Forum > Licht

Statieven en belastbaarheid.

(110 reacties. Pagina 5 van 12)
Moderator(s): Dré
ChielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-9-2003
Laatste: 8-11-2008
17-2-2004 15:54
ik vind het idee van dre toch wel goed verzonnen! happy :)
wie kan mij 3000 euro geven als cadeautje?
ImcoStandaard Lid
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 27-10-2024
17-2-2004 16:42
Zo, ik begon net met het lezen van dit topic en ik ben blij dat deze discussie nu eens eindelijk goed gevoerd wordt. Ik heb al meerdere malen dit statief verdedigd in dit forum. Ik heb er zelf een in mijn bezit en het is echt een leuk statief waar je gewoon in kunt gaan hangen. Ook ik zal niet beweren dat het een topper is waar je zonder zorgen een trussysteem van 10 meter aan kunt koppelen, maar voor zijn prijs is het echt een goed ding.
Dance the night away!
SteijntjeStandaard Lid
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 3-6-2008
17-2-2004 16:45
Inderdaar goede discussie! André heeft het steeds over de ALT 270 statiefjes, is de ALT 300 net zo rampzalig?
En verder wat voor statieven vinden jullie dan wel goed geschikt voor 4 meter truss, die betaalbaar zijn?
MVG, Steijn Pelle
MichaelEx Lid
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
17-2-2004 16:51

steijntje schreef:

Inderdaar goede discussie! André heeft het steeds over de ALT 270 statiefjes, is de ALT 300 net zo rampzalig?
En verder wat voor statieven vinden jullie dan wel goed geschikt voor 4 meter truss, die betaalbaar zijn?
Eerlijk. De VMB TE-03 of TE-034. Superfijne statieven en met name laatst genoemde model omdat hij relatief compact is en makkelijk te transporteren maar toch behoorlijk wat draaglast kan hebben. Laten we zeggen ten alle tijde een 100-150 kilo. Je hebt dan een realtief betrouwbaar statief waar je tenminste zonder kopzorgen wat aan kan hangen of wat ook nog kan als de beurs nog beperkter is een WORK LW135 die kunnen ook wel wat hebben maar zijn wat zwaarder en moeilijker te transporteren. Als je ehelmaal geen geld hebt de Showtec 18,5 kilo wind ups maar denk eraan je mag er maar weinig aan hangen.
Olé Olé heb nu ok AD!
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 31-10-2024
17-2-2004 18:08
Idd, de te 034 of iets dergelijks, (mogen maar 100kg hebben, geen 150) anders gewoon huren. Maar wat ik me dan weer afvraag, waarom wil iedereen wel investeren in licht (scans, parren, veel effecten razz :p en zelfs 4, 5 of 6 meter truss) maar komt dan met het verhaal dat goede statieven wel erg duur zijn.

Je kan toch beginnen met een 4-bar op statief. daarna 2 4-barren op 2 statieven, misschien daarna 3 4-barren op 3 statieven? en je daarna af gaan vragen of je truss nodig hebt en zo ja, uitrekenen wat het kost en dus gelijk 2 goede statieven voor die truss mee rekenen. dan houd je dus altijd nog een paar statieven over om eens een keer wat licht, een projectiedoek o.i.d neer te zetten buiten je truss om. Kortom uitbreiden en niet vervangen.

Nou ben ik de eerste die toe zal geven dat ik in het verleden ook lang niet alles volgens de regeltjes heb gedaan. Maar hoe ouder je wordt, hoe meer je leert en hoe beter je na gaat denken. en dan zou veiligheid een eerst vereiste moeten zijn. En ja truss is duur, en statieven ook, maar als je het nodig hebt doe het dan wel goed, huren of sparen en kopen, als om wat voor reden de boel omlaag komt, ben je de klos en zijn je spullen vaak ook kapot. (en dat wil je niet)

Verder is het ook zo dat mensen nog steeds vaak denken "dat weegt bijna niks" en er dan heel ver naast zitten. Voorbeeld. t4 met parren en relight is ongeveer 14 kg. truss 20 kg voor 5 meter (milos) stoboscoop 6 kilo, truss adapters 2,8 kilo en je hebt al dik 60 kilo als je ook nog wat kabels mee telt. Je zit dus zo aan een maximum van je statief.

Ik heb zelf een mooi excel progje gemaakt wat voor mij de exacte gegevens en belastbaarheid uitrekent. Als ik vandaag of morgen tijd heb, zal ik het on line zetten en de link hier posten. Maar let dan wel op dat het gaat over milos 30x30 truss en mijn spullen, door mij gewogen. Als iemand het wil gebruiken zal hij of zij het dus aan moeten passen naar hun apparatuur en truss, dus zelf wegen en trusstabellen lezen en invoeren.

en o ja, ik heb ook zo'n map van dhr. bakker, met certificaat. En ook nog een map met certificaat van de aanvullende cursus. En ik moet zeggen, als je je serieus in deze materie verdiept, en je hebt er wat € voor over, dan kan ik hem iedereen aan raden. Zeer leerzaam en je gaat anders tegen dingen aankijken.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
HurricaneStandaard Lid
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
17-2-2004 18:10
en o ja, ik heb ook zo'n map van dhr. bakker, met certificaat. En ook nog een map met certificaat van de aanvullende cursus. En ik moet zeggen, als je je serieus in deze materie verdiept, en je hebt er wat € voor over, dan kan ik hem iedereen aan raden. Zeer leerzaam en je gaat anders tegen dingen aankijken.
Ik ga waarschijnlijk ook een cursus volgen bij de heer R bakker, in Leek, het kost je wat, maar daar krijg je volgens mij ook veel voor terug
...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
17-2-2004 18:29

klunz schreef:

Idd, de te 034 of iets dergelijks, (mogen maar 100kg hebben, geen 150) anders gewoon huren.
Inderdaad nette statieven (100kg belastbaarheid) met als kanttekening dat ik het jammer vind dat de speling op het statief niet "opgesloten" kan worden (zoals bij bijvoorbeeld een Man Frotto). Hierdoor kan het gebeuren dat het geheel wat wiebelig wordt; vooral als er wat kopjes heen en weer bewegen.
Maar wat ik me dan weer afvraag, waarom wil iedereen wel investeren in licht (scans, parren, veel effecten razz :p en zelfs 4, 5 of 6 meter truss) maar komt dan met het verhaal dat goede statieven wel erg duur zijn.
Tja, er zal altijd een ondergeschoven kindje zijn. Bij DJ'en is dat vaak de koptelefoon (dom want da's het ding dat het dichtst bij je oren zit), bij trussing zijn het vaak de statieven. Ook ik zeg met grote regelmaat "neem nu eerst gewoon 2 goede stokjes en zet daar een paar T-4'tjes op; truss kan later altijd nog" maar helaas, zelfs die plastic rotzooi wordt nog steeds HEEL regelmatig gekocht.
Nou ben ik de eerste die toe zal geven dat ik in het verleden ook lang niet alles volgens de regeltjes heb gedaan.
Same here. In het verleden heb ik wel (schaam schaam) 4 topkasten + 100kg aan verlichting + 12 meter truss op een setje Power Drive Ref-40's gelegd (GEKKENWERK).
Verder is het ook zo dat mensen nog steeds vaak denken "dat weegt bijna niks" en er dan heel ver naast zitten. Voorbeeld. t4 met parren en relight is ongeveer 14 kg.
9.5kg om precies te zijn (resultaat van een meting die ik een tijd geleden persoonlijk heb uitgevoerd (naar aanleiding van een topic over het gewicht van een T-barretje ;-))

<<<<

Ik vind de ALT 300 er, op papier, al een HEEL stuk beter uitzien dan de ALT 270. Voor mij heeft de ALT 270 ECHT afgedaan. Als je zag hoe de pootjes stonden te buigen en te kraken toen ik gewoon in het truss setje ging hangen (dus hooguit zo'n 40kg PER statief) dan hou ik m'n hart vast qua metaalmoeheid, mogelijke lasfouten e.d. De krachten op zo'n korte arm (ca. 10cm) is gewoon TE groot. Dan kun je nog zo blij zijn als eigenaar van de 270; voor 289 euro heb je WEL een statief dat, naar mijn mening, goed in elkaar zit. Ook heeft de ALT 300 een uitschuifpoot (en reken maar dat dit soms handig is). Ik zal binnenkort een aantal ALT 300's bestellen om te kijken of ze in de praktijk ook goed bevallen. In de prijsklasse daarboven lijkt het me slimmer gewoon de "B" merken (no offense to ASD) links te laten liggen en voor merken als Power Drive, Man Frotto, VMB en Doughty te gaan.

M'n lijste zou dan dus zijn:

1. Instap lierwerk (T-barretje + nogwat OF een HELE lege truss): Showtec statiefje.
2. Medium budget werk: ASD ALT 300
3. Higher budget: VMB TE-03 en TE-34
4. Pro: Een van de vele towers.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
QuincManStandaard Lid
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
17-2-2004 18:40

Dré schreef:

<<Scharen doen wonderen.>>
4. Pro: Een van de vele towers.
wat versta je onder towers? truss met van die "steelbase" en een sleeveblock, of zijn dat ook statief achtigen?
PatrickKStandaard Lid
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
17-2-2004 18:41
Doughty strata's en consorten neem ik aan.
Waar jij het over hebt zijn groundsupports
-- Let's do it my way and get it right the first time --
QuincManStandaard Lid
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
17-2-2004 18:45
pff sjezes... wat verwarrend allemaal.. ben blij dat ik vd zomer cursus ga volgen...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)