Statieven en belastbaarheid.
(110 reacties. Pagina 4 van 12)Moderator(s): Dré
PatrickKStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2003 Laatste: 14-6-2011 Berichten: 351 | 17-2-2004 13:32 |
Nog een leuke quote, zelfde bron, arbowetgeving: De bediening van de apparaten mag alleen geschieden door personen met specifieke deskundigheid EnWerknemers die tot taak hebben de arbeidsmiddelen te gebruiken dienen een adequate opleiding te ontvangen, ondermeer over de risico's van het gebruik Als ik vanmiddag thuis kom, dan zal ik AI-17 er nog even bijpakken, voor de precieze paginanummers en omschrijvingen. | |
-- Let's do it my way and get it right the first time -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 17-2-2004 13:35 |
Michael schreef: De mobil tech eco statieven = ALT serie van jb systems waren TUV GS gekeurd en een certificaatje kreeg je erbijHet is een CE conformite (sorry voor het frans maar de importeur wil niet de moeite nemen het in het Engels te doen (maar eerlijk is eerlijk, Showtec geeft helemaal GEEN handleiding bij de statieven)). Er wordt met geen WOORD gerept over TUV of wat ook maar. Wat er wel vermeld wordt is "charge maxi: 60daN" (WTF is dat?). De showtecs hebben nog geen keuringsafdeling in hun hele leven gezien. Maar soms kan zo'n semi goedkeuringsvelletje een valse vorm van veigigheid suggereren.Ik heb wel zin in een verzetje. Het statief moet volgens de fabrikant 60kg kunnen hebben en voldoet aan "la directives Machines 98/37/CE" (volgens mij de machine richtlijn in het Nederlands). Volgens de regels MOET hij dus net overeind blijven bij een belasting van 300kg. Ik heb de statieven hier staan (en plek zat in de showroom). Wie pakt de handschoen op? Ik hang 300kg in het statief. Als het in elkaar dondert betaalt de handschoen oppakker de inkoopprijs van het statief. Als het statief het overleeft mag de handschoen oppakker het statief gratis hebben. Nou alleen nog iets zoeken dat 300kg weegt en eenvoudig op een statief gelegd kan worden ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 7-10-2024 Berichten: 5308 | 17-2-2004 13:35 |
Michael schreef: Je hebt gelijk Victor maar ga jij een risico analyse voor een feest van 30 man maken bij een bealsting van maximaal een 50-60 kilo? wetende dat de dj nog maar net 16 jaar is? Dit gebeurd gewoon niet.Zelf weet ik ook (te) weinig van deze materie af. Wat ik wel doe is zorgen dat de statieven niet zwaarder worden belast dan de regel 2x belastbaarheid enkel statief x 75% (plus een extra marge als er mensen onder komen, wat meestal het geval is). | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
PatrickKStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2003 Laatste: 14-6-2011 Berichten: 351 | 17-2-2004 13:37 |
daN = decaNewton, dus 60 daN is ongeveer 60 kg (ik weet het, 1kg = 9,81N, maar goed...) | |
MichaelEx Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2003 Laatste: 16-6-2004 Berichten: 245 | 17-2-2004 13:38 |
Mwahahahaha en jij gelooft werkelijk dat iedere puber van 12 jaar een opleiding hierin gaat volgen? Dus niet echt realistisch gezien hetgeen waar het topic origineel over gaat. Natuurlijk is het verplicht maar heb jij dit certificaat op zak? Wie voldoet daadwerkelijk aan alle regels en eisen die vandaag de dag worden opgelegd? No offfence he, ik weet ook dat het allemaal verplicht is maarja...... you know the story. | |
Olé Olé heb nu ok AD! | |
PatrickKStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2003 Laatste: 14-6-2011 Berichten: 351 | 17-2-2004 13:39 |
Laat ik nou dat certificaat van Rhino Rigs thuis hebben liggen... | |
MichaelEx Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2003 Laatste: 16-6-2004 Berichten: 245 | 17-2-2004 13:44 |
Dré schreef: Michael schreef: De mobil tech eco statieven = ALT serie van jb systems waren TUV GS gekeurd en een certificaatje kreeg je erbijHet is een CE conformite (sorry voor het frans maar de importeur wil niet de moeite nemen het in het Engels te doen (maar eerlijk is eerlijk, Showtec geeft helemaal GEEN handleiding bij de statieven)). Er wordt met geen WOORD gerept over TUV of wat ook maar. Wat er wel vermeld wordt is "charge maxi: 60daN" (WTF is dat?). Als ik moet kiezen tussen een showtec of een mobil tech/JB systems ALT 270 dan neem ik toch liever de ALT vanwege zijn hogere draaglast (of dat ook zo is zeg ik niet) maar ik neem absoluut niet die handschoen op want ik vertrouw allebei de statieven niet maarja welk alternatief hebben de jonge starters hier onder ons dan wel. Ik hou het liever bij mijn VMB TE-034 wind upjes en de manfrotto's daar voel ik me wel al een stuk fijner | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 7-10-2024 Berichten: 5308 | 17-2-2004 13:47 |
Ik had deze statieven opgehaald, maar ze zijn van ME, ook hier op het forum te vinden. Misschien kan hij even kijken. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
MichaelEx Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2003 Laatste: 16-6-2004 Berichten: 245 | 17-2-2004 13:49 |
PatrickK schreef: Laat ik nou dat certificaat van Rhino Rigs thuis hebben liggen... | |
PatrickKStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2003 Laatste: 14-6-2011 Berichten: 351 | 17-2-2004 14:49 |
Tja, het kost wel wat natuurlijk, maar dan heb je ook wel een mooi gelamineerd certificaat, een t-shirt, een prolite boek en een kalender. En daar doe je het tenslotte toch voor Oh nee, het was voor de veiligheid, ik haal het altijd door elkaar | |
-- Let's do it my way and get it right the first time -- |