Forum > Geluid

vliegen van K115

(115 reacties. Pagina 1 van 12)
Moderator(s): Dré
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
28-5-2007 16:54
hallo Allemaal,

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik een vraag over het vliegen van de Dap K115.
Ik ben zelf in het bezit van vier van deze kasten. Nu zitten er aan de bovenkant mooi twee schroef bevestiging mogelijk heden. Nu heb ik het al uitegprobeer doormiddel van het bevestigen van een G-haak of dit zou werken.
eerste gat G-haak twee gat Stafty. maar nu was mijn vraag zijn deze gaten er wel voor bedoelt?
zoniet waarvoor dan?
Zo heb ik bijvoorbeeld ook al zitten denken of ik niet een ijzeren/ stalen plaatje kan maken zodat ik bijde gaten kan gebruiken om vervolgens aan het oplaatje de G-hhaak te maken.
Dit zodat de "krachten" niet maar op 1 gat komen te staan.

Nu zou ik graag jullie mening horen.
Wel wil ik even zeggen voordat iedereen gaat roepen had je dit niet beter eerst kunnen vragen ipv uitproberen. ik heb dit in de achtertuin geprobeerd niet op een feest dus.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
28-5-2007 17:04
Staat dit niet in je handleiding?

Afhankelijk van de maat van je tap, kan je kijken naar vliegogen. Die zijn er voor bedoelt.
Vergeet niet te lachen
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
28-5-2007 17:11
Ik zou hem eens aan de binnenkant proberen te bekijken hoe de versteviging ter plekker geregeld is..
It's time to play the music, It's time to light the lights..
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
28-5-2007 17:30
G haken zou ik zelf in ieder geval niet gebruiken. Bij het schuin hangen van je kast wordt de G-haak een hefboom die bepaalde krachten op de inbouwmoer uitoefent, wat het kastje wel eens niet zo prettig zou kunnen vinden.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-5-2007 17:34

Ronny B schreef:

eerste gat G-haak twee gat Safety. maar nu was mijn vraag zijn deze gaten er wel voor bedoelt?
zoniet waarvoor dan?
Geen idee, navragen bij de importeur.

Hoe men ze laat vliegen is waarschijnlijk wel bij het "orgineel" te zien. ....klik
Dit is echter een 12" 14,5Kg, de Dap weegt 23Kg!

Daarnaast zijn sommige luidsprekerkasten te vliegen terwijl de hele handel niet gekeurd is. (en ik vraag mij dan af of je dit moet aanraden)

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
29-5-2007 12:44
Ook het origineel is alleen aan de ogen op te hangen als de speaker NIET boven mensen komt te hangen (safety rating: 1:5 is immers te weinig om over mensen te vliegen; behalve bij het plafond van een huis of loods; daar schijnt 1:1,6 ineens meer dan zat te zijn...). Ik zou liever een frame maken dat om de gehele speakerkast komt (en dat frame dan volgens de juiste 1:10 veiligheidseisen ontwerpen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
30-5-2007 17:47

René Eppink schreef:

G haken zou ik zelf in ieder geval niet gebruiken. Bij het schuin hangen van je kast wordt de G-haak een hefboom die bepaalde krachten op de inbouwmoer uitoefent, wat het kastje wel eens niet zo prettig zou kunnen vinden.
over het hefboom effect, doordat ik een g-haak gebruik die ik vast draai op het moment dat de kast stil hangt. Heeft de kast zich dus en een evenwicht gehangen. Waardoor ik denk dat de krachten niet heel erg hoog zullen zijn. nu heb je wel gelijk dat deze er wel zullen zijn, dat zeker.
Ik denk dus dat ik eens maar een oplossing ga zoeken zodat ik ze inbeide gaten kan bevestigen.

Ook heb ik zitten denken aan de hierboven gegeven oplossing van ophang ogen. nu is mijn vraag daarbij hoe ga ik vanuit daaruit verder richt de truss, dus hoe vanuit het oog aan de truss?
kettinge/ banden lijkt mij niet makkelijk omdat je ze dan niet kunt richten. (naar links of naar rechts niet naarboven of onder) mocht dit wil kunnen hoor ik het graag.
Ik weet dan weinig van beslatingen berekenen maar denk dat de "schuinen"kracht nml op dat moment meer op het oog komt te staan dan op het bevestingspunt van de kast.

maar hoor graag jullie mening
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
30-5-2007 20:46

Ronny B schreef:

over het hefboom effect, doordat ik een g-haak gebruik die ik vast draai op het moment dat de kast stil hangt. Heeft de kast zich dus en een evenwicht gehangen. Waardoor ik denk dat de krachten niet heel erg hoog zullen zijn. nu heb je wel gelijk dat deze er wel zullen zijn, dat zeker.
Geen hefboom? Verderop in je bericht zeg je nog dat je 'm schuin gaat hangen.
Light Image
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
30-5-2007 21:37
Ga eens rekenen met moment (kracht*arm=moment) en dan bekijken hoe veilig alles is met je 'ik denk dat het niet te veel zal belasten' soms kun je je daar zwaar op verkijken. En het lijkt me verre van prettig voor jou als 'geluidstech' als je gevlogen K-115 bij iemand in z'n nek beland. Het blijft immers 23 kilo die je dan mag opvangen shocked 8O .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
30-5-2007 23:07

JeroenVDV schreef:

Ronny B schreef:

over het hefboom effect, doordat ik een g-haak gebruik die ik vast draai op het moment dat de kast stil hangt. Heeft de kast zich dus en een evenwicht gehangen. Waardoor ik denk dat de krachten niet heel erg hoog zullen zijn. nu heb je wel gelijk dat deze er wel zullen zijn, dat zeker.
Geen hefboom? Verderop in je bericht zeg je nog dat je 'm schuin gaat hangen.
Zoals ik al aangeef schuin naar links of naar recht. Dus geheel de speaker draai. en dus niet schuin voorover/ achterover zodat het geluid naar beneden naar de mensen gaat.

klein voorbeeld om het misschien iets duidelijker ta maken wat ik bedoel met schijn: wat is het verschil in krachten als ik een T4 met de twee haken aan de voorste buis van de truss hang, en als ik er een aan de voorste buis hang en een aan de achterste? In het tweede geval hangt de t4 (speaker) toch echt schuin. En zijn de krachten op de ophangpunten in de t4 toch niet veranderd. Zowel dan hoor ik graag maar dan wel moet goede uitleg, zodat ik kan "zien"wat ik fout doe/ "reken"

En even voor de goed orde. Ik stel hier niet voor niets vragen, vandaar dat er dan ook wel eens "denk ik" bij staat. Ik stel een vraag omdat ik het antwoord niet weet. En omdat ik toch wil dat het allemaal wel veilig gebeurt vraag ik het voordat ik het daadwerkelijk ga toe passen!
Hoor dan ook graag adviezen en geen afvallingen, en zie het niet als "de zoveelste eigenwijzen die niet wil luisteren" want het tegendeel is waar.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)