Forum > Geluid

eminence sigma pro-18

(48 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
28-6-2006 11:30
Wellicht om met een kleinere versterker toe te kunnen? Geen idee of hij ooit wil uitbreiden, maar als je toch maar 1 sub op een kanaal zet zou ik met dat prima kunnen voorstellen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-6-2006 11:39

big bang schreef:

Wellicht om met een kleinere versterker toe te kunnen? Geen idee of hij ooit wil uitbreiden, maar als je toch maar 1 sub op een kanaal zet zou ik met dat prima kunnen voorstellen.
Voor die 1,5 dB extra geluidsdruk wat te behalen valt zou ik niet op een 4 Ohm luidspreker over gaan. Bij 2 luidsprekers van 8 Ohm haal je uit dezelfde versterker maar liefst 4,5 dB extra geluidsdruk, vandaar dat ik 4 Ohm luidsprekers niet zie zitten.

TCMC
Lamme beverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
Berichten: 162
28-6-2006 21:29

TCMC schreef:

Lamme bever schreef:

Is de Eminence Sigma Pro 18" ook te verkrijgen in de 4 ohm versie?
Geef me eens een goede reden waarom je een 4 Ohm speaker wilt hebben?

TCMC
Omdat ik er 2 in serie wil zetten zodat de impedantie 8 ohm wordt, en vervolgens een Palladium 1600 gebrugd op wil zetten.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
29-6-2006 01:36

Lamme bever schreef:

TCMC schreef:

Lamme bever schreef:

Is de Eminence Sigma Pro 18" ook te verkrijgen in de 4 ohm versie?
Geef me eens een goede reden waarom je een 4 Ohm speaker wilt hebben?

TCMC
Omdat ik er 2 in serie wil zetten zodat de impedantie 8 ohm wordt, en vervolgens een Palladium 1600 gebrugd op wil zetten.
Subwoofers in serie gaat niet helemaal goed i.v.m. met de verschillen in resonantie frequenties van de subwoofers onderling. De basweergave wordt meestal iets minder, ook al klopt het theoretisch wel.

Wat je beter kunt doen is elke 4 Ohm subwoofer op een kanaal aansluiten van de P-1600 en de versterker op parallel modus zetten.

Overigens vind ik 900 Watt op een Sigma Pro 18 wel erg veel van het goede. Je kunt dus beter een 8 Ohm speaker aanschaffen zodat deze 600 Watt te verwerken krijg. De beperkingen van deze speaker is dat de voice coil maar 3 inch is en de X-max is slechts 6 mm. Liever zie ik bij 18 inch speakers een X-max van 8,5 mm en een voice coil van 4 inch.

Ik heb Hard Trance nummers in mijn CD collectie waar ik menige subwoofers mee over hun nek krijg, zelfs als de limiters en het subsonic filter in eerste instantie goed zijn ingesteld.

TCMC
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
29-6-2006 02:20
Beetje offtopic maar om het forum niet te vervuilen.
Ik heb dus 2x b1800x en die staan nu zeg maar van versterker output 1 naar behringer 1 en van behringer 1 output naar behringer 2 input. Versterker staat in de brug dit is neem ik aan parallel geschakeld? Maar ik heb een voor mij nieuwe knop op mijn v2001 en dat is parallel. Ik ken zelf stereo, bridge maar geen parallel? Ooit eens een schema gezien met wat parallel is, wat stereo is en wat in serie is.. maar ik kan het nergens meer vinden.
I Love House Music!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
29-6-2006 02:45

Mifex schreef:

Beetje offtopic maar om het forum niet te vervuilen.
Ik heb dus 2x b1800x en die staan nu zeg maar van versterker output 1 naar behringer 1 en van behringer 1 output naar behringer 2 input. Versterker staat in de brug dit is neem ik aan parallel geschakeld? Maar ik heb een voor mij nieuwe knop op mijn v2001 en dat is parallel. Ik ken zelf stereo, bridge maar geen parallel? Ooit eens een schema gezien met wat parallel is, wat stereo is en wat in serie is.. maar ik kan het nergens meer vinden.
Ik zit op dit moment met een erg brakke internet verbinding, anders kon ik het e.e.a. uitzoeken.

Een versterker in brug betekent dat beide eindtrappen in serie staan.

Een versterker in parallel mode is in feite hetzelfde als de versterker in mono te gebruiken. Uit beide kanalen komt dan exact hetzelfde geluid en links en rechts worden bij elkaar gemixt.

TCMC
Lamme beverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
Berichten: 162
29-6-2006 12:04

TCMC schreef:

Subwoofers in serie gaat niet helemaal goed i.v.m. met de verschillen in resonantie frequenties van de subwoofers onderling. De basweergave wordt meestal iets minder, ook al klopt het theoretisch wel.

Wat je beter kunt doen is elke 4 Ohm subwoofer op een kanaal aansluiten van de P-1600 en de versterker op parallel modus zetten.

Overigens vind ik 900 Watt op een Sigma Pro 18 wel erg veel van het goede. Je kunt dus beter een 8 Ohm speaker aanschaffen zodat deze 600 Watt te verwerken krijg. De beperkingen van deze speaker is dat de voice coil maar 3 inch is en de X-max is slechts 6 mm. Liever zie ik bij 18 inch speakers een X-max van 8,5 mm en een voice coil van 4 inch.

Ik heb Hard Trance nummers in mijn CD collectie waar ik menige subwoofers mee over hun nek krijg, zelfs als de limiters en het subsonic filter in eerste instantie goed zijn ingesteld.

TCMC
Ik heb zelf het idee om een manifold 2x18 te bouwen als project voor de vakantie, vandaar dat ik uiteraard wat aan het rondkijken ben of het allemaal wel haalbaar is. Om nou te voorkomen dat ik andere versterkers aan zal moeten schaffen ben ik een beetje in die richting aan het denken...
Ik heb nu 2xAX-15b... Zal ik er dan kwa geluidsdruk veel op vooruit gaan (bij 2x manifold)?
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
29-6-2006 13:29

Lamme bever schreef:

Ik heb zelf het idee om een manifold 2x18 te bouwen als project voor de vakantie, vandaar dat ik uiteraard wat aan het rondkijken ben of het allemaal wel haalbaar is. Om nou te voorkomen dat ik andere versterkers aan zal moeten schaffen ben ik een beetje in die richting aan het denken...
Ik heb nu 2xAX-15b... Zal ik er dan kwa geluidsdruk veel op vooruit gaan (bij 2x manifold)?
De Manifold ken ik niet, dus kan daar niet over oordelen. Als het een 6e orde bandpass kast is, kom je hele stevige 18 inch speakers aan het aanschaffen met een EBP van 130 of meer, wil je wat rendement en voldoende bandbreedte overhouden. Deze speakers zijn dus nogal duur, maar een rendement van 101 dB/W/m moet dan wel haalbaar zijn. Ook zal de 6e orde bandpass wat verder dragen.

Overigens heb je met 2x AX-15B per kant ook een rendement van 99 - 100 dB/W/m en een fraaie bas klank.
De AX-15B heb ik 4 stuks van en ben er nog steeds tevreden mee. Ik denk dat je beter deze kasten extra kan aanschaffen zolang ze nog verkrijgbaar zijn.

TCMC
Lamme beverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
Berichten: 162
29-6-2006 21:56
Dit is de bouwtekening:
https://www.student.ru.nl/t.e.vanderkrieken/Documenten/manifold218.pdf

Terug naar forum Reageer (zonder quote)