Forum > Zelfbouw Speakers

Transmissie Lines

(44 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
1-7-2005 23:01
Volgens de simulatie is het -3 dB punt 30 Hz en de maximum SPL ca. 125 - 126 dB (met ca. 700 Wrms). Dus ja, de gevoeligheid zou minstens even hoog moeten zijn als die van de luidspreker.

In de praktijk loopt deze TL af met 6 dB/oktaaf. De TL wijkt echter dan ook qua volume flink van de gesimuleerde situatie af. Het tweede prototype zou daar echter dichter bij in de buurt moeten komen.

De sound is echter heel anders dan je zou verwachten na het zien van de simulatie; Namelijk warm en erg diep. Ik heb deze TL qua output liever als dezelfde speaker in een 110 ltr basreflex getuned op 42,3 Hz. Hoewel iets zachter (met 700 Wrms erop is een gesprek op licht verheven toon goed mogelijk) scoort de TL een stuk hoger op de schaal van Richter wink ;) en klankkleur (2de prototype is 400 ltr bruto tegen 180 ltr bruto voor bovenstaande reflex).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
2-7-2005 18:46

Rademakers schreef:

Volgens de simulatie is het -3 dB punt 30 Hz en de maximum SPL ca. 125 - 126 dB (met ca. 700 Wrms). Dus ja, de gevoeligheid zou minstens even hoog moeten zijn als die van de luidspreker.
Ik zit me af te vragen omdat je PA luidsprekers gebruikt. De meeste goede PA luidsprekers hebben een Qts van ongeveer 0,3. Dit betekent dat de lage tonen onder de 100 Hz al beginnen te dempen om bij 30 Hz door de TL een bult te creëren. M.i. kun je beter een geodkopere luidspreker nemen met een Qts van 0,7 er van uit gaande dat de TL geen belasting op het membraam van de luidspreker vormt.
De sound is echter heel anders dan je zou verwachten na het zien van de simulatie; Namelijk warm en erg diep. Ik heb deze TL qua output liever als dezelfde speaker in een 110 ltr basreflex getuned op 42,3 Hz. Hoewel iets zachter (met 700 Wrms erop is een gesprek op licht verheven toon goed mogelijk) scoort de TL een stuk hoger op de schaal van Richter wink ;) en klankkleur (2de prototype is 400 ltr bruto tegen 180 ltr bruto voor bovenstaande reflex).
Als je eenmaal een dergelijke mooie diep lage tonen zonder kleuring gewend bent, kun je niet meer zonder. Je zult ook gaan merken dat er, in wat voor muziek dan ook, veel informatie in zeer lage frequenties verborgen zit. Hierbij denk ik o.a. aan ruimtelijkheid. Verder komen zeer lage frequenties rustgevender over terwijl de iets hogere bassen vermoeiend gaan klinken.

Ik ben benieuwd naar de eindresultaten :) Een echte PA infrasub zie ik wel zitten :)

TCMC
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
2-7-2005 19:48
Ik ben benieuwd naar de eindresultaten :) Een echte PA infrasub zie ik wel zitten :)
De resultaten? Daar luister ik al een jaartje naar wink ;)
M.i. kun je beter een geodkopere luidspreker nemen met een Qts van 0,7 er van uit gaande dat de TL geen belasting op het membraam van de luidspreker vormt.
Dat is wel gangbaar inderdaad, ik heb tot nu toe echter geen enkele, echt gangbare kast gemaakt/ontworpen.
Het nadeel is natuurlijk dat de efficientie omgekeerd evenredig is met de Qts. Voor de huiskamer niet erg maar voor de dansvloer niet gewenst. Het is juist die efficientie die deze luidspreker(kast) stiekem toch geschikt maakt voor PA zowel als voor de huiskamer en HT.

Bovendien kun je met een luidspreker met dergelijke kwalificaties vrijwel elk PA-georienteerd kastprincipe maken en zodoende erg veel inzicht vergaren.

Mocht je daadwerkelijk benieuwd zijn naar het resultaat (en van terror/underground hardcore houden wink ;)) dan kun je ze bewonderen op 22 en 23 juli (samen met 150/300 andere mensen) als echte VIP. Zoniet, dan is het wachten op de zelfbouwdag maar helaas laat die nog wel een tijdje op zich wachten (richting september).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SpijkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-11-2010
Berichten: 45
3-7-2005 21:38
hoe heet dat event dan?? wil mischien wel komen luisteren wink ;)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-7-2005 18:31
Ik ben benieuwd naar de eindresultaten :) Een echte PA infrasub zie ik wel zitten :)
De resultaten? Daar luister ik al een jaartje naar wink ;)
Tja, ik ben mijn hele leven zo'n beetje geluidsweergave vanaf 30 Hz gewend. Gevolg is dat je overkritisch bent geworden als je naar PA subsoofers gaat zoeken. Met name zaken zoals kleuring en het ontbreken van echte lage tonen gaat je opvallen. Uiteindelijk zijn 2 soorten luidspreker systemen mijn favoriet: MFB luidsprekers van Philips/Backus&Müller en backloaded hoorns met een grensfrequentie van 30 - 38 Hz.
Mocht je daadwerkelijk benieuwd zijn naar het resultaat (en van terror/underground hardcore houden wink ;)) dan kun je ze bewonderen op 22 en 23 juli (samen met 150/300 andere mensen) als echte VIP. Zoniet, dan is het wachten op de zelfbouwdag maar helaas laat die nog wel een tijdje op zich wachten (richting september).
Nee, terror is leuk voor 10 minuten of zo en kijken hoe lang het glaswerk nog overeind blijft wink ;)

Ik ben en blijf nog altijd een rock festival bezoeker à la Bospop in Weert.

Misschien (als ik niet op vakantie in China ben) kom ik op de zelfbouwdag in September, dan neem ik een notebook met Sia Smaart Live 5 mee.

Als je de TL klaar hebt, zo je buiten eens een groundplane meting op 3 meter kunnen maken. Hier krijg je redelijk vlakke grafieken uit.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)