Forum > PC related Forum

D2 en fat 32<> NTFS

(79 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
6-4-2008 10:36
ja duh razz :p , alleen duurt het aanmaken van profielen en/of BPM-analyze ook heel erg lang op de PC! Als je een partitie met een paar honderd dancetracks hebt kan ik me dat nog voorstellen om alles te laten berekenen, heb je het over duizenden tracks waarvan het grootste deel compleet oninteressant is om de BPM van te weten dan laat ik mijn PC geen dagen bezig zijn. Dat de BPM's iets minder accuraat zijn als ze door de D2 worden gemeten zal me eerlijk gezegd een zorg zijn. Beatmixen kan ik toch niet en echte mixers kijken niet naar tellertjes heb ik wel eens gelezen happy :)

Ik begreep trouwens dat je met gratis BPM-analyzer van Mixmeister ook de tracks van een BPM-tag kunt voorzien. Dan kun je evt. alleen je mapje met dancetracks laten analyzeren. Binnenkort eens proberen. Ik had al aangegeven dat ze deze mapotie (ook voor update en verwijderde tracks) ook in Liberian moeten bouwen. De suggestie wordt meegenomen voor een volgende release.

Gisteravond voor het eerst de hele avond gedraaid met de D2, ging echt geweldig. Zoeken is ideaal, liep geen enkele keer vast al heeft ie me een paar keer laten zweten (duurde track inladen opeens onwaarschijnlijk lang, gebeurde er soms meer dan een minuut niks en dan opeens staat de track er). Mar ik heb mijn back-ip CD niet een keer hoeven in te schakelen:)

Ik ben zeer tevreden met het apparaat!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
6-4-2008 23:58
NTFS werkt ook wel, maar niet met labairian.
Je moet elk nummer zoeken, duur langer, en inladen met ntfs duurt ook gemiddeld zo'n 6 seconden.

Met fat 32 is het zoeken 1 seconde, en het laden ook 1 a 2 seconden.
Echt veel beter en sneller.

Ik heb mijn pc 3 dagen alles netjes uit laten zoeken met libairian.
Via een usb aansluiting op de extra harde schijf.
Alles heeft nu de juiste tag's, is echt prima.
Is misschien wel geen werk als je geen gedult heb, maar is echt de moeite waard.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
7-4-2008 07:28

Tom schreef:

NTFS werkt ook wel, maar niet met labairian.
Je moet elk nummer zoeken, duur langer, en inladen met ntfs duurt ook gemiddeld zo'n 6 seconden.

Met fat 32 is het zoeken 1 seconde, en het laden ook 1 a 2 seconden.
Echt veel beter en sneller.
Wat bedoel je met dat Liberian niet werkt met NTFS? Met het zoeken en laden heb ik dat tijdsverschil eerlijk gezegd niet gemerkt (na draaien van Liberian 'Normal' laadt alles normaal gesproken direct, ook met NTFS). Naar mijn idee werkt alles hetzelfde op NTFS als FAT32, bladeren door files, zoeken op naam, titel of wat dan ook. Als ik ga zoeken op een partitie naar het woord party en je hebt veel hist dan duurt het zoeken wat langer (klokje draait dan in het scherm) omdat er dan een behoorlijke lijst getoverd moet worden, kies je dan voor Load dan staat deze meteen klaar. Op een trefwoord dat veel minder vaak voorkomt heb je meteen resultaat.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat FAT32 een betere performance zou geven dan NTFS en dat evt schrijfrechten implementeren in de D2 op NTFS wellicht verbetering zou geven. Ik heb het dus even geprobeerd maar merkte eigenlijk niets geks, ben puur voor de zekerheid en gemak van opslaan van de crate de getecteerde BPM's van muziek die ik gedraaid heb gegaan. Zo extreem als jij het meldt had ik het niet.
Ik heb mijn pc 3 dagen alles netjes uit laten zoeken met libairian.
Via een usb aansluiting op de extra harde schijf.
Alles heeft nu de juiste tag's, is echt prima.
Is misschien wel geen werk als je geen gedult heb, maar is echt de moeite waard.
Het inlezen van de tags of het taggen van je collectie heeft niks met Liberian te maken, of begrijp ik het verkeerd? Ook bij de optie Normal in Liberian worden gewoon alle tag-info meegenomen, moet het er wel of juist in staan natuurlijk laugh :D Mijn 150GB aan muziek was met de Normal-optie in een paar uur tijd gereed, 3 dagen klinkt als complete profielen aanmaken en BPM's berekenen (de Full-mode dus)?

Maar wel een systeempje he, de D2 happy :)
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
7-4-2008 11:00

Tom schreef:

NTFS werkt ook wel, maar niet met labairian.
Librarian kan prima overweg met een NTFS schijf, librarian draait namelijk op de pc waar jij je schijf aan hebt hangen en dus ook gewoon schrijf rechten hebt op de schijf. De data die uiteindelijk weg word geschreven alszijnde een library is exact hetzelfde als wanneer je dat zou doen op een FAT schijf.
Je moet elk nummer zoeken, duur langer, en inladen met ntfs duurt ook gemiddeld zo'n 6 seconden.

Met fat 32 is het zoeken 1 seconde, en het laden ook 1 a 2 seconden.
Echt veel beter en sneller.
Lijkt mij dat je zelf een fout hebt gemaakt bij het aanmaken van de muziek library's. Ik merk namelijk 0,0 performance verschil tussen NTFS en FAT32 en dat verschil mag er ook helemaal niet zijn wanneer men een goede database aan laat leggen door het programma.

dimi_v schreef:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat FAT32 een betere performance zou geven dan NTFS en dat evt schrijfrechten implementeren in de D2 op NTFS wellicht verbetering zou geven.
Implementeren zal niet gaan want NTFS is een gesloten protocol. FAT32 heeft als voordeel dat het op ieder systeem schrijf rechten heeft, dus of je de schijf aan een mac hangt, aan een Vista machine of aan een Windows 98 machine, je kunt altijd bewerken. Een NTFS schijf aan een mac hangen en er wat op weg schrijven word lastig en zal niet gaan zonder 3rd party programma ivm de schrijf rechten.

NTFS of FAT32 zou dus in de basis 0,0 verschil moeten hebben als het gaat om performance. Numark roept overigens al snel FAT32 omdat ze met een limiet zitten van het aantal nummers wat een library kan herbergen. Mensen met een 1TB schijf vol met muziek zullen deze dus moeten verdelen over meerdere library's. Om TE grote libraries te voorkomen heeft Numark een limiet waardoor onbeholpen grote collecties met alle problemen van dien voorgebleven kunnen worden ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
7-4-2008 11:51

Reind schreef:

Implementeren zal niet gaan want NTFS is een gesloten protocol.
Nou... Ik heb even gezocht maar er zijn wel degelijk linux mogelijkheden voor het mounten van een NTFS schijf. En kans is groot dat de D2 onderhuids zo linux is als het maar kan. Dus wie weet...
FAT32 heeft als voordeel dat het op ieder systeem schrijf rechten heeft, dus of je de schijf aan een mac hangt, aan een Vista machine of aan een Windows 98 machine, je kunt altijd bewerken.
Er is geen sprake van rechtenbeheer op een FAT16/FAT32 systeem (dus een deur zonder sleutel). Dus er is geen sprake van schrijfrechten voor iedereen (er bestaan gewoonweg geen rechten; alles mag).
NTFS of FAT32 zou dus in de basis 0,0 verschil moeten hebben als het gaat om performance.
Er is een minimaal verschil in performance (en dat heeft te maken met de manier waarop een NTFS partitie bijhoudt wat waar staat). In sommige gevallen is NTFS sneller, in andere gevallen FAT. Verschillen zijn op een snel systeem marginaal volgens mij (maar de D2 is GEEN snel systeem).
Numark roept overigens al snel FAT32 omdat ze met een limiet zitten van het aantal nummers wat een library kan herbergen. Mensen met een 1TB schijf vol met muziek zullen deze dus moeten verdelen over meerdere library's. Om TE grote libraries te voorkomen heeft Numark een limiet waardoor onbeholpen grote collecties met alle problemen van dien voorgebleven kunnen worden ;)
Windows zelf claimt schijnbaar ook wat beperkingen qua diskgrootte waar het gaat om FATXX (maar volgens sommigen is dat om mensen om te krijgen NTFS te gebruiken zodat ze nog afhankelijker worden van Microsoft producten).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
7-4-2008 11:53
voor schrijfrechten op NTFS zou men bij Numark idd afhankelijk zijn van 3th party drivers en daar willen ze nog even niet aan (moet uitvoerig getest worden en bugvrijgemaakt worden, en dat kan lastig zijn als je afhankelijk bent van anderen alsdus de Numark-man op het forum).

NTFS write staat geloof ik onderaan de prioriteitenlijst, en gelijk hebben ze. Laten ze eerst maar eens een mogelijkheid maken om in de verschillende library's te zoeken zonder dat ik eert USB1 of 2a moet selecteren. Zelfde voor Liberian met updaten en/of profielen aanmaken in alleen verschillende submappen. Het geheel scannen van de database omdat er ergens een album is toegevoegd vind ik wat overdreven.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
7-4-2008 11:55

dimi_v schreef:

Het geheel scannen van de database omdat er ergens een album is toegevoegd vind ik wat overdreven.
Hoe zou je het dan willen doen? Mediaplayer doet het namelijk ook op deze manier (en volgens mij is het ook de enige manier om na te gaan of de gebruiker iets gewijzigd heeft).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
7-4-2008 16:56
Als ik in mijn collectie een nieuwe CD wil toevoegen die ik geript heb (of 32 als ik de boel van Chris binnen heb laugh :D) en ik zet deze in "D:\muziek\verzamelalbums\70's\The greatest hits of the seventies" dan kan ik dat specifieke pad toch alleen laten scannen, dan mag de rest van mij overgeslagen worden, of zie ik het verkeerd?

Het wordt wellicht anders als je ontzettend hebt zitten rommelen in je collectie.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
7-4-2008 22:27
Nou... Ik heb even gezocht maar er zijn wel degelijk linux mogelijkheden voor het mounten van een NTFS schijf. En kans is groot dat de D2 onderhuids zo linux is als het maar kan. Dus wie weet...
Onder linux heb ik het niet geprobeerd (althans niet de afgelopen maanden) maar onder OS-X is het een ramp. Lezen gaat prima, schrijven wil voor geen meter en corrupte data als gevolg (al meerdere malen gebeurd met USB sticks) wil ook nog wel eens gebeuren.
Er is een minimaal verschil in performance (en dat heeft te maken met de manier waarop een NTFS partitie bijhoudt wat waar staat). In sommige gevallen is NTFS sneller, in andere gevallen FAT. Verschillen zijn op een snel systeem marginaal volgens mij (maar de D2 is GEEN snel systeem).
FAT is (zo lijkt het tenminste na enig onderzoek) sneller bij het gebruiken van kleine volumes waar NTFS een performance drop heeft (wel een minimale overigens) en NTFS zou het weer beter doen op grote volumes, Microsoftgeeft echter ergens aan wat hun onder een groot en klein volume zien.
Windows zelf claimt schijnbaar ook wat beperkingen qua diskgrootte waar het gaat om FATXX (maar volgens sommigen is dat om mensen om te krijgen NTFS te gebruiken zodat ze nog afhankelijker worden van Microsoft producten).
Mac heeft HFS en HFS+ en die laatste is pas echt een ramp als het bereikbaar moet zijn onder andere OS'en. NTFS onder Linux kan wel maar word nog steeds niet officieel ondersteund. Beetje zoekwerk leverde nogal wat resultaten op met corrupte data e.d. En ook Linux heeft zijn eigen file formats. Alle hebben zo hun voor en nadelen maar als het echt onder alle omstandigheden bereikbaar moet zijn en beveiliging van de data geen issue is dan is FAT eigenlijk de enige optie.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
13-6-2008 16:46
Is dat programma, Librarian, downloadable of wordt dit bij de D2 geleverd?
Mr. Jameson...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)