Forum > Geluid

verschil pitch nauwkeurigheid van 0,1% naar 0,05% merkbaar?

(50 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
8-4-2006 13:28

Victor schreef:

Op de dag dat ik me afvraag of ik 0,70% of 0,72% moet pitchen stop ik er echt mee.
Me2, dan ga ik wel "sportvissen" (mooi woord voor iets wat alles behalve een sport is ;-)) ofzo.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-4-2006 15:19

DannyK78 schreef:

Kun je dit nog even uitleggen misschien? Wat bedoel je met beatcounters laten flipfloppen? Ik kan met mijn spelers (CDJ-1000MK2) de pitchfader niet zo zetten dat hij gaat wisselen tussen twee waardes, het is of de één of de ander.
Als de CDJ-800 dat wel kan begrijp ik flipfloppen tussen 2 waardes nog wel, maar beatcounters die flipfloppen begrijp ik niet echt.
De CDJ-800 kan heen en weer blijven springen tussen twee waardes. Ik kwam daar ooit eens achter doordat Teknoknights in een topic uitlegde dat hij mixte op "mindere" beatcounters door de pitch steeds zo in te stellen dat de counter net wel/net niet overspringt op een andere waarde, en hetzelfde te doen met de andere speler.

Bij de CDJ-800 kun je de beatcounter blijvend heen & weer laten springen tussen twee waardes. Gaat niet echt constant 134-135-134-135-134-135, maar eerder 134.....135...............134135......134. Zoiets. Als ik het echt niet meer hoor welke sneller of langzamer moet, dan stel ik het andere nummer gewoon ook zo af, of in ieder geval zo dat-ie net van 134 naar 135 springt of andersom. Mix van een seconde of 25 hou je er prima op vol zo.

DannyK78 schreef:

Aangezien ik aan de horizon enige hoop zie gloren b2b te mixen met een medeforummer en mij dit een vorige keer met iemand anders vrij matig verging (zeer chaotische mixen)
Toen Zuur hier was, bakte ik er ook niet veel van hoor. Te afgeleid, te andere speler, te zachte muziek ivm buren. ashamed :$
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
8-4-2006 16:14
Spelers zullen voor ons geen probleem vormen, buren ook niet, althans voor mij gaat het hard zat. En met jou had ik het in het vorige topic ook over samen draaien op locatie (goede vrijdag weet je nog) dus dan is volume helemaal geen probleem meer.
Je zal hooguit je beatcutter missen en moeten aanpassen aan de mixer.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
RtzStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-8-2003
Laatste: 16-3-2009
Berichten: 37
29-5-2006 20:28
Hoi,

Ik ben ondertussen een maandje bezig met vinyl, ervoor enkel Cd's. Met Cd's lukt het matchen meestal in 10 sec en moet ik weinig corrigeren. Bij de draaitafel lukt het matchen nu al meestal binnen de 15-20sec maar ik merk dat ik bijna altijd op een "vreemde manier" manier moet corrigeren.

Ik match eerst de twee nummers en luister goed of ze blijven gelijk lopen (soms minuut om zeker te zijn). Op het moment dat ik de plaat dan ingooi en er laat inkomen merk ik heel vaak dat mn nieuwe plaat verrassend genoeg toch te snel loopt.
Als ik de pitch iets verminder, merk ik toch vrij vlug dat hij terug omhoog moet en dus naar z'n oorspronkelijke "plaats" moet.

Ik begrpijp niet goed wat ik verkeerd doe of hoe het komt dat de plaat bij het ingooien precies altijd eventjes vlugger schijnt te gaan...

Weet iemand wat ik zou verkeerd doen of aan wat het nog zou kunnen liggen? Alvast bedankt!
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
29-5-2006 23:27
heb je dat ook wanneer je hem gecorrigeerd hebt?
Kan zijn dat je ingooi-beweging te snel is...
wat een onzin in dit vak
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
30-5-2006 00:07
Ik denk dat je de error even vergeet die op treed bij het snijden van een vinyl waarbij je op een veel grotere omtrek begint dan aan het einde van een plaat het geval is en waardoor je dus een error krijgt. ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-5-2006 11:15

Reind schreef:

Ik denk dat je de error even vergeet die op treed bij het snijden van een vinyl waarbij je op een veel grotere omtrek begint dan aan het einde van een plaat het geval is en waardoor je dus een error krijgt. ;-)
Die error wordt niet veroorzaakt door de omtrek (rotatiesnelheid is immers constant) maar kan mogelijk wel veroorzaakt worden door het feit dat er aan het begin van de plaat meer vinyl weggesneden wordt dan aan het einde van de plaat (dus aan het begin van de plaat zal de motor die de rotatie voor z'n rekening neemt mogelijk meer arbeid moeten verrichten). Het zou dus mogelijk zijn dat hierdoor bij het snijden van de plaat de machine aan het begin langzamer draait dan aan het einde van de plaat (en bij afspelen vertaalt zich dat dan in een plaat die aan het einde een beetje langzamer afspeelt dan aan het begin). Bij bepaalde motortypen is het zelfs mogelijk dat het toerental hoger wordt naarmate er meer arbeid verricht moet worden.

Maar als de snijder een quartz controlled motor systeem gebruikt dan zou deze fout zich niet mogen voordoen.

Ook ik heb in de jaren de nodige platen voorbij zien komen die een snelheid hadden die NIET constant was over het gehele nummer.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RtzStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-8-2003
Laatste: 16-3-2009
Berichten: 37
30-5-2006 12:05
Bedankt voor de tips, uitleg!

@ callipso

Als ik de eerste keer corrigeer, loopt het terug goed, maar vrij snel moet ik terug in de omgekeerde richting corrigeren en komt m’n pitch toch terug op z’n oorspronkelijke percentage (zoals bij het ingooien).

Het gebeurt wel af en toe dat ik te vlug of te traag ingooi, maar ik geef de plaat dan onmiddellijk een duwtje of vertraag hem even zodat het terug goed zit. Pas daarna loopt de plaat terug wat vlugger…

@ Reind, Dré

Aangezien het mijn eerste draaitafel is, heb ik ook niet kunnen vergelijken met andere draaitafels, maar volgens mij is bijvoorbeeld die motor toch niet zo sterk als beweerd wordt. Ik hoef maar een klein duwtje te geven met m’n vinger en hij valt al stil…

Het zou best kunnen dat het ligt aan de omtrek van de plaat zoals jullie zeggen, met CD’s heb ik nooit problemen bij het matchen. Ook ik het begin dat ik oefende met CD’s had ik nooit het probleem dat ik nu heb met vinyl. (Ik zat er soms wel compleet naast:p)

Voor de rest heb ik gelukkig geen problemen meer, en ik ga waarschijnlijk binnenkort een 2de draaitafel aanschaffen maar ik denk eerlijk gezegd aan een andere dan diegene die ik nu heb (Stanton T80).

Ik zoek niet de beste draaitafel (daar wil ik nog even mee wachten), maar ik zou toch graag iets degelijks in huis halen, en het mag niet teveel kosten (maximum 400). Ik dacht aan de Akyiama Acura, zou deze niet beter zijn?
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
30-5-2006 14:43

Dré schreef:

Die error wordt niet veroorzaakt door de omtrek (rotatiesnelheid is immers constant) maar kan mogelijk wel veroorzaakt worden door het feit dat er aan het begin van de plaat meer vinyl weggesneden wordt dan aan het einde van de plaat (dus aan het begin van de plaat zal de motor die de rotatie voor z'n rekening neemt mogelijk meer arbeid moeten verrichten).
Ik had het woord snijerror moeten gebruiken aangezien ik hetzelfde bedoelde als jou.

Probleem doet zich overigens vaker voor bij nummers die op 45rpm zijn geperst. Althans dat is het geval bij de laatste platen die ik heb gedigitaliseerd.

Ik heb hier bijvoorbeeld een plaat liggen (whitelabel) die een verschil heeft van 6 BPM's over de gehele track.

Overigens viel het mij pas op toen ik mijn gedigitaliseerde vinyls op cd brande en eens goed keek naar de beatcounter op de CDJ1000.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-5-2006 14:48
Tja... Maar wel graag 0.02% pitch stappen hoor, anders kan ik niet goed mixen... laugh :D

Overigens vind ik 6BPM wel HEEL erg veel (ik heb wel eens afwijkingen van rond de 1BPM tussen begin en eind gezien maar veel meer gelukkig ook niet). M'ja... Hoe vreemder de muzieksmaak van de DJ, hoe vreemder de randverschijnselen laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)