Forum > Zelfbouw Speakers

nieuwe PA

(47 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
12-5-2008 09:59
Wat rendement is weet ik ook. Maar het wil niet zeggen dat als je speaker een hoog rendement heeft dat hij het opgegeven vermogen en meer niet aankan. Natuurlijk wordt je speaker een heel stuk warmer bij zware belasting, maar van een goede speaker verwacht ik gewoon dat hij daarmee kan leven...we hebben niet voor niets duizenden euro's in een deftig a-merk geïnvesteerd.
Maak hier altijd gebruik van een turbosound set (niet meteen laagrendementsunits) en hier staat ook gewoon 1.5x keer het vermogen op en dit heeft tot op heden nog nooit problemen opgeleverd.

Op een PA set horen nu eenmaal gewoon zware, volgens jou "te zware" versterkers te staan. Een zware versterker op iets lichtere speakers geeft ook het bijkomend voordeel dat de versterker niet in ademnood geraakt. Je rijdt waarschijnlijk toch ook met auto die ruim harder kan dan 120 en toch rij je, normaliter, zelden harder dan 120.

Mvg
Pieter
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
12-5-2008 18:21
Wat je daar zegt van versterkers vinden wij ook, de versterker moet altijd zwaarder zijn dan de speakers vragen en dan je oren gebruiken.
Ik bedoelde alleen dat wanneer het rendement hoger is je voor hetzelfde geluidsniveau minder vermogen nodig hebt, maar als ik zie welke vermogens er hier gestoken wordt in een setje voor 400 personen indoor, daar duizel ik toch van, dan denk ik toch "met wat een rommel zitten die daar", meer warmte dan geluid.Dat geldt uiteraard niet voor elke installatie maar soms? Ik weet niet hoor.Een amp van 1000W met een goede speaker, daar word je indoor toch koud van, dan vallen de tassen uit de kast, tenminste bij een Dynacord of EV toch.Ik vind dat je dergelijke kwaliteit moet benaderen bij zelfbouw, anders koop je beter iets budget of je doet het voor de lol.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
13-5-2008 15:10
maar als ik zie welke vermogens er hier gestoken wordt in een setje voor 400 personen indoor, daar duizel ik toch van, dan denk ik toch "met wat een rommel zitten die daar", meer warmte dan geluid
De gemiddelde enkelvoudige basreflex baskast, eendert het beste A-merk, budget of zelfbouw komen doorgaans niet ver boven de 3% uit. Er zijn uiteraard ook luidsprekers die onder de 1% vallen maar qua geluid-warmte verhouding maakt dat eigenlijk niet heel veel uit (1 of 3% blijft weinig). Het maximale rendement voor zeer grote stacks basreflex kasten ligt per definitie op 25%, nog steeds heel veel warmte en relatief weinig geluid. In de praktijk zit je dus eigenlijk altijd met een verwarming die ook een beetje geluid produceert.

Over het waarom van de grote vermogens is hier op het forum heel wat geschreven. Van welke factoren denk je zelf dat deze hier bij betrokken zijn?

Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
13-5-2008 16:30
Inderdaad mooi gezegd een verwarming die ook een beetje geluid geeft. En over zelfbouw, zelfbouw doe je niet om goedkoper af te zijn dan budgetmerken want hun prijzen zijn echt onverslaanbaar tegenover zelfbouw.
Waarom zelfbouw dan wel? Omdat er heel wat goed klinkende ontwerpen zijn die zelf te bouwen zijn en dan nog eens in de buurt komen van een dure merkkast. Toch is het prijsverschil vind ik persoonlijk net iets te klein om louter uit financïele overwegingen te gaan zelfbouwen.
Zelfbouwen en zeker zelf berekenen van kasten doe je uit een passie, uit zelfvoldoening en dat kleine financiële extraatje is leuk meegenomen.

Mvg
Pieter
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
13-5-2008 18:22
toch zie je inderdaad dat er met duizelingwekkende vermogens gedraaid wordt voor een feestje tot 400 man.Het lijkt wel alsof de heren speakerontwerpers niet meer speakers bouwen waarbij je maar weinig power nodig hebt voor een bak herrie Nu moet je megazware versterkers erop zetten wil het echt knallen.Alsof efficientie niet meer er toe doet en indereen een geldboom heeft om zo,n megazware eintrap van 2kw of meer te kopen.Dan is best wel es grappig om van die ''oud hout'' set te zien die met een scheet aan vermogen een teringherrie produceren.Vroeger was het''zoveel mogelijk geluid bij zo klein mogelijk vermogen''Je vraagt je af waarom men daarvan afgestapt is,vroeger kon men het ook,speaker makem met hoge efficientie,waarom nu dan niet meer
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 784
13-5-2008 22:53
Probeer jezelf eens af te vragen wat er nodig is voor een hoog rendements luidspreker en hoe dat eigenlijk het tegenovergestelde is van wat nodig is voor een speaker met grote powerhandling.

MVG Contour
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
14-5-2008 08:14
Over het algemeen zijn die 'problemen' vrij duidelijk:
- hoorn gaat harder; tegenover grote (~zware) kasten die minder diep gaan
- speciale drivers zijn duurder dan budget drivers die liever een bak vermogen aankunnen
- versterkers in de budget klasse zijn niet zo gek duur
Bier, Billen, Borsten en Beats!
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
14-5-2008 14:52
Versterkers in de budgetklasse kosten inderdaad niet meer erg veel maar stel nu even. Ik heb een dubbele 18" kast van pak hem beet 1400 watt, wil daarbij 1.5x keer mijn versterkervermogen aanhouden dus ben eigenlijk op zoek naar een 2x2100 watt versterker op 4ohm.
Oei probleem weinig budgetmerken die zo'n zware eindtrap aanbieden twee p2000's kopen gaat ook niet want niet 4 ohm bridge stabiel...dus inderdaad terug naar af en een versterker van een hoop geld kopen.

Mvg.
Pieter
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
14-5-2008 15:43
American Audio V-6001plus levert 2x1920W RMS per kanaal in 4 ohm en kost 'slechts' 900 euro. Is niet belachelijk duur hoor voor zo'n bak aan vermogen, daarbij zullen 2 dubbel 18" kasten die 1400W RMS lusten ook wel een flinke duit kosten!
Bier, Billen, Borsten en Beats!
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
14-5-2008 16:27
Een uitzondering bevestigt de regel zoals ze zeggen. Toch vind ik ergens het punt wel blijven bestaan...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)