Forum > Geluid

w-bin , welke woofer

(46 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-9-2008 12:35

Timothy schreef:

(zit er een verschil - buiten de afmeting - qua principe en werking tussen de Earthquakes en de SA's?)
De werking en het princiepe zal hetzelfde zijn.
Maarrrr de inhoud is anders en dat wil dus niet zeggen dat dezelfde speaker zich hierin thuis voelt.

Kijk nogmaals naar bovenstaande post. Dat is namelijk beter dan "roepen" is ....dit of ..dat geschikt..want dat past in mijn budget.

Mogelijk dat er een speaker in kan die zich "lekker" voelt in de kast en in het budget past.

Martin.
kvm entertainment
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
30-9-2008 12:43

KVM schreef:

Timothy schreef:

(zit er een verschil - buiten de afmeting - qua principe en werking tussen de Earthquakes en de SA's?)
Ja. De inhoud is anders.

Kijk nogmaals naar bovenstaande post. Dat is namelijk beter dan "roepen" is ....dit of ..dat geschikt..want dat past in mijn budget.

Mogelijk dat er een speaker in kan die zich "lekker" voelt in de kast en in het budget past.

Martin.
Dat weet ik, maar kan dus zoals gezegd de specs van de originele woofers niet echt vinden. Dan luister ik hier wat op het forum naar aandachtspunten voor de woofers in dergelijke kasten.
Hoor ik hier dat de QTS (is me nog altijd niet echt duidelijk wat het juist is) minder dan 0,30 moet bedragen voor een goede woofer. Zoek ik daar een beetje op, vind ik er enkele en krijg ik weerom de opmerking dat daar de X-max (uitslag) niet goed is (ik weet trouwens ook nog niet wat een goede X-Max is... 4mm is dat al goed? 3mm blijkbaar nog niet - zie posts hoger) Etc...
Ik ben inderdaad op zoek naar een woofer die zich lekker voelt (en duidelijk en aangenaam hoorbaar is) in de kast voor een redelijke prijs. Dus realistisch als ik ben, weet ik dat ik geen topprestaties van die kist hoef te verwachten, maar dat er toch 'iets' mag uitkomen. En bovendien besef ik ook dat ik totaal geen woofer ga vinden die compleet overeenkomt met de originele (dure?) woofer.

Maar dan rest mij het probleem: welke specs moet ik dan bekijken en wat zijn dan goede waarden:
- QTS (< 0,30 is dan goed)?
- X-Max (is 4mm al goed, of pas 6mm?)

- zijn er nog andere belangrijke te controleren specs?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-9-2008 23:10
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 30-9-2008 23:22

Timothy schreef:

Dat weet ik, maar kan dus zoals gezegd de specs van de originele woofers niet echt vinden.

Forumlid Webbie weet vrij veel van SA, misschien dat hij weet welke drivers (en de specs) hier orgineel in zitten. Ik geloof zelfs dat dit orgineel JBL kasten zijn.

Je moet zoeken naar de specs die het beste bij jouw kasten passen.
Kortom eerst zoekwerk!

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-9-2008 23:21
Hallo Timoty,

Lezen en zelf dingen uitzoeken blijken steeds minder mensen te (willen) kunnen.
Ik noem het gewoon luiheid shut up :X.

Notabene geef je zelf al het dokument waar de originele JBL drivers in vermeld staan (helemaal onderaan).

Typenummers in Google gooien en je vind ongetwijfeld de T/S parameters.
Ik denk zelfs dat de T/S parameters te vinden zijn WinISD en BassBox Pro.
Maar dat mag je zelf even "uitdokteren".

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
1-10-2008 08:19
Ik blijf wel zoeken hoor en had ondertussen ook al toch de PDF gevonden op de website van JBL PRO in de vintage sectie.

Dus ik ben er wel mee bezig.

Mijn enige probleem is: welke parameters van een speaker zijn belangrijk als vergelijkingspunt? (Ik ga nooit binnen mijn budget dezelfde speaker kunnen vinden hé, vandaar dat ik keuzes moet maken, maar dan is de vraag op basis van welke kenmerken/parameters)

Ik heb ondertussen wel door dat de QTS en de X-max al belangrijk zijn. Maar zijn er nog parameters waar ik ZEKER moet opletten? (Ik doe natuurlijk wel zelf het opzoekwerk hoor! <tenzij jullie spontaan meehelpen sneaky :V >)

Dat is één probleempje waar ik nog geen antwoord op heb.

Het tweede zijn de afwijkingen:
Ik ben al naar woofers aan het kijken geweest en die verschillen natuurlijk altijd wat. Bv. De specs van een originele JBL 2225 (SA W-bin) geeft aan dat de QTS 0,28 was en de X-max 5mm.

Nu ben ik al interessante speakers tegengekomen waarbij bv. de X-max wel 5mm was, maar de QTS dan weer 0,34. Is die afwijking van de QTS dan significant of niet?
Als ik een speaker heb met een goede QTS, maar hij heeft maar 4mm X-max, is dat verschil dan significant?
Op dergelijke zaken heb ik heden nog geen inzicht (en hoop ik hier wat te verkrijgen)

Over de discussie van het proberen: zoals ik aangeef heb ik een budget en is dit (voorlopig) een single projectje. Dus veel proberen met verschillende speakers zit er helaas niet in. Het zal bij de aankoop er 'boef' moeten op zijn, vandaar dat ik zoveel vraag hier...

BTW: nog klein extra vraagje: de SA W-bin is eigenlijk een open kast (met de baspoorten), welke parameter is hier dan doorslaggevend? Ik denk zelf de X-Max, maar ben niet zeker?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-10-2008 08:48
Hallo Timothy,

Zoek anders een tweede hands setje JBL's, goed mogelijk dat ze in je budget passen.
Welke van de parameters nu belangrijk zijn voor een w-bin kan ik je niet vertellen daar mijn kennis daarin te kort schiet, maar andere op dit forum kunnen je waarschijnlijk wel hiermee helpen.

IK zou gewoon originele tweede hands JBL's zoeken, worden regelmatig op MP aangeboden.
En klinken de w-bins zoals ze bedoelt zijn.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
1-10-2008 20:24
Heb even gekeken, maar je hebt er geen 4 dezelfde 15 inchers (het is te zeggen: je had er, maar ze waren al verkocht). Ik ben dus op zoek naar 4 gelijke speakers (15 ")

Toch bedankt voor het aanbod!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)