Forum > Licht

krachtstroom

(69 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
12-1-2008 00:40

Tom schreef:

brrrrrrrrrrrrrrrrrr sad :(
Ik voel gewoon aan mijn water dat hier ongelukken gaan gebeuren.
Er zijn ook regels hoe zon kast samengesteld moet worden, oa de dikte van de bedrading, ja zelfs het soort bedrading en de aderhulsjes, alles is bepaald.
Het vergt meer dan een a 4tje om te typen, waar je allemaal rekening mee moet houden om een goede (lees veilige)stroomverdeelkast te maken die ook nog eens een beetje roadproof is.

Als je goedkoop uit wilt zijn, kijk dan eens op mp onder bouw(stroom)kastjes.
Haha..snap ik...Nee het is absoluut niet mijn bedoeling om zelf zo'n kast te bouwen. Ik neem (zoals ik al zei) liever zo'n pack van showtec. Zijn naar mijn mening prima dingen. Het was meer dat ik nieuwsschierig was hoe het nou precies zat!

Vandaar!

Thnx, Ozzy
The Show Must Go On!
MesaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-1-2008
Laatste: 24-1-2008
Berichten: 4
23-1-2008 00:14
- /v/12913 , deze hier is echt niet zo heel veel waard . in een verhuur firma waar ik regelmatig voor werk , hebben ze die eens aangekocht in noodgeval . Na geen tijd , werken die digi disp niet . Fases die plots eens wegvallen . Ook al zijn ze ingebouwd in flight case , totaal nie shock bestendig . Een verdeelkist maak je best zelf of laat je maken . De merendeel dat ik ken zijn meestal zelf gemaakt .In een electroshop hebben ze zeker de nodig info om dat zelf te maken . In Duitsland is een zeer goede firma , met correcte prijs . de naam hiervan post ik nog eens .

Met een 63A of 32A ingang heb je meer dan voldoende . Dat zijn de standaard stekkers die overal gebruikt worden . bij een groep vanaf 30 KVA heb je een 63A en kdenk vanaf 70 een 125A .

in de plaats van 16A kabels en zo'n verdeel dozen te gebruiken en in je brug te leggen . Kun je ook hartings gebruiken . Die kabels kun je dan nog eens gebruiken voor andere toepassingen ook .

Wat is het nut eigenlijk van al die aftakingen ?
freelance sound and light technician
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
23-1-2008 10:17

mesa schreef:

Met een 63A of 32A ingang heb je meer dan voldoende . Dat zijn de standaard stekkers die overal gebruikt worden . bij een groep vanaf 30 KVA heb je een 63A en kdenk vanaf 70 een 125A
Waar heb jij het nou weer over? laugh :D
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
23-1-2008 10:50
1 x bewerkt. Laatst door Joepjuh7 op 23-1-2008 10:52

mesa schreef:

- /v/12913 , deze hier is echt niet zo heel veel waard . in een verhuur firma waar ik regelmatig voor werk , hebben ze die eens aangekocht in noodgeval . Na geen tijd , werken die digi disp niet . Fases die plots eens wegvallen . Ook al zijn ze ingebouwd in flight case , totaal nie shock bestendig . Een verdeelkist maak je best zelf of laat je maken . De merendeel dat ik ken zijn meestal zelf gemaakt .In een electroshop hebben ze zeker de nodig info om dat zelf te maken . In Duitsland is een zeer goede firma , met correcte prijs . de naam hiervan post ik nog eens .
De digi disp zoals jij ze noemt zitten intern aangesloten met stekkertjes die niet goed vastzitten (Druppeltje lijm ertussen en opgelost dus) en er makkelijk uitschieten, al meerdere keren last van gehad. Fases die plots wegvallen ? Dat lijkt me heel erg sterk dat een hele fase ineens er mee ophoudt, heb al veel gesmeten met die dingen maar heb nog nooit gehad dat OF een fase ermee ophield OF een groep ermee ophield (buiten dat de automaat of aardlek zijn werk deed natuurlijk).

Neemt niet weg dat het handig is om je eigen stroomverdeling te laten maken zodat je het precies hebt zoals jij het wilt.

Mennekes uit duitsland maakt ook zwerfkasten op maat...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-1-2008 10:50

mesa schreef:

in de plaats van 16A kabels en zo'n verdeel dozen te gebruiken en in je brug te leggen . Kun je ook hartings gebruiken . Die kabels kun je dan nog eens gebruiken voor andere toepassingen ook .
Vooral leuk als je daardoor in de haast een keer je dure headjes op een dimmer breakout aansluit in plaats van op een 3*16A breakout.
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
23-1-2008 10:56
Hier hebben we daar vaste afspraken over, ingeval van fourbars:

1-4: Parren
5-6: Dimbare apparaten zoals blinders
Deze aansluitingen zitten allemaal op de fourbars.

Dan hebben we breakouts met 8 stopcontacten die gewoon alle kanalen een stekkertje geeft en daarbij nog 6 voudige waarbij 1 rij op channel 7 zit en een rij op channel 8 zit.
waarbij dus:

7-8: Vaste spanning voor NIET dimbare of schakelbare apparaten.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-1-2008 17:53

René Eppink schreef:

Vooral leuk als je daardoor in de haast een keer je dure headjes op een dimmer breakout aansluit in plaats van op een 3*16A breakout.
Dan ben je gewoon een s*kkel eersteklas. Inprikken van apparatuur doe je als je weet wat je doet. Weet je niet waar je mee bezig bent zoekt de friettent op de hoek nog een prullenbakken-leger (en zelfs dan moet je weten waar je mee bezig bent..).
Light Image
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-1-2008 20:49
En toch wordt iets soortgelijks ook zeer vaak genoemd als een van de belangrijkste redenen voor het vervangen van XLR luidsprekerbekabeling voor Speakon.

Ik hoop niet (en vind zelf ook van niet) dat ik mijzelf nu een s*kkel moet gaan vinden omdat ik het risico op die fout gewoon aanwezig acht (Murphy hè wink ;) ) en daarom in geen geval Hartings met hetzelfde aantal pinnen zou gebruiken voor stroomverdeling en dimming. De manier van Joepjuh zou als uitzondering daarop wel een optie wezen. Dan werk je echter niet meer met Harting-10, kan natuurlijk een keuze wezen.

Het gebeurt nou eenmaal vaak dat er onder tijdsdruk gewerkt wordt, meerdere mensen de boel bekabelen...enz. enz. Ook zullen er in sommige gevallen (veel) verschillende mensen met de spullen werken, die misschien niet constant deze manier van stroomverdeling in hun achterhoofd houden aangezien veel mensen anders gewend zullen zijn. Ben tevens van mening dat pro's ook fouten kunnen maken, voordat iemand me het tegendeel wijsmaakt moet er nog heel wat gebeuren.
Wanneer je een risico vrij gemakkelijk kunt elimineren door distinctieve bekabeling te gebruiken, ben ik daar groot voorstander van. Het is ook nog eens een keer een stuk sneller als je dit soort dingen niet hoeft te gaan nalopen.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-1-2008 21:15
Tja, verschil van mening waar we niet uit gaan komen. Feit blijft dat heel veel (grote en kleine) bedrijven Harting met breakouts voor stroomverdeling in truss gebruiken. Dus ik denk dat het toch echt handig is als JIJ eraan went dat je NOOIT zomaar inprikt maar altijd checkt met degene die de dimmers/stroomverdeling heeft gepland wat waar moet.
Light Image
MesaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-1-2008
Laatste: 24-1-2008
Berichten: 4
23-1-2008 22:06
inderdaad wnr je met freelancers werkt kan het heel handig te zijn om een prikplan te hebben , die kleef je dan gewoon op een kast in de dimcity , dan zal je nooit missen .

Een goede voorbereiding van een event , kan vele uren tijdwinst opleveren .

En alles labellen met witte gaffa en een alcoholstift kan wonderen doen bij problemen .
freelance sound and light technician

Terug naar forum Reageer (zonder quote)