Forum > Licht

Ledpar of Par met lampje ?

(71 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
28-2-2008 09:23

KVM schreef:

Al met al kost een occasionsetje (erg) weinig. (kracht verdeler zet ik al zowiezo mijn vraagtekens bij) Een 300watt par, en dan 8 totaal lijkt mij meer dan genoeg. Géén idee wat je dan met een krachtverdeler moet.
Kan dus niet samen met een beetje geluidsset op 1 groep. Ofwel minimaal 2 losse groepen, ofwel 380 verdeel. LEDparren prik je samen met geluid met gemak op 1 groep.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-2-2008 09:28

JeroenVDV schreef:

Kan dus niet samen met een beetje geluidsset op 1 groep. Ofwel minimaal 2 losse groepen, ofwel 380 verdeel. LEDparren prik je samen met geluid met gemak op 1 groep.
2 groepen zijn altijd in een "toneelsituatie" te vinden. (heb je niet echt een verdeler voor nodig) Vele zalen zijn ook ingesteld op het leveren van meerdere groepen. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar daar zou ik echter geen rekening mee houden.

Martin.
kvm entertainment
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
28-2-2008 19:36
Nou trek ik persoonlijk toch liever een shucko kabel om een kleine 25 LED parren op te hangen dan een 64A of 125A worst.

Even richting het prijsvergelijk verhaal...
Heb net simpelweg in de NewLine shop gekeken en wat producten genomen.

GE PAR56 300W € 17,25, 8 stuks € 138,00
Showtec PAR56 behuizing € 12,50, 8 stuks € 100,00
Showtec Showbar € 143,00,00 2 stuks € 286,00
Totaal € 524,00

Showtec TWP51 sliding bar € 105,50 2 stuks € 211,00
Showtec LED Par 56 € 71,00 8 stuks € 568,00
Totaal € 779,00

En ja hoor de LED parren zijn duurder. Het scheelt 250 eurie.

Pak dan nog een paar euro voor kleuren filters en het verschil wordt wat kleiner.
Neem dan dat je met de LED parren meerdere kleuren kan maken en niet vast zit aan een filtertje komt er weer een LED voordeeltje bij. Maak dan het vergelijk tussen 2000 branduren voor de PAR en neem 20000 uur voor de LED PAR (ja bij 5mm gaat 100000 branduren in een cluster echt niet lukken) dan wordt de score 1380 euro tegen 0 voor het vervangen van lampen.
Bij 16 uur per week doe je er wel een jaar of 20 over om dat te halen, maar toch. Voor je eigen comfort scheelt het bij LED ook nog eens warmte, dus sta je minder snel zwetend achter je draaitafels. In sommige gevallen ook prettiger voor het publiek. Wanneer je er nog eens 8 parren bij zou komen in de toekomst heb je niet opeens nog een aparte 16A groep nodig of krachtstroom. Wat je dus ook weer verdelers, duurdere en zwaardere bekabeling scheelt. Om het maar even niet te hebben over de multikables en losse dimmers als je niet met dimmerbarren werkt. Daarnaast scheelt het ook nog eens gewicht in je truss. Neem je dan ook weer de kleurenfilters, die je overigens tussendoor ook uitbreidt omdat je niet dag in dag uit met dezelfde 2, 4 of 8 kleuren wil aankomen, dan bespaar je dat ook weer met LED. Wat ook veel mensen vergeten is de tijd die je kwijt bent met het vervangen van een lamp. Eentje is niet zo erg, twee valt ook nog wel mee. Maar doe dat eens een paar keer per jaar... Ze gaan altijd kapot op een moment dat je het niet kunt gebruiken of net op het moment dat je reserve lampen nog thuis staan. Of er gaan er 2 kapot terwijl je 1 reserve lamp bij je hebt.

Ik weet een project waarbij gekozen wordt voor LED verlichting omdat dat 1 technisch personeelslid ongeveer 20 uur per week scheelt aan het vervangen van lampen. Die wordt nu ergens anders ingezet en de vacature voor een techneut voor 20 uur per week is te komen vervallen... Maar dat is een hele andere tak van sport.

Het voorbeeld is een voorbeeld. Producten zijn er legio en je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Ben je beginner dan kun je je geld maar 1 keer uitgeven voor een goede start. Zelf zou ik kiezen om die 200 euro extra uit te geven om de komende tijd in ieder geval klaar te zijn met licht en mezelf niet zo snel gaan vervelen met die paar kleuren. Er zullen vast andere besparingen zijn die ik hier niet genoemd heb of kosten die ik niet heb vermeld. Nogmaals het is een voorbeeld. Een beetje zelf denken is ook geen overbodige luxe....
De Showtec parren zoals genoemd zullen niet de wereld aan licht geven, maar voor een dixo voor 50 man zullen ze prima voldoen. Stel ze niet naar de vloer maar wat meer recht vooruit. Beklicht doet wonderen als je een lampje hebt waar niet heel veel vanaf komt. Staar je niet blind op al het moois wat je bij de grote mannen ziet, want die lampjes kosten ongeveer 40 keer zoveel dan de showtec dingen.

Andere besparingen? Andere kosten? Gooi ze in de groep, ik ben ook maar een mens laugh :D
RoelkeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2006
Laatste: 12-2-2010
Berichten: 3
28-2-2008 20:13
opzich een leuke berekening happy :)
maar mijn idee is dat je met 8 parren met 300 watt lampen gewoon meer kunt kwa vermogen dan met 8 budget ledparren

Wie is het daarmee eens/oneens ?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-2-2008 20:57
2 x bewerkt. Laatst door KVM op 28-2-2008 21:05

roelke schreef:

opzich een leuke berekening happy :)
maar mijn idee is dat je met 8 parren met 300 watt lampen gewoon meer kunt kwa vermogen dan met 8 budget ledparren

Wie is het daarmee eens/oneens ?
Mee eens. Een budget par vergelijk ik liever met een 100watter.

Daarnaast kan je natuurlijk melden dat je liever een schuko kabeltje trekt dan 125A worst. Maar kijk dan eerst even hoeveel leden (eigenaren met licht/geluid hetzij beroeps of hobbymatig) hier daadwerkelijk 125A worst trekken. Ben bang dat je uiteindelijk geen volle hand telt.

Daarnaast zal je rekening moeten houden, zoals in mijn voorbeeld met het grote aanbod 2e hands parren. RGB (en vooral het iets betere)is te nieuw om een groot aanbod in occasions te hebben.

Branduren RGB vs. Par boeit mij overigens al helemaal niet, parren (56/300watt die ik heb draaien inmiddels al zeker 15 jaar met dezelfde pitjes.) Ga er maar vanuit dat die zijn geld al wel hebben opgebracht.

Martin.
kvm entertainment
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 413
28-2-2008 20:59
Natuurlijk geeft een budget led-parretje minder licht dan gewone parren. Bij de grote shows zul je dan ook gewone parren blijven gebruiken. Maar er zijn ook veel voordelen met led-parren. Uit wat ik hierboven opmaak zouden ze dus prima kunnen functioneren in een disco showtje voor 50 man.

Edit: KVM was net wat eerder.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
29-2-2008 00:17
En dan nog trek ik nog steeds liever een shucko kabeltje dan een 32A kabeltje. Als je die hier onder de leden niet tegen komt begin ik toch redelijk mijn twijfels te krijgen.

Als je goed had gelezen had je gezien dat ik in mijn voorbeeld ook meldt dat je bij 16 uur per week er een jaar of 20 over doet voordat je je eerste pitje vervangt... Dat jij er al 15 jaar mee doet verbaast me niets. Daarnaast ken ik ook 2kWers waar al 10 jaar dezelfde lamp in zit. En zo zijn er bedrijven die ze maandelijks wisselen.

Mijn verhaal in basis was enige onderbouwing die eerder ergens gemist werd. Iets waar tot nu toe niemand enige moeite voor heeft genomen sneaky :V

Dat de very low budget parren het niet halen bij een 300W par heb ik ook aangehaald aan het einde van mijn verhaal.

En voor 50 man kun je nog steeds prima uit de voeten met (low) budget LED Parren. Je moet er alleen geen mega wonderen van verwachten.

Dit dus niet:
Lampkes
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
29-2-2008 09:30

DeMennooos schreef:

En dan nog trek ik nog steeds liever een shucko kabeltje dan een 32A kabeltje. Als je die hier onder de leden niet tegen komt begin ik toch redelijk mijn twijfels te krijgen.
Ook die zullen er niet in overvloed zijn.
Als je goed had gelezen had je gezien dat ik in mijn voorbeeld ook meldt dat je bij 16 uur per week er een jaar of 20 over doet voordat je je eerste pitje vervangt...
Maar waar pak je dan de "besparing" van het prijsverschil?
Die lijkt mij in een bovenstaande situatie te verwaarlozen. Bovendien denk aan vervoer, heel toevallig heb ik de lampen keurig in een case zitten. Denk dat na 15jaar parren vervoer zonder case, de parren wel degelijk aan vervanging toe zijn.
Wat doe je dan met een gedeukte RGB led par? Wil je ze netjes houden ben je wel genoodzaakt om ze in een case te vervoeren.
Mijn verhaal in basis was enige onderbouwing die eerder ergens gemist werd. Iets waar tot nu toe niemand enige moeite voor heeft genomen sneaky :V

Klopt, er word alleen gemeld dat in een vergelijk een par niet veel goedkoper is dan een Led par. Dat is dus niet zo.

Een redelijk fatsoenlijke Led par is en blijft een stuk duurder.
Enige voordeel wat ik zie is het direct gebruik kunnen maken van verschillende kleuren.
Dat de very low budget parren het niet halen bij een 300W par heb ik ook aangehaald aan het einde van mijn verhaal.
Als je ze gaat vergelijken, moet je het zien als vervanger. Een very low budget led par komt er niet eens in de buurt.

Led parren die wel in de buurt komen, trekken het prijsvergelijk verder uit elkaar.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
29-2-2008 10:53

JeroenVDV schreef:

Dat vind ik dus ook interessant om te zien.
Ik ben er mee bezig... Maar moet ik nu, ter vergelijk, een NSP par (9 graden) of MFL par (15 graden) nemen? De JB LED Par is immers 15 graden (net als de MFL par die veruit het meest gebruikt wordt) dus zou het vergelijk het eerlijkst zijn op die manier.

Zeg het maar mijne heren.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MadsonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2007
Laatste: 17-6-2008
Berichten: 38
29-2-2008 10:58
wij doen vooral kleine drive inn shows, (lees tot 100 personen) en hebben nu interesse om 8 ledparren te kopen, zitten te denken aan 8 x jb led par 64, ik persoonlijk denk dat dit zeker genoeg licht geeft gezien het aantal personen waarvoor we draaien.

aangezien we minimaal een keer per week een feest hebben (voordeel van weinig concurentie)verdient het zichzelf dan ook wel terug.

Budget is ongeveer 1000-1500 euro.

wat denken jullie van deze keus?

weet niet hoe de ShowTec LED Par-64 van 155 euro zich houden tov de jb parren?

alvast bedankt

eric
palestra sound & light entertainment **electrovoice**

Terug naar forum Reageer (zonder quote)