Forum > Newbie Forum

DROPMIXEN oftewel "INMIXEN" Hoe precies???

(40 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
13-6-2003 00:01
1 x bewerkt. Laatst door DJ Tim op 13-6-2003 00:02
Als het te explosief is dan heb je gewoon je knoppen niet goed staan. De gain wat minder zetten bijv helpt.

Verder wordt dropmixen veel gedaan. Ik zie het iig best vaak. Het grote voordeel ervan is dat je niet hoeft te wachten en minder hoeft te voorspellen als je de platen niet zo goed kent. Ook kan het zijn dat je overgangen mooier worden omdat het andere nummer vollediger is. Het geeft gewoon meer vrijheid eigenlijk.

Het is moeilijk, maar zeker te doen. Je kan het voelen aan de plaat of je goed zit. Er zijn 2 dingen: timing en snelheid. Timing is makkelijk, maar snelheid is dus de snelheid waarmee jij de plaat loslaat. Iets te hoog of te laag en je zit ernaast. Je kunt dus voelen of je goed zit. Als je goed zit duw je dus de plaat evensnel naar voren als de platter draait. Doe je dat samen met een goede timing en de fader dan heb je het voormekaar.
Ik kijk wel eens op feesten naar de handjes van de DJ (lees: Cari Lekebush, Hawtin etc)..sommige lui doen het dus gewoon alsof het niks is. Ik vind het nog wel redelijk lastig moet ik zeggen.

Ik draai zelf techno. Ik mix vaak eerst het hoog in..daarna wat mid erbij..daarna of in 1x de bass om of in 2 stappen. In 2 stappen doe ik meestal door bij de spelende plaat de bass helemaal weg te draaien. Dan 8 tellen zonder bass dus..of korter of langer (4 of 16, maar 16 is wel lang) en dan de andere bass indraaien. Nu moet ik wel zeggen dat het bij techno makkelijk gaat.
Hehe! laugh :D laugh :D Jij praat over techno! Ik heb een paar posts eerder op dit forum geschreven dat de manier van mixen ook te maken heeft met je stijl. Dropmixen en een grote truckendoos uithalen met veel backspins, scratchen, revers en crossfaden als een ouwe Tom Hardingrakker of een Carl Cox is natuurlijk leuk, maar daar praat ik dus over Tom Harding (hardhouse) en Carl Cox (techno).

Ik heb zelf bijna alle stijlen gedraaid die er maar zijn en ben bijna 8 jaar geleden begonnen dus kan ik ook een drop-mix maken met Techno en ook alle andere foefjes en truckjes die ermee gemoeid gaan.
Maar ik draai nu (bijna) alleen nog maar Trance en daar moet je echt niet teveel mee trucken (vind ik). Uiteraard doe ik met trance ook nog wel 1 en ander maar dat resulteert meer in faderschuiven en toontje draaien.

Als je techno draait is het trouwens leuk om af en toe ff een lange strakke backspin te maken met je fader terug van de plaat die je wilt inmixen, backspin gemaakt? Snel van fader switchen en je nieuwe plaat er met een ongekende beuk ingooien (maar ik denk dat je dit al wel doet wink ;) )

Grtz Tim
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
13-6-2003 00:01
Probeer eens: Fader op -6dB, hoog en laag op -10dB, mid gewoon op nul. Drop-in de nieuwe (eventueel een rappe correctie). Daarna fader op 0 (eventueel spelen, push push), subtiel, HEEL subtiel, hoog toevoegen, Bass flip-flop, mid spelen (aanzetten van accenten), afmaken, klaar.

Beginnen met hoog vind ik vies, erg vies.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
13-6-2003 00:09

Dré schreef:

Probeer eens: Fader op -6dB, hoog en laag op -10dB, mid gewoon op nul. Drop-in de nieuwe (eventueel een rappe correctie). Daarna fader op 0 (eventueel spelen, push push), subtiel, HEEL subtiel, hoog toevoegen, Bass flip-flop, mid spelen (aanzetten van accenten), afmaken, klaar.

Beginnen met hoog vind ik vies, erg vies.
Doe het zelf meestal iets anders: laag er bijna uit bij inmixen vervolgens en mid en hoog een paar tikkies terug. Vervolgens (vingervlug) hoog en mid iets meer erin en een klein tikkie de fader met de huidige plaat terug en vervolgens beide vol erin gooien. Dan af- en toe accent leggen met je midden en hoge toon door af- en toe in draaien en je fader met de plaat die je eruit wil hebben stukje terug. Op het moment dat je punt is gekomen dat je plaatje die je aan het inmixen bent gaat beginnen met een extra baslijn of net daarvoor wink ;) beide lage tonen terugdraaien en smek! beat van de in te mixen plaat erin draaien en tegelijkertijd je hoog en je mid van de oude plaat stukkie wegdraaien (jaja wordt het al vaag?) en ja.. Zo heb ik er nog wel een paar.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
13-6-2003 00:18
Als het even kan laat ik het mid van de oude juist lekker lang meelopen. Kun je nog wat details meepakken van de oude. Laag zit dan al vol in de nieuwe, hoog probeer ik altijd OF uit de nieuwe of uit de oude te halen (maakt het net wat subtieler).

Als ik deze uitleg (en die van jou) teruglees dan moet ik eigenlijk wel lachen. Iemand die net begint te mixen kan hier vast geen touw aan vastknopen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
13-6-2003 00:25

Dré schreef:

Als het even kan laat ik het mid van de oude juist lekker lang meelopen. Kun je nog wat details meepakken van de oude. Laag zit dan al vol in de nieuwe, hoog probeer ik altijd OF uit de nieuwe of uit de oude te halen (maakt het net wat subtieler).

Als ik deze uitleg (en die van jou) teruglees dan moet ik eigenlijk wel lachen. Iemand die net begint te mixen kan hier vast geen touw aan vastknopen ;-)
laugh :D Haha! Nee waarschijnlijk niet! Af- en toe probeer ik het wel eens iemand te leren die dan een beetje met me meekijkt want textueel uitleggen hoe ik mix (iedere keer is toch anders qua hoe je met je toontjes speelt)
werkt voor geen meter (tenminste, ik kan het niet uitleggen) maar meestal als ze dan meekijken raken ze al snel het spoor bijster. Ben ook wel een strenge leermeester, ga eerst 100x met ze oefenen hoe je soepel je plaat erin moet gooien zonder dat je naald zwiept enz. Hebben ze er meestal al geen zin meer in. Misschien is daarom wel mijn ex-vriendin mijn ex-vriendin geworden. wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
GijstetteroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2002
Laatste: 24-5-2007
Berichten: 116
13-6-2003 18:02

Dré schreef:

Als het even kan laat ik het mid van de oude juist lekker lang meelopen. Kun je nog wat details meepakken van de oude. Laag zit dan al vol in de nieuwe, hoog probeer ik altijd OF uit de nieuwe of uit de oude te halen (maakt het net wat subtieler).

Als ik deze uitleg (en die van jou) teruglees dan moet ik eigenlijk wel lachen. Iemand die net begint te mixen kan hier vast geen touw aan vastknopen ;-)
Het is nog net te doen. Alleen ff een vraagje, wat bedoel je met bass flip/flop.
Ik vind dit trouwens echt weer eens een goed leerzaam topic!! Ik ben alweer hard aan het oefenen laugh :D
gise...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
13-6-2003 18:12
Bas van 1, bas van 2, bas van 1, bas van 2.

Of bas van 1,1,1,1,2,2,2,2. Etc. etc. etc.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
13-6-2003 20:51

Dré schreef:

Beginnen met hoog vind ik vies, erg vies.
Ik vind jou vies wink ;)
Ik begin met HOOG. Mijn bass er HELEMAAL uit dus zeg -30db(op mijn mengpaneel gewoon op 0 zetten maar dan de kill aan.
mid knop helemaal terug maar niet op kill.
Je hoort dus al lekker de hi-hat van de nieuwe plaat er in.
fader vol open van allebei de platen. Een beetje smooth de midden tonen om een lichte beat van de nieuwe plaat te horen maar de eerste strings te laten horen.
en dan dé mix om hem over te laten lopen.
plaat 1 de beat: 1,2,3,4,5,6 dan beat 7 en 8 gekilled en dan bij beat 1 de kill van plaat 2 uit zetten dus je hoort plaat 2 nu vol. plaat 1 is alleen de bas gekilled.
lekker laten lopen rustig de hoog eruit de midden tonen wat langer laten lopen en smooth de fader laten terug lopen maar dat doe ik pas als van mijn nieuwe plaat er een wat duidelijkere melodie komt laugh :D
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
14-6-2003 13:20

DJ-Ipkiss schreef:

Dré schreef:

Beginnen met hoog vind ik vies, erg vies.
Ik begin met HOOG.
Sorry Dré, maar ik heb toch ook een heleboel mixen die beginnen met hoog hoor! Toegegeven dat er heel wat collega's vreemd kijken wanneer ik zo start totdat de fader opengaat en ze merken dat het best wel lekker klinkt!
't Is natuurlijk wel een beetje zoeken want het past niet bij elke mix!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
14-6-2003 13:27

DSalembier schreef:

DJ-Ipkiss schreef:

Dré schreef:

Beginnen met hoog vind ik vies, erg vies.
Ik begin met HOOG.
Sorry Dré, maar ik heb toch ook een heleboel mixen die beginnen met hoog hoor! Toegegeven dat er heel wat collega's vreemd kijken wanneer ik zo start totdat de fader opengaat en ze merken dat het best wel lekker klinkt!
't Is natuurlijk wel een beetje zoeken want het past niet bij elke mix!
Wel of geen hoog, is het geen zinloze discussie die we aan het voeren zijn? Ik heb iedere keer weer een andere manier van inmixen. Er is echt geen standaard voor toontje draaien en fader schuiven. Ik maak zelf letterlijk alle combies zolang het maar lekker klinkt.
Ben alleen geen turntablist, af- en toe een scratch of een backspin maar daar blijft het bij. Denk ook niet echt dat dit in mijn genre past, zeer geavanceerd scratchen wil/kan ik niet.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)