Forum > Geluid

vliegen van K115

(115 reacties. Pagina 5 van 12)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
12-6-2007 20:21
Heb de Vibe's nog niet open gezien, dus kan niet zien hoe de vliegpunten zijn gemaakt, maar vermoed dat het gewoon met inslagbouten zal zijn... Volstaat het dan niet om ipv 1 ophanghaak er 2 te gebruiken (verdeling van de last) en daarnaast nog 2 safeties en een richtpunt (achter-onder de kast met oogbout)? Het betreft toch een stevig houten kast (ipv de kunststof van de K115)?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
12-6-2007 21:02
Misschien nog 2 kleine extra-bedenkingen:

1) Als al dat vliegen zo gevaarlijk is (zowel met de K-115 als met de Vibe of enig ander speaker), waarom worden dan telkens die vliegpunten voorzien op zo'n kast? Welk nut hebben die dan en lopen de producenten dan geen onnodige risico's (als die punten die kist toch niet kunnen houden -> verborgen gebrek)?

2) Vliegen van een K-115: onlangs zag ik eenzelfde kast van RCF gevlogen aan de truss via het handvat! Ze hadden gewoon twee ophanghaken dwars aan elkaar bevestigd, waarbij de ene haak aan de truss werd gedraaid en de andere haak aan het handvat van de speaker. De speaker hing dus horizontaal (aan het handvat). Heb de K-115 nog niet live gezien, maar denk wel dat de RCF-kast net een kleiner model was, maar misschien is het toch een denkpiste...
(Voor de sceptici: ik heb dit gezien in Heusden-Zolder op de Renault World Series aan een stand waarbij de F1-Bolide werd geshowt)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
12-6-2007 21:39

Timothy schreef:

Misschien nog 2 kleine extra-bedenkingen:

1) Als al dat vliegen zo gevaarlijk is (zowel met de K-115 als met de Vibe of enig ander speaker), waarom worden dan telkens die vliegpunten voorzien op zo'n kast? Welk nut hebben die dan en lopen de producenten dan geen onnodige risico's (als die punten die kist toch niet kunnen houden -> verborgen gebrek)?
Er zijn beugels voor om deze bevestigingspunten correct te gebruiken. Is al een aantal keren genoemd in dit topic. Daarnaast is het hebben van ophangpunten nog geen garantie dat de kast aan die punten boven mensen gevlogen kan worden (de veiligheidsmarge dient dan verdubbeld te worden en DAAR houdt het gros van de fabrikanten zeker GEEN rekening mee).

Of, om de auto er nog maar eens bij te pakken... Dat een auto 240 kan betekent niet dat je dit maar overal en altijd kan doen...
(Voor de sceptici: ik heb dit gezien in Heusden-Zolder op de Renault World Series aan een stand waarbij de F1-Bolide werd geshowt)
Je bedoelt dat het dan wel goed zal zitten? Beetje vreemd. Ik heb pro's diverse dingen zien doen die je doen huiveren. Geen garantie voor eigen toepassing dus. Zal ook moeilijk worden bij een eventuele gevolgclaim om aan te komen met de tekst "maar ik zag het ook zo bij de F1 bolide van Renault"...

Een handvat heeft vrijwel nooit een Vf van 10 (vaak zelfs niet een Vf van 5; mogelijk net een Vf van 2). Is ook niet nodig (het is immers een handvat...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-6-2007 21:47

Dré schreef:

Frame zit vast gebout aan de kast (en hoeft dus niet voorzien te zijn van safeties), frame hangt aan haken (en die worden gesafed).
Geen idee hoe het exact is, maar ik neem aan dat er een safety aan de kast moet. (denk maar aan een scan, die je aan de armatuur safed) Sinds de laatste jaren hebben armaturen een speciaal oog hiervoor. (par valt misschien vanwege het gewicht daarbuiten?)
Ook bij dit soort dingen zit de beugel aan de armatuur.
Misschien vanwege het "handvast" draaien van de beugel aan de armatuur dat het "oog" verplicht is?

ADJ toont overigens dit Zonder enige info of het uberhaupt gekeurd is.
er al eens aan gedacht dat je een safety ook door het handvat kan steken?
Nou, dat was eigenlijk de reden waarom ik het vroeg, zo'n idee had ik al wink ;)
Kan mij zo indenken dat een handvat NIET de plaats is om als safety te gebruiken.

Ik weet er word misschien een "heet hangijzer" van gemaakt, maar ik vraag mij altijd af (ook al is er de mogelijkheid) of iets wel of niet gekeurd is voor dat doel. Veel zaken gebeuren onder het motto "dat gaat al jaren goed", of "stevig genoeg" totdat er iets fout gaat.

Tevens hoe goed is het kopie? Het ene "plastic" is het andere niet. Best mogelijk dat de kasten na verloop in jaren "uitharden", waardoor het "plastic" minder stevig word.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
12-6-2007 22:07

KVM schreef:

Geen idee hoe het exact is, maar ik neem aan dat er een safety aan de kast moet. (denk maar aan een scan, die je aan de armatuur safed)
Als de verbinding dubbel vast is (2 bouten bijvoorbeeld en geen vleugelbouten of andere "tijdelijke" verbindingen) dan lijkt het me stug dat dit niet als een starre verbinding gezien mag worden (ik maak wel eens het vergelijk met een autowiel; zit met 1 moer vast aan de auto, geen safety, soms alleen een splitpen en reken maar dat ons leven (en dat van buitenstaanders) van elk afzonderlijk wiel af kan hangen ;-)

Idem bij moving heads. De head zit niet met een safety vast aan de basis van de moving head (zal ook moeilijk worden, MAAR dat iets moeilijk is, is op zich geen excuus het wel of niet te doen). Zodra delen dus op een bepaalde manier aan elkaar vast zitten moet het volgens mij zo zijn dat ze als 1 geheel gezien kunnen worden. Een apparaat is vrijwel altijd een combinatie van stukjes metaal en schroefjes ;-)

Dan nu de beugel van een scan/effect/par. Indien deze met 2 bouten vast zit aan de behuizing EN beide bouten onmogelijk los kunnen raken (bijvoorbeeld elk binnenwerks geborgd zoals bij parren gebruikelijk is) dan lijkt het mij heel stug dat je de safety niet aan de beugel zou mogen monteren (overigens zijn mogen en moeten natuurlijk verschillende dingen en kan een fabrikant er desondanks voor kiezen een safety-oog aan het apparaat zelf te zetten).

Volgens mij is dubbel borgen het criterium in dit geval. Elke verbinding in een dubbel geborgd systeem met alleenstaand de volledige last kunnen dragen. Vraag me overigens nu wel gelijk af of dit bij de beugel voor de kunststof speakerkastjes zal gaan lukken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-6-2007 22:48

Dré schreef:

Idem bij moving heads. De head zit niet met een safety vast aan de basis van de moving head
(ik denk ook niet dat de constructie zo is, dat de head zelf er uit kan uitvallen)

Naar mijn idee wel een goed "vergelijkings" voorbeeld, een mh heeft immers ook twee handvatten en daar maak je dus geen safety aan vast. Een head heeft aan de onderkant een speciaal oog. (staat veelal ook duidelijk beschreven in de handleiding)
Volgens mij is dubbel borgen het criterium in dit geval. Elke verbinding in een dubbel geborgd systeem met alleenstaand de volledige last kunnen dragen. Vraag me overigens nu wel gelijk af of dit bij de beugel voor de kunststof speakerkastjes zal gaan lukken.
Dubbel borgen leek mij ook het criterium. (vandaar ook de opmerking handvast draaien bij verlichting)

En als je het oog (of bout) in de luidsprekerkast nu "handvast" draait en op de bout zelf een extra moer gebruikt die je vastzet?

Martin.
kvm entertainment
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
13-6-2007 01:23
Even om het geheel eens vanuit een compleet andere hoek te bekijken:

Iedereen heeft het over vliegogen, en waarom vliegogen als het niet veilig is om niet te vliegen.
Een goede reden voor de k-115 voor de "vliegogen"? Wat dacht je van 2x sub met een K-115 er op? Voor de veiligheid een spanbandje door een oog bovenop de kast, door de handvaten van de sub, en je voorkomt aftrillen van de kast. Goed doel voor de ogen, waarbij de mensheid niet in gevaar gebracht wordt.

Bekijk ik het nou echt heel raar? Wat vinden jullie hier van?
Lijkt mij een goed argument om de ogen toch te instaleren.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
13-6-2007 09:06
daarvoor heb je de ogen echt niet nodig hoor.
Als je er gewoon een bandje overheen trekt blijft het ook prima zitten.

Btw is er bij mij nog nooit een k115 afgetrild op mijn twee subs (jaja jantje met zijn 8 ax15b's razz :p (reputatie die ik heb gekregen op de meeting))
Zelfs niet verschoven!
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 387
13-6-2007 09:19
Hier een kleine foto van hoe ik het bedoelde: klik

Hiervan was de bedoeling voor spraak en beurzen etc. Voor grotere feesten komen er standaard gewoon subjes bij. En dan kunnen de k-115 op de subjes. Maar ik denk niet dat het zal gaan lukken. Mijn optie 2 was om zelf in de k-115 gaan borren en rommelen maar dat haal ik maar heel gauw uit mijn hoofd.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
13-6-2007 09:33
Wat je natuurlijk kan doen is de K115 nabouwen (gewoon met hout) en er dan zelf een goed vliegsysteem inbouwen...
Wat dat klanktechnisch voor gevolgen heeft weet ik niet, maar als het om spraak gaat kan het volgens mij niet dramatisch worden. Iemand dit wel eens uitgeprobeerd eigenlijk?

René

Terug naar forum Reageer (zonder quote)