Forum > Algemeen Forum

plichten van een drive-in show!

(40 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 1-9-2024
Berichten: 5308
26-7-2006 13:47
Een BTW (=omzetbelasting =OB) -nummer krijg en hou je als je ondernemer bent voor de omzetbelasting. Daarvoor is het niet nodig winst te maken. Dat is geen eis voor het OB-ondernemerschap. Wel voor het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting (=IB).

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat als je eens een paar jaar achter elkaar verlies maakt je ineens geen ondernemer voor de IB bent. Het gaat erom of er in de toekomst redelijkerwijs winst valt te behalen. Zo ja dan ben je ondernemer, ook als je nu verlies maakt. Dat verlies mag je aftrekken van eventueel ander inkomen. Zo nee (er is ook in de toekomst geen winst te verwachten) dan is jouw activiteit geen bron van inkomen en niet relevant voor de IB. Je resultaat hoort dan niet thuis op je aangiftebiljet, ook als het toevallig eens een keer wel een winstjaar is.

De eisen voor ondernemerschap voor de OB zijn dus anders (lees: minder zwaar) dan de eisen voor ondernemerschap voor de IB. En dat betekent dat er mensen zijn die wél ondernemer voor de OB zijn (en dus OB in rekening brengen en aangifte doen) maar niet voor de IB (en dus hun resultaat of helemaal niet of in ieder geval niet als winst uit onderneming aangeven op hun aangiftebiljet IB).

Volgens mij heb ik dit alles al een eerder getypt...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)