Forum > Geluid

crossover setting

(75 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 8-7-2024
Berichten: 1855
15-12-2005 17:30

prosoundandlight schreef:

Ook even een opmerking:

Warm geluid hoeft niet gekleurd te zijn!

Je moet eens een EV sx300 naast een kast van JB zetten. Laat ze spelen enkel en alleen voor achtergrondmuziek. Ik denk hier aan de muziek voor tijdens het eten bij feesten. De JB zal klinken zoals een koekjestrommel. Je zal al wat harder moeten spelen vooraleer je duidelijk in de hele zaal kan horen wat er gedraaid wordt. Mensen gaan beginnen klagen, ze vinden het al te luid, en kunnen niet meer deftig praten. Kijken we nu naar de EV, dan zien en horen we dat er echt veel minder luid zal moeten gespeeld worden, vooraleer men over de gehele zaal iets hoort. De EV's klinken geweldig goed.
Meneer is een beetje EV Geil?

Hoewel JB-Systems een budget merk is, is het helemaal zo slecht nog niet, in tegendeel: De Vibe serie van JB klinkt naar mijn mening beter als mening budget kast van een A-merk. Heb mening maal de SX-100 van EV gehoord, maar geef mij dan toch maar een Vibe-12 van JB-Systems, die heeft gewoon een veel betere prijs/kwaliteit verhouding.

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen de kasten van JB, als je nu de TSX "Bart-Smit-reeks" neemt, dan geef ik je gelijk. Maargoed, wat wil je voor nog geen 100 euro?
RutgerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2003
Laatste: 24-1-2018
Berichten: 196
15-12-2005 18:58
Meneer is een beetje EV Geil?
Nee hij vindt Dynacond en Ev gewoon goede merken! En beter dan JB-systems
Hoewel JB-Systems een budget merk is, is het helemaal zo slecht nog niet, in tegendeel: De Vibe serie van JB klinkt naar mijn mening beter als mening budget kast van een A-merk. Heb mening maal de SX-100 van EV gehoord, maar geef mij dan toch maar een Vibe-12 van JB-Systems, die heeft gewoon een veel betere prijs/kwaliteit verhouding.

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen de kasten van JB, als je nu de TSX "Bart-Smit-reeks" neemt, dan geef ik je gelijk. Maargoed, wat wil je voor nog geen 100 euro?
Dus jij hebt liever een jb die betere prijs/kwaliteit heeft maar toch slechter klinkt dan een duurdere box die beter klinkt....

Heb een maand geleden de sx-300 naast de vibe 12 gehoord ( wilde namelijk een vibe set kopen ) en moet zeggen dat de vibe redelijk wegviel!! Zowel op klangmatig gebied als op volume.

Gr,
Rutger
ClimaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 12-5-2012
Berichten: 75
15-12-2005 21:27
ik dacht dat deze topic over crossover settings ging? sneaky :V
so much to learn so little time. Pioneer and electro voice
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-12-2005 23:19

Victor schreef:

3. De totale klank (warm-kil, agressief of niet etc.) wordt in de praktijk voor het grootste deel bepaald door de vent achter de knoppen. En da's precies de redenen dat topinstallaties soms k*t klinken en er aan de andere kant met budgetsets prima resultaten kunnen worden behaald.
Niet altijd, gelukkig heb ik vergelijkings materiaal en de EV klinkt zeker aggressiever, en heeft minder mooi hoog. De Craaft B&C loaded klinkt veel opener (helder) Er is dus in de duurdere klasses wel degelijk verschil.

K&S heeft ook diezelfde mooie open sound, mits de set moet werken, dan wordt het toch iets minder netjes.
AD set precies hetzelfde.

Martin.
kvm entertainment
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-12-2005 11:24
How Max, wat een bewering. Je zegt natuurlijk wat je wil, en het kan best zijn dat het je ervaring is, maar JB beter klinken dan een SX100+, ik dacht het niet wink ;) . Prijs/kwaliteitsverhouding? Die is best ok bij de Vibe serie, maar hetgeen je aan een EV betaalt, is euro per euro waardevol en goed gespendeerd.

Ben ik EV geil? Misschien wel een beetje, maar voeg er wel Dynacord aan toe. Als dealer zou het maar erg zijn als ik het slecht zou vinden, niet?! Trouwens, we werken heel nauw samen met JB, zelfs in het productieproces, dus ik denk niet dat ik JB zou afbreken t.o.v. EV, maar blijf ff redelijk, een aantal zaken zijn gewoon zoals ze zijn, en dat kan jij niet veranderen.

@KVM:
Ik kan in geen geval akkoord gaan met je beweringen. En dit los van het "EV geile", maar louter subjectieve luistermening! Craaft klinkt misschien opener, maar zeker niet minder aggressief dan EV. Het hangt er dan ook nog vanaf over welke EV's we het hebben. De Craaft waarover je het hebt, heeft niet die "speciale" EV sound, laten we maar zeggen. Er mist iets.

Ook zeg je: EV geeft minder mooi hoog. Dat is dan ook weer je eigen visie op de klank, waar ik zeker niet mee akkoord kan gaan. Dus wederom, ik dacht het niet wink ;) . Die kastjes zijn uitermate geschikt voor spraakdoeleinden, en de sound is zo fantastisch, dus zeker geen gebrek aan een hele mooie hoog weergave.

K&S vind ik wel degelijk, maar enkel voor de hele kleine jobs. De sound kan me verder ook maar weinig bekoren.

Als ik ter vergelijking van deze merken, een SX500 (langs iedere kant) in een turnzaal, zeg maar minisporthal plaats, dan haal ik een bijna niet te geloven sound, zowel wat volume betreft, als ook de kwaliteit. We hebben het hier over 2 15" tweeweg kastjes. Dat kan je niet evenaren!! Zonder baskasten, en met een publiek van om en bij de 500 man, schiet dit eigenlijk nog niet te kort. Achteraan in de zaal valt niks weg. De basweergave is prima, mid en hoog zijn perfect vertegenwoordigt. Nu kan je zeggen wat je wil, maar dat haal je niet met wat jij aanhaalde.

We gaan hier nu niet verder over discussiëren, want dat heeft weinig positieve inbreng voor de OP. Het gaat dan toch over persoonlijke meningen, dus iedereen blijft bij zijn gedacht. Dan kan je zelfs niet discussiëren happy :) .
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
16-12-2005 11:32
Edit Mod: Over geluid zullen we het wl nooit helemaal eens worden. Hoeft ook niet, maar kunnen we in ieder geval proberen wat minder te generaliseren? Van opmerkingen als "EV heeft beter/slechter/agressiever/etc hoog dan Craaft" krijg ik altijd een beetje raar gevoel in mijn darmen. De laatste keer dat ik naar het modellenprogramma van EV keek zag ik daar 300 verschillende typen. Die klinken vast niet allemaal hetzelfde. En ook Craaft heeft meer dan één model in het programma.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-7-2024
Berichten: 13459
16-12-2005 11:44

prosoundandlight schreef:

Ook even een opmerking:

Warm geluid hoeft niet gekleurd te zijn!

Je moet eens een EV sx300 naast een kast van JB zetten.
Ik dacht dat JB een merk was??? Kan ik de SX-300 zo maar naast elke JB-Systems speaker zetten? Bedoel je dan te zeggen dat elke JB-Systems speaker klinkt als elke andere JB-Systems speaker? Dat vind ik nogal een stevige uitspraak...

SX-300 lekker klinken? Hij gaat lekker hard (en lift nog mee op de (beetje SM-58 achtige) glorie van de S-200) MAAR lekker klinken vind ik nog wel mee vallen. Ik kan wel een paar voordeligere kastjes noemen die een beter geluid geven dan de SX-300. Ook vind ik de SX-300 nou niet de meest neutraal klinkende kast die ik ken (ken eigenlijk amper USA kastjes die WEL neutraal zijn)...

Probeer generaliserende nietszeggende onzin als "zet een EV SX300 naast een kast van JB" SVP te voorkomen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-12-2005 11:45
"de Craaft B&C loaded .........."

"heb menig maal de sx100 .........."

"heb een maand geleden de sx300 .........."

Het lijkt me anders vrij duidelijk wat er hier vergeleken wordt. Maar je hebt inderdaad gelijk. Je kan geen merken vergelijken door een aantal types te bespreken.

"het hangt er dan ook nog vanaf over welke EV's we het hebben" liet ik ook nog ergens vallen. Volgens mij sluit dit toch ook aan bij je denkpatroon.

Maar goed, we gaan dit niet langer doen he.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-7-2024
Berichten: 13459
16-12-2005 11:45

KVM schreef:

K&S heeft ook diezelfde mooie open sound, mits de set moet werken, dan wordt het toch iets minder netjes.
Bedoel je KS (Duits)?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-12-2005 11:51

Dré schreef:

prosoundandlight schreef:

Ook even een opmerking:

Warm geluid hoeft niet gekleurd te zijn!

Je moet eens een EV sx300 naast een kast van JB zetten.
Ik dacht dat JB een merk was??? Kan ik de SX-300 zo maar naast elke JB-Systems speaker zetten? Bedoel je dan te zeggen dat elke JB-Systems speaker klinkt als elke andere JB-Systems speaker? Dat vind ik nogal een stevige uitspraak...

SX-300 lekker klinken? Hij gaat lekker hard (en lift nog mee op de (beetje SM-58 achtige) glorie van de S-200) MAAR lekker klinken vind ik nog wel mee vallen. Ik kan wel een paar voordeligere kastjes noemen die een beter geluid geven dan de SX-300. Ook vind ik de SX-300 nou niet de meest neutraal klinkende kast die ik ken (ken eigenlijk amper USA kastjes die WEL neutraal zijn)...

Probeer generaliserende nietszeggende onzin als "zet een EV SX300 naast een kast van JB" SVP te voorkomen.
Wederom je eigen mening. Iedereen heeft zijn persoonlijke gevoelens bij bepaalde merken en types. Iedereen maakt deze ook duidelijk. Ik vind dit best kunnen. Als jij zegt dat je andere budgetkastjes kan opnoemen die beter klinken dan de sx300, dan is dat mooi, maar ik kan daar niet mee akkoord gaan. Mag ik dan geen standpunt innemen? Ik zou zeggen van wel.

Als ik zeg: "een kast van JB", dan hoop ik dat men dit automatisch toch wel aan een kast koppelt die op het eerste zicht hetzelfde zou kunnen bereiken als een 300. Dus, een 12" tweeweg. En uit het JB gamma is geen enkele kast, met die vereisten, dat de Sx overtreft. Dat is misschien in jou ogen een gewaagde stelling, maar toch correct.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)