Forum > Off-Zone

Ernistig incident voorgekomen bij drive in show werk.

(69 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
SjampiejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2007
Laatste: 26-6-2009
Berichten: 119
28-11-2007 11:44
Vechtpartijtjes tussen 2 of 3 personen gebeuren nou eenmaal vaak.. in de kroeg, disco of drive-in feest, haalt niet uit.. dat er stoute jongetjes naar binnen willen die eigenlijk niet naar binnen mogen op een tienerfeest gebeurt ook vrij vaak.. dat er dan een ruitje sneuvelt gebeurt dan ook wel eens.. Ik zou me er niet teveel van aantrekken.. het enige jammere is dat het de sfeer op de avond en van jou en iedereen totaal kan verpesten. Massale knokpartijen, bedreigingen of brand vind ik veel erger.. en zou ik wel een nachtje van wakker kunnen liggen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
28-11-2007 12:01

dj krissie schreef:

Het moeilijkste is het naar elkaar comminuceren. Ik draag liever elk feest en portofoon dan een micrfoon. Met portofoon geef je door met er aan de hand is. En de barpersoneel of portierder hoort direct wat er aan de hand is en kan direct ingrijpen. Als ik zelf naar iemand opzoek moet gaan die de boel rustig kan houden (op de avond zelf) zal dat een stukie moeilijker zijn.
Ik zie het signaleren en informeren dan ook niet primair als mijn taak. Met een oortje of porto zul je mij niet zien rondlopen.
Maar ik weiger in geval van problemen zonder maatregelen te doen alsof ik niks zie. En moet ik de booth voor een minuutje verlaten, dan doe ik dat. Soms stuur ik iemand anders op een boodschap.

dj krissie schreef:

En over brand gesproken. Wat als je zegt, "er is brand, We moeten het pand ontruimen. Loop rustig naar buiten" uhmm, Zouden ze rustig blijven? hoe je ook tegen het publiek blijft, je probeert maar te hopen dat het rustig blijft. Hoe rustig je zelf dan ook bent. Het is en blijft moeilijk. Je hoeft dan ook maar iets fouts te zeggen, of je hebt geduw en getrek.
Ik ben géén BHV-er én ken een hoop panden waar ik werk niet van binnen en van buiten. Dat betekent dat ik een eventuele ontruiming niet zal leiden.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
28-11-2007 12:06
Ik ben Hoofd-BHV'er (niet door werk, maar toevallig was dat een vak bij m'n studie) en heb m'n ESO-diploma (Event Security Officer).
Bij brand niet gelijk de zaal gaan waarschuwen (uiteraard wel als er direct gevaar is!). Bij een klein brandje het personeel en evt. security waarschuwen. Zij zijn opgeleid om een ontruiming te coördineren. Zelf moet je je verder eigenlijk gedragen als een bezoekers, dus luisteren naar het personeel.
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 12-7-2024
Berichten: 387
28-11-2007 15:03
Oke, Dan komen we nu bij het vak BHV.

Een groot bedrijf heeft op elke afdeling een BHV'er lopen. Maar zijn kleine tot hele kleine bedrijfspanden dit ook verplicht?

En een beheerder van een zaal, Waar meer en deels vrijwillegers werken. Zijn daar dan ook BHV'ers aanwezig? Of is het daar dan verplicht?

Ik heb wel eens een jubileum feestje gehad van een stel. Maar die kwamen zelf met de sleutel aan zetten. Wie is erdan bij brand/ongeval verantwoordelijk? En wie zou die zaal dan moeten ontruimen?

Toch met deze vragen en antwoorden, Zou ik een mooi kleine A4 vol kunnen schrijven. Wat te doen als? En wanneer ben jij verantwoordlijke. Altijd makelijk voor de drive in show en licht & geluid bezighouders.

Kristian
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
28-11-2007 15:24
Volgens de ARBO moet je, als ik mij goed kan herinneren van m'n VOl-VCA cursus, altijd een BHV'er of hulpverlener hebben. Er is wettelijk gezien geen minimaal aantal personen waarbij deze wel of niet nodig zijn.

Volgens de interpretatie van de wetgeving is een goede stelregel 2% van het totale personeel. In geval van een horecagelegenheid zou ik 2% van de totale aanwezige mensen nemen. Maarrr, als er door een goed onderbouwd RI&E blijkt dat er meer of minder nodig zijn, dan is dat goed.

deWit ook z'n Hoofd-BHV, VOL-VCA en EHBO heeft (Werk in Chemische Sector, vanuit school gehaald...)
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
28-11-2007 16:20
Tot afgelopen jaar was het zo dat een bedrijf per 50 werknemers 1 BHV'ers moest hebben. Deze wetregel is uit de wet geschrapt. Volgens de Arbo is het nu: er dienen voldoende BHV'ers aanwezig te zijn en ze dienen toereikend opgeleid en uitgerust te zijn.
Het is dus aan de werkgever (want die blijft eindverantwoordelijk voor de BHV in zijn bedrijf) hoeveel BHV mensen hij 'aanneemt'. Wel dient het toereikend te zijn (bij een petro-chemisch bedrijf zal dit anders zijn dan bij een accountant-kantoor).

En élk bedrijf in Nederland dient een BHV organisatie te hebben (of in ieder geval een BHV-plan). Nu zal dit voor een éénmanszaakje zonder echt bedrijfspand niet zo streng worden gecontroleerd wink ;)
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 12-7-2024
Berichten: 387
28-11-2007 18:09
Hoi Sebas.
En élk bedrijf in Nederland dient een BHV organisatie te hebben (of in ieder geval een BHV-plan). Nu zal dit voor een éénmanszaakje zonder echt bedrijfspand niet zo streng worden gecontroleerd
Hier kan ik zeker wat mee, Een belangerijk antwoordt dat is gegeven.

Ik ga eens in het weekend een mooi boekje in PDF bestand proberen te maken. En daar uitgebreid vragen stellen + antwoord die zeker belangerijk zijn, En ook voor de drive in shows.

Kristian
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
28-11-2007 18:51
Als je dan toch bezig gaat, zoek dan gewoon eens een goed boek op en maak gewoon een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) Daarin neem je, naast je BHV verhaal, ook de rest van de veiligheidsaspecten mee.

Als er interesse is wil ik daar best wel even een stukje over over neertikken, aan de hand van wat Literatuur...
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 12-7-2024
Berichten: 387
28-11-2007 19:17

deWit schreef:

Als je dan toch bezig gaat, zoek dan gewoon eens een goed boek op en maak gewoon een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) Daarin neem je, naast je BHV verhaal, ook de rest van de veiligheidsaspecten mee.

Als er interesse is wil ik daar best wel even een stukje over over neertikken, aan de hand van wat Literatuur...
Het zal zeker handig zijn voor de drive in shows en voor de licht geluids bedrijfjes. EN dan weet ik zelf ook waar ik aan toe ben de volgende keer.

Vanavond zal het niet gaan lukken, Morgen avond ben ik tot ergens in de nacht aan het werken. Dus zal vrijdag/weekend in gaan duiken. En de hoofdstukken gaan verspreiden. En welke mensen bereid zijn mee te schrijven kunnen uit de hoofdstukken kiezen. En uiteraad is mijn dank daar voor groot.

Kristian
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
28-11-2007 20:45
Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E)

Vanaf 1994 zijn werkgevers verplicht om de gevaren die zijn verbonden met de werkzaamheden in hun organisatie te inventariseren en evalueren. dat wil zeggen dat de werkgevers een overzicht en beoordeling moeten maken van alle risico’s van het werk voor de gezondheid van de werknemers. Daarnaast wordt geëist dat de nodige beheersmaatregelen te treffen. Er moeten daarom risicoanalyses worden uitgevoerd. Middels aangepaste werkmethoden en bedrijfsprocedures moeten medewerkers daarover worden geïnformeerd.

De taak-risico-analyse is een hulpmiddel bij het analyseren en evalueren van risico’s, behorende bij de uitvoering van een bepaalde taak. De analyse kan daarbij nuttig zijn bij zowel het opsporen van de risico’s, als bij het treffen van de nodige maatregelen.

Gevaren vs. Risico’s

De begrippen gevaar en risico worden meerstal door elkaar gebruikt. Er is echter een groot verschil. Een gevaar is binnen een bepaalde situatie een mogelijkheid om letsel of schade op te lopen. Een risico is de kans waarop dat gevaar daadwerkelijk in een bepaalde mate letsel of schade optreedt. Als voorbeeld kunnen we traplopen nemen, de kans dat een kind van de trap valt is groter dan voor een gezond persoon van een jaar of dertig. Dus het risico is voor dat kind groter van voor de gezonde dertiger. Daarnaast moet het effect meegenomen worden. Een klein kind is soepen en zal dus niet zo snel is breken. Maar voor een oude vrouw van 80 jaar is de kans op een zeer ernstig effect als een gebroken heup weer veel groter.

Voor alle soorten van werkzaamheden waarbij verhoogde risico’s (kunnen) ontstaan bestaat altijd een juiste manier om deze verantwoord veilig uit te voeren. Heel veel incidenten, ongevallen en verliezen worden veroorzaakt doordat met niet de juiste werkwijze, procedure of afspraak volgt. Leidinggevenden en toezichthouders gaan er veelal van uit dat de medewerkers waaraan leiding wordt gegeven over de dezelfde mate van kennis en ervaring beschikken. Hierdoor meent men dat gerichte risicoherkenning en –beheersing alsmede de communicatie hierover niet noodzakelijk is. Indien men de medewerkers informeert over de uit te voeren werkzaamheden gebeurt dat meestal mondeling. Van enige gestructureerde aanpak is vaak geen sprake.

Wat bepaald een risico en wat wordt er onder verstaan?
Onder een risico wordt verstaan:
De mate van waarschijnlijkheid dat een bepaald ongewenst effect zal plaatsvinden.
Bij het vaststellen van de ernst van een risico spelen dus twee factoren een belangrijke rol:
De mate van waarschijnlijkheid
Hiermee wordt bedoeld de grootte van de kans dat een bepaalde ongewenste gebeurtenis (ongeval) zal optreden. Hiermee hebben we te maken met de waarschijnlijkheid dat het zal gebeuren., dus afhankelijk van de situatie en de kennis en ervaring van de medewerkers én de grootte van de blootstelling aan het gevaar, dus hoe vaak doet met dat werk
Het ongewenste effect
Hiermee wordt bedoeld de omvang van de gevolgen als een ongewenste gebeurtenis plaatsvindt. Dit effect kan direct letsel opleveren maar kan ook op langere termijn pas tot uiting komen. Denk aan stress of beroepsziekten (rugklachten bij roadies…)

Kortweg gezegd kunnen we de volgende vergelijking opstellen:
RISICO = KANS X EFFECT

Taak-Risico Analyse

De risico’s en beheersmaatregelen bij werkzaamheden zijn veelal vastgelegd in procedures. Het maken van een taak risico analyse is noodzakelijk voor werkzaamheden met een hoog risico, voor zover dat niet uitgevoerd kan worden volgens een reeds bestaande procedure. Bij het opstellen en evalueren van een taak-risico analyse worden risico’s onderkend en de te nemen beheersmaatregelen benoemd.

Om een TR analyse op te stellen kunnen de volgende stappen worden genomen:

De risico’s in het werk worden bepaald door:
- De aard van het werk zelf
- De werkplek
- De werkplekomgeving
- De complexiteit van het werk
- De werkcondities

De volgende elementen kunnen in ogenschouw genomen worden:
- Productiekwaliteit
- Kosten
- Planning
- Veiligheid
- Milieu
In de praktijd beïnvloeden deze elementen elkaar natuurlijk. Veilig en efficiënt werken vereist een zo goed mogelijk inzet:
- van alle betrokkenen
- van de best geëigende werktuigen en materieel

Plan van Aanpak RI&E
Na de inventarisatie moet hiervan een evaluatie en een plan van aanpak gemaakt worden om de problemen op te lossen. Dit betekend dat maatregelen voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden schriftelijk moeten worden vastgelegd. De verplichting bestaat ook voor kleine bedrijven. Het plan van aanpak bevat in de praktijk vaak acties en maatregelen betreffende:
- Het geven van voorlichting en onderricht
- Opstellen en/of wijzigen van voorschriften en procedures
- Uit voeren van verdere inspecties/audits

Iedere werknemer moet kennis kunnen nemen van het plan van aanpak. Veelal worden de leidinggevenden betrokken bij het opstellen van het plan. Zij moeten immers achter het plan staan om dit succesvol tot uitvoering te brengen.

Bedrijfshulpverlening
In het Arbobesluit is opgenomen het Besluit Bedrijfshulpverlening. Hierin is vastgelegd dat de werkgever een organisatie moet opzetten die hulp kan verlenen als zicht een calamiteit voordoet in het bedrijf. Geregeld moet zijn hoeveel hulpverleners er moeten zijn, welke organisatievorm van toepassing is, welke opleidingen de hulpverleners minimaal moeten hebben, hoe de alarmering is geregeld, welke middelen er beschikbaar zijn, enz. De omvang en organisatie van de bedrijfshulpverlening moet worden bepaald aan de hand van de RI&E.

Brandveiligheid
Bij het ontwerp van een klus dient al rekening gehouden te worden met de brandveiligheid. Zie hiervoor de geldende richtlijnen die hierop van toepassing zijn. Preventief moet gedacht worden aan de plattegronden, vluchtroetes, blusmiddelen, brandmeldinstallaties e.d.

Ieder pand dient te beschikken over 1 of meer nooduitgangen. Voor exacte informatie zie het bouwbesluit. Deze moeten ten alle tijde vrij blijven (zowel van binnen als buiten!), naar buiten openen, niet op slot e.d.

[Edit; RSI, zal vanavond of morgenavond dit verhaal aanvullen met bedrijfsnoodplan, BHV enz. wink ;)

Bron: VOL-VCA Scutos Bedrijfsopleidingen. Oranje Kruis EHBO. Bouwradius BHV Cursus. Verder eigen kennis.
Alle bovenstaande informatie is zeker niet volledig en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Voor meer informatie raad ik je gewoon aan om zelf een cursus te volgen of dit over te laten aan iemand die er echt verstand van heeft.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)