Forum > Geluid

Hoe meer bass in syrincs set?

(56 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-3-2004 18:21
Je gehoor heeft een natuurlijke bescherming ingebouwd. Die beschermer (het vernauwen van het gehoorkanaal) raakt in de war van baggergeluid. Hierdoor is de kans op gehoorbeschadiging bij een goed klinkende set iets lager dan bij een slecht klinkende set (ruw gesproken).

Bij mijn weten is er wel degelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit mechanisme van het oor.

Daarnaast heeft een goed klinkende set vaak een totaal andere spectrale verdeling dan een set die over z'n nek staat te draaien. Bij een goed klinkende set zal het fundament (laag) vaak lekker stevig aanwezig zijn terwijl het, bij het setje dat over z'n nek staat te draaien, gemiddeld gesproken behoorlijk achter zal blijven bij de tetterende schelle tweeters (goh joh, wat gaat dat kastje hard...).

Feit blijft natuurlijk: Bescherm je oren. Als je ergens met een piep in je oren wegkomt dan heb je weer een stukje van je gehoor om zeep geholpen. Gebeurt het te vaak achter elkaar dan kan je gehoor zichzelf niet meer herstellen en gaat het definitief achteruit.

Ter indicatie: Als ik een drive-in had gehad met m'n eigen sets (dikke vette bass boost en een hele bak headroom op mid/hoog) dan had ik NOOIT een piep in m'n oren MAAR zaten ze wel altijd potdicht aan het einde van de avond (paar keer goed gapen en het gehoor kwam weer terug). Als ik in een gemiddelde disco werkte dan had ik vrijwel altijd een dikke vette piep in m'n oren aan het einde van de avond (maar GEEN dicht zittende gehoorkanalen). Uiteraard was dat de reden waarom ik van die doppies genomen heb toendertijd ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
17-3-2004 18:42
Dré,
Over die 'doppies' gesproken
ik kwam in een zoektocht een topic tegen van iets minder dan een jaar terug,
waarin je sprak over Alpine Music-Safe gehoorbeschermers in de shop opnemen..

vind ze echter niet, niks geworden?

lijkt me namelijk een erg betaalbaar setje :)
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
17-3-2004 18:55

Dré schreef:

Ter indicatie: Als ik een drive-in had gehad met m'n eigen sets (dikke vette bass boost en een hele bak headroom op mid/hoog) dan had ik NOOIT een piep in m'n oren MAAR zaten ze wel altijd potdicht aan het einde van de avond (paar keer goed gapen en het gehoor kwam weer terug). Als ik in een gemiddelde disco werkte dan had ik vrijwel altijd een dikke vette piep in m'n oren aan het einde van de avond (maar GEEN dicht zittende gehoorkanalen). Uiteraard was dat de reden waarom ik van die doppies genomen heb toendertijd ;-)
Toen ik eens terugkwam van een feest zaten mijn oren echt dicht, wat ook met gapen niet over ging. Dit was icm. een piep. Lijkt me dan helemaal niet gezond. Oren gingen na 3 dagen pas weer echt open.
Hoe het precies zit met vervormd geluid weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het behoorlijke schade aan je oren kan brengen. Heb het tweemaal zelf ondervonden en je merkt het verschil.
Volgende keer Peter!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
17-3-2004 19:30

massive schreef:

Dré,
Over die 'doppies' gesproken
ik kwam in een zoektocht een topic tegen van iets minder dan een jaar terug,
waarin je sprak over Alpine Music-Safe gehoorbeschermers in de shop opnemen..

vind ze echter niet, niks geworden?

lijkt me namelijk een erg betaalbaar setje :)
Sla eens de Overtoom catalogus open en kijk naar gehoorbescherming: Je vind daar o.a. een doos met 250 wegwerpgehoorbeschermingsmiddelen ( 3 x woordwaarde ). Veel gebruikt in de industrie en werkt perfect.
webshop.overtoom.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/OIN/nl_NL/-/EUR/WS_FrameSet-Start Kun je ze als ze vol met oorsmeer zitten nog een keer wegmieteren !! En, aangezien er 250 paar in een doos van 43 euro zitten,doe je er wel een jartje mee, denk ik ;-). Tegen die tijd wil je je Alpine Music safe ook wel een keertje kwijt. De demping van deze dingen is max. 31 dB, moet toch voldoende zijn. ( Lijkt me in sommige situaties zelfs ietwat veel )Ach ja, je kunt ook nog altijd je Sennheiser inruilen voor zo'n mooie gehoorbeschermer in de vorm van een koptelefoon.....

John
I am a TimeDriver!
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
17-3-2004 19:58
John -> MusicSafe filterd de schadelijke tonen.
Industrie wegwerp-gehoorbeschermers, zoals in de overtoomcatalogus, filteren ALLES.

Voor mijn werk gebruik ik ze, en zou er ook zeker niet zonder willen.
Maar met een optreden of tijdens het draaien heb ik er geen donder aan.
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
17-3-2004 21:41

djavv schreef:

Ik heb nu sinds een week een syrincs M3-220 set, en vind het geluid zeer goed.
Ik draai er thuis techno mee, zeer zuivere klank wink ;) . Maar toch vind ik de subwoofer een beetje te kort schieten; als ik hard draai.
Daarom vraag ik jullie advies. Zou het goed zijn om bv. een extra subwoofer in de kamer te zetten?

Bedankt.
Dj*zus shocked 8O Ik heb die set net een week en de buren worden nu al gek van de bas, terwijl ik de set nog niet eens vol open heb gedraaid sad :(
Beauty hides in the deep
DjavvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-3-2004
Laatste: 9-4-2004
Berichten: 10
17-3-2004 22:01
Haha, ik heb geen directe buren happy :)

Ik heb vanmiddag nog eens goed gedraaid, en zo stond m'n equaliser high= -4 db, mid = -4 db, bass = -2 tot o db. M'n gains stonden bijna op minimum. de master stond ook amper halfweg open (spijtig heb geeen ledjes voor m'n master)
het klonk stiller maar toch had ik een zwaar gevoel aan m'n hoofd.

Nog een vraagje; als ik bv een extra syrincs sub bijzet zal ik dan een vermogen winst (extra db) hebben? Enkel ter info hoor, m'n oren ... happy :)
Ik wil, ik wil...
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
17-3-2004 22:03
verdubbeling van geluid = 3db winst wink ;) dus je zal wel iets meer bass hebben...

maar ik vat het niet, draaide je dus gewoon de set zo over zijn nek of?
DjavvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-3-2004
Laatste: 9-4-2004
Berichten: 10
17-3-2004 22:12
1 x bewerkt. Laatst door Djavv op 17-3-2004 22:15

speakerfreak schreef:

verdubbeling van geluid = 3db winst wink ;) dus je zal wel iets meer bass hebben...

maar ik vat het niet, draaide je dus gewoon de set zo over zijn nek of?
Nee, dat niet maar ik bereikte soms het max. van de sub met bepaalde zware plaatjes (schranz oa).
Ik vind de high/mid ( sats )er veel luider uitkomen, omdat die ook erg gericht spelen

Als m'n maat z'n setje heeft zal ik eens testen met een 2de sub, btw sub kost apart 329 euro in duitsland
Ik wil, ik wil...
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
17-3-2004 22:12

djavv schreef:

Nog een vraagje; als ik bv een extra syrincs sub bijzet zal ik dan een vermogen winst (extra db) hebben? Enkel ter info hoor, m'n oren ... happy :)
yep.. is net als met alle andere subs, helemaal als je ze stacked.

is zelfs wel mogelijk, kun je een speciaal splitterkabeltje voor krijgen zag ik ergens.

maargoed, Syrincs heeft dat niet zelf bedacht, de verhouding klopt dan immers niet meer.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)