Forum > Licht

kan dit in een truss?

(47 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
8-7-2006 16:54
1 x bewerkt. Laatst door Martijn op 8-7-2006 17:13

senne derine schreef:

ja
ik heb mijn truss 2 weke geleden op mijn kamer opgezet om te kijken hoelanghij nodig heeft om door te zakken
tot heden nog niet gebeurt en mijn materiaal heeft er al 2 weken dag en nacht
aangehangen

en het wiebelt helemaal niet
gr.senne
Dus je vind dat de truss je wel even moet waarschuwen voordat het in elkaar zakt? Zodra je iets hoort kraken houd je er alvast rekening mee dat het over een kwartiertje wel eens naar beneden kan donderen? FOUT! Je hoort of merkt niks, totdat ineens alles op de grond ligt. Het wordt pas echt kwalijk als er daardoor ook personen gewond raken. Enig idee wat een dagje ziekenhuis kost?

René Eppink schreef:

Geit schreef:

niet trusserig maar eerder statieverig is mijn vraag:

ik ben laatst een dergelijk VMBtje tegengekomen.

compleet met waterpas. is dit ding door zn horizontale "poten" ook een stuk stabieler?

natuurlijk heeft alles een punt waarop het vreselijk fout gaat, maar is dat punt door deze methode van poten plaatsen een stukkie verder weggeschoven?
Hij is niet zozeer stabieler doordat de poten horizontaal zitten.
Hij kan wel stabieler zijn doordat er meer poten aan zitten. Hoe meer poten jij aan een statief hebt zitten, hoe verder het kantelpunt (lijn tussen uiteindes van 2 poten) van de basis van het statief verwijderd zal zijn. (hoop dat dit duidelijk is)
Dat is ook de reden waarom het verstandig is de statieven niet zo neer te zetten dat het gat tussen de poten haaks op de trussbrug staat. (En daardoor naar voren of naar achteren kan kantelen) Altijd zorgen dat een driepoot dus iets gedraaid staat. Om dan nog voorover te kunnen vallen zal het statief ook naar links of rechts willen bewegen, en dat wordt voorkomen door de truss. Bij driepoten ook niet 1 poot precies naar voren zetten, omdat de poten dan ongunstig staan aan de achterkant. Bij statieven met 4 poten heb je dit niet, in dat geval gewoon recht zetten, zodat voor en achter een poot uitsteekt.

Voordeel van die VMB's en dergelijke lifters is dat de poten verstelbaar zijn. Het is zeker belangrijk dat de statieven loodrecht staan als je een eindje gaat takelen. Er kunnen dan vreemde krachten gaan werken op de truss. Stel bijvoorbeeld dat een statief een paar graden naar links afwijkt. Bij een hoogte van 2,5m is die afwijking 2x zo klein dan wanneer je naar 5 mter gaat. Vandaar ook de waterpasjes op wind-ups die hoger dan een meter of 3 gaan. (Een 03 heeft ze ook niet, maar wordt doorgaans toch voor drive-in werk gebruikt waar de brug niet veel hoger dan 3 meter gaat) Wanneer je dus een wind-up hebt die scheef staat zal die aan de truss gaan trekken, en in het ergste geval bij de andere wind-up de buitenste poot gaan ontlasten. (En die krachten moeten weer ergens anders op komen te staan...)

Overigens zul je dit probleem ook wel eens meegemaakt hebben met die hobbylichtbrugjes, aangezien die truss nog wel een wilde torderen ("wokkelen") waardoor je statieven niet meer met alle poten de grond raakten.

senne derine schreef:

en heb bij mijn lichtbrug gistere nog stale pennen erdoorheen gejaagd
Schijnveiligheid. De constructie aanpassen zonder te weten wat je doet is niet verstandig. Een gat kan juist de boel verzwakken.

Wees dus verstandig, gooi die lichtbrug eruit en zet de spullen op 2 statieven.

[edit]Stukje tekst de eerste keer op de verkeerde plek gezet, is nu verbeterd[/eidt]
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
8-7-2006 16:59

senne derine schreef:

een ongeluk kan altijd
maar dat zal wel als je het tegoei opzet minder snel gebeuren

gr.senne
Daar heb je een punt, maar toch kijk je met de verkeerde instelling tegen sommige zaken aan. Het lijkt alsof je niets van anderen wil aannemen, terwijl - ook al weet je er wel iets vanaf - je toch zal moeten inzien dat je op je 13 jaar niet genoeg ervaring hebt om op een correcte manier bepaalde veiligheidszaken in te schatten en te beoordelen. Je hebt niet de feeling om met lasten, gewichten en trussconstucties te werken, laat staan dat je de juiste adviezen zou kunnen geven.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil je absoluut niet uitmaken met wat ik zeg, want het is volkomen normaal dat je op je 13e levensjaar niet voldoende inzichten hebt ontwikkeld in dergelijke zaken. Die inzichten zullen dan ook zeker en vast komen, maar daarvoor zou je al kunnen beginnen met de adviezen van anderen aan te nemen.

Los van dat kan ik me eigenlijk ook niet van de indruk ontdoen dat je graag posts plaatst... Af en toe posten om te posten, en om je naam te zien staan?!
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Senne derineAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 20-6-2006
Laatste: 22-8-2006
Berichten: 44
8-7-2006 20:26

prosoundandlight schreef:

Het lijkt alsof je niets van anderen wil aannemen
ik sta altijd open voor commentaar maar als iemand mij niet tegoei begrijpt mag ik daar toch op reageren niet ?

en over dat posten, ik post NIET om gewoon maar te posten maar omdat ik mijn mening wil geven over bepaald materiaal

gr.senne
born to be a dj!!
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
8-7-2006 20:58
Ten eerste. Lees maar even terug, er wordt bedoelt dat je blijft volhouden dat het blijft hangen / niet omlazert.

Ten tweede. Prima, maar ik denk toch dat een tijdje meer lezen, minder posten je goed zal doen.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
8-7-2006 21:00
ja
ik heb mijn truss 2 weke geleden op mijn kamer opgezet om te kijken hoelanghij nodig heeft om door te zakken
tot heden nog niet gebeurt en mijn materiaal heeft er al 2 weken dag en nacht
aangehangen

en het wiebelt helemaal niet
gr.senne
Iets 2 weken gewoon laten staan en het keer na na keer op- en afbouwen zijn 2 totaal verschillende dingen. Als jouw truss 2 weken blijft staan (dag en nacht) zonder te "wiebelen" verbaast me dat niks. Als het eenmaal staat, staat het en het zou niet zo gauw slijten dat in 2 weken je truss in elkaar zakt. Het telkens op- en afbouwen belast je systeem veel zwaarder. Dus wat ik maar wil zeggen is dat als je een truss 2 weken op je kamer laat staan dat het geen garantie is dat je truss zich ook "on the road" goed houdt.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
Dj xciterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-10-2005
Laatste: 24-10-2013
Berichten: 70
9-7-2006 09:36

Maarten-square schreef:

ja
ik heb mijn truss 2 weke geleden op mijn kamer opgezet om te kijken hoelanghij nodig heeft om door te zakken
tot heden nog niet gebeurt en mijn materiaal heeft er al 2 weken dag en nacht
aangehangen

en het wiebelt helemaal niet
gr.senne
Iets 2 weken gewoon laten staan en het keer na na keer op- en afbouwen zijn 2 totaal verschillende dingen. Als jouw truss 2 weken blijft staan (dag en nacht) zonder te "wiebelen" verbaast me dat niks. Als het eenmaal staat, staat het en het zou niet zo gauw slijten dat in 2 weken je truss in elkaar zakt. Het telkens op- en afbouwen belast je systeem veel zwaarder. Dus wat ik maar wil zeggen is dat als je een truss 2 weken op je kamer laat staan dat het geen garantie is dat je truss zich ook "on the road" goed houdt.
Maarten
Dus, als je een goede test uit wil voeren, moet je je statief een maandje
laten staan, en elke week hem helemaal uit elkaar halen, lampen eraf, in elkaar, lamen erop etc.wink ;) laugh :D

Met Vriendelijke Groet,

Dj Xciter
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
9-7-2006 10:10
Dus, als je een goede test uit wil voeren, moet je je statief een maandje
laten staan, en elke week hem helemaal uit elkaar halen, lampen eraf, in elkaar, lamen erop etc.

Met Vriendelijke Groet,

Dj Xciter
Eigenlijk wel wink ;) . Als je dan toch een duurzaamheidstest wil doen dan moet je die ook wel goed doen. Anders kan je je net zo goed alle moeite besparen en het statief gewoon in de doos laten zitten.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
FreakyDJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-9-2005
Laatste: 2-10-2008
Berichten: 40
2-8-2006 21:27
En waarom draai je eigenlijk maar 2 keer per jaar :X ?
Als jij maar 2 x per jaar gaat draaien, zou ik eens best goed gaan denk over je investering in al je lichteffecten, lampen, truss. (en dan heb je nog niet eens besturing) dan zou je wel erg veel voor je feestje moeten vragen ? en zo te zien ben je nou niet echt de professioneelste van de proffessionele.
God is a DJ, Life is a Dancefloor, Love is the Rhythm, And you are the Music.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)