Forum > Muziek

hoe te beginnen met een cd/vinyl collectie

(53 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2004
Laatste: 24-4-2018
Berichten: 105
8-11-2004 22:40

teknoknights schreef:

Eerst en vooral heel erg bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord Didier wink ;) happy :)

Het is voor mij zoals ik al zei een hele nieuwe uitdaging en ik kan ieder advies over hoe je de tien beste platen uit een serie van 100 platen haalt gebruiken happy :)

Mag ik voor mezelf het volgende vaststellen?

stel*** (ja, daar heb je 't weer laugh :D ) (maar aangezien je mijn vragen "leuk" vond kan dat geen probleem zijn razz :p laugh :D )
stel dus... Ik weet van mezelf dat ik al redelijk goed thuis ben in een bepaald muziekgenre en dat ik echt weet wat ik zoek (daarmee bedoel ik dat ik de muziek wel ken, maar nog niet draai)

Meestal luister ik zo een keer of vier, telkens een vijftal seconden, verspreid over de track. (en dan weet ik of het iets voor mij is of niet)
Het gebeurt dan, dat ik iets hoor, waarvan ik echt kippevel krijg omdat ik het zo goed vind. Ik noem het als het ware een "uniquum", dan heb ik echt het gevoel dat die plaat (release) iets heeft wat de andere missen.. Een soort hogere dimensie! Iets waarvan ik denk dat het gewoon MOET aanslaan bij het publiek.. het kan niet anders.

Moet ik dus echt puur op dat soort gevoel werken? Of is het beter om ook de platen in huis te halen die in mijn stijl passen (die ik dus wel goed vind, maar ook weer niet overdreven, maar waarvan ik weet dat de artist een bekende naam is of waarvan ik weet dat dit wel een hit zal worden voor de meeste mensen)?

Thanx wink ;)
Ik zou zeggen dat je niet puur op je eigen gevoel af moet gaan, en ook aan je publiek moet denken.

Bijkomend moet je er ook aan denken dat er (voor mij toch) niet zoveel platen binnen een genre zijn die "Een soort hogere dimensie" bevatten. ze zijn er wel, maar meestal niet genoeg om een hele set boeiend te houden, of zelfs meerdere sets achter elkaar boeiend te houden. Je hebt als het ware superplaten nodig, maar ook platen voor tussen die superplaten.
Jazeker
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
8-11-2004 22:47
Ik had dat vorig jaar ook. Dat keek ik soms naar lijsten van platen met een paar 100 platen erop. Toen dacht ik bijmezelf waarom verkoop je er geen 100? Maar nu weet ik dat het belangrijk is om je platen te houden. Er zitten altijd platen bij die het een paar jaar later nog super goed doen, als jij ze dan voor 5 euro weg gaat doen ga je er echt spijt van krijgen!!!

Bijv. half jaar geleden heb ik Tiësto-flight 643 gekocht, omdat ik dit gewoon een lekkere plaat vond. Toen dacht ik heey ik ga hem eens in een discotheek draaien, iedereen ging helemaal los! Die had ik dus echt niet moeten verkopen omdat ik dacht dat ie oud was...

Zo zie je maar weer, gewoon je platen houden. Oké, als je al 15 jaar draait en je hebt er een paar 1000 zou je er eens over kunnen denken om er 15% o.i.d. van te verkopen.

Tevens wil ik zeggen dat je niet gelijk al je geld uit moet geven aan de nieuwste releases. Geef bijv. 100 euro per maand uit aan platen, zodat je kan sparen. En steeds weer de nieuwste releases kan kopen. Zo blijf je altijd up-to-date, heel erg belangrijk dus. Want als je die 600 euro kan je immers maar 1 keer uitgeven en doe dat dus in stapjes.
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
8-11-2004 23:05

teknoknights schreef:

Meestal luister ik zo een keer of vier, telkens een vijftal seconden, verspreid over de track. (en dan weet ik of het iets voor mij is of niet)
Nou, dan mis je een hoop.
Ik heb wel in mijn mix tijd, wel platen gekocht alleen voor een intro.
Of alleen voor een klein stukje speciaal geluid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
9-11-2004 12:00

teknoknights schreef:

Iets waarvan ik denk dat het gewoon MOET aanslaan bij het publiek.. het kan niet anders.
Laat ik beginnen met zeggen dat ik mij aansluit bij S, die zegt dat je zelf moet beslissen hoe je je wilt profileren. Wil je draaien wat het publiek leuk vindt, dan moet je naar de echte hits op zoek. Maar wil je een eigen stijl ontwikkelen en durf je risico's te nemen, volg dan gewoon je gevoel.

Ik zou met dat laatste echter wel héél goed uitkijken. Je zou niet de eerste (over)enthousiaste beginnende dj zijn die denkt dat alles waar hij kippevel van krijgt wel moet aanslaan bij het publiek. Durf risico's te nemen, maar nog belangrijker, durf bakzeil te halen als iets niet blijkt te werken. Het heeft geen zin om alles wat jij leuk vindt met geweld door de strot van je bezoekers te drukken. Zeker niet als je een beginnende dj bent. Zoek hierin een middenweg.

Wat betreft aankopen. Ik draai nu zo'n 14 jaar en heb hier één koffer met iets van 400 cd's staan die ik nooit (meer) meeneem naar feesten, ongeacht of het een bruiloft is of een zware alternatief ondergronds feest. Verder heb ik hier een koffer met pakweg 300 'wisselcd's' en een koffer met 200 cd's die altijd meegaan. Het ik een bruiloft, dan neem ik het ene deel van die wisselcd's mee, heb ik iets alternatievers dan gaat de andere helft mee, of iets daar tussenin.

O, en wat heeft dit allemaal met je aankoopgedrag te maken? Zoek een middenweg in wat je denkt dat je publiek leuk vindt en de platen die je thuis ook graag draait. Ik zou zelf nooit alleen maar draaibaar spul kopen, het moet wel leuk blijven. En juist die aankopen die ik in de loop der jaren vooral voor mijzelf heb aangeschaft maken dat ik tijdens het draaien een eigen stijl heb ontwikkeld. Verder, het geeft toch niet als je wat vinyl in huis hebt dat eigenlijk niet meer bruikbaar is voor feesten? Herinneringen zijn ook leuk.

Jamaar, geld. O.k., snap ik. Maar gun jezelf dan wat tijd en spaar door. Het klinkt hard, maar je denk toch niet écht dat je op 45 stuks vinyl een feest kunt draaien? Als het je al 1x lukt, of misschien 2x, dan word je de derde keer en alle andere keren daarna scheitziek van jezelf omdat je steeds hetzelfde repertoire moet afreutelen.

Er is geen wet van Meden & Perzen die jou zegt welk nummer een hit gaat worden en welk nummer niet. Je zult er in de loop der tijd achter moeten komen of jij hier een goed oor voor hebt. Hiervoor is ook veel ervaring met draaien voor publiek nodig, dat gaat je niet lukken met de aankoop van je eerste partijtje vinyl. Koop gewoon wat jou goeddunkt, draai het voor je publiek en zie eens of het aanslaat. Werkt het niet, probeer het dan nog eens. Werkt het nog steeds niet, pas dan je aankoopgedrag erop aan.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
9-11-2004 17:20
Bedankt voor jullie goede tips alweer wink ;)

Ik wil juist nog één iets toevoegen: Ik ben helemaal niet van plan om al meteen aan de slag te gaan op fuiven en feesten. Als er namelijk iets is dat ik het laatste jaar heb geleerd is het "nooit TE enthousiast zijn" over iets. Ik heb de laatste maanden dan ook verschillende grote kansen laten liggen omdat ik vind van mezelf dat ik er nog niet aan toe ben. Telkens bedank ik de persoon in kwestie voor het vertrouwen en voeg ik eraan toe dat hij of zij het volgend jaar zeker nog een keertje mag vragen wink ;)

met de eventuele aankoop van mijn eerste stapel vinyl bedoel ik dus dat het een begin is (om thuis mee te oefenen en om LATER eventueel nog eens iets vantussen te halen om op een party of zo te gebruiken)
Ik besef ook maar al te goed dat ik met mijn 'kippevelnummers' geen hele set kan vullen. (was ik ook helemaal niet van plan) Mijn bedoeling is echt dat het publiek zich amuseert, op de stijl die ik draai. Daar mogen gerust ook de bekende dingen tussen zitten want die hoor ik meestal ook erg graag. Alleen af en toe wil ik dan ook eens een plaat die ik zelf erg goed vind en die misschien minder bekend is voor het publiek, in mijn set steken. Op die manier kan je ook kijken hoe ze erop reageren en of je dit vaker of juist minder vaak moet doen wink ;)

Ik heb dus eigenlijk al een brede visie over hoe ik een set zou proberen op te bouwen (mits ik ook al met cd spelers draai en zo) maar nu komt het erop aan om weer heel erg veel te oefenen tot ik die vinyl onder controle heb en dan begint het experimenteren wel en kan ik dingen beginnen veranderen of vernieuwen happy :)

Allesinds bedankt voor jullie hulp. Het is altijd een mooie duw in de rug als je de ervaringen en tips van andere dj's hoort.

Greetz ;)
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
9-11-2004 17:23
Kun je niet ergens eens een uur of wat draaien, tijdens de set van een andere dj? Zo ben ik in ieder geval wel begonnen, en een uur is lang zat als je vrij onervaren bent, maar wel genoeg om te iets leren van het gedrag van dansende massa's (want dat je massa's op de vloer krijgt, dat staat vast natuurlijk wink ;) ).
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
9-11-2004 17:24
Bedankt voor jullie goede tips alweer wink ;)

Ik wil juist nog één iets toevoegen: Ik ben helemaal niet van plan om al meteen aan de slag te gaan op fuiven en feesten. Als er namelijk iets is dat ik het laatste jaar heb geleerd is het "nooit TE enthousiast zijn" over iets. Ik heb de laatste maanden dan ook verschillende grote kansen laten liggen omdat ik vind van mezelf dat ik er nog niet aan toe ben. Telkens bedank ik de persoon in kwestie voor het vertrouwen en voeg ik eraan toe dat hij of zij het volgend jaar zeker nog een keertje mag vragen wink ;)

met de eventuele aankoop van mijn eerste stapel vinyl bedoel ik dus dat het een begin is (om thuis mee te oefenen en om LATER eventueel nog eens iets vantussen te halen om op een party of zo te gebruiken)
Ik besef ook maar al te goed dat ik met mijn 'kippevelnummers' geen hele set kan vullen. (was ik ook helemaal niet van plan) Mijn bedoeling is echt dat het publiek zich amuseert, op de stijl die ik draai. Daar mogen gerust ook de bekende dingen tussen zitten want die hoor ik meestal ook erg graag. Alleen af en toe wil ik dan ook eens een plaat die ik zelf erg goed vind en die misschien minder bekend is voor het publiek, in mijn set steken. Op die manier kan je ook kijken hoe ze erop reageren en of je dit vaker of juist minder vaak moet doen wink ;)

Ik heb dus eigenlijk al een brede visie over hoe ik een set zou proberen op te bouwen (mits ik ook al met cd spelers draai en zo) maar nu komt het erop aan om weer heel erg veel te oefenen tot ik die vinyl onder controle heb en dan begint het experimenteren wel en kan ik dingen beginnen veranderen of vernieuwen happy :)

Allesinds bedankt voor jullie hulp. Het is altijd een mooie duw in de rug als je de ervaringen en tips van andere dj's hoort.

Greetz ;)
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
3-12-2004 20:18

sylvia schreef:

Kun je niet ergens eens een uur of wat draaien, tijdens de set van een andere dj? Zo ben ik in ieder geval wel begonnen, en een uur is lang zat als je vrij onervaren bent, maar wel genoeg om te iets leren van het gedrag van dansende massa's (want dat je massa's op de vloer krijgt, dat staat vast natuurlijk wink ;) ).
Ik weet dat ik heel laat ben om een reactie te geven hierop, maar met dat wij onze reacties gepost hebben op 1 minuut verschil, heb ik dit nooit gelezen razz :p
Wat bedoel je in feite met het draaien tijdens de set van een andere dj? Ik neem aan dat je een grote party bedoelt waar eventueel twee rooms zijn of zo? Sorry als ik het verkeerd begrijp ashamed :$

En nog een vraagje... Misschien een wat stomme vraag maar ik zou het toch graag weten. De techno dj's op dit forum, die ook de I love techno 2004 cd liggen hebben. Hoeveel nummers van die cd nemen jullie nog mee als je een set moet draaien voor een aantal technoliefhebbers bijvoorbeeld?

Thanx
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
4-12-2004 10:55

teknoknights schreef:

Wat bedoel je in feite met het draaien tijdens de set van een andere dj? Ik neem aan dat je een grote party bedoelt waar eventueel twee rooms zijn of zo? Sorry als ik het verkeerd begrijp ashamed :$
Nee, ik bedoel dat je een dj moet ompraten om jou tijdens zijn avond een half uur of een uurtje te laten draaien. Een hele avond duurt toch al snel een uurtje of vijf. Overtuig een dj van je kunnen en vraag of je een keer mee mag doen, kan de dj mooi even pauzeren. Het gaat je vast niet lukken in hippe tenten met zichzelf hip vindende dj's, maar in het wat minder opgeprikte circuit moeten wel mogelijkheden zijn.

Beginnen met draaien in een chillroom o.i.d. is inderdaad ook nog een optie.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
4-12-2004 11:09

teknoknights schreef:

sylvia schreef:

Kun je niet ergens eens een uur of wat draaien, tijdens de set van een andere dj? Zo ben ik in ieder geval wel begonnen, en een uur is lang zat als je vrij onervaren bent, maar wel genoeg om te iets leren van het gedrag van dansende massa's (want dat je massa's op de vloer krijgt, dat staat vast natuurlijk wink ;) ).
Ik weet dat ik heel laat ben om een reactie te geven hierop, maar met dat wij onze reacties gepost hebben op 1 minuut verschil, heb ik dit nooit gelezen razz :p
Wat bedoel je in feite met het draaien tijdens de set van een andere dj? Ik neem aan dat je een grote party bedoelt waar eventueel twee rooms zijn of zo? Sorry als ik het verkeerd begrijp ashamed :$

En nog een vraagje... Misschien een wat stomme vraag maar ik zou het toch graag weten. De techno dj's op dit forum, die ook de I love techno 2004 cd liggen hebben. Hoeveel nummers van die cd nemen jullie nog mee als je een set moet draaien voor een aantal technoliefhebbers bijvoorbeeld?

Thanx
@ Teknoknights : Jij bent de DJ! Je merkt vanzelf hoe men reageert op bepaalde platen. Bovendien heb je je eigen style en draai jij de platen die JIJ goed vindt (jij hebt ze immers ZELF gekocht omdat je ze goed vindt). Doe gewoon eerst je eigen ding, dansen mensen er niet goed op, dan kun je altijd nog switchen met wat bekendere nummers.

Ik heb een DJ Contest gewonnen door alleen maar minder bekende platen te draaien (de DJ's voor mij draaiden de bekende nummers). Bekende platen zijn wel leuk, maar die kennen de mensen inmiddels wel. Bij mij gingen ze gek genoeg wel uit hun dak. Nogmaals, doe wat jij goed kan en pas je indien nodig aan.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)