Forum > Algemeen Forum

Stroom verdelen

(483 reacties. Pagina 40 van 49)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
12-7-2006 20:11

jerre2 schreef:

4mm² mag in principe gebruikt worden als verlengkabel voor apparaten tot 25amp enz enz.
Het zit hem gewoon in de warmte kwijt kunnen van de aders,
Dus volgens jou wordt een 4 kwadraad kabel van 100 meter (netjes uitgerold uiteraard) warmer dan een 4 kwadraad kabel van 10 meter (netjes uitgerold uiteraard)?

Helaas incorrect. Sterker nog... De kabel van 100 meter zal zelfs een ietsjepietsje minder warm worden (doordat de eindspanning lager is waardoor, bij de meeste verbruikers (uitgezonderd die met schakelende en zelfregulerende voedingen), de stroom ook lager zal worden).

Voor zover ik weet heeft mij 3x32 aansluiting in de "showroom" (nou ja, magazijn 3) 4 kwadraad kabels (een goedgekeurde installatie).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
12-7-2006 22:05
Dus volgens jou wordt een 4 kwadraad kabel van 100 meter (netjes uitgerold uiteraard) warmer dan een 4 kwadraad kabel van 10 meter (netjes uitgerold uiteraard)?
Dat heb ik voor zover ik kan zien nergens beweerd.
Voor zover ik weet heeft mij 3x32 aansluiting in de "showroom" (nou ja, magazijn 3) 4 kwadraad kabels (een goedgekeurde installatie).
idd wordt goedgekeurd, ik schreef ook in apparaten etc, maar voor soepele verlengkabel wordt toch 6mm² aangeraden. Ik ben er vrij zeker van als je je "verleng"kabels 32a(even voor de duidelijkheid) laat keuren dat ze de 4mm² afkeuren, zeker als het over langere stukken gaat en dit vanwege kortsluitbelasting (lees kabelweerstand wordt te groot om een automaat nog op de juiste stroom te laten afslaan met gevolgen vandien).

mais bon, mij natuurlijk niet gelaten hoor, speel liever op zekerheid ivm zo'n zaken wink ;)
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
12-7-2006 22:45
Met een 4mm afgezekerd op 32A doormiddel van een gG patroon mag je 97 meter maken. Met een 6mm mag je 151 meter maken. Let echter op, hier komen nog correctie factoren boven op. Het geeft echter wel aan dat 4mm 32A voor een verlengkabel zeker niet altijd verkeerd hoeft te zijn.
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
13-7-2006 00:05

Dré schreef:

SoundExperience schreef:

Dat was hem ja , 6jr geleden mijn elektro diploma gehaald en nu niet meer weten hoe het moet ashamed :$
En de studieboeken verbrand na het slagen??? wink ;)
In een doos gegooid en ergens in een hoekje gezet om daarna nooit meer open te doen. Heb ze vanmiddag nog gezocht maar niet kunnen vinden laugh :D daarom hier de vraag even sneaky :V
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
13-7-2006 01:43

Geit schreef:

dat heb ik, kan ik je nog simpeler uitleggen via tekst.

5 pennen, 3x230V(x aantal Ampere)+Aarde+0

aarde is de dikste.

dan moet je in je stekker kijken welke de 0 is, staat bij het aansluitpunt voor de kabel.

je verbind elke fase met de 0, en indien de aansluiting meer als 16A is zet je een zekering voor je "gewone stopcontact".

edit: Vergeet de aardlek schakelaar niet!
Geit, meermaals gezegd en toch doen: niet mee-mekkeren over dingen waar je geen verstand van hebt! Als lezers een bepaald zinnetje uit jouw post iets te letterlijk nemen worden ze getrakteerd op een instant-openhaard.

Tussen 2 fases staat 400V, tussen de fase en nul 230V. Zware draaistroommotoren worden bijvoorbeeld gevoed met 400V. De nul (sterpunt, neuter, hoe je het maar wilt noemen) wordt daarbij niet gebruikt, daarom zie je vooral in de landbouw veel 4polige aansluitingen. In ons geval willen we de nul er wel bijhebben, aangezien onze apparatuur op 230 werkt. 16A krachtstroomaansluitingen hoeven in principe niet afgezekerd te worden, alleen een aardlek ertussen is wel aan te raden. (Mits die er nog niet inzit in de meterkast) Afzekeren doe je om de zwakke schakels zoals stekkers en WCD's te beschermen. Aangezien een stekker maximaal 16A mag hebben, zeker je daar op af. Doordat een 16A aansluiting in de meterkast al afgezekerd is op 16A, hoef je dat niet na de aansluiting nog een keer te doen. Vanaf 16A aansluitingen en hoger moet je dus wel afzekeren, omdat er anders bijvoorbeeld 32A door een WCD zou kunnen gaan.

In een 5polige krachtstroomstekker is, als je de stekker rechtop houdt ((dikke) aardpen onderaan, lip waar de klep achter haakt bovenop), van een male stekkers linksonder de nul, daarboven fase 3, rechtsboven fase 2 en rechtsonder fase 1. Voor female stekkers is dit precies andersom. Staat overigens ook in de stekker.

Een aardlek stelt "aansluittechnisch" niks voor. De nul en 3 fases gaan erin, en komen er aan de andere kant weer uit. Voor de duidelijkheid: de aarde onderbreek je nooit!
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
13-7-2006 17:54
Martijn,

post waarop reageerde was gemaakt door iemand met genoeg vestand van zaken.

heb zelf niet al te veel tijd, vandaar de beknopte post.

staat er niet erens bovenin het topic dat (kracht)stroom niet voor beginners is?

zo neit dan staat het vast wel ergens anders.

je wijst mij aan als iemand die niet nadenkt over zn posts, maar af en toe vraag ik me dat ook af van jou.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
13-7-2006 17:57
Probeer je toch te beperken tot bijdragen die zo eenduidig mogelijk zijn opgesteld en over onderwerpen die je goed beheerst. En ontbreekt het je aan de tijd zo'n bericht te schrijven, schrijf dan niet een halfbakken bericht.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
13-7-2006 22:46
Het is al gelukt hoor wink ;) Mooie blok met 3 aansluitingen van 230v. Het is nu nog even een noodoplossing voor morgenavond en daarna toch naar eens een wat uitgebreidere maken in case.
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
14-7-2006 11:38

SoundExperience schreef:

Is er misschien iemand hier die een simpel stroomkringschema van een krachtstroomverdeler heeft hier ?

Na het doorkijken van dit topic heb ik het nog niet gevonden sad :(
Als ik zo'n post lees krijg ik altijd het idee om heel hard te roepen, "niet aan beginnen!!" Ik werk elkedag met stromen en spanningen. Kan daarom zeggen dat ik toch wel weet waar ik mee bezig ben. Ik zou alleen niemand het advies geven om eraan te beginnen als ze nog niet eens weten welke aders op welke plaats moeten in een stekker, terwijl dit gewoon in de stekker staat. (niet als afzeiken bedoelt!!!)

@ Dré: Klopt in een vaste installatie kan het makkelijk zijn dat er een 4mm² ligt. Het is namelijk zo dat in een vaste installatie de lengte niet varieert. (logisch) Vandaar dat het bij jou berekent is ivm spannings verliezen of het wel of niet nodig is om er een 6mm². waarschijnlijk is de afstand niet heel lang, waardoor er gewoon een 4mm² hebben gelegd. Niets aan de hand dus.

[4mm² of 6mm² in een verdeler]
Klopt dat er in een verdeler zelf geen lange lengtes zitten waardoor er een 6mm² in moet zitten. Maar is er al gedacht aan de doorlus functie. Die vaak op verdelers te vinden is. Kan het zo zijn dat het toch een 6mm² moet zijn omdat het gedeelte in de verdeler deel uitmaakt van een lange kabel.
persoonlijk zou ik zelf het altijd met 6mm² label doen. Voor de kleine beetje dat een 6mm² meer kost dan een 4 mm² zou ik het niet laten.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
14-7-2006 12:08
Als het kleine stukje 4mm2 in de verdeler onderdeel is van een grote verlenging met 6mm2 voegt dat kleine stukje 4mm2 zo weinig extra weerstand toe dat de spanningsval over de extra weerstand te verwaarlozen zal zijn. Geen probleem dus, lijkt me.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)