Forum > Geluid

Stage Accompany monitoren, wie heeft er wat meer info ?

(51 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
11-2-2007 19:40
wat bij mij lekker klonk
Rage against the machine - debut cd
jimmy hendrix - band of gypsys
deftones - white pony
feeder - echo park
alles van roger waters en pink floyd
acid junkies (dan drukt die bas wel hoor)
Rammstein - rosenrot
napalm death - from enslavement to obliteration.

en op de een of andere manier alles wat op 3fm werd gedraaid. Echt alles klonk dan goed. waarom weet ik niet.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
15-2-2007 20:19
Hallo,

Behoorijk hoog gedrag geworden voor de SA8525's op eBay, 486,- Euro.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
19-2-2007 00:19
dan mag ik (als je klaar bent) vast wel een keer komen luisteren met een gratis kopje koffie laugh :D
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
19-2-2007 20:29
Hallo Robin,

m44 schreef:

dan mag ik (als je klaar bent) vast wel een keer komen luisteren met een gratis kopje koffie laugh :D
Tuurlijk, je bent van harte welkom.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
19-2-2007 21:13
Hallo,

Heb een paar mogelijkheden de reveu laten passeren, om te kijken wat er haalbaar is uit de SA componenten die ik nu heb.

Daarom de laatste week nog wat info gevraagd en gekregen van SA. Kan niets anders zeggen dan dat SA netjes en vriendelijk mijn vragen beantwoord. Top..!!!

Hier de vragen die ik stelde aan René van der Laan, en de antwoorden.
Vraag:
Ik durf het bijna niet meer te vragen, maar heb je toevallig wat meer info over de Bluebox in pdf en foto formaat.

En zijn die ooit zonder versterkers geleverd?

De huidige speakerbox is gewoon niet te hanteren, loeizwaar en glad (géén handgrepen e.d.).

En moet toch af en toe vervoerd worden naar school. Moet dus wat anders voor in de plaats komen of modificeren.

Daarom had ik gedacht om een "lege" Bluebox te zoeken en die te vullen met de RCD en een SA1503 bass-speaker er bij te zoeken. Ik vind dat waanzinnige mooie kasten.

Antwoord:
De bluebox is nooit zonder versterkers geleverd (op een aantal prototypes na maar ik denk dat die er inmiddels niet meer zijn.)

Bedenk wel dat een gevulde bluebox incl. flichtcase ongeveer 120 kg weegt, dus ook niet echt hanteerbaar. Dit was één van zijn nadelen.
(daarom ook maar besloten om maar géén Bluebox te gaan zoeken/gebruiken)
Vraag:
Ik wil de huidige luidsprekers ook nog een keer aktief aansluiten, wat zijn de crossover instellingen voor de SA8525.

En moeten er stopper-weerstanden gebruikt worden om de ribbon tweeter te beschermen?

Hoe zwaar mag ik de SA8525 belasten als hij aktief word aangestuurd, ben namelijk als de dood dat ik hem kapot speel.

Antwoord:
Wij hanteren meestal een kantelfrequentie van minimaal 1kHz, soms is het beter om 1200Hz te gebruiken om hem wat mooier te laten aansluiten op de gebruikte 12 of 15”.

Als beveiliging gebruiken wij meestal halogeenlampjes van 24V 50W. De beveiliging in de bluebox wordt verzorgd door de versterker.

Er bestaat ook een 8525 protection board, kost ca €100,-- ex. Maar garandeert helaas geen 100% protectie. Maar is in ieder geval beter dan geen protectie. In tegenstelling tot onze nieuwste driver de SA8535 is de SA8525 helaas nog wel wat kwetsbaar. Dit was ook een nadeel van de toenmalige Bluebox. Ik raad je dus aan er wel een beetje zorgvuldig mee om te springen. Je kunt ze repareren maar een rep set kost € 185,--.

De SA8525 is 60W RMS/ 1000W peak (200ms)
(redelijk duur grapje om de diafragma's kapot te spelen, niet doen dus laugh :D)
Vraag:
Heb je toevallig de T/S parameters van de woofers SA 1203 en SA 1503, en eventueel de exacte inbouw maten en volume wat de drivers in beslag nemen?

Ik vraag dit omdat ik besloten heb toch nieuwe kasten te gaan bouwen, dit i.v.m. de handelbaarheid (handgrepen e.d.).

Antwoord:
Hierbij de t/s parameters. (hou voor de 1503 de waarden van 1513 aan. Verander de Xmax in 6mm.
(...... )
Vraag:
Ben er ook achtergekomen dat het filter is gemodificeerd (900hz, combo SA1203 – SA8525), beetje eng laag vind ik. Ik wou de nieuwe kasten minimaal vanaf 1000hz laten gaan voor het mid/hoog. Helaas door de modificatie weet ik dus niet meer hoe het originele filter in elkaar zat. Zijn hier nog schema’s van?

Wat zou jij doen?:

* SA 1203 + SA 8525 + aangepast filter (dus de 900hz corrigeren naar een hogere frequentie, en welke?)
* SA 1503 + SA 8525 + aangepast filter (dus de 900hz corrigeren naar een hogere frequentie, en welke?)
* SA 1503 + SA 8525 + hoorn + aangepast filter (dus de 900hz corrigeren naar een hogere frequentie, en welke?)

Antwoord:
Voor PA doeleinden zou ik een 1503/1513 nemen en een 8525 met hoorn. De hoorn zorgt voor een versterking van ca. 4 dB tussen 1 en 4kHz. Dit scheelt voornamelijk in headroom van je eindversterkers. Je moet echter wel weer een hoorncorrectie maken om het tophoog op de halen, of het midden gebied verzwakken om weer een rechte karakteristiek te krijgen. Voor hifi zou ik geen hoorn gebruiken. De keuze tussen 12 en 15” hangt af van persoonlijke voorkeur en kastgrootte.

Wij filteren tegenwoordig meestal rond de 1200Hz in combinatie met een 12”, met een 15” zou ik rond de 1k blijven.
Behoorlijk wat wijzer geworden in de laatste paar weken, erg leuk om zoveel te weten te komen.

En nog wat kijkvoer, al snap ik het schema niet helemaal.
Maar misschien dat iemand hier het kan ontcijferen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
20-2-2007 09:40
Webbie: Best kunstig hoe jij de Stopper C/Stopper Condensator hebt omgekat naar een stopper weerstand... Foutje?

En ja, ook SA gebruikt stopper C's in hun kasten wanneer ze actief aangestuurd gaan worden (zie ook schema's die je eerder gepost hebt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
20-2-2007 13:19
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 21-2-2007 00:07
Hallo Dré,

Dré schreef:

Webbie: Best kunstig hoe jij de Stopper C/Stopper Condensator hebt omgekat naar een stopper weerstand... Foutje?
Inderdaad foutje, ik ben ook géén audio-goeroe, en nog steeds lerende happy :).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
21-2-2007 00:02
Hallo,

Toch nog een vraagje gesteld aan de SA engineer:
Vraag:
Kan ik bij jullie de 8525 hoorn nog bestellen, en wat zijn de kosten daarvan?

Ik neem aan dat het schema wat je hebt meegestuurd van het filter, dat die filtert op 1000hz en dat daar géén rekening gehouden is met een hoorn.

Antwoord:
Hé René,

Daar zijn we weer….

Nog bedankt voor het plaatsen van mijn reacties op het forum. Over het algemeen toch positieve reactie over SA. Mensen met andere meningen hou je altijd en dat is denk ik maar goed ook.

Een 8525 hoorn Bluebox model kost € 65,-- ex BTW en verzendkosten per stuk. Deze zijn wel nieuw of in ieder geval zo goed als nieuw.

Het is goed dat je over het filter begint. Wij werken sinds ongeveer 1994 niet (per definitie) meer met standaard Bessel, Butterworth of LR filters meer. Ook dit PS44 filter is “dedicated” d.w.z. dat het filter aan de hand van metingen, t/s parameters en berekeningen cq simulaties met oa netcalc wordt ontworpen. Wij hebben hier heel goede ervaringen mee en meestal ook nog met gebruik van zeer weinig componenten. Ik voeg nog wel een standaard 1kHz filter van de M44 toe. Dit is een 24dB/Oct Bessel.

Hier is uiteraard ook geen rekening gehouden met een hoorn. Ik doe er ook nog wel een schema van een C27 en C29 bij. De C27 gebruikt een 1502 voor het laag en de C29 2x 1513, hou hierbij dus rekening met de impedantie.

Met vriendelijke groet,

René van der Laan
Engineer
Nadat ik bovenstaand antwoord had gelezen, realiseerde ik me ineens dat ik niet eens aan hem had gevraagd óf ik wel de inhoud van zijn mailtjes hier mocht gebruiken op het forum.

In een mailtje naar hem toch maar even gevraagd of hij daar moeite mee had. Uit het mailtje wat ik terug kreeg bleek dat hij daar géén moeite mee had.

En natuurlijk weer wat kijkvoer:

* Passief Filter SA C27
* Passief Filter SA C29
* Passief Filter SA M44
* Passief Filter SA PS44

En nu proberen of ik al die info, die ik inmiddels heb vergaard, is kan aanwenden om zelf iets te gaan knutselen.
Box berekenen met WinISD moet, met wat moeite, wel lukken, eveneens het bouwen ervan.

Het passieve filter word natuurlijk een heel ander verhaal.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
21-2-2007 09:41
Het is goed dat je over het filter begint. Wij werken sinds ongeveer 1994 niet (per definitie) meer met standaard Bessel, Butterworth of LR filters meer.
Gelukkig maar. Het werken met elektrisch kloppende filters is ook een beetje onzinnig als je wilt dat het geluid kloppend is. Ik ken eigenlijk alleen goed bedoelden hobby'isten die nog werken met "sprookjesfilters".

Volgorde van te nemen stappen bij het ontwerpen van een filter staan wel beschreven in het forum (veel werk, veel tijd en een paar handige stukken software en hardware zijn een must).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-2-2007 11:50
Hallo,

De SA boxen zijn toch niet helemaal correct gebouwd.
De boxen die ik nu heb hebben een wanddikte van 15mm, terwijl de M44 (waar de na-bouwer waarschijnlijk vanuit is gegaan, en alléén de buitenmaten heeft overgenomen) een "box-in-box" type is met wanden van 28mm MDF en daar om heen een kast zit van 18mm berkenSBB.
Dit verklaard voor een groot deel volgens mij de "problemen" met WinISD.

Waarschijnlijk moeten er dus nieuwe kasten gemaakt gaan worden.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)