Forum > Geluid

Beste full range kast onder de 300 € p.s

(57 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
NixzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-1-2006
Laatste: 12-6-2009
Berichten: 38
27-5-2006 14:11

TCMC schreef:

Echte full rage kasten zijn 3-weg systemen, maar die zie je vrij weinig en zijn tamelijk prijzig.
TCMC
Weet iemand iets van de LEM H-350?
Ik ben van plan ook nieuwe full range kasten aan te schaffen.
Aangezien er zoveel keuze is, wil ik wel een goede keuze maken.

Nixz
Wat?... Ja... Oke...
NixzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-1-2006
Laatste: 12-6-2009
Berichten: 38
27-5-2006 20:06
[ter info]
Ik kon het vorige bericht niet meer editten
[/ter info]

TCMC raad mij ook de k-115 aan. Het lijkt me ook wel een mooi kistje alleen gaat hij maar tot 20 KH en de Lem tot 25KH
ook gaat de Lem tot 38H en de k-115 tot 45H (op papier).
De Lem is 350 watt en de k-115 ongeveer 300. Maar de k-115 kan je later weer als topjes gebruiken icm een sub.
Als ik de k-115 aanschaf komen er 2 subjes bij na een half jaar(ivm budget).
Heeft iemand de boxen een keer naast elkaar gezien? Als ik voor Lem ga zijn ze toch 110 euro duurder(per stuk), maar ze gaan wel iets hoger.

Iemand ervaring?

Nixz
Wat?... Ja... Oke...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-5-2006 20:59

Nixz schreef:

[ter info schreef:

Ik kon het vorige bericht niet meer editten
[/ter info schreef:

TCMC raad mij ook de k-115 aan. Het lijkt me ook wel een mooi kistje alleen gaat hij maar tot 20 KH en de Lem tot 25KH
ook gaat de Lem tot 38H en de k-115 tot 45H (op papier).
De Lem is 350 watt en de k-115 ongeveer 300. Maar de k-115 kan je later weer als topjes gebruiken icm een sub.
Als ik de k-115 aanschaf komen er 2 subjes bij na een half jaar(ivm budget).
Heeft iemand de boxen een keer naast elkaar gezien? Als ik voor Lem ga zijn ze toch 110 euro duurder(per stuk), maar ze gaan wel iets hoger.

Iemand ervaring?

Nixz
25 KHz hoort geen mens (wou bijna geen hond zeggen :)) 20 KHz ook niet. Als je de TV niet hoort piepen, dan hoor je ook geen 15625 Hz. Als je boxen hebt die recht doorlopen tot 16.000 Hz, dan ben je van een mooie hoge tonen weergave verzekerd.

Helaas ken ik deze LEM kast niet, maar LEM valt onder de goede middenmoters en doen het niet slecht. Ik weet ook niks van de specificaties van de losse speakers van LEM. Van DAP heb ik een aantal speakers gemeten en die zien niet zeker niet slecht uit.

Ondanks de vele specificaties en getallen die je tegenkomt kan ik maar een ding adviseren. Ga zelf luisteren bij de dealers of importeurs. Neem eigen CD's mee. Neem naast pop, rock, klassiek ook baslastige nummers mee en ga na of de bas speaker dan niet over zijn nek (X-max) gaat.

De meerprijs zit hem niet in het frequentiebereik, maar in de gebruikte componenten. Ik denk dat die LEM speakers jou zullen bevallen, gezien het feit dat het een 3-weg speaker systeem is. Over LEM heb ik geen slechte verhalen gehoord. De meeste recente LEM speakers die ik ken is de D-400 en de Poseidon 212. De D-400 vind ik op dit moment de leukste multi purpose actieve luidspreker en de Poseidon 212 heeft een enorm hoog rendement en krachtig mid gebied.

TCMC
NixzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-1-2006
Laatste: 12-6-2009
Berichten: 38
28-5-2006 00:32
Een dealer hier in de buurt heeft volgens mij de Lem H-350 wel maar die van dap weer niet sad :(.
De H-350 is dan wel drie weg maar ook 100 euro duurder.
Ze 'zeggen' dat de K-115 een dB heeft van: SPL (1W/1M) 102dB 1w/1m
De H-350 daarintegen: Sensitivity 122 dB max SPL continuous
Nu denk ik dat dap ook wel een beetje gejokt heeft.(??)

Zou je van de H-350 nog toppen kunnen maken? ook zie ik dat de K-115 niet leverbaar zijn.
Wat?... Ja... Oke...
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
28-5-2006 00:36
Ik denk dat American Audio wat eerlijker is met zijn specificaties bij de K-115/APX-152 (o.a. gevoeligheid van 96dB) ...
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-5-2006 09:48

Tenkater schreef:

Ik denk dat American Audio wat eerlijker is met zijn specificaties bij de K-115/APX-152 (o.a. gevoeligheid van 96dB) ...
Erger nog: ik heb beide speakers ooit eens nagemeten. Ik kwam zelfs uit op 95 dB/W/m. Dit is nog steeds geen reden om deze speakers niet te verschaffen.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-5-2006 09:56

Nixz schreef:

Een dealer hier in de buurt heeft volgens mij de Lem H-350 wel maar die van dap weer niet sad :(.
De H-350 is dan wel drie weg maar ook 100 euro duurder.
Ze 'zeggen' dat de K-115 een dB heeft van: SPL (1W/1M) 102dB 1w/1m
De H-350 daarintegen: Sensitivity 122 dB max SPL continuous
Nu denk ik dat dap ook wel een beetje gejokt heeft.(??)

Zou je van de H-350 nog toppen kunnen maken? ook zie ik dat de K-115 niet leverbaar zijn.
Getallen van de fabrikanten geloof ik allang niet meer, wel mijn oren, en daarom moet je bij de distributeur of bij de dealer gaan luisteren. Ook het gehoor is nogal subjectief, maar waarschijnlijk nog het beste instrument.

De LEM H-350 is zeker later als topkast in te zetten.

Het rendement van 102 dB/W/m geldt alleen voor hoorngeladen toppen of zeer goede dubbele 15/2 luidspeker systemen. Ik blijf hier steken op 95 dB/W/m, en dat is voor een PA luidspreker nog een behoorlijk hoog rendement.

Staar je dus niet blind op de getallen van fabrikanten, maar ga dus luisteren. In speakers zit een enorme spreiding wat geluidskwaliteit betreft.

TCMC
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
28-5-2006 10:50

TCMC schreef:

Tenkater schreef:

Ik denk dat American Audio wat eerlijker is met zijn specificaties bij de K-115/APX-152 (o.a. gevoeligheid van 96dB) ...
Erger nog: ik heb beide speakers ooit eens nagemeten. Ik kwam zelfs uit op 95 dB/W/m. Dit is nog steeds geen reden om deze speakers niet te verschaffen.

TCMC
Ik wil hier even iets kwijt over American Audio.

Laats heb ik een test gezien (en uiteraard gehoord), waar een vergelijking werd gemaakt tussen de Electro Voice SX300, en 1 van zijn vele namaakproducten. Er werd gekozen voor een kastje dat niet het goedkoopste was, maar natuurlijk ook zeker niet het duurste. Het werd een American Audio kastje, de 12" versie van die APX 152 (vermoed ik).

De test vond plaats in een akoestisch bijna perfecte omgeving. Eerst werd er geluisterd naar beide fullrangekasten (L-R), en daarna werd er aan iedere kant een subje (Dynacord D-Lite) bijgehangen.

Als fullrangekast klonk de EV super ; alles was heel goed vertegenwoordigd, waardoor een heel natuurlijke klank het gevolg was. De American Audio liet ons al direct kennis maken met een serieus tekort aan laagweergave, en een veel meer ingehouden, niet sprankelend hoog.

Ik weet dat je niet veel mag verwachten van een speaker die niks kost in vergelijking met de EV, maar toch hoopte ik op beter resultaat. Het viel echt tegen.

Daarbij kwam dan ook nog eens dat de American Audio kast in protectie ging bij iets hoger vermogen. Dit was zeker niet voldoende, en dus absoluut niet hard. Ik verschoot er eigenlijk van dat er niet meer uitkwam. (werd aangestuurd door een Dynacord amp)

De EV bleef het heel mooi trekken, ook bij hoog vermogen, terwijl de American Audio dus meteen achterbleef.

Die kastjes zijn in mijn ogen meer een afrader als een aanrader. Het enige positieve wat ik er kan van zeggen, is dat de protectie wel degelijk werkt, maar de manier waarop is een ander verhaal. Je bent aan het spelen, en plots valt hij gewoon weg, de protectie, waarna het ongeveer 4 seconden duurt vooraleer hij weer uit protectie gaat. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 DJ daar blij mee zou zijn. Maar het werkt dus wel...

Wanneer de sub er werd bijgehangen, was er natuurlijk een enorm mooie laagweergave. De meesten onder jullie zullen waarschijnlijk ondertussen de D-Lite al wel een keer gehoord hebben, dus lijkt het me overbodig om te vertellen hoe de sub klonk. In 1 woord: prachtig.

Je merkte eigenlijk meteen op dat de EV in combinatie met de sub, en aangestuurd door de amps van de powersub, een heel mooi setje vormde. Ze lijken voor elkaar gemaakt.

De American Audio deed het hier ook iets beter dan voordien, al bleef het hoog weer enorm achter. Er vielen details weg (wegens gebrek aan sprankelend hoog), die bij de EV wel degelijk mooi te horen waren. De American Audio had nu wel minder last van zijn protectie.

Ik weet niet of de 15" versie van de American Audio deze kenmerken ook bezit? Ik hoop alleszins van niet, want dat zou erg zijn. Ik had echt beter verwacht.

Maar, natuurlijk speelt de prijs een grote rol. De 15" versie kost ongeveer de helft van een SX100, dus wil ik eigenlijk de prijs van de 12" versie niet meteen weten. Spotgoedkoop lijkt me. En voor die prijs is de American Audio vast en zeker een speaker die gezien mag worden.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
28-5-2006 11:24

prosoundandlight schreef:

Die kastjes zijn in mijn ogen meer een afrader als een aanrader.
Ik neem aan dat je het dan over dezelfde speaker hebt als de dap k-112. Die komt op dit forum toch over als een erg leuke speaker voor het geld?
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-5-2006 12:51

prosoundandlight schreef:

Laats heb ik een test gezien (en uiteraard gehoord), waar een vergelijking werd gemaakt tussen de Electro Voice SX300, en 1 van zijn vele namaakproducten. Er werd gekozen voor een kastje dat niet het goedkoopste was, maar natuurlijk ook zeker niet het duurste.
En zelfs dan is het een appels met peren vergelijken.
Je legt hier namelijk 2 producten naast elkaar met een prijsverschil van méér dan twee keer.
In dat geval had ik zelfs voor de duurste gekozen, tussen de kastjes onderling zit wel degelijk verschil.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)