Een line array bouwen.
(106 reacties. Pagina 5 van 11)Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-10-2005 Laatste: 9-3-2015 Berichten: 457 | 15-8-2006 12:34 |
Dré schreef: prosoundandlight schreef: Dré schreef: Nope. 1 kast gedraagt zich losstaand TOTAAL NIET zoals hij in de array gaat doen (kwestie van ontbrekende samenwerking). Daarom kun je veel bananen ook niet zo maar even in 2 stukken hakken omdat je toevallig 2 klussen hebt (iets dat in de praktijk wel gebeurt). Je krijgt dan wel geluid maar niet omdat het een line array is ;-)Een topje uit de cobra reeks zal volgens mij een verticale openingshoek van ongeveer 30 graden bezitten (uit het hoofd). Wanneer er 2 kasten correct gestacked worden, dan halveert deze hoek (15 graden). 4 toppen geven een hoek van tussen de 7 en de 8 graden. Daaruit kan je inderdaad besluiten dat de samenwerking van deze toppen heel belangrijk en overtuigend is om het line array effect volledig te laten gelden, maar... dit wil niet zeggen dat zo'n enkele top op zich geen kenmerken van de array bezit. De top doet dit ook, maar weliswaar met de nodige beperkingen. Ik doelde eigenlijk alleen op de uitspraak dat een kast op zich niet kan doen wat ze in een line array doet. En dat klopt niet helemaal. Uiteraard werken alle kasten in een array samen, en dat geeft het "eindresultaat", maar toch kunnen sommige kasten perfect op zichzelf een mini line array ontwikkelen. Want wat is het voordeel van dergelijke array's? Toch wel dat de draagkracht van het geluid enorm overtuigend is. (spreekzuileffect - brede horizontale hoek - smalle verticale hoek). En die kenmerken vind ik duidelijk terug bij sommige kasten (enkel de verticale hoek is niet overtuigend, maar toch). Je hebt wel volledig gelijk hoor Dré, maar ik wilde even die kleine nuance leggen :-) | |
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets! | |
Jakkes72Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2004 Laatste: 8-4-2018 Berichten: 149 | 15-8-2006 17:00 |
prosoundandlight schreef: Een topje uit de cobra reeks zal volgens mij een verticale openingshoek van ongeveer 30 graden bezitten (uit het hoofd). Wanneer er 2 kasten correct gestacked worden, dan halveert deze hoek (15 graden). 4 toppen geven een hoek van tussen de 7 en de 8 graden. Daaruit kan je inderdaad besluiten dat de samenwerking van deze toppen heel belangrijk en overtuigend is om het line array effect volledig te laten gelden, maar... dit wil niet zeggen dat zo'n enkele top op zich geen kenmerken van de array bezit. De top doet dit ook, maar weliswaar met de nodige beperkingen.Ik denk niet dat een enkele top de kenmerken van een line-array kan hebben. De ware line-array begint in mijn ogen bij meerdere kasten, die een kleine verticale openingshoek hebben, die minder dan een * afstand van de laagst bruikbare frequentie van elkaar af staan. Pas dan treed er voldoende koppeling op waardoor je van een line-array kan praten. (ongeveer.....) | |
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set | |
ProsoundandlightStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-10-2005 Laatste: 9-3-2015 Berichten: 457 | 15-8-2006 17:58 |
jakkes72 schreef: prosoundandlight schreef: Een topje uit de cobra reeks zal volgens mij een verticale openingshoek van ongeveer 30 graden bezitten (uit het hoofd). Wanneer er 2 kasten correct gestacked worden, dan halveert deze hoek (15 graden). 4 toppen geven een hoek van tussen de 7 en de 8 graden. Daaruit kan je inderdaad besluiten dat de samenwerking van deze toppen heel belangrijk en overtuigend is om het line array effect volledig te laten gelden, maar... dit wil niet zeggen dat zo'n enkele top op zich geen kenmerken van de array bezit. De top doet dit ook, maar weliswaar met de nodige beperkingen.Ik denk niet dat een enkele top de kenmerken van een line-array kan hebben. De ware line-array begint in mijn ogen bij meerdere kasten, die een kleine verticale openingshoek hebben, die minder dan een * afstand van de laagst bruikbare frequentie van elkaar af staan. Pas dan treed er voldoende koppeling op waardoor je van een line-array kan praten. (ongeveer.....) Ken je de cobra's? Heb je bijvoorbeeld al eens een FE/PFE 200 (dynacord) achtige kast bezig gehoord? De opbouw bestaat uit een 15" driver, een JBL spleettweeter (draagkracht) en een ... mini line array (bestaande uit 4 mid woofertjes). Als je deze kast op zich bezig hoort, dan merk je echt wel de aanwezigheid van de line array. (mooi duidelijk geluid achterin een zaal bijvoorbeeld). Zet deze kasten naast een 15-3 weg opstelling, en je hoort het verschil heel goed, ook al is die 15-3 van zeer goede kwaliteit... Wat ik ook al zei, natuurlijk komt er pas een echte line array tevoorschijn wanneer deze toppen gestacked worden, maar toch merk je het effect bij gebruik van 1 enkele kast. De kast gedraagt zich als het ware als in een grote line array, maar minder overtuigend. | |
Jakkes72Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2004 Laatste: 8-4-2018 Berichten: 149 | 15-8-2006 18:34 |
prosoundandlight schreef: Ken je de cobra's? Heb je bijvoorbeeld al eens een FE/PFE 200 (dynacord) achtige kast bezig gehoord? De opbouw bestaat uit een 15" driver, een JBL spleettweeter (draagkracht) en een ... mini line array (bestaande uit 4 mid woofertjes). Als je deze kast op zich bezig hoort, dan merk je echt wel de aanwezigheid van de line array. (mooi duidelijk geluid achterin een zaal bijvoorbeeld). Zet deze kasten naast een 15-3 weg opstelling, en je hoort het verschil heel goed, ook al is die 15-3 van zeer goede kwaliteit...Ik heb inderdaad nog nooit een dynacord cobra oid gehoord. Wel een CP 15-3. De door jou aangedragen PFE-200 is in mijn ogen absoluut geen line-array omdat er toevallig 4 midspeakers in 1 lijn boven elkaar zitten.... Dan is een EAW KF-853 ook een line array: zitten 2 12" boven elkaar. en als je twee DAP speakers boven elkaar zet heb je ook een line-array. En dit ook: https://www.tannoy.com/i9 | |
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 15-8-2006 20:43 |
jakkes72 schreef: Lijkt me leuk: door het stapelen van kasten veranderd de verticale opennings hoek???Afstraalgedrag is onder andere een functie van afstralend vlak (en dat is bij een banaan nu eenmaal anders dan bij een enkel kastje). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
ProsoundandlightStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-10-2005 Laatste: 9-3-2015 Berichten: 457 | 15-8-2006 22:36 |
jakkes72 schreef: prosoundandlight schreef: Ken je de cobra's? Heb je bijvoorbeeld al eens een FE/PFE 200 (dynacord) achtige kast bezig gehoord? De opbouw bestaat uit een 15" driver, een JBL spleettweeter (draagkracht) en een ... mini line array (bestaande uit 4 mid woofertjes). Als je deze kast op zich bezig hoort, dan merk je echt wel de aanwezigheid van de line array. (mooi duidelijk geluid achterin een zaal bijvoorbeeld). Zet deze kasten naast een 15-3 weg opstelling, en je hoort het verschil heel goed, ook al is die 15-3 van zeer goede kwaliteit...Ik heb inderdaad nog nooit een dynacord cobra oid gehoord. Wel een CP 15-3. De door jou aangedragen PFE-200 is in mijn ogen absoluut geen line-array omdat er toevallig 4 midspeakers in 1 lijn boven elkaar zitten.... Ik kan je enkel vragen om eens een dergelijke vergelijking op te zetten (bijvoorbeeld de PFE200 en de PFE 15-3). Je zal het wel horen... De PFE200 is een fullrangekast, gevormd door een 15", een tweeter, en een mid LINE ARRAY. Ik heb jammer genoeg dit systeem niet zelf uitgevonden, dus ik kan er ook niks aan doen dat het zo is... In elk geval, het effect is duidelijk hoor. Als je niet weet hoe en wanneer een openingshoek kan veranderen, dan kan ik enkel aanraden om je een keer in de materie in te lezen. En Dré, bekijk eens even een klein stukje banaan (neem ongeveer 1/10). Je ziet perfect dat het van een banaan afkomstig is, want de constructie is gelijk, maar toch vormt dit kleine stukje geen volledige banaan. Je zal blijven zeggen dat het een stukje is... Neem een enkele kast waarin duidelijk een mini line array structuur te zien is... enz... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 15-8-2006 22:52 |
prosoundandlight schreef: En Dré, bekijk eens even een klein stukje banaan (neem ongeveer 1/10). Je ziet perfect dat het van een banaan afkomstig is, want de constructie is gelijk, maar toch vormt dit kleine stukje geen volledige banaan. Je zal blijven zeggen dat het een stukje is... Neem een enkele kast waarin duidelijk een mini line array structuur te zien is... enz...Can Line Array Loudspeakers Be Used Singly? PS: Tekst is niet afkomstig van Dynacord (maar laat dat je niet weerhouden... ;-)No, the cone drivers in a line array loudspeaker need the other cones in the array to create directionality. The cones in a single cabinet have the same directional characteristics as comparable cone drivers in other types of loudspeakers. In other words, each cabinet in a line array is not producing a "slice of a cylindrical wave." That is a marketing concept, not a scientific one. En nee. Een stukje banaan is geen banaan. Het is slechts een stukje banaan... | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
Ivo2Ex Lid Uit: Nederland Sinds: 14-7-2003 Laatste: 6-1-2010 Berichten: 693 | 15-8-2006 23:14 |
1 x bewerkt. Laatst door Ivo2 op 15-8-2006 23:26 En nee. Een stukje banaan is geen banaan. Het is slechts een stukje banaan... Maar het smaakt wel naar banaan, eenmaal geproeft wil je meer Een feit is dat het enkele kastje enorm open in het hoog is, rustig en gedaitaleerd. Een feit is ook dat het kastje, op een afstand groter dan 10mtr buiten, mid laag (100-800hz) mis maar dat krijg je wel bij meerdere stacken. Een feit is ook dat het geluid van dit kastje verder draagt, en het systeem harder gaat, dan menig dubbel 12"/1" systeem (hoorngeladen daar buiten gelaten)(verder dan 50mtr kan ik er bij mijn werkplaats buiten niet bij weglopen). Versterker op het laag/mid (2x8") lab4000 open tot 0dB, hoog yamaha 7000 open tot -6db. Er zijn verschilende bezoekers geweest die nu dit ene kastje hebben mogen horen, ze zeggen allemaal hetzelfde, een zeer goede klank. Mijn klant, die regelmatig de Vdocs heb gehuurd (en een soort gelijk systeem wilde hebben) beweerd dat dit kastje zelfs beter klonk dan de Vdocs (help) (nu zal dat een beetje overdreven zijn, neem ik aan) De klant heeft in ieder geval de opdracht gegeven oom 8 kasten volledig af te bouwen, ik hou jullie op de hoogte. PS als er nog mensen zijn die het zelf willen horen, mail maar even. | |
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen. | |
ProsoundandlightStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-10-2005 Laatste: 9-3-2015 Berichten: 457 | 15-8-2006 23:21 |
Dré schreef: prosoundandlight schreef: En Dré, bekijk eens even een klein stukje banaan (neem ongeveer 1/10). Je ziet perfect dat het van een banaan afkomstig is, want de constructie is gelijk, maar toch vormt dit kleine stukje geen volledige banaan. Je zal blijven zeggen dat het een stukje is... Neem een enkele kast waarin duidelijk een mini line array structuur te zien is... enz...Can Line Array Loudspeakers Be Used Singly? PS: Tekst is niet afkomstig van Dynacord (maar laat dat je niet weerhouden... ;-)No, the cone drivers in a line array loudspeaker need the other cones in the array to create directionality. The cones in a single cabinet have the same directional characteristics as comparable cone drivers in other types of loudspeakers. In other words, each cabinet in a line array is not producing a "slice of a cylindrical wave." That is a marketing concept, not a scientific one. En nee. Een stukje banaan is geen banaan. Het is slechts een stukje banaan... Verder wil ik wel even zeggen dat het Meyer artikel leuk leesvoer is, ik ken het, maar ik wil er wel even aan toevoegen (los van mijn aantrekking tot Dynacord:-) dat er in de Cobra brochures een van de beste theorieën over line array's ooit is geschreven. Echt waar:-) En Dré, ik ben Dynacord fan, maar werk ook met Meyer, JBL, SA enz hoor... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 15-8-2006 23:53 |
prosoundandlight schreef: Neen Dré, je vergelijkt appels met peren.Nope. 1 kast gedraagt zich losstaand TOTAAL NIET zoals hij in de array gaat doen (kwestie van ontbrekende samenwerking). Daarom kun je veel bananen ook niet zo maar even in 2 stukken hakken omdat je toevallig 2 klussen hebt (iets dat in de praktijk wel gebeurt). Je krijgt dan wel geluid maar niet omdat het een line array is ;-) vergeleek ik appels met peren? Ik vergeleek helemaal NIETS | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |