Forum > Geluid

correctie gedrag rp 4000

(47 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
2-7-2004 23:52

Frisbee schreef:

Met het corrigeren via de pitchfader is het een stuk lastiger om precies op de juiste plek terug te komen.
Daarom ben ik nou zo'n voorstander van de display op de draaitafel die het pitch percentage aan geeft.

Zo'n display heeft dus een groot voordeel als je met je fader bij stuurt.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
3-7-2004 14:46
Is absoluut handig, ik heb het nooit gemist op een SL daar je op een gegeven moment zo gewend raakt aan alle fijne kneepjes, maar iedere draaitafel reageerd qua pitch verschuiving als je het mij vraagt weer net een klein tikkie anders, daarnaast is het zo dat je pitch vaak niet de volle 8, -8% of 10 of 20 of wat ook haalt, dan is het dus erg lekker om een pitch display te hebben, op cd-spelers zou ik eigenlijk niet meer zonder kunnen.

Ik heb verder eigenlijk nooit moeite met overstap op een andere draaitafel mits de torque maar niet te slap is. Verder heb ik zo'n beetje alle vormen van correctie onder de knie, spindle correctie, pitch correctie, cuen met enkel de pitch control (werkt overigens op mijn Axissen ook super) en cuen of bijsturen via het plateau, en met Technics heb je dan nog is de 33-45 toeren tik om de snelheid tijdelijk te verhogen. Als je geen Technics hebt is dat echt geen probleem, maar ik kan je idd ook adviseren om zoveel mogelijk alle vormen van cuen en correctie onder de knie te krijgen, ook omdat de overstap naar een andere tt of cd-speler dan een stuk makkelijker gaat, er is immers altijd wel een correctie/cue truuk die identiek is aan je eigen tt.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
LaolithStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2003
Laatste: 21-1-2006
Berichten: 61
3-7-2004 15:29
Ok, my two cents worth:
juist dat hele correctie-gedoe maakt mixen met vinyl nou écht leuk laugh :D! (en dan bedoel ik wel ZONDER een display of whatever, gezien je dan naar mijn mening net zo goed alleen maar cd's kan mixen razz :p)
Toegegeven dat mixen met goedkope pisbakken (één keer niezen en je plateau ligt stil of schiet op 90 toeren vooruit angry) een drama is, maar als je het éénmaal een beetje gewend bent weet je op een gegeven moment wel wélke correctie waar moet met de meeste tafels...
Juist omdat ik tijden lang met prut (lees: géén 1200 SL of OEM-bak wink ;)) heb moeten mixen leer je idd bijna alles met de pitch te doen, wat bijzonder handig is want het werkt ook op bijna álles (tenzij je het "geluk" hebt een draaitafel tegen te komen die op de pitch óók al een reactie-vertraging heeft van een seconde of 3 sad :( Dan is er echt haast niet meer mee te mixen. Believe me, die tafels ZIJN er... angry).

Maar toen was er een OEM-bak... Ik heb nu het genoegen gehad om slechts twee keer (één keer mét vinyl erop en één keer zonder: Dré, het wordt tijd dat je showroom ook af komt! wink ;)) met zo'n OEM-ding te mogen pielen, en WOW wat een wereld van verschil!
Idd is er met niets zo subtiel te corrigeren als met die tafels. Ze DOEN gewoon wat je er van vraagt, niets vechten of versnellen of vertagen, zo stabiel als een huis, en tenzij je je vel van je vingers afgeschuurd wil hebben, is het plateau gewoon niet stil te kríjgen!
Maar ja, zo wordt zelfs mixen met vinyl je wel heel makkelijk gemaakt ineens, dus misschien zijn ze wel té goed? wink ;) razz :p

Ach ja... Al doende leert men he... happy :)

CheerioZ!
imho...
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
3-7-2004 15:54
Mixen is mixen, maakt mij echt geen moer uit waarmee, toegegeven dat ik denk dat in de basis met draaitafels moeilijker te mixen is als met cd-spelers, lukt het uiteindelijk iedere beginnende dj zijn platen te corrigeren en te cuen. Dat gezegd hebbende maakt het dan dus niet meer uit of je met cd's of platen werkt of met of zonder display.

Uiteindelijk komt mixen op timing aan, je platen kennen en op het juiste moment met je eq werken. Dat is mixen, de moeilijkheid ligt uiteindelijk niet meer in het op tempo krijgen of corrigeren, dat heb je vrij snel onder de knie. Dus uiteindelijk is het geen kwestie meer van moeilijkheid zonder of met display of oem bak of whatever, want dat is maar net waarmee je het geleerd hebt.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
3-7-2004 16:04

Laolith schreef:

Juist omdat ik tijden lang met prut (lees: géén 1200 SL of OEM-bak wink ;)) heb moeten mixen leer je idd bijna alles met de pitch te doen
Ik vind goedkope draaitafels juist makkelijker met bijsturen op het plateau. Je hebt dan geen last van vervelende terugkoppeling van de motor enzo. Gewoon zachtjes mee duwen is vooruit en zachtjes drukken is achteruit.

Sterker nog, met de goedkope draaitafels die ik eerst had (stanton str8-60/rp-2000/q-20) was het niet eens mogelijk om via de pitch te corrigeren. Zodra je de pitch verschoof ging de motor eerst even flink over zn nek voor hij de juiste snelheid te pakken had. Dat "oneffenheidje" was dan al meer dan een flinke pitchbend. Bovendien was de pitch range ongeveer 20% ipv aangegeven 10%. Nouja 1 en al ellende was dat... Alleen het corrigeren ging met die tafels goed, beter dan met de SL's die ik nu heb. Met een SL-1200 wordt je imo gedwongen om via de pitch te corrigeren omdat het plateau zo eigenwijs draait.

Toen ik na een jaar technics had moest ik het wiel zowat opnieuw uitvinden... Het enige dat ik op die goedkope bakkies heb geleerd is met gevoel cue-en. Bij het minste of geringste sloeg de naald namelijk over en lag de motor stil.
LaolithStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2003
Laatste: 21-1-2006
Berichten: 61
3-7-2004 16:09

DJ Tim schreef:

Uiteindelijk komt mixen op timing aan, je platen kennen en op het juiste moment met je eq werken. Dat is mixen.
Ermm... Ja heb je volkomen gelijk in: dát is mixen NADAT je je platen hebt gebeatmatched.

DJ Tim schreef:

de moeilijkheid ligt uiteindelijk niet meer in het op tempo krijgen of corrigeren, dat heb je vrij snel onder de knie.
Ja de kennis HOE je het doet, dat beatmatchen, die heb je al snel. Maar zoals al eerder werd gezegd, iedere tafel reageerd net weer een ietsje anders. Als je de pech hebt op prut-zooi te moeten draaien heb je aan die kennis ook niet veel, maar moet je het juist hebben van je vaardigheden om zo snel mogelijk iets te corrigeren zonder dat het hoorbaar is voor het publiek...

Het hangt ook van wát je mixt af natuurlijk: korte overgangen van enkele beats kan iedereen wel maken op een gegeven moment (ook met slechte apparatuur), maar wil je juist iets leuks doen en écht mixen, overgangen maken van een minuut of twee, effecten toepassen e.d. dan moet je wel draaien op spul waar je van op aan kan, zodat je ook de tijd hebt al die dingen ERBIJ te doen, wanneer je platen min of meer gelijk lopen en ook blíjven lopen...

Dus samengevat: op tempo krijgen is misschien niet zo lastig. Het op tempo HOUDEN voor langere tijd echter wel, en dáár kan de apparatuur waar je mee aan het draaien bent een enorme invloed op hebben.

Tis maar wat je ermee wilt doen natuurlijk... wink ;)

Mzzl!
imho...
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
4-7-2004 11:01
Tsja, dit geld bij een cd-speler ook hoor, af- en toe draai ik met cd-spelers met jogwheels kleiner dan de Snorkels (voor wie deze serie nog kent van vroeger laugh :D ) en die super nerveus of juist niet nerveus reageren..

Af- en toe is dat pure ellende, maar doorgaans hebben de plekken waar ik draai gewoon 2 sl'en en 2 Pioneers, en dan is er voor mij (en de meeste sl bezitters) geen kunst aan om je platen in tempo te houden. Ik ging er vanuit dat we het hadden over draaien met minimaal een Reloop rp 4000 en niet 1 of andere goedkope prutsbak, daar die nergens in clubs staan (tenminste, niet de tenten waar ik draai/heb gedraaid)

Trouwens, je bent altijd bekent met je eigen apparatuur, tis alleen de overstap naar weer andere die vaak idd maakt dat je het wiel opnieuw moet uitvinden, vind verder niet dat dit een kwestie is van een goede of slechte dj zijn.. Daarmee wil ik ook zeggen dat de kunst van het beatmatchen en het op tempo houden feitelijk niet heel moeilijk is.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
4-7-2004 15:59

DJ Tim schreef:

Ik ging er vanuit dat we het hadden over draaien met minimaal een Reloop rp 4000 en niet 1 of andere goedkope prutsbak, daar die nergens in clubs staan (tenminste, niet de tenten waar ik draai/heb gedraaid)
Daar hadden we het ook over, ooit:

visje schreef:

Ik heb al een tijdje een irritant probleempje met mn rp 4000s.
wink ;)
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
4-7-2004 16:00
Dit betekent volgens mij, back on topic wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
VisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 11-7-2005
Berichten: 88
4-7-2004 17:47
ik weet nu dat het niet aan mn draaitafels ligt maar aan me zelf..dat wordt meer oefenen met het ingooien van platen.. bedankt iedereen :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)