Forum > Geluid

cd spelers of draaitafels

(170 reacties. Pagina 5 van 18)
Moderator(s): Dré
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
26-8-2003 12:18

DJ Tim schreef:

Maar feit blijft wel, hoe zuinig je ook met je platen bent, dat die na veelvuldig draaien toch achteruit gaan, en ik heb er ook genoeg met butsen, en als Didier beweerd dat dit niet zo is (alleen bij het begin van een track?) dan heeft hij zijn platen nog niet genoeg gedraaid.
Ik beweer totaal niet dat ze NIET achteruitgaan hé!
Bij normaal gebruik hoor je in de breaks inderdaad lichte ruis. Als je van die klassiekertjes retro liggen hebt die je jaren aan een stuk draait, dan hoor je dat na een paar jaar ook dat die niet meer aanhoorbaar zijn (al merk ik aan de grote namen dat zij zich daar niks van aantrekken en gewoon lekker doormixen ermee).
Ow, en platen niet genoeg gedraaid? shocked 8O
Eerder teveel! Ik had het hier over 1 bepaalde plaat die ik echt wekelijks twee keer draaide op verplaatsing en tijdens de week nog af en toe thuis ook. Zelfs nu haal ik die af en toe nog boven happy :)
Bovendien "niet genoeg gedraaid" is moeilijk te zeggen... Summerjam was na 2 keer al "genoeg gedraaid" maar toch moeten we die wekelijkse meerdere keren blijven uithalen sad :(. Als jij inderdaad een hoop vinyls liggen hebt die niet meer aanhoorbaar zijn dan zijn er volgens mij maar twee mogelijkheden:
1) je bent een oersaaie DJ
2) je hebt veel te weinig vinyls
Ik hoop voor jou dat het het tweede is wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-8-2003 13:39
Of je hebt zoals mij teveel vinyl wat onder het stof zit. :)

Als ik een plaat van 3 jaar terug pak dan kan ik daar eerst met de borstel over heen. En volgens mijn huidige gegevens heb ik 7094 platen -> Niet te weinig neem ik aan wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RiteshStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-5-2003
Laatste: 29-5-2024
Berichten: 77
26-8-2003 15:57

Dré schreef:

Hoe had je dat gedacht? Die CD is fysiek en op een speciale manier BESCHADIGD. Hoe moet je dat kopieeren???
o nee mijn neef had ook zo n cd van sony omdat ie er werkte.

en toe n zij hij dat ik het kon kopieren.
ik met mijn stomme kop beschadig die cd zn mars kapot en weg is cd voordat ik t nut ervan wist.
Niet LEZEN wat hier staat aub...
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
26-8-2003 21:42

DSalembier schreef:

Bovendien "niet genoeg gedraaid" is moeilijk te zeggen... Summerjam was na 2 keer al "genoeg gedraaid" maar toch moeten we die wekelijkse meerdere keren blijven uithalen sad :(. Als jij inderdaad een hoop vinyls liggen hebt die niet meer aanhoorbaar zijn dan zijn er volgens mij maar twee mogelijkheden:
1) je bent een oersaaie DJ
2) je hebt veel te weinig vinyls
Ik hoop voor jou dat het het tweede is wink ;)
Ik denk dat je iets meer moet nuanceren, ik heb het nooit gehad over platen die niet meer aanhoorbaar zijn, want aanhoorbaar betekent voor mij niet meer te draaien omdat het 1 en al kraak is, en dat is niet het geval.

Waar ik het wel over heb is af- en toe een agressieve tik in de break en dat is doodzonde, dat heb je niet met cd's, en al kun je nog zo zuinig zijn op je platen, dit soort ongein kan gewoon voorkomen, alsmede butsen.

Weinig vinyl? Ik ben tegenwoordig voorzichtig met vinyl qua aanschaf omdat ik orgineel wil blijven en het echt door de jaren heen heb geleerd hoe ik dat moet doen. Ik kan dus zeker niet zeggen dat ik weinig platen heb, maar wat ik tegenwoordig koop is in het genre wat ik draai perfect, en daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Ik wil een plaat ook jaren later kunnen draaien en dat mensen en ikzelf er hard op gaan.

En een oersaaie dj? Ik draai al 8 jaar bijna iedere dag op tt's en heb nog steeds respect van publiek en bekende dj's met wat ik doe en draai daarbij toch echt geen hitjes als Summerjam om in de smaak te vallen, ik kan gewoon mijn ding doen zonder dat iemand mij saai vind.

Laten we nu maar weer het haantjesgedrag in toom houden want ik heb verder geen zin meer om te bekvechten, ik geef alleen aan dat er nog meerdere mogelijkheden zijn dan 1 weinig vinyl hebben of 2 een oersaaie dj zijn.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
ZeopStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-7-2003
Laatste: 3-9-2004
Berichten: 11
27-8-2003 02:02

Dré schreef:

Tom schreef:

Stomme vragen, maar ik stel ze toch:
2/ moet je in een ronddraaiende beweging met de ronding van de CD meepoetsen, of moet je van binnen naar buiten poetsen, of maakt dat niet uit?
Gewoon net zoals je je auto poetst (dus nooit rechte lijnen maar altijd ronddraaiende bewegingen "wax in ... wax out... Yes Sensei").
Ik poetste mijn cdeetjes ook altijd met ronddraaiende bewegingen alleen nou las ik pas (in mn pioneer cd-spelerhandleiding???) dat je je cd-tjes altijd van binnen naar buiten (met rechte lijnen) moest poetsen(???)

Maar eigenlijk vind ik poetsen met ronddraaiende bewegingen ook logischer, alhoewel... wink ;)
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
27-8-2003 10:16

DJ Tim schreef:

Waar ik het wel over heb is af- en toe een agressieve tik in de break en dat is doodzonde, dat heb je niet met cd's, en al kun je nog zo zuinig zijn op je platen, dit soort ongein kan gewoon voorkomen, alsmede butsen.
Zo'n agressieve tik heeft naar mijn weten niks te maken met veelvuldig spelen maar met een kapje in je vinyl. Waarschijnlijk heb je tijdens het draaien ergens je vinyl gestoten waardoor er een beschadiging opzit. Op mijn vorige residentie was de booth een half slachtveld en daar had ik gegarandeerd elke week wel ergens een plaat die er moest aan geloven (tot ik uit pure frustratie er eens met grove borstel ben doorgegaan laugh :D)

DJ Tim schreef:

Weinig vinyl? Ik ben tegenwoordig voorzichtig met vinyl qua aanschaf omdat ik orgineel wil blijven en het echt door de jaren heen heb geleerd hoe ik dat moet doen. Ik kan dus zeker niet zeggen dat ik weinig platen heb, maar wat ik tegenwoordig koop is in het genre wat ik draai perfect, en daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Ik wil een plaat ook jaren later kunnen draaien en dat mensen en ikzelf er hard op gaan.
Dat principe kon ik ook aanhouden toen ik nog geen residentie's had maar mijn "hoofdplaats" is nogal (redelijk veel laugh :D) commercieel getint dus moet ik de "Summerjam & Benny B"-rage op de voet volgen sad :(. Prijs jezelf gelukkig dat je je dat nog kunt veroorloven!!

DJ Tim schreef:

Laten we nu maar weer het haantjesgedrag in toom houden want ik heb verder geen zin meer om te bekvechten
Oeps... sorry, kwam dat zo over? 'k Had nog speciaal een smiley achtergezet om zeker niet aanvallend te klinken.
Bij deze:
/me steekt zijn hand vooruit happy :)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
27-8-2003 20:28
Neem me niet kwalijk Didier, ik had idd ff beter naar de wink ;) moeten kijken. Bij deze, ook ik steek mijn hand uit laugh :D En toch jammer he? Dat platen moeten butsen (in dat geval heb ik toch wel een beetje gelijk dat je in dat geval beter met cd's zou kunnen draaien?)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
25-5-2004 17:26
Owkey, ff de thread over het pitchbereik van de Super-OEM proper houden en hier verderkletsen wink ;).
Gelieve eerst ff je kotje af te stoffen voor je iets post want deze thread ligt al een tijdje te verroesten laugh :D.

Dré schreef:

Gelukkig hebben ze daarvoor een jaar of 10 geleden iets uitgevonden dat we nu met z'n allen "CD BRANDER" noemen . Natuurlijk is dat meer werk (vinyl kopen en zelf op CD zetten) maar het is in ieder geval mogelijk.
Nou, DIT is het laatste wat ik van JOUW verwachte! Echt waar hoor! Jij bent toch diezelfde Dré die elke keer afkomt met "je moet de originele vinyl bij je hebben of je werkt illegaal" en met het zinnetje "we werken niet mee aan illegale zaken"? wink ;)
Serieus, het is inderdaad een oplossing om:
1) Vinyl te betalen
2) Lege CD te betalen
3) Platendraaier te betalen
4) CD-brander te betalen
5) En dan nog CD-spelers te betalen...
Waar haal je dan nog je voordeel? Het komt alleszinds al duurder uit! Je kunt inderdaad wel je rug sparen, maar daarentegen neem je het risico dat je het feestje halverwege de nacht mag stilleggen wegens "bezit van illegale muziek". Het voordeel verdwijnt volgens mij.

Frisbee schreef:

Omdat er genoeg zijn die niet eens een stukje/sample enz van hoge kwaliteit op indernet willen zetten (bang dat het gejat wordt).
Volledig akkoord Frisbee, maar Tim heeft met zijn opmerking duidelijk laten blijken dat hij een stapje verder staat in het milieu... In dat milieu gaat het er veel vriendschappelijker aan toe dan in bv danscafé's (jongens, ik veralgemeen de situatie hé, niet aangevallen voelen dus!). Het is wel nog altijd zo dat je geen versie te horen zult krijgen die niet beveiligd is door bv SABAM, deze regel blijft, maar eenmaal de beveiliging er op zit dan gaat de producer de CD wel verspreiden onder een groep collega-DJ's (uit hetzelfde "stapje hoger"-milieu, wel te verstaan). De producer kent deze DJ's persoonlijk en weet dat die CD er veilig is. Moest hij toch ergens een kopie terugvinden waar hij niet thuishoort, dan mag je je verwachten aan een grote storm in DJ-land wink ;). Wanneer blijkt dat die paar DJ's goeie reacties krijgen op het nummer, dan wordt het eventueel nog eens wat beter geremastered en de persen kunnen beginnen rollen! Dan komen de échte promo's eraan en dan pas de normale release. En met een beetje geluk komt het nummer uit op CD, weliswaar in een verkrachte versie dan...

DJ Tim schreef:

Dat dacht ik ook, lekker op vinyl houden. Ik was ook eerst te lui om te zoeken en om te digitaliseren en besef nu dat ik alleen maar voordelen ervan heb.
Ik krijg nu alles op hoge kwaliteit mp3 rechtstreeks van de producer, ik koop platen (voor zolang als het duurt) en digitaliseer alles meteen en als ik alle nieuwe trance releases niet rechtstreeks van producers krijg of het niet in de winkel kan kopen, doe ik het gewoon lekker illegaal via een news group. Sorry, maar daar is echt alles op te vinden (en op het moment dat alles legaal te verkrijgen is, zal ik serieus nooit meer iets downloaden, en dat ik hier serieus in ben kun je zien aan mijn platen collectie)
Zoals hierboven al gezegd: het is en blijft illegaal en dat kan het feestje GRONDIG verpesten sad :(

DJ Tim schreef:

Ehm, Linux (oftewel, voorlopers Unix en BSD) waren er eerder dan Windows en Linux is nog steeds niet fijner in gebruik als Windows (maar dat is een andere discussie)
Owkey, niet verder discuteren hierover, maar je hoeft me niet uit te leggen wat Linux is hoor, ik ben al gebruiker sinds KDE1 nog in zijn pampers zat wink ;).
Als je er toch iets van kent: forum.linuxbelgium.be/forum_lezen.php?id=1dbacc79a7a7776292c6816f885c5571
ik kan hier nog hulp gebruiken want ik wil weg van mijn laptopje en ik mis mijne penguin sad :(

DJ Tim schreef:

Ik kan iedereen aanraden die zomaar roept dat vinyl dit of dat is toch is aanraden er een leuke cd-speler bij te kopen en het naast elkaar te gaan doen.
Heb ik gedaan, Tim, maar ik heb toch weer die CD-spelers verkocht wegens "niet vinden van muziek" en niet willen illegaal werken... CD blijft mijn zegen hebben, maar ik wil die releases eerst zien gelijklopen al was het maar gedeeltelijk!


Ziezo, lange post met veel quotes, maar zo houden we die andere thread wat netjes wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
25-5-2004 18:10

Didier_S schreef:

Owkey, ff de thread over het pitchbereik van de Super-OEM proper houden en hier verderkletsen wink ;).
Gelieve eerst ff je kotje af te stoffen voor je iets post want deze thread ligt al een tijdje te verroesten laugh :D.

Dré schreef:

Gelukkig hebben ze daarvoor een jaar of 10 geleden iets uitgevonden dat we nu met z'n allen "CD BRANDER" noemen . Natuurlijk is dat meer werk (vinyl kopen en zelf op CD zetten) maar het is in ieder geval mogelijk.
Nou, DIT is het laatste wat ik van JOUW verwachte! Echt waar hoor! Jij bent toch diezelfde Dré die elke keer afkomt met "je moet de originele vinyl bij je hebben of je werkt illegaal" en met het zinnetje "we werken niet mee aan illegale zaken"? wink ;)
Wat ik KEER OP KEER ZEG is dat het NIET toegestaan is met CD-R's te draaien, ook niet als je de originelen hebt MAAR dat ik het zelf 100% moreel verantwoord vind (ik heb keurig betaald voor de registratie in kwestie aangezien ik EN het origineel gekocht heb (op vinyl) en er in mijn ogen geen sprake is van vermeerdering (het origineel wordt immers NIET gebruikt)) het op deze manier te doen (en ook al jaren doe). En als je ook maar 1 post van mijn hand vindt waar ik anders stel dan hoor ik dat graag. Zo niet dan zie ik graag hoe je jezelf corrigeert in deze...

Downloaden en fikken is een TOTAAL ander verhaal (vanuit MIJN morele oogpunt gezien).
Serieus, het is inderdaad een oplossing om:
1) Vinyl te betalen
2) Lege CD te betalen
Lege CD komt neer op ongeveer 10 eurocent of minder per nummer. Vind je het erg als ik dat bedrag wegmoffel?
3) Platendraaier te betalen
TD-160 met Super OM-10 element (totale som: 120 euro).
4) CD-brander te betalen
Zit toch al in m'n PC voor backups e.d.
5) En dan nog CD-spelers te betalen...
Waar haal je dan nog je voordeel?
Muziekcollectie (voor breed draaiende DJ) gaat van ca. 150kg naar 30kg. Besparing: 120kg. Veersysteem (om te voorkomen dat draaitafels overslaan) gaat van 150kg naar 0kg. Besparing: 150kg. Alleen daar al bespaar ik 270kg (en da's best een hoop).
Het komt alleszinds al duurder uit!
Voor zover ik weet was er niemand van ons die zei dat je goedkoper uit zou zijn...
Je kunt inderdaad wel je rug sparen, maar daarentegen neem je het risico dat je het feestje halverwege de nacht mag stilleggen wegens "bezit van illegale muziek". Het voordeel verdwijnt volgens mij.
Klopt. Ik heb geprobeerd het op de nette manier te regelen met de NVPI maar helaas... Ze zitten niet te wachten op Huisman die af en toe een paar euro aan vermeerderingsrechten (want dat zijn de ENIGE rechten die nog extra betaald moeten worden) over komt maken met een bijbehorende boekhouding van hier tot Tokio. Dus heb ik toen gezegd "ik zie wel waar het schip strandt". Toevallig laatst voor het EERST iets teruggevonden over een DJ die hier op aangesproken/aangepakt was (vraag me af of hij het tot een rechtzaak laat komen EN wat in dat geval de uitspraak van de rechter zal zijn).

DJ's zeggen dat ze niet met CD's gaan draaien omdat de mooie muziek alleen op Vinyl uitkomt. Platenmaatschappijen die zeggen dat ze het niet op CD uit gaan brengen omdat de DJ's toch alleen maar met draaitafels werken. En probeer die circel maar eens te doorbreken...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
A3aanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-12-2003
Laatste: 6-10-2004
Berichten: 7
26-5-2004 11:27

DJ Tim schreef:

Nou ja, 1 voordeeltje dan van vinyl, voor sommige sukkels lijkt het (nog) het "echte" gevoel zodat ze je een schouderklopje geven als je aan een platencollectie en tt's begint en de verkrijgbaarheid (zoals ik ook al in je andere topic zei) is voor underground (nog wel) groter.
Sukkels die met vinyl werken???? shocked 8O
Tjah...
De voordelen van cd ten opzichte van de lp lijken mij wel duidelijk.
Vreemd genoeg zijn er al cd'rs die er uit zien als een lp singeltje.
Waarom is dat?
In de hele dancewereld wordt er veel gedraaid met vinyl. Tiesto hoeft geen schouderklopje over hoe groot zijn platencollectie is en hoe zeldzaam sommige platen wel niet zijn.

zoals ik het zie: vinyl heeft gewoon wat. Niet voor niks zit er vaak een "vinyl" effect op sommige cdspelers. Het ouderwetse gekraak zorgt voor een stukje nostalgie.
Het verschil tussen een lp en een cd is enorm. Een cd past wel 4x in een lp.
en dat zwarte stuk plastic ziet er (in mijn ogen) altijd geweldig uit.
Feit is: een naald op een plaat zetten is heel anders dan een cd in de frontloader drukken.

Tegenwoordig word het gat gedicht tussen de mogelijkheden en de "feel" van de ouderwetse draaitafel met cd-spelers als de cdj1000 en recentelijk de cdx-1, dns5000 en sl-dz1200. Niet voor niks lijken deze qua gebruik op de platenspeler. blijkbaar wil men toch die controle over de cd die met een plaat zo vanzelfsprekend is.
Red een boom, eet een bever!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)