Ergenissen on stage/ tijdens het draaien
(2492 reacties. Pagina 55 van 250)Moderator(s): Dré
NdewitStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-9-2005 Laatste: 28-8-2006 Berichten: 108 | 22-9-2005 12:15 |
Ach ja, je moet maar zo denken, als ik 't echt zo erg vond deed ik 't niet meer (ofwel, mn lijst met positieve punten is veel groter) | |
Aangeboren talent in negatief overkomen, kennelijk. | |
YourLiVeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-5-2004 Laatste: 27-10-2021 Berichten: 1849 | 23-9-2005 00:41 |
Tja Mc's heb ik dan weinig mee te maken, maar wel regelmatig met mensen die willen meelallen met de muziek door mijn mic. 2 problemen: 1. als ik het er één laat doen willen er meer . 2. die eerste wil meestal de hele avond meelallen Echter, meestal vind het publiek het geweldig leuk dat de vriend, collega of het familielid een nummertje meezingt, dus laat m lekker. Als ik het zat ben of merk dat de zaal het zat is (één nummertje vind ik meestal meer dan genoeg) gaat de schuif dicht en zeg ik dat de batterij leeg is zelfs bij een draadmicrofoon | |
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com | |
Perfect EffectsStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-1-2005 Laatste: 15-2-2016 Berichten: 123 | 24-9-2005 13:32 |
Laatst ook nog een erge situatie meegemaakt. Bij het bedrijf waar ik voor werk werd een geluidsset gehuurd (HK Projectorset). Ik ging met deze set mee, om te zorgen dat de set veilig weg werd gezet en goed werd aangesloten. Op de locatie aangekomen (een grote feesttent op buiten terrein), set neergezet, en wil ik de set beginnen aan te sluiten, komt de geluidsman van de locatie naar me toe. Hij zegt, er zit een brom in het systeem (hun systeem stond aangesloten; een actor set). Als reactie daarop ga ik de ground knopjes op de set indrukken. Hielp niet. Dus toen ging ik kijken hoe alles op het mengpaneel was aangesloten. Ik vroeg de aanwezige ''lightjockey'' of hij zijn licht en zijn paneel op een andere groep aangesloten had dan het geluid. Hij antwoordde: ja. Ik ging de kabels na en zag dat zijn set dus wel aangesloten was op dezelfde groep waar het mengpaneel en de actor set op zaten. Geregeld dat er een aparte groep kwam voor het licht, bleek dat de brom wel zachter was geworden, maar nog steeds aanwezig was. Verder had ik alle aspecten gecheckt en kwam tot de conclusie dat er verder nog (volgens mij) maar 1 optie over was. De set was aangesloten op een niet-geaarde bron. Ik volgde de stroomkabels naar buiten en kwam bij een aggregaat aan. En tot mijn grote verbazing bleek dat het aggregaat niet met een aarde pin in de grond was geslagen. Ik ging haastig op zoek naar de persoon (die het aggregaat had geleverd en ergens op het terrein bleek rond te zwerven), en vroeg of het systeem alsnog gelijk geaard zou kunnen worden. Waarop deze persoon zijn hamer en pin pakt, en doodleuk zijn aggregaat begint te aarden. Uiteindelijk was het geregeld en konden we (veel te laat) beginnen. Maar door al dit gedoe had de geluidsman geen tijd gehad om een soundcheck te doen met de band. Dus kroop ie snel achter zijn paneel en begon te soundchecken. Tenminste dat was het plan. Hij ging eerst nog kijken hoe hij alles precies had aangesloten (hij begreep zijn eigen mengpaneel niet eens). Toen heb ik maar een soundcheck gedaan, na snel alles na te checken, en heb ik deze avond voor de helft het geluid van de band verzorgd. Mijn grootste ergernis is dus het tegenkomen van collega's die bijna geen verstand hebben van eigen apparatuur en eigen vak. Ik ben 17, en daarom werd ik door de geluidsman en de lightjockey eerst argwanend aangekeken, omdat ze dachten dat ik gewoon stond op te scheppen over wat ik kon, maar later bleek dat ze toch heel blij waren dat ik er was. En in eerste instantie was ik daar dus ook alleen neergezet om bij de set te blijven, en te zorgen dat er niks mee gebeurde. Maar het verliep wel anders. | |
Verhuur & verkoop van special effects | |
Dj NathanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-12-2002 Laatste: 23-1-2013 Berichten: 271 | 26-9-2005 18:52 |
Maar het kan ook anders gaan... Ik werk ook voor een licht/geluids bedrijf(huur en productie). Dan wordt je op koninginedag naar een feest tent gestuurd, om te helpen met mic's aansluiten. Vervolgens blijkt de organisator geen geluidstech hebben geregeld en dat was deze keer hun verantwoording omdat wij geen echte geluidstech meer vrij hadden.(daar waren ze mee akkoord gegaan) En jij wordt door de band gezien als geluidtech(onvoorbereid ik had dus geen witte tape bij me en stift en geen enkel idee van de band) Eerst maar eens aansluiten op hun A&H 16 kanaals(een tafel waar ik totaal niet mee bekend ben). Dat ging redelijk maar ik stond naast het podium... En had dus niks op papier staan. Kortom de soundcheck werd een ramp mede omdat de band niet wist wat ze op hun monitoren wilden hebben. Na een lang geklooi kon ik rustig in de zaal luisteren en zo alles eruit hallen wat ik wist en hoorde. Bij de 2e band waar ik ook het geluid voor moest doen kwam mijn baas gelukkig aan met tape en stift. Zo sta je dus ongewenst te zweten gelukkig laat ik me niet gek maken. Maarsoms sta je dus ongewenst iets te doen wat best moeilijk is een band goed mixen is gewoon een kunst en er zijn veel mensen in het vakgebied die dat niet kunnen. Inclusief mezelf maar daar zit ik dan ook voor op school | |
Pearl 2000 in da house!! | |
GoeieGastStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-4-2003 Laatste: 24-1-2010 Berichten: 696 | 26-9-2005 21:15 |
Goed van je dat je je dan postief opsteld en er gaat staan. Ik begrijp dat het klote is maar je kunt toch wel eventjes zonder namen mixen? En je houdt neem ik aan een standaard priklijstje aan dus.. Tweede punt is dat als je een tafel eerst moet kennen om er op te kunnen mixen dan zal je het nog leuk krijgen als je met bandjes gaat touren of iig op verschillende plaatsen speelt. Laat staan bij een simpel AH (16 kanalen = wizardje gok ik of een kleinere GL) tafeltje vind ik dat flauwekul want vooral deze zijn ongeveer de simpelste duidelijkste en overzichtelijkste mixerjtes die er zijn. Bands zonder monitorwensen is irritant. MOest vorige week drie bandjes achter elkaar monitorschuiven en dan was het bij een van die 'beginnende maar toch profi denkende' types zo van ' ja uuuuh mezelf enzo en een beetje de rest'. Geef dan de drummer vooral zn kick, de bas en ene beetje zang +rest. Geef de anderen een beetje van zichzelf + vocaal. Bij alleen zangmonitoren geef je doorgaans alleen zang. En EQ het op zo'n manier dat ze alleen het nodige horen. Geef bv bij de kick dus een overdreven click. | |
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming. | |
PeterStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-8-2002 Laatste: 12-9-2012 Berichten: 1137 | 26-9-2005 22:27 |
Misschien een tip voor mensen die veel mic-wisselingen moeten doen bij een PA klus: Standaard de mic's in hun stand met kabel eraan. Dan is het simpel statiefje oppakken, wegzetten en inprikken. Zorg dat je een duidelijke priklijst hebt en daarbij alvast de kanalen invult en welk type mic eraan moet. | |
Volgende keer Peter! | |
Dj NathanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-12-2002 Laatste: 23-1-2013 Berichten: 271 | 28-9-2005 09:24 |
Het vervelende van deze A&H mixer was dat deze knopjes voor 30 db demping oftewel line/mic heeft. En daar zat een vergissing vanuit mijn kant dus je hoorde een gitaar niet maar was gelukkig snel weer opgelost. | |
Pearl 2000 in da house!! | |
PeterStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-8-2002 Laatste: 12-9-2012 Berichten: 1137 | 28-9-2005 12:55 |
Ook zo'n leuke, DI-boxjes met 2 -20dB knopjes. Als je die allebei indrukt hou je maar erg weinig signaal over. | |
Volgende keer Peter! | |
GoeieGastStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-4-2003 Laatste: 24-1-2010 Berichten: 696 | 28-9-2005 16:57 |
Dj Nathan schreef: Het vervelende van deze A&H mixer was dat deze knopjes voor 30 db demping oftewel line/mic heeft. En daar zat een vergissing vanuit mijn kant dus je hoorde een gitaar niet maar was gelukkig snel weer opgelost. | |
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 29-9-2005 10:12 |
GoeieGast schreef: Inderdaad, dat is kut aan die wizardjes. Als je de line knop indrukt (wat je normaal als PAD zou verwachten of als losse knop) dan schakelt ie direct over naar de andere (jack) input. Een XLR input padden gaat dus niet.Line signaal naar XLR, per ongeluk de 30dB pad indrukken... Einde avond tenzij perfecte processing de boel heel gehouden heeft. Dus een keuze zoals deze is wel degelijk te verdedigen ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |