Forum > Newbie Forum

En dan nòg maar een keertje: BPM

(52 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
DJ Dave-QStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-4-2003
Laatste: 13-11-2006
Berichten: 75
15-5-2004 11:00
kommop zeg je gaat toch niet serieus staan te tellen??
ik laat gewoon plaat 2 lopen en luister of die sneller of langzamer moet
en dan schuif k steeds de pitch een stukje op tot ie zo goed als gelijk loopt en dan
cue ik de plaat nog eens om het geheel fijn af te stellen en dan loopt ie gewoon goed.
kan ik em zo 2 minuten gelijk laten lopen zonder em aan te raken.
ben dr wel inmiddels zo'n 3 jaar mee bezig maar ik heb nooit geteld. gewoon luisteren
en aanpassen.

oftewel 1x grof instellen met pitch, daarna nog ns cue-en en dan het fijne werk.
daarna staat ie echt wel goed hoor.

wat heb je sowieso aan dat tellen. wil je nadat je het BPM verschil hebt uitgerekend
ook nog eens gaan berekenen hoeveel mm je je pitchfader naar boven of naar beneden
moet zetten om het zaakje gelijk te krijgen??
ik vindt t maar een rare gewoonte hoor. ken verder ook echt geen 1 andere serieuze DJ
die achter z'n draaitafels staat te tellen.
Music is the answer! GEAR: 2x Gemini PT-2400 + Concorde Pro's, Dateq XTC, Pioneer HDJ-1000
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
Berichten: 172
15-5-2004 12:54

DJ Dave-Q schreef:

kommop zeg je gaat toch niet serieus staan te tellen??
ik laat gewoon plaat 2 lopen en luister of die sneller of langzamer moet
en dan schuif k steeds de pitch een stukje op tot ie zo goed als gelijk loopt en dan
cue ik de plaat nog eens om het geheel fijn af te stellen en dan loopt ie gewoon goed.
kan ik em zo 2 minuten gelijk laten lopen zonder em aan te raken.
ben dr wel inmiddels zo'n 3 jaar mee bezig maar ik heb nooit geteld. gewoon luisteren
en aanpassen.

oftewel 1x grof instellen met pitch, daarna nog ns cue-en en dan het fijne werk.
daarna staat ie echt wel goed hoor.

wat heb je sowieso aan dat tellen. wil je nadat je het BPM verschil hebt uitgerekend
ook nog eens gaan berekenen hoeveel mm je je pitchfader naar boven of naar beneden
moet zetten om het zaakje gelijk te krijgen??
ik vindt t maar een rare gewoonte hoor. ken verder ook echt geen 1 andere serieuze DJ
die achter z'n draaitafels staat te tellen.
Je moet is terug lezen, daar staat allemaal uitgelegd waarom jou oplossing niet werkt, lees eerst goed waar t over gaat voordat je iets plaatst.
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-5-2004 02:19

DJ Dave-Q schreef:

kommop zeg je gaat toch niet serieus staan te tellen??
Waarom niet? Ik doe het al 20+ jaar. De uitkomst schreef ik vroeger op de plaat (en tegenwoordig gaat het de database in). Lekker handig als RICHTLIJN. Ik kan nu binnen 20 seconden de competuter vragen om een query van 130-135 BPM nummers van het genre "club", daarbij alleen de tracks kiezend die ik zelf leuk vind EN tussen de 1 en 5 jaar oud (om maar gewoon eens een simpel voorbeeld te noemen). Verrotte handig toch? Zeker als je muziekcollectie wat verder gaat dan het geijkte standaardwerk (want we zijn niet allemaal "bonke bonke verder ken ik niks" DJ's ;-)
wat heb je sowieso aan dat tellen. wil je nadat je het BPM verschil hebt uitgerekend ook nog eens gaan berekenen hoeveel mm je je pitchfader naar boven of naar beneden moet zetten om het zaakje gelijk te krijgen??
Nee, stel je voor zeg dat je iets zou doen wat ervoor kan zorgen dat je 2 tracks binnen 20 seconden zo gelijk hebt liggen dat je ze zonder correcties een minuut gelijk kunt laten lopen... Dat zou NIET best zijn... laugh :D
ik vindt t maar een rare gewoonte hoor. ken verder ook echt geen 1 andere serieuze DJ die achter z'n draaitafels staat te tellen.
Je kunt dat tellen natuurlijk lekker thuis doen en dan die informatie ergens opslaan.

Misschien toch niet eens zo'n debiel idee???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NyanaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2004
Laatste: 2-4-2005
Berichten: 2
16-5-2004 15:25
Oke Newbie vraag :

Het geluid wat er van je draaitafels afkomt het (zingen) kun je dit ook verminderen.

Beetje lastig uitleggen wat ik bedoel maar komt er op neer dat als ik alleen via mijn koptelefoon mix en dan alles cue. je op de achtergrond de tafels nog best hard hoort. Nu ik toch bezig ben met domme vragen.
33/45/78 de verschillende snelheden gebruiken jullie dit alleen om extra dynamiek te geven aan je nummer ?
Kan er ook iemand uitleggen waar de Pre off post effect voor dient..
En als je plaat 2 inmixt hoe gooi je plaat in dan dicht,gewoon zachtjes weg laten lopen. En wanner gebruiken jullie de isolator section.

Zucht



Greetz Nyana
Magik Journey Need I Say More...
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
Berichten: 172
16-5-2004 15:51

Nyana schreef:

Oke Newbie vraag :

Het geluid wat er van je draaitafels afkomt het (zingen) kun je dit ook verminderen.

Beetje lastig uitleggen wat ik bedoel maar komt er op neer dat als ik alleen via mijn koptelefoon mix en dan alles cue. je op de achtergrond de tafels nog best hard hoort.


Als het goed is heb je op je mixer een 'pfl mix' draaiknop/fader, met links 'pfl' en rechts 'main' of 'master' oid. Wanneer deze in het midden staat hoor je de master(geluid wat uit monitoren komt, het publiek hoort zegmaar) en de cue(plaat die je wil inmixen en die jij alleen hoort uit je koptelefoon) als het ware 50/50, allebei even hard. De fader of draaiknop kan je iets naar de master/main toe brengen, waardoor je die dus harder hoort dan je cue
Nu ik toch bezig ben met domme vragen.
33/45/78 de verschillende snelheden gebruiken jullie dit alleen om extra dynamiek te geven aan je nummer ?
Platen (vinyl) kunnen op verschillende manieren geperst zijn, als bijv de a1 kant van de plaat maar 1 nr bevat is het 8 van de 10 keer gevallen een 45 toeren plaat, dus moet je de snelheid op 45 zetten, wanneer je deze op 33 zet klinkt het alsof je iets in slow-motion afspeelt. 't kan ook zijn dat het nr gewoon ontzettend lang is, en dat hij wel op 33 toeren gedraaid moet worden, maar dat hoor je direct (als je een tranceplaat hebt en je zet m op en je krijgt zo'n happy hardcore beat dan weet je dus dat hij toch op 33 moet staan wink ;) ). 't kan ook zijn dat een kant van een plaat 2 nr's bevat, als je beetje schuin langs je plaat heenkijkt en je ziet een 'lege' ring in je plaat, daar hoor je ook niks, is ahw de grens tussen nr 1 en nr 2, dan is de snelheid (bijna) altijd 33, anders zou je nooit van ze leven 2 nr's op 1 kant kunnen krijgen, of ze zijn mega kort. 78 toeren wordt nooit gebruikt (om een nr normaal af te spelen dan), t is er vaak alleen maar voor een leuk effect of iets, ik gebruik t zelf niet, heb t ook niet eens op me draaitafels zitten. Dynamiek heeft hier totaal niks mee te maken
Kan er ook iemand uitleggen waar de Pre off post effect voor dient..
Kan ik niks over zeggen, heb zelf geen effecten bak op me mixer, hou er niet van.
En als je plaat 2 inmixt hoe gooi je plaat in dan dicht,gewoon zachtjes weg laten lopen.
Daar kom je vanzelf wel achter, je moet een zo goed mogelijke overgang krijgen, zodat 'het publiek' niet doorheeft waneer het volgende nr begint. Met 'zachtjes weg laten lopen' werkt dit niet (altijd). Er zijn zoveel theoriën over geschreven, hier is een heel topic over beatmixen, lees maar is door ---> www.new-line.nl/forum/read/?t=4115

Hopelijk kan je hier wat mee happy :)

groetennnnn,

Stefan
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
NyanaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2004
Laatste: 2-4-2005
Berichten: 2
16-5-2004 16:27
Kijk aan jou heb ik iets thnks

hopelijk kan ik over paar maanden mooi dj-filmpje posten

Mssl
Magik Journey Need I Say More...
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
16-5-2004 21:47

Dré schreef:

Waarom niet? Ik doe het al 20+ jaar. De uitkomst schreef ik vroeger op de plaat (en tegenwoordig gaat het de database in). Lekker handig als RICHTLIJN. Ik kan nu binnen 20 seconden de competuter vragen om een query van 130-135 BPM nummers van het genre "club", daarbij alleen de tracks kiezend die ik zelf leuk vind EN tussen de 1 en 5 jaar oud (om maar gewoon eens een simpel voorbeeld te noemen). Verrotte handig toch? Zeker als je muziekcollectie wat verder gaat dan het geijkte standaardwerk (want we zijn niet allemaal "bonke bonke verder ken ik niks" DJ's ;-)
Hey Dré das wel netjes gezien. Ik kan me inbeelden dat zoiets enorm tijd bespaart, ff de parameters ingeven, nummertje kiezen, en weet je ook direct op welke cd hij staat.
Nog ff een opmerking, ik denk toch niet dat het de bedoeling was van Fred B. om de BPM gelijk te zetten eh. Dus ik denk dat z'n probleem opgelost is niet? Gewoon of handmatig tellen of met een tappertje? Ik denk dat zo een TAP-apparaatje vrij nauwkeurig is als je er een half minuutje op tapt. Mzzl
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
17-5-2004 11:55
Dat iedereen zo bang is voor tempo verschillen, ik vind juist dat tempo verschillen je set MAKEN.
tempo verschillen maken muziek juist leuk en vermakelijk om naar te luisteren.
even gas terug om vervolgens er weer een stapje op te doen !
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
17-5-2004 14:30

Mayoda schreef:

Dat iedereen zo bang is voor tempo verschillen, ik vind juist dat tempo verschillen je set MAKEN.
tempo verschillen maken muziek juist leuk en vermakelijk om naar te luisteren.
even gas terug om vervolgens er weer een stapje op te doen !
Daar heb je zeker ook gelijk in, ik spring ook wel ns van r&b lekker dwars naar D&B en ze vinden t geweldig :D
DjwouterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2003
Laatste: 20-6-2004
Berichten: 23
18-5-2004 18:28
Ik ben ook nog steeds aan het oefenen om de beats gelijk te zetten, maar weet niet iemand gewoon 2 dance nummers waar je goed mee kunt oefenen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)