?
Een ingang kan probleemloos een aantal weken NA dit gebeuren defect raken. Hij heeft een knauw gehad maar is nog niet overleden. Door de knauw werkt hij niet meer helemaal goed, ingangstrap wordt (veel) warmer dan voorheen en het is nog maar een kwestie van tijd voordat hij definitief de geest geeft.

Meestal gaat de ingangstrap echter direct defect (maar wordt vaak nog niet direct opgemerkt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LassyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 22-10-2009
Berichten: 18
5-10-2006 11:50
Super André dat je dit duidelijk op een rijtje heb willen zetten!
Ik denk idd dat de meeste mensen hier totaal geen rekening mee houden.

Mijn set bestaat uit verschillende geaarde en niet-geaarde apparatuur:
2 x SL1210 (niet)
2 x CDJ-800 (niet)
Nuo5 (wel)
Ze zijn allen aangesloten op een geaarde verdeeldoos.
M'n PC is echter aangesloten op een andere geaarde verdeeldoos.

Ik weet niet zeker of ons huis is voorzien van geaarde stopcontacten, dat moet ik thuis ff nalopen.
Het is al heel wat als je kunt fietsen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
5-10-2006 15:22
Bekend setje...

Overigens, als je een geaarde verdeeldoos in een ongeaard stopcontact prikt, en die indruk krijg ik toch als je zegt dat je in huis de geaarde stopcontacten nog moet zoeken, is al je apparatuur dus niet geaard aangesloten.
LassyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 22-10-2009
Berichten: 18
5-10-2006 16:32

Sylvia schreef:

Bekend setje...

Overigens, als je een geaarde verdeeldoos in een ongeaard stopcontact prikt, en die indruk krijg ik toch als je zegt dat je in huis de geaarde stopcontacten nog moet zoeken, is al je apparatuur dus niet geaard aangesloten.
Dat lijkt mij ook, maar als ik het eerste deel van Andre z'n uitleg goed begrijp, is het wel beter dan zonder geaarde verdeeldoos.
Het is een oud huis waar, als ik het goed heb (ben nu niet thuis), alleen in de keuken 1 of 2 stopcontacten geaard zijn...

...zet ik m'n setje wel op 't aanrecht! laugh :D
Het is al heel wat als je kunt fietsen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)