Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 46 van 58)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-11-2005 10:05
Ik vind hem helemaal TOP. Ga ik vrijdag ook doen laugh :D .
ClimaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 12-5-2012
Berichten: 75
3-11-2005 15:21
ja ik weet dat er lompe koeien bij zijn ja die nergens wat om geven maar er zijn ook genoeg dj's die gewoon zuinig zijn met de apparatuur en die niet alles in het rood draaien.
en ff voor de duidelijkheid ik had het hier niet over mixtechniek of wat dan ook puur alleen het cuen en instarten van een plaat wink ;)
so much to learn so little time. Pioneer and electro voice
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-11-2005 15:23
Een cue-en valt niet onder "techniek"? Geloof me nou maar, het is heel erg slecht voor je platen, ongeacht hoe beroemd een dj is.
ClimaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 12-5-2012
Berichten: 75
3-11-2005 15:49
ja valt inderdaad onder de techniek en ik weet nu ook dat het slecht is.
maar iemand zei iets over straaljager geluid en dat soort shit ja daar had ik het niet over
so much to learn so little time. Pioneer and electro voice
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
3-11-2005 16:54
relax man, wie zegt dat het een reactie was op jou? Er zijn nog andere mensen op dit forum en iedereen reageert door elkaar heen over elkaars onderwerp en soms is een post helemaal geen reactie op een eerdere post, maar een nieuwe toevoeging, ik zag de straaljager post dan ook als een nieuwe toevoeging, gewoon iemand die even iets wilde vertellen. Niet op slakken zout leggen man, welkom trouwens.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
JeromeskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-8-2005
Laatste: 21-1-2008
Berichten: 46
10-11-2005 11:12
Hallo,

Afgelopen vrijdag heb ik mijn Numark CDN-35 en Gemini UMX-SE ontvangen happy :). Vanaf die dag heb ik elke dag een uurtje proberen te mixen (met 0,0% ervaring) en het lukt me steeds sneller om de platen gelijk te krijgen en de platen goed in elkaar over te laten lopen. Mijn mixjes klinken nu alleen nog een beetje 'saai': De ene plaat loopt, van de andere plaat de bass wegdraaien, crossfader iets meer naar het midden, plaat 2 op het goede moment instarten, crossfader even in het midden laten staan, bass van plaat 1 wegdraaien en bass van plaat 2 opendraaien, crossfader naar plaat 2, klaar razz :p .

Ook vind ik het bij het inmixen van plaat 2, soms 'raar' klinken als de lage tonen helemaal weg zijn. Het is de bedoeling dat je de bass helemaal wegdraait, maar tegelijkertijd draai je dan eigelijk ook een gedeelte van de vocals weg, wat resulteert in rare stemmen. Je kunt dan de lage tonen weer iets opendraaien, waardoor de vocals weer wat beter klinken, maar dan wordt de bass natuurlijk ook steeds harder.

Ik ben dus op zoek naar een aantal (simpele) ideeen om de mixjes interessanter te maken. Zoals jullie kunnen merken ontbreekt het me nog even aan creativiteit, ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

P.S: ik draai voornamelijk dance

Mvg,

Jerome
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-11-2005 11:31
Om te beginnen mix je dus met de crossfader en beide kanaalfaders helemaal open? Niet echt gebruikelijk, maar ik heb het vaker gezien. Laat die crossfader maar voor wat het is, gewoon in het midden laten staan, en ga mixen met de kanaalfaders. Op deze manier kun je "iets" meer variëren met de volumes van beide platen.

Wat betreft het eq-gebruik. De ene eq is muzikaler ingesteld dan de andere. Met mijn NUO 5 worden de vocals nauwelijks aangetast als ik de bas helemaal dichtdraai, dus het zou deels een beperking van je mixer kunnen zijn. Wat je zou kunnen doen is de bas niet helemaal dichtdraaien, maar van beide kanalen de eq's gaan "spiegelen" (kijk wel uit met het plussen van eq's, niet doen als je je oren niet kunt gebruiken want je kunt je luidsprekers ermee slopen). Je draait dus van de ene plaat de bas een beetje dicht, en van de andere plaat net wat verder open. Hetzelfde kun je eventueel doen met mid en hoog, met mid en hoog kun je sowieso wel wat meer vogelen dan dat je nu doet.

Als het standaard beatmixen te saai voor je wordt, ga dan zelf op zoek naar wat uitdagingen. Doe eens platen mixen die helemaal niet mixbaar lijken, ga mashmixen, twee platen door elkaar heen afwisselen, dus niet plaatje aan, nieuw plaatje ook aan, ander plaatje uit, maar constant door elkaar heen aan en uit laten lopen en dan ook nog zorgen dat het goed klinkt.

Verder zou je natuurlijk eens een mix kunnen opnemen en online zetten (loopt een topic over). Misschien dat anderen er nog wat over te melden hebben.
JeromeskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-8-2005
Laatste: 21-1-2008
Berichten: 46
10-11-2005 11:41
Oke bedankt Sylvia, ik ga zo weer eens aan de slag happy :) . Nog even over het plussen van de eq: het kan je luidsprekers niet aantasten zolang je niet in het rood draait, toch?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-11-2005 11:43
Jawel, dat kan slecht voor je speakers zijn, volgens mij ook als je niet in het rood draait (maar vraag me niet naar het technische verhaal erachter). Als je twijfelt, gewoon niet doen. Je kunt ook wel spiegelen door de ene eq op 0dB te laten staan en de andere wat terug te draaien, en vervolgens verhoudingsgewijs de ene steeds verder open te zetten terwijl je de andere dichtdraait.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
10-11-2005 12:05
Dat van het spiegelen volg ik even niet,

Je mag als je gewoon 1 plaat hebt lopen toch ook niet plussen (in principe), dus waarom wel als er 2 platen lopen? Ik spiegel ook, maar als de bass van kanaal 1 dicht staat de bass van kanaal 2 op 0 (in het midden) en naarmate ik de bass van kanaal 1 opendraai draai ik de bass van kanaal 2 dicht. Als de bass van kanaal 2 helemaal dicht heb staat de bass van kanaal 1 dus op 0 (midden).

Hierbij draai ik ze vrijwel nooit in de plus, zelfde eigenlijk voor mid en hoog, hoewel ik vaker 2 mids of hoogs samen in het midden heb staan en alleen de bassen gespiegeld.

Maar spiegelen hout voor mij niet in dat de bass naar rechts wordt gedraaid voorbij het midden.

edit: oh barst ik zie dat Sylvia dit ook zegt in haar laatste post, excuses.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)