Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 43 van 61)
Moderator(s): Dré
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
19-11-2008 19:55
Een overbelasting van 7 kg is 4,67%! Aan jou de eer om dat al dan niet in je riee te verantwoorden.

Er is natuurlijk ook nog een andere manier van rekenen, deze houdt echter ook een andere manier van monteren in. En gezien je vragen over deze materie, twijfel ik of je daar de juiste kennis voor hebt. ashamed :$

In beide gevallen zit je trouwens wel redelijk aan de max. van wat je statieven kunnen. (in jou geval er zelfs overheen) misschien is even 2 statieven huren, die ietsje steviger zijn, een optie? Want laten we eerlijk zijn. Het gewicht is misschien nog niet het grootste probleem, maar de totale overspanning, i.s.m. de hoogte die je wilt gaan halen en de gebruikte statieven, kan er ondanks dat het misschien rekenkundig allemaal kan en mag, nog best wel eens een beetje angstig tricky uit gaan zien.

klunz.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
19-11-2008 19:59
zit al te bedenken of ik er niet beter een overspanning van 10mtr van kan maken.
aangezien ik dan onder mijn max zit, en idd misschien wat minder "ielig" uit ziet.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
19-11-2008 20:16
1 x bewerkt. Laatst door Klunz op 20-11-2008 12:05

Djblackdevil schreef:

een vf van 10 is normaal in de evenementen industrie, vf 5 word gebruikt voor de bouw..
Volgens mij heeft watje al ergens aangegeven dat de vf geen issue is in deze. Ik heb het niet na gerekend, maar uit mijn hoofd weet ik wel zeker dat deze voor de truss in dit geval (157 kg gelijkmatig? verdeeld) wel snor zit.

Qua statieven, zie mijn antwoord een stukje naar boven.

Je zou ook zelf even de moeite kunnen nemen om te rekenen. stel: 150 kg is dubbele veiligheid. dat is dan 75 kg per statief. enkele veiligheid zou dus zijn 150 kg. (nu weet ik niet uit mijn hoofd of dit statief met een vf 3, danwel 5 is berekend, maar laten we van het slechtste geval uit gaan.) Dan breekt dit statief/kabel/whatever. (er gaat iets stuk sneaky :V ) bij 450 kg (zou zo maar eens een zeer reeële waarde kunnen zijn, dit statief kennende ashamed :$)
7 kg te veel is 3,5 kg per statief, dat zou dus 0,78% zijn let wel<1%.

Nu aan jou de vraag: Bij het berekenen van het kapot gaan van het statief. Heeft de desbeterffende firma heel wat statiefjes kapot gedraaid en moeten meten om tot een acceptabele waarde te komen voor het berekenen van hun vf. Dat zijn ze verplicht. Aangezien we gevoelelijk aan mogen nemen dat ze van al deze cijfers een gemiddelde hebben genomen en dit getal naar het dichts bij zijnde mooie getal naar beneden hebben afgerond, het laagste getal heel goed in het achterhoofd houdend. Zou dit gemiddelde getal altijd binnen de grenzen van 1% zijn gevallen? Ik zou het knap vinden wink ;)

LET WEL: dit is dus geen vrijbrief om statieven te gaan overbelasten, maximale gewichten en vf zijn er niet voor niks! Als je hier boven gaat zitten en het gaat fout............ sneaky :V

Dit leert ons ook waarom het zo heel vaak (net) wel goed gaat sad :(

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
19-11-2008 20:28
het is gelijkmatig verdeeld

het statief is met een vf waarde van 5 berekend, en zou dus 500kg moet kunnen

komen de percentages nog dichter bij de 0 te liggen. lijkt me dus geen probleem.

nu inderdaad het enige probleem nog de stabiliteit van de statieven omdat het er op zulke statiefjes toch wel erg ielig uit ziet
nu kan ik er voor kiezen om het al wat lager te hangen, neem een 3.5M (scheelt al weer een ielig loookje)

en ik zou evt 2 statieven kunnen huren.. zijn wel weer extra kosten maar liever extra kosten als problemen.
maar als het kan en dan ook veilig kan liever mijn eigen gebruiken.

edit, de truss word iig 10mtr.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
19-11-2008 21:08
het maakt het misschien niet duidelijker, maar ik heb een fout gevonden in mijn rekenmachine. hij rond alles af
dus hierbij opniuew de JUISTE gewichten
Atribuut:.....Gewicht:....aantal....totaal

t4 par56......12,2kg.............2.......24,4kg
Fresnell......3,8kg.............4.......15,2kg
Wash mh.......21,5kg...........2.......43kg
Multidim......3,2kg...............1........3,2kg

5X ghaak......3kg..............1........3kg
truss (1m)....4,2kg.............10.......42kg
adapter.......1,5kg...............2........3kg

dmx kabel.....4.5kg..............1........4.5kg
stroom kabel*.7,3kg.............1........7,3kg
________________________________+
Totaal...................................145,6kg

met een overspanning van 10mtr komen mijn statieven dus goed over weg. heb een 4,6kg over.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
19-11-2008 21:14
statieven zouden het prima aan moeten kunnen kwa gewicht.

Echter de overspanning van 10 of 12 meter baart mij zorgen. Dit in samenhang met de hoogte, de statieven worden immers tot hun max gedraait.

Wanneer ik een 4tal gewichten a 20kg in de eurotruss calculator intik bij een overspanning van 10 meter zegt het programma al overloaded. Uitgaande van gelijke verdeling over de trusslengte.

Optie, de statieven verder naar binnen zetten om zodoende de overspanning te verkleinen. De statieven verder minder hoog draaien.

Deze statieven op max. hoogte draaien en met deze gewichten verdeelt over de besproken lengte zou ik niet doen.

FD34 truss nemen met een stel statieven die tot 5 meter de hoogte in kunnen.

Zeker gezien het feit dat het boven publiek hangt.
Of je moet zeker van jezelf en je spullen wezen en erop rekenen dat je goed verzekerd bent indien er toch iets niet vooraf hebt ingecalculeerd.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
20-11-2008 00:16

Watt-Xtra schreef:

statieven zouden het prima aan moeten kunnen kwa gewicht.

Echter de overspanning van 10 of 12 meter baart mij zorgen. Dit in samenhang met de hoogte, de statieven worden immers tot hun max gedraait.
https://www.eurotruss.nl/product_show.php?cat=1&id=14

bij 12mtr overspanning staat er 26kg per mtr
kom ik uit op 312kg. :2= 156kg

zou dan kunnen, zeker als ik een 10M overspanning maak. de eurotruss calculator werkt niet bij mij...
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
20-11-2008 08:42
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 20-11-2008 09:33

Djblackdevil schreef:

klunz schreef:

Djblackdevil schreef:

een vf van 10 is normaal in de evenementen industrie, vf 5 word gebruikt voor de bouw..
Volgens mij heeft watje al ergens aangegeven dat de vf geen issue is in deze. Ik heb het niet na gerekend,
Ik reageerde niet op de post van Watje, maar op die van Pimmio

watje schreef:

dus het word te veel voor de statieven of is een overbelasting van 7kg te overzien?
Je moet toch nog rekening houden met een veiligheidsfactor van 5 ofso?
En eigenlijk is een vf 5 niet genoeg in de evenementen branche, tenminste ik heb al nieuwe gekeurde slings gezien met vf 10...
Edit Mod: Dré: Je kunt met de editknop een bericht tot 24 uur lang bewerken. Het is dus niet nodig het forum vol te plempen met mislukte posts! Daarnaast is er de "bekijk" button in de entrypage. Ook die button zit er niet voor de kat z'n viool!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
20-11-2008 09:18
Volgende keer toch maar de edit knop gebruiken? sneaky :V
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
21-11-2008 23:42
en om iedereen gerust te stellen;
ik ga 10mtr vierkante prolyte truss in huren ;)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)