Forum > Off-Zone

Drie gewonden door omgevallen lichtstellage

(132 reacties. Pagina 5 van 14)
Moderator(s): Dré
Dj t²Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2008
Laatste: 28-1-2016
15-3-2010 22:32
dat zou ook goed kunnen.
Wat ik raar vindt is dat alle t-bars schuin naar voren/onder toe hangen. ofdat ze dan alleen maar aan de linkerkant vastzitten. Zijn ze dan wel geborgd? daarnaast zitten alle t-bars op de voorste trussbalk.
en hier zijn het zelfs opbouwwerkzaamheden
Die chinezen kijken wel nauw, maar ze kijken nie zo nauw.
Dj t²Standaard Lid
15-3-2010 22:59
van reacties:
...Als expert op licht en geluid (15 jaar ervaring) terrein wil ik graag mijn reactie geven.

Als ik het zo op de foto's bekijk is er het volgende gebeurt, De type statieven zijn Mobiletech's (een goedkope versie, maar niet per definitie slecht!). Deze statieven zijn opgedraaid tot de maximum hoogte (te zien aan de drie uitgeschoven mast palen). komt neer op ongeveer 3.75 meter. Deze statieven mogen bij deze hoogte maximaal 100 kg verdeelde last dragen. Hoe weet ik dat: omdat dit de versie is met de klap poten en niet de insteek poten.

De truss die gebruikt is is HV30 vierkant en bij schatting is het een meter of 12, dit is de maximum lengte die je zonder midden steun mag mag gebruiken echter heeft dat consequenties op de maximaal in te hangen hoeveelheid licht. Zo te zien op de foto's is al het licht aan de voorkant van de truss gehangen en niet om en om verdeeld. Om het verhaal niet te lang te maken...dit gewicht in combinatie met deze statieven is zoeken naar problemen!..Het belangrijkste is dat het nu goedkomt met de slachtoffers en dat de recherche goed uitzoekt wat er is gebeurt!

Als waarschuwing naar mensen die dit soort dingen organiseert, ga naar gerenommeerde bedrijven, en niet alleen voor de prijs! er zijn in friesland genoeg goede audiovisuele en gecertificeerde bedrijven die dit soort fouten niet maken.....

Ik wens nogmaals de slachtoffers heel veel sterkte toe en laat dit nooit meer gebeuren!

Groeten Thomas
Geplaatst door ThomasCVU op 09:46 15-mrt-2010
maar het blijven speculaties! Desbetreffende Thomas is ook al een paar keer verbeterd als je naar beneden scrolltdtd.
Dj-bartStandaard Lid
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
15-3-2010 23:14
Juist daarom is het nogal ongepast om deze reactie te plaatsen. Thomas doet alsof hij een pro is. Maar aan de foto is echt niet te zien welk mark statieven en truss er gebruikt wordt.
Alles is op dit moment speculatie.

Zoals de houten plaatjes, zijn ze verschoven door de hulpverleners? Hebben ze er nooit gelegen? Waarom zijn de poten ingeklapt etc. etc.

Ik vind het heel onbehoorlijk om bedrijven te beschuldigen of om al schuldigen aan te wijzen. Gelukkig hebben we hier instanties en verzekeringsmaatschappijen voor. Dan hoeven wij het niet te doen.
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
15-3-2010 23:23

dj-bart schreef:

Juist daarom is het nogal ongepast om deze reactie te plaatsen. Thomas doet alsof hij een pro is. Maar aan de foto is echt niet te zien welk mark statieven en truss er gebruikt wordt.
Neehoor, kijk maar in de verhuurlijst van de desbetreffende firma. Moet ALP2, ALP3 of ALP4 van Mobiltech zijn.
Light Image
Dj t²Standaard Lid
15-3-2010 23:24
1 x bewerkt. Laatst door Dj t² op 15-3-2010 23:42
het kan altijd tot nieuwe inzichten leiden, daar is dit topic toch een heel eind voor.
Anders waren er binnen anderhalve dag geen 5 pagina's volgeschreven.
van fouten kun je leren, ook slechte voorbeelden helpen.
neemt niet weg dat dit gebeuren gewoon triest is. sad :(
ik hoop dat deze foto niet relevant is...
Dj-bartStandaard Lid
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
15-3-2010 23:37

JeroenVDV schreef:

dj-bart schreef:

Neehoor, kijk maar in de verhuurlijst van de desbetreffende firma. Moet ALP2, ALP3 of ALP4 van Mobiltech zijn.
Kan nog steeds betekenen dat ze ook andere statieven in de verhuur hebben of dat ze zelfs statieven bij een collega hebben ingehuurd?
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
16-3-2010 08:06
Daar lijkt het wel op. MobilTech ALP's zijn bij mijn weten altijd zwart.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
16-3-2010 09:34

dj t² schreef:

Wat ik raar vindt is dat alle t-bars schuin naar voren/onder toe hangen. ofdat ze dan alleen maar aan de linkerkant vastzitten.
Als de stellage tijdens de val aan de ene kant pas stopt als deze in aanraking komt met de vloer EN aan de andere kant eerder stopt (als deze in aanraking komt met de kisten op de afbeelding) dan krijg je volgens mij precies wat er op de foto te zien is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
16-3-2010 10:05
Even wat anders: Ik vind de reactie van de vereniging een sterk voorbeeld van hoe je moet reageren op dit soort incidenten. Direct de homepage aanpassen en zorgen voor actuele berichtgeving, een informatiebijeenkomst organiseren, een persbericht opstellen... op de site van Pro Facilities is niets te vinden over dit incident.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
16-3-2010 11:04
Dat stukje van thomas zouden ze gewoon moeten verwijderen...

Iedereen die wel eens met statieven werkt moet kunnen zien dat deze statieven wel wat hoger kunnen, en staan dan max 3,7meter.

Dat men nu zegt dat een borgpin de mogelijke oorzaak is, vind ik ook een beetje frappant. Op de foto toch duidelijk te zien dat er minimaal een borgpen naast ligt, maar daarnaast op de blauwe mat ook lijkt alsof daar nog borgpennen liggen. Plus het feit, zou er een borgpen uitklappen, dan nog zouden de andere 3 poten niet inklappen?

Blijft triest, feit dat er veel reacties zijn kan erop wijzen dat er nog meer wordt nagedacht in het vervolg wanneer er truss stallages worden gebouwd. happy :)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)