Forum > Algemeen Forum

betere dj dmv betere gear

(97 reacties. Pagina 4 van 10)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
4-3-2004 23:17

THeFLyZoNe schreef:

Uiteraard is er een limiet... koop wel bijv een direct drive tafel maar koop er niet gelijk een met een motor eraan van 10PK
Daar ben ik het niet mee eens, als je het geld hebt om als beginnende dj een super oem bak of Technics te kopen kan ik meteen zeggen dat je dat moet doen. Misschien is zelfs een Technics in dit geval beter als beginner daar de torque minder hoog is en je jezelf dus een fijnere correctie techniek aanleerd.

Maar als ik nu zou moeten beginnen had ik denk ik niet begonnen met draaitafels, misschien 1 Technics om plaatjes op te digitaliseren en om het draaitafelgevoel bij te brengen en voor de rest iets via een laptop met controller of cd spelers. Wat effecten betreft ben ik het wel met je eens, leer eerst maar eens de basis voordat je dat erbij pakt. Maar nogmaals, indien je het geld hebt gewoon meteen investeren in goeie spullen, want dat staat in de club waar je hoopt te gaan draaien ook. wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
5-3-2004 01:53

DJ Tim schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, als je het geld hebt om als beginnende dj een super oem bak of Technics te kopen kan ik meteen zeggen dat je dat moet doen. Misschien is zelfs een Technics in dit geval beter als beginner daar de torque minder hoog is en je jezelf dus een fijnere correctie techniek aanleerd.
Mwa als er 1 draaitafel is die niet prettig te corrigeren is dan is het wel de Technics. Tenmiste ik neem aan dat je corrigeren via het platter bedoelt. De torque zegt wat dat betreft niets of de "corrigeerbaarheid". Zeker als je net begint is er geen touw aan vast te knopen.
De enige manier om met Technics mooi te corrigeren is via de pitch maar daar heb je ook nix aan als je net begint wink ;)
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
5-3-2004 20:04

Frisbee schreef:

Mwa als er 1 draaitafel is die niet prettig te corrigeren is dan is het wel de Technics. Tenmiste ik neem aan dat je corrigeren via het platter bedoelt. De torque zegt wat dat betreft niets of de "corrigeerbaarheid". Zeker als je net begint is er geen touw aan vast te knopen.
De enige manier om met Technics mooi te corrigeren is via de pitch maar daar heb je ook nix aan als je net begint wink ;)
Ik vind een Technics heerlijk corrigeren, maar dat is ook omdat ik het gewend ben. Je moet niet vergeten dat Technics al jaar en dag de standaard is, en dit is niet alleen omdat het een status symbool is. Het is ook gewoon een verdomd lekkere draaitafel. Tuurlijk komen er nu modellen zoals de oem bak die gewoon lekkerder via het plateau te corrigeren zijn, en tuurlijk wordt nu de overshoot op een Technics bak genoemd omdat er nu dus tafels zijn die daar geen last van hebben.

Ik ken Technics bakken zo door en door qua correctie gedrag dat je het bij mij niet zal horen of ik via het plateau corrigeer, via de pitch, via het puntje in het midden of mijn 33-45 tik. Ik doe dit gewoon precies tussen de tonen en hi hats door en weet dan ook hoe hard ik moet duwen. Ik corrigeer doorgaans met het plateau en geloof me, dat hoor jij ook niet.

Overigens ben ik wel met je eens dat een correctie via het plateau op momenten van melodieuze stukken of vocalen erg moeilijk wordt. Dan is een pitch correctie idd onhoorbaar te doen, maar zelfs dan moet je erg goed weten wat je doet.

Als je altijd het juiste punt weet te vinden om met het plateau te corrigeren is er niks aan de hand, maar zowel bij pitch correctie als plateau correctie moet je bij een Technics weten wat je doet, en dat is gewoon een kwestie van veel doen. wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
6-3-2004 00:28
Ja ok, ik weet ook wel hoe ze draaien en reageren (heb er zelf ook 2 en heeeeel wat uren mee gedraait happy :) )

Maarja zachtjes/geleidelijk remmen of versnellen kan niet via het platter. Kijk maar naar de strobo dots... als je zacht remt zie je de rondjes een beetje langzamer lopen maar zodra je je hand er weer af haalt is i weer precies terug waar je begon met remmen. Er gebeurt pas iets als hij het tegensputteren niet meer volhoudt en de dots "weg schieten". Eerder gebeurt er gewoon niets ookal hoor je hem duidelijk in toonhoogte veranderen. Ik heb het wel eens getest met 2 dezelfde platen en dan blijkt dat het bijsturen via het platter niet eens 100% traploos is. Het kleinste stapje dat je hem omlaag of omhoog kan corrigeren is altijd even groot. En kan soms te groot zijn als je maar een klein beetje wilt bijsturen.

Tuurlijk is het een lekkere draaitafel, maar ik denk dat je beter kan leren draaien op een tafel logisch reageert met bijsturen.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
6-3-2004 08:21
Wat ik al zei: ik heb er geen last van, als ik afrem of versnel via de platter, trek ik meteen mijn pitch een stapje naar beneden of naar boven, dus bij afremmen/versnellen komt hij dan weer in hetzelfde punt terecht, maar dan wel waarop ik de pitch meteen heb ingesteld. Er zijn zoveel mensen die bijsturen met het plateau doen op een Technics, en die hoor je nooit klagen over dat corrigeren met de platter niet te doen is. Als je het op een draaitafel wil leren die meer symetrisch reageerd ben ik idd van mening dat je dit sneller onder de knie zal hebben als bij een Technics, alleen weet ik dan niet hoe het weer gaat als je als nieuweling die het goed onder de knie heeft op een andere draaitafel het weer doet op een Technics draaitafel.

Als ik naar mezelf kijk kan ik op zo'n beetje iedere draaitafel met een stevige motor goed uit de voeten. Maar bij slappe snarenbakken of slappe dd bakken ben ik absoluut geen held meer (tenminste, jaren geleden met mijn slappe snarenbakjes was ik dat wel) wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
6-3-2004 09:45

DJ Tim schreef:

Als ik naar mezelf kijk kan ik op zo'n beetje iedere draaitafel met een stevige motor goed uit de voeten. Maar bij slappe snarenbakken of slappe dd bakken ben ik absoluut geen held meer (tenminste, jaren geleden met mijn slappe snarenbakjes was ik dat wel) wink ;)
Gekend gevoel... ooit nog mijn eerste residentie veroverd door een demo die opgenomen was op mijn snarenbakken (en ik blijf erbij: toen was ik uiterst tevreden over die omnitronicsjes laugh :D)... Zondag laatstleden zat ik dan bij Snake (onzen effectgoeroe) thuis en hij zal volmondig kunnen beamen dat ik een regelrechte katastrofe aan het maken was van een mix met plaat 1 op een technics en plaat 2 op een kl*tebak...

Eenmaal je de luxe gewoon bent, mag je het speelgoed blijkbaar uit je kopje zetten!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
6-3-2004 09:55

DSalembier schreef:

Zondag laatstleden zat ik dan bij Snake (onzen effectgoeroe) thuis en hij zal volmondig kunnen beamen dat ik een regelrechte katastrofe aan het maken was van een mix met plaat 1 op een technics en plaat 2 op een kl*tebak...
Ja inderdaad :) Ik vond het al bij al nog meevallen, beetje oefenen en het zou wel lukken Didier. Overigens zo'n "kl*tebak" is het nu ook weer niet, het betreft een Numark TT-100 waarvan de speling vakkundig verwijderd werd ;-)

Ik heb helemaal geen problemen om daarmee te draaien, maar als er een Technics naast staat -> drie keer raden welke het leukste werken is.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
6-3-2004 10:13

Snake schreef:

Ik vond het al bij al nog meevallen
...
het betreft een Numark TT-100 waarvan de speling vakkundig verwijderd werd ;-)
slijmbal razz :p
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
6-3-2004 22:09
Weet je wat ik wel heb de laatste tijd? Dat draaien net als fietsen is, eenmaal gewend op iets leuks en je verleerd het niet meer. Ik heb jarenlang thuis Technics gehad die ik laatst door Axis 8 spelers vervangen heb. Ik draai nu zo'n 2,5 maanden niet meer iedere dag op Technics, maar af- en toe raak ik ze nog weleens aan en dan is het nog steeds als vanouds. Ik denk dat je mij zo een jaar kan opsluiten zonder dj gear (niet dat ik daar vrolijk van zou worden wink ;) ) en dat er na een jaar niets veranderd zou zijn aan mijn mixen en beheersing van apparatuur.

Maar idd wel, als je iets beters hebt, verleer je het gevoel van het mindere. Te denken aan snarenbak-Technics.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Tom. VStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2004
Laatste: 16-6-2005
Berichten: 497
18-4-2004 16:51
Ik ben bewust begonnen met het "mindere" dj-gear : nl. 2 cd-20dj van img ( = reloop rc-500MKII)(zijn eigenlijk nog maar 4 dagen oud razz :p ) en een jb comapct, en ik kon mij gerust een setje PSX'jes en een mixer van een prijsklasje hoger veroorloven , maar heb het bewust niet gedaan. Ik vond dat ik van het begin (de basis) moest beginnen en dan altijd maar hoger gaan. Zo is het ontdekken van nieuwere en betere gear ook al een plezier op zich. Dus mijn idee was 1: leren beatmixen 2: kleine feestjes doen (vooral op platenkeuze oefenen) 3: betere gear (effecten)4:....
Wat ben je nu met een cdj-1000MKII als je nog niet kan mixen? De basis die een dj moet hebben is dan al gemaakt , en dan kan men alleen nog maar beter worden, en dan is het betere gear 10X zo leuk, dan wanneer je wat zit te prutsen met een cd-speler vcan 1000€ , zonder dat je een basis hebt.
19/08/2005: FORTIVITY : VERBRUGGEN VS REGNEZALS, GHOST, WOUT, SVEN LANVIN

Terug naar forum Reageer (zonder quote)