Forum > Muziek

Tijdelijke regeling BUMA/STEMRA

(86 reacties. Pagina 5 van 9)
Moderator(s): Dré
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
10-1-2006 13:41
Daarom zei ik al dat het erg moeilijk, zoniet ondoenlijk, is om te bewijzen.
BoellieStandaard Lid
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
10-1-2006 16:05
1 x bewerkt. Laatst door Boellie op 10-1-2006 16:16
Eigenlijk is het heel raar, zo kun je wel op alles een extra heffing plaatsen omdat je er vanuit kunt gaan dat er wel eens iets illegaals met dat product wordt gedaan.
Branden van muziek voor thuis gebruik is helemaal niet illegaal.. downloaden voor thuis gebruik ook niet. Illegaal muziek downloaden bestaat in nederland niet, illegaal gebruiken/verspreiden wel.
Je mag dus voor thuisgebruik gewoon muziek downloaden, cd lenen en kopieren je cd's op mp3 zetten. Deze copie's zelfs mee nemen naar je werk en daar voor je zelf draaien (niet openbaar). Echter mag je niet van jou legale cd een copy maken voor iemand anders.. het uitlenen van je cd zodat diegene zelf een copy kan maken mag overgens weer wel ;)

Op het moment dat je een copie maakt ben je echter wel verplicht reproductierechten over het auteursrechtelijk beschermd materiaal af te dragen.. om het makkelijk te maken ligt dit bij de fabrikanten van de media (cd's, dvd's e.d.).

Echter ligt de bewijslast wel bij de eindgebruiker (ondernemer) om de kosten terug te vragen als je geen auteursrechtelijk beschermd werk brand.. iets wat dus gewoon geen doen blijkt te zijn.
De enige mogelijkheid lijkt mij dat er iemand van BUMA/STEMRA met een of ander cd'tjes detectie systeem dag en nacht controleert welke cd's er in en uit het gebouw komen en deze allemaal stuk voor stuk nakijkt.
Dat wil Stemra voorkomen dus leggen ze de bewijslast bij de bedrijven/ondernemers.

Overgens is de Stemra toeslag op CD-R maar € 0,14 - 0,56.. wat natuurlijk mee valt gezien het feit dat je gewoon een cd van iemand mag lenen en die dan kopieren of wat mag downloaden. (zolang het voor eigen gebruik/studie/oeffening is)
Bedrijven worden gewoon genaaid eigelijk...
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
BoellieStandaard Lid
10-1-2006 16:12
Ik heb overgens de licentie overeenkomst van de Buma/stemra m.b.t. het legaal draaien van MP3/CDR door dj's

kan hem niet posten maar een mailtje volstaat ook als je interessen hebt.
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
10-1-2006 16:37
Wellicht kan iemand hem hosten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SebasVDVIP Lid
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
10-1-2006 16:40
Mail maar, zet ik hem op het net.
BoellieStandaard Lid
10-1-2006 16:42
1 x bewerkt. Laatst door Boellie op 10-1-2006 17:58
Ik kan hem wel hosten maar kreeg te horen dat dat eigelijk niet toegestaan in.. achja ze mailen me dan maar ;)

[edit: download hier de PDF ]
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
10-1-2006 16:58
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 10-1-2006 17:01

boellie schreef:

Nope.. ben helaas geen ondernemer die geld zou kunnen terug vorderen maar ik he zo'n idee dat er een apparte studie en een engelen geduld voor nodig is..
nee, waarom?
Veelal valt er niets terug te vorderen, mede omdat je het niet betaald hebt wink ;)
Onlangs, (1 December) HCC dagen
Thuiskopie doet inkopen
Een opsporingsmedewerker van Stichting de Thuiskopie heeft verschillende bedrijven op de beurs aankopen gedaan in aanwezigheid van een deurwaarder. Zij hanteerden dermate lage prijzen dat aannemelijk kon worden gemaakt dat er geen Thuiskopievergoeding was afgedragen.
En zo zijn er nog veel meer.

@Boellie
Ik heb het idee dat je studentennummer mist in de link.
Waarschijnlijk de reden dat hij het daarom niet doet.

Martin.
kvm entertainment
Patrick van VugtStandaard Lid
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
10-1-2006 19:38

djpieterl schreef:

Ik koop mijn MP3's via Dance-tunes, Beatport e.d. Maar ik wou wel eens weten wat dat voor gevolgen had als ik dat in een club zou spelen. Maar dat mag dus blijkbaar ook niet want ik kopieer mijn MP3 file op een audio CD, en dat is dus de bekende thuiskopie, niet bedoeld voor 'on the road'.

Hierop replyde ik: dan wis ik toch mijn MP3 en wissel ik in feite toch alleen van medium en is er geen kopie?

Daar heb ik geen antwoord meer op ontvangen...
Als je je aanmeld bij beatport e.d. moet je de overeenkomst accepteren, ik heb die ff heel snel door gelezen. Daarin staat dat je de nummers niet openbaar mag afspelen. Wat heeft dit dan voor zin? Als het downloaden van muziek (zonder je het verspreid) legaal is, dan betaal je dus eigenlijk voor jan l*l...

Maargoed, ze stikken er maar in bij de buma/sterma (vind maffia ook wel erg mooi;)) Als ze nu eerst eens die idiote regelingen correct maakten, en de vinyl/cd prijzen zouden een stuk zakken, dan zou er ergens over te praten vallen... Nu in de verste verte niet (en geloof me, die is ver)
*Quukske*
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
10-1-2006 21:27

Patrick van Vugt schreef:

Als je je aanmeld bij beatport e.d. moet je de overeenkomst accepteren, ik heb die ff heel snel door gelezen. Daarin staat dat je de nummers niet openbaar mag afspelen.
Naar mijn idee gaat het uitsluitend over nederlandse legale sites met downloads, zoals Free en Ipod music.
Deze aanbieders zitten ook in het buitenland, maar daar downloaden is niet toegestaan.
en de vinyl/cd prijzen zouden een stuk zakken,

Die Vinyl/cd prijzen hebben natuurlijk niets met de Buma/Stemra te maken. Er staat mij overigens bij dat de verkoopprijs bepaald wat er afgedragen word.

De tijdelijke regeling word wel steeds duidelijker,
Als u gebruik maakt van kopieën van geluidsdragers, dan dient de orginele geluidsdrager aanwijsbaar/aanwezig te zijn
Lekker dus, denk je eindelijk van al dat gesjouw af te zijn, moet je de hele handel alsnog meenemen.

Bovendien moet je ook nog contact opnemen met de NVPI voor toestemming van de platenmaatschappij?

Martin.
kvm entertainment
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
10-1-2006 21:34

KVM schreef:

Als u gebruik maakt van kopieën van geluidsdragers, dan dient de orginele geluidsdrager aanwijsbaar/aanwezig te zijn
Lekker dus, denk je eindelijk van al dat gesjouw af te zijn, moet je de hele handel alsnog meenemen.
Met "aanwijsbaar" hoef je niet te slepen. In zo'n geval zeg ik: de originelen liggen allemaal in Utrecht, rijdt u nu maar eventjes achter mij aan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)