Forum > PC related Forum

Muziek rippen

(81 reacties. Pagina 5 van 9)
Moderator(s): Dré
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
29-5-2010 14:35
Ik zou je toch met klem aanraden voor een lossless formaat te gaan ipv MP3, doe het simpelweg in een keer goed!

Gebruik zelf WAV en FLAC overigens.

Kijk vooraf welke formaten de software die je gebruikt ondersteunt.
Hier een voorbeeld van Traktor.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
Evert J.Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 58
29-5-2010 21:55
Is 'helaas' te laat, ben reeds begonnen. Het verschil in geluidskwaliteit is te verwaarlozen in de praktijk (kijk naar de test die Dré onlangs op het forum heeft gepost). Daarbij komt ook dat online gekochte muziek ook heel veel mp3's zijn. Het is niet de bedoeling om een back-up te maken van mijn muziekcollectie. Het is de bedoeling dat ik ermee ga draaien. (begrijp je het verschil? Weet niet hoe ik het beter kan uitleggen...) Dus kleinere bestanden zijn dan ineens ook een voordeel, mbt laadtijden.
Ik heb trouwens EAC gebruikt, na het instellen ervan, meer dan ok. Daarna tags controleren en aanpassen met tag & rename. (zonder die laatste zou ik al niet meer kunnen)
Keyboard not detected. Press F1 to continue.
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
13-8-2010 11:34
ik heb ook nog een 'probleempje' waar ik tegenaan loop tijdens het rippen.

Als ik een wat minder bekende CD wil rippen (bv die nu in mijn drive zit: Summer Kids top 50 van het Kruidvat happy :) ) dan herkent alleen WMP de CD en titels. En dat is nu net het programma dat ik niet wil gebruiken om te rippen, ik rip het liefst alles met LAME via EAC, dB Poweramp, Mediamonkey of Audiograbber. En geen van allen herkent de CD en WMP wel....

Hoe los ik dit makkelijker en slimmer op dan zelf alles in te typen? Het moet toch ergens staan als WMP het wel kan vinden. En de MP3 dll in WMP vervangen voor die van LAME kan ook niet denk ik (nog even los van het ontbreken van accuraterip).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-8-2010 11:53

dimi_v schreef:

ik heb ook nog een 'probleempje' waar ik tegenaan loop tijdens het rippen.

Als ik een wat minder bekende CD wil rippen (bv die nu in mijn drive zit: Summer Kids top 50 van het Kruidvat happy :) ) dan herkent alleen WMP de CD en titels. En dat is nu net het programma dat ik niet wil gebruiken om te rippen, ik rip het liefst alles met LAME
Muah. Ik zou totaal niet wakker liggen van het feit dat m'n muziek met de Fraunhofer encoder geript was (prima ding, zeker bij 320kbit waar het bij de huidige coders echt lood om oud ijzer geworden is).
via EAC, dB Poweramp, Mediamonkey of Audiograbber. En geen van allen herkent de CD en WMP wel....
Je kunt bij dB Poweramp een abonnement nemen op een uitstekende muziekdatabase (inclusief coverart). Wellicht is dat een optie.

Andere optie is copy paste. Dus eerst openen in WMP, alles copy pasten naar een kladblokje en daarna in EAC o.i.d. copy pasten.

Overigens gebruikte ik als bron (als niets of niemand het kon vinden) ook vaak de Discogs website.

En als ook dat niet lukte dan was het inderdaad een gevalletje zelf typen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimmerjansStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-3-2010
Laatste: 23-5-2011
Berichten: 4
13-8-2010 15:31
@ Evert J.

Als je muziek wilt importeren zou ik zonder twijfel kiezen voor iTunes. Met iTunes heb ik tot op heden alles kunnen importeren, en ook de album art wordt toegevoegd. Updates worden regelmatig, automatisch en zonder problemen doorgevoerd.
Tag's aanpassen (indien nodig) kan ook eenvoudig.
Ook het formaat en kwaliteit kan je naar wens instellen.
Een bijkomend voordeel is dat programma's zoals ableton, traktor of serato iTunes afspeellijsten herkennen. Zo kan je eenvoudig je muziek rangschikken in iTunes, of op je iPod-iPhone zonder steeds die specifieke programma's te openen. Handig om bijvoorbeeld op de trein een setlist te maken.
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
13-8-2010 16:22

Dré schreef:

Muah. Ik zou totaal niet wakker liggen van het feit dat m'n muziek met de Fraunhofer encoder geript was (prima ding, zeker bij 320kbit waar het bij de huidige coders echt lood om oud ijzer geworden is).
Ik had nog versie 9, en kon niet hoger 256. Jouw opmerking triggerde me dat er kennelijk een nieuwere versie WMP is dan dat ik gebruikte laugh :D Bedankt!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
31-5-2013 18:59
Mega kick van dit topic.
Ik heb al mijn gehele muziekcollectie geript met Audiograbber.
Werkt prima, klinkt prima, maar loop tegen 1 probleem aan.
Audiograbber maakt gebruik van freedb.org, maar die is niet heel actueel.
Nieuwere CD's kent ie vaak niet of pas heel laat na uitkomen hiervan, terwijl bijvoorbeeld Winamp ze wel kent.
Weet iemand een ripper die wel van de juiste database gebruik maakt? (en natuurlijk gratis, want winamp kopen zou ook nog kunnen)
Of een methode om Audiograbber aan te sluiten op Gracenote (cddb waar ook winamp mee werkt)?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
1-6-2013 08:37
iTunes?

Voldoet aan bovenstaande eisen...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
1-6-2013 11:26
Ben die aan het proberen, maar is echt Apple, je moet alles op hun manier doen.
Ik wil graag zelf bepalen hoe ik de track noem, waar ik hem opsla etc.
Dat lijkt niet te kunnen. Met ik alles alsnog uit een subsubsubmap plukken en verplaatsen, vervolgens nog eens hernoemen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
1-6-2013 11:40
Ik ben een iTunes gebruiker en ik sla mijn muziek op waar ik dat wil en ook de tracks kan ik een eigen naam geven, ik kan de naam van het album aanpassen, ik kan het jaartal, bpm enz ingeven en er is nog ruimte voor eventuele andere informatie in te geven over het nummer.

In iTunes maak ik ook mijn playlisten aan en die komen ook automatisch in traktor te staan wink ;)
Ik ben op dit moment nog een deel jaren 70 dico cd's aan het importeren met iTunes voor vanavond.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)