Speaker kabel buiten
(42 reacties. Pagina 4 van 5)Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 16-9-2010 15:35 |
In je openingspost zeg je dat het gaat om een 8 Ohm systeem, maar dat blijkt dan later te bestaan uit 8 hoorns van 8 Ohm, die jij (parallel) aan elkaar wilt knopen. En dan nog wel aan een gebrugde low budget versterker. Dat gaat hem echt niet worden... Wat je kan doen zonder extra uitgaven is: versterker in stereo laten werken. Je gebruikt de 3-aderige kabel die Dré voorstelt, waarvan je ader 1 voor de + van links, ader 2 voor de + voor rechts en ader 3 voor de (gezamenlijke) min gebruikt. Vervolgens per kant 2 hoorns parallel en dat in serie met nog eens 2 hoorns parallel zodat je 8 Ohm houdt. Dit zou over een meter of 60 echt wel moeten werken. Lagere impedanties en/of gebrugd werken zou ik niet doen. Dan worden de verliezen in de kabel te hoog. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 16-9-2010 16:19 |
Tom schreef: René Eppink schreef: Als je je huidige versterker in brug gebruikt komt je ook al een heel eind, je hebt dan in feite een '85V versterker'. Dat betekent dus alleen maar dat je 100V speakers niet tot hun max kunt aansturen. Mocht het nog niet hard genoeg gaan, dan kun je altijd nog een nieuwe versterker kopen maar heel veel winst in geluidsvolume zal dit niet opleveren. (1 á 2dB)Tom schreef: En dan nog ga je aan de gang met een budget versterker in de brug op 8 ohm,dat houden ze meestal niet zo lang vol.... Tom schreef: Ook slurp je onnodig veel stroom van je stopcontact als je dat vergelijkt met een gewone 100 volt versterker. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 16-9-2010 23:35 |
Als de speakers twee aan twee in de mast hangen, kun je ook met een twee aderige kabel toe om een serie/parallel schakeling te maken. De nul voor stroom over de aarde is verry not done! Dan verpest je de hele veiligheids-werking van het scherm, en o wee als iemand toch per ongeluk de fase en de nul verwisseld, dan heb je pas echt de poppen aan het dansen als iemand een schep in de grond steekt René Eppink schreef: 8 Ohm brug is gelijk aan 4 Ohm stereo. En de versterker wordt belast met 8*40W=320W terwijl specificaties 900W opgeven. Dus laten we niet overdrijven...zelfs als je ze niet en volle belast. Zelf heb ik dat voor de gein een keer uitgeprobeerd met een behringer 2500 deze geeft in brug toch heel wat meer dan 500 watt.(mijn toenmalige subjes.) Toch was hij in tijd van twee uur in de overtemp. Volgens mij maakt het voor het rendement van een versterker niks uit of je er een trafo achter hangt of niet. Ik heb toch veel liever een echte 100 volt versterker, dan dat ik ga gokken met de weerstand op een gewone versterker.En overal bij de speakers de travos wegbrand. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
AudiopartnerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-6-2009 Laatste: 14-10-2022 Berichten: 115 | 17-9-2010 14:04 |
8 speakers van 8 ohm is wel mee te schakelen, steeds twee parallel, geeft 4 ohm, deze plaats je 4 in serie, geeft 16 ohm. Prima op de versterker in brug te zetten, de hoorntjes zullen geen laag weergeven, dus dat moet je ook uit filteren. het filter kan al op 500 Hz beginnnen. Versterker niet helemaal open zetten, dan zul je de politie, cq milieu ambtenaar ook al lang op de stoep hebben staan.... Even navragen of je een vergunning nodig hebt, ben net met zoiets bezig.... | |
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 17-9-2010 20:11 |
500 is wel erg hoog, ik filter op 150 hz. Maar het hangt natuurlijk ook van het bereik van je hoorns af. De Dap hoorns beginnen bij 250 hz. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 18-9-2010 09:08 |
Tom schreef: De nul voor stroom over de aarde is verry not done!Dan verpest je de hele veiligheids-werking van het scherm, en o wee als iemand toch per ongeluk de fase en de nul verwisseld, dan heb je pas echt de poppen aan het dansen als iemand een schep in de grond steekt | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 19-9-2010 13:05 |
Hier wordt dat voorgesteld: joepurlings schreef: In de AS variant is 2x toch best gangbaar hoor Dré, fase, nul en aarde over de mantel?3x kost bij mijn leverancier toch 25 centjes extra per meter, dus best de moeite waard. Die derde draad zou je toch niet gebruiken in dit geval. Voor het aansluiten van een tuinhuisje is een adertje extra natuurlijk wel handig, heb je altijd nog een schakeldraad voor een lampje ofzo. 1 ader voor een schakeldraad en waar moet de schakeldraad dan zijn nul vandaan halen? Er is nog maar een mogelijkheid over: het scherm...... Niet goed dus. | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2080 | 19-9-2010 13:24 |
Tom, nou lees eens goed, soms lees je echt maar de helft heb ik het idee... Er staat: voor een tuinhuisje ofzo, voor deze toepassing NIET... Je gaat toch geen speaker signaal (al dan niet 100V) en netspanning over één kabel uitvoeren? | |
Niet goed, wel hard! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 19-9-2010 16:09 |
dan schrijf je het misschien verkeerd, want ik lees dat je dat over gebleven draadje volgens jou voor een tuinhuisje kunt gebruiken. | |
Dj pacificStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-5-2005 Laatste: 31-7-2022 Berichten: 405 | 19-9-2010 16:31 |
Jep, indien je deze kabel voor een tuinhuisje o.i.d. gebruikt kun je 2 aders voor fase en nul gebruiken (mantel als aarde) en de overgebleven ader kan dan prima als schakel draad functioneren.. Duidelijk? Bij het 100V verhaal is dit natuurlijk niet mogelijk.. Thomas | |
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj.... |