Forum > Newbie Forum

Stroom vraagje

(42 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
31-10-2005 11:03
Op zich is dat wel waar. Maar toch, voordat je dan vervolgens de fout in een wat grotere installatie (het gaat over 63 A groepen) gevonden hebt ...

"Onze" 63 A CEE groep zit achter een 500 mA aardlek, in de verdeelkast zitten vervolgens 30 mA aardlekjes. Dat is bij narigheid met extra rokende rookmachines selectief gebleken.

Een snelle google-actie bracht overigens aan het licht dat er oplossingen voor bestaan: Dit pdf'je en nog wat andere bronnen spreken over vertraagde (S-type) aardlekschakelaars ivm selectiviteit.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
31-10-2005 11:11
Hoewel er strikt genomen geen selectiviteit is als je meerdere aarlekschakelaars achter elkaar hebt staan, bijvoorbeeld 1 in de zekeringkast en 1 op je verdeler, is mijn ervaring dat de aardlek die het laatste in de keten staat er het eerst uitklapt. Dus: degene in je stroomverdeler. Ditzelfde geldt voor gelijke zekeringen.

Ik heb er geen verklaring voor, het kan zelfs toeval zijn, maar dit is me wel opgevallen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 136
31-10-2005 17:09
Er zijn speciale aardleks in de handig waarbij je de uitschakeltijd kunt instellen, dit om problemen te voorkomen als er 2 in serie staan. De aardlek bij de voeding/verdeler zet je iets later als de aardlek dicht bij wcd. Je zou ook met een aardlektester kunnen testen bij welke lekstroom de aardlek springt. Dit varieert van 20mA tot bijna 30mA. Vergeet niet dat de aardlek in de voeding/verdeler verschillende lekstromen krijgt en die opgetelt worden. Dus is er meestal meer kans dat deze er uit springt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)