Forum > Geluid

Jb systems VIBE 30 luidsprekers

(98 reacties. Pagina 5 van 10)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
29-10-2004 09:23
Klinkt, zeker gezien de prijsklasse, goed.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ IcebearStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-11-2004
Laatste: 17-4-2007
Berichten: 2
7-11-2004 10:48
hey

Het zijn zomax Speakers die er inzitten dus ni meer de emenince speakers zoals vroeger maar zo te horen zijn ze zeker ni slechter wat de kwaliteit na langdurig gebruik moet nog bewezen worden maar zeker goeie speakers voor zijn prijs.jb systems probeert meer en meer aan te leunen tegen de promerken.
Geen URL in de Quote toegestaan
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
7-11-2004 11:00
Ik vind JB opeens lijken of ze van een eventuele slechte naam afwillen komen? Als ik hun nieuwe reeks in de webshop weer zie;
www.new-line.nl/v/13341

Wow denk ik dan, weer Allu basket, 500 Watt rms, gevoeligheid misschien iets minder, maar niet zoals Dap uit de lucht gegrepen waarschijnlijk.. Niet te zwaar; bijna alle Dap's wegen over de 45 Kilo!

Dusja, kom op JB..! happy :)
DJ IcebearStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-11-2004
Laatste: 17-4-2007
Berichten: 2
7-11-2004 18:56
hey

wa bedoel je nu juist da je ze ni goed vind of juist wel. en beter dan DAP of ni?
Geen URL in de Quote toegestaan
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
7-11-2004 19:32
Och, je moet niet alle producten van Dap over een kam scheren vind ik, zitten goede en minder goede bij, zo OOK bij JB Systems!

Deze speakers LIJKEN oke, maar nooit gehoord ofzelfs maar gezien!

Maar LIJKEN doen ze me wel oké.. Misschien BEETJE vergelijkbaar met die Dap SM reeks?
MarkyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 4-6-2010
Berichten: 124
16-11-2004 10:52

Dré schreef:

Er staat in de brochure: 1.5" HF driver. Is dat dan een HF driver met een 1.5" throat (zoals je het HOORT te specificeren) of is het de zoveelste keer dat hier (verneukeratief) gesproken wordt over de diameter van de spreekspoel?
Laten we duidelijk zijn: de throat diameter is 1". Als we over 1.5" of 1.75" spreken dan is dit weldegelijk de diameter van de spreekspoel. Een compressie driver met 1.75" throat diameter kost zoveel als de volledige luidspreker waar we hier over spreken.
Waarom wordt er dan toch over de spreekspoel diameter gesproken? Gewoon omdat de meeste merken (zoniet alle) in deze prijsklasse dit doen. Mensen "kicken" op cijfers, velen kopen enkel op cijfertjes in brochures. Denk maar aan de vermogens waarmee er soms gesmeten wordt! "piekvermogen" "impulsvermogen" "muziekvermogen" "RMS vermogen" ... per ongeluk vergeten sommige merken dan even om te vermelden welk 'astronomisch hoge' vermogen ze vermelden. Deze praktijken zijn gewoonweg gevaarlijk want je draait mensen een rad voor de ogen waardoor ze soms verkeerde versterkervermogens kiezen en zo brokken maken zonder het zelf te beseffen. Bij de Vibes worden er dus netjes RMS-vermogens opgegeven omdat deze de enige zijn die je als koper juist kan inschatten, misschien ten kosten van enkele verkopen maar dat is dan maar zo...
Voor de diameter van de driver ligt het iets anders. Hier ben je bijna verplicht om het spel mee te spelen. (zelfs EV doet het blijkbaar, en niet omdat ze de stiel niet kennen, geloof me!) Héél dikwijls wordt er immers vooraf op papier reeds een beslist welke luidsprekers in aanmerking komen voor een aankoop en welke niet. De spreekspoel diameter opgeven ipv de throat diameter is misschien niet correct maar de omstandigheden verplichten je ertoe.. sad :( Bovendien is het immers belangrijk wat er uit de kast komt, minder welke diameter de driver in de kast exact heeft. wink ;)

Dré schreef:

En zijn er beveiligingen ingebouwd (lampje, PTC o.i.d.)?
Er zitten inderdaad beveiligingen ingebouwd: een multifuse die ervoor zorgt dat de tweeter minder vermogen krijgt als hij aan zijn limieten komt. Er is erg veel zorg aan de filters besteed: er worden degelijke spoelen en capaciteiten gebruikt. Bovendien wordt er niet op een component gekeken om het geheel degelijk in balans te krijgen.
VIBE12 crossover: www.beglec.com/TIJDELIJK/VIBE12%20Crossover.jpg
VIBE15 crossover: www.beglec.com/TIJDELIJK/VIBE15%20Crossover.jpg

Dré schreef:

En zit bij de volgende zending nog steeds dezelfde driver in de kast?
Ook hier kunnen we formeel zijn: Wegens slechte ervaringen in het verleden met aangekochte luidsprekers (wisselende kwaliteit) heeft de fabrikant besloten om zijn speakers zelf te produceren om zo 100% controle over de productie te hebben. Voor de productie worden heel wat onderdelen in England en de VS aangekocht om zeker te zijn van hun hoge kwaliteit.
Constante kwaliteit is dus verzekerd.

Dré schreef:

En zit er een stalen frame aan de binnenkant van de kast (verplicht als je de M10 gaten wilt gebruiken)?
Ook hier kunnen we positief antwoorden: bij ALLE Vibe cabinets zitten er aan de binnenzijde degelijke, stalen profielen zodat de kast bij het riggen niet aan een inslagmoertje hangt (zie sommige merken) maar aan degelijke stalen L vormige profielen. Stevigheid troef dus!

Dré, sorry voor het lange antwoord maar ik was je dit nog schuldig! wink ;)
Ik hoop dat je ze zeker eens beluistert, je zal vaststellen dat ze hun prijs dik waard zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-11-2004 11:03
Dank voor het antwoord. Je hebt gelijk over het gelul over belastbaarheid van speakers MAAR hetzelfde is aan de hand bij het opgeven van hoorndiameters. Wellicht is het het overwegen waard EN de throat EN de spreekspoeldiameter op te geven.

Ik kon de multifuse (PTC???) niet vinden op de foto van de filterprint.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MarkyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 4-6-2010
Berichten: 124
16-11-2004 11:52
Inderdaad de foto is een beetje ongelukkig genomen: de PTC zit telkens net achter een condensator. Voor alle zekerheid nog een fotootje ( www.beglec.com/TIJDELIJK/PTC.jpg )

PS:
Multifuse en PTC zijn gelijkaardige componenten.
Hier zijn het inderdaad PTC weerstanden.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-11-2004 12:51
Alle speakers uit de Vibe serie (op die dubbele 15"/1" na) zijn besteld en komen donderdag binnen.

Ben benieuwd ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Me_myself_and_iStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 12-2-2009
Berichten: 175
23-11-2004 15:11

Dré schreef:

Alle speakers uit de Vibe serie (op die dubbele 15"/1" na) zijn besteld en komen donderdag binnen.

Ben benieuwd ;-)
Heb je ze al getest?
Zijn ze wat?

(niet denken dat ik zit te zeuren, ik weet dat je veel werk hebt en dat niet alles tegelijk kan shut up :X )
wat is zwaarder? een kilo lood of een kilo veren? een kilo lood natuurlijk ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)