Forum > Geluid

Geluidsset op carnavalswagen

(63 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
3-6-2007 12:02
Volgens mij verkijk je je op het feit dat de bijvoorbeeld 99db/1W/1m een rendementmeting is en dat jij rendement in je berekening twee keer meeneemt. (immers als je weet te meten dat je 4% van je toegevoegde energie omzet in geluid is dat dezelfde rendementmeting)
Correct me if I'm wrong.
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
3-6-2007 12:32
Nee toch. Ik ga hier nergens uit van een bepaalde SPL meting of waarde maar gewoon van een vermogen. Ik houd hier dus maar een keer rekening met het rendement. En de uitkomst is ook wel logisch, ongeveer 100dB op een afstand van 20 meter is een te verwachten waarde. Als ik in mijn berekening twee keer het rendement mee zou hebben genomen zou die waarde volgens mij heel wat lager moeten liggen. Wat ik daarvoor zei klopt dat alleen volgens mij niet. Ik zal er binnenkort nog eens naar kijken.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
3-6-2007 17:52
Ok nu wordt het te ingewikkeld voor mij, ik kan helaas niet goed onderbouwen waarom ik denk dat wat jij zei (1 post boven mijn vorige) niet juist is.

Kan zowel de techtalk kloppen en de versie van Maarten ook? Ik vind dat beide elkaar tegenspreken, maar ik kan eerlijk gezegd geen hout snijden van de berekening in de post van Maarten NA mijn vorige post.

En dat ligt niet aan de berekening, voor alle duidelijkheid. Tjee ik ben 11 jaar geleden toch echt geslaagd met Wiskunde A, Wiskunde B en Natuurkunde in mijn pakket. Wat kan kennis snel vervagen zeg als je er niet dagelijks meer mee werkt.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
5-6-2007 00:19

Maarten-Square schreef:

Je moet met dit soort uitspraken altijd opletten. Er moet namelijk rekening gehouden worden met het rendement. En die 1 watt is dus het uiteindelijke 'geluidsvermogen'. Laten we zeggen dat een speaker een rendement van 4 procent heeft. Dan heb je dus met bijvoorbeeld 1000 watt ingaand (versterker) vermogen nog maar 40 watt echt 'geluidsvermogen' over. Tenminste dit is zoals het mij altijd is uitgelegd.
Maarten
Onzin.

die 99db op 1meter bij 1watt is in feite al een maat voor 'het rendement'. Je zegt in feite dus precies hoeveel herrie (wat in feite ook energie is) er per gespecificeerde hoeveelheid toegevoerde energie (versterker wattjes) uitkomt.

Omrekenen naar effectieve watt (alla jip en janneke)wat jij doet is dus eigenlijk eenzelfde maat maar dan in andere groot-/een-heden. Je rekent immers ook van toegevoerde energie naar uitgegeven nuttige energie maar dan beide in watt.
Maar dat is MIJN mening...
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
5-6-2007 15:43
Oké. Dan is het mij ook weer duidelijk. Berekening klopt dus wel? Sorry voor het eventueel op het verkeerde been zetten wink ;) .
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
5-6-2007 17:45
Bij een sub in fullspace zal je berekening in de buurt komen. Een sub in fullspace komt echter niet zo heel vaak voor (in deze tak van sport eigenlijk sowieso bijna niet). Bij een sub in halfspace wordt de afstraling beperkt tot een halve bolvorm en bij een topkast is de afstraling nog gerichter.
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
5-6-2007 19:53
Oke, toch handig als ik hier een soort standaard formuletje voor in elkaar kan flansen. Maar je hebt helemaal gelijkt een bolvorm gaat niet op de voor een gemiddelde geluidsset. Heb je misschien een idee om de berekening kloppender te maken? Want dan zou je moet gaan kijken naar een kleiner gedeelte van die cirkel. Er moet wel iets op te vinden zijn. Maar hoe? wink ;) Ik ga er nog eens naar kijken.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
6-6-2007 16:14
Door van: A = 4пr^2 ; A = 2п20^2 te maken kom je al dichter in de buurt. Is eigenlijk ook een stuk logischer zo. Is er nog een andere (handigere of slimmere) manier om dit te berekenen?
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
6-6-2007 17:53
Contour heeft hier jaren geleden een topic over geschreven.
DjmikesAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2007
Laatste: 19-8-2008
Berichten: 9
8-6-2007 11:27
sorry dat ik lang niet meer heb gereageerd !?

weet je met dat ahrde gleuid hebben jullie wel gelijk maar het zit zo het thema van dit jaar heeft er mee te maken het is namelijk zoiets in die richting van
"Als we zelf maar niet doof worden"
op de wagen van de mannen met 8zelf bouw bassen met 18inch B&C erin mochten ze neit op de wagen als de rode lamp deed branden anders zou je een flinke gehoor beschadiging op lopen

zover wil ik echt neit gaan dan is de lol er af !

ik zat te denken in de richting van 1 1/2 setje masterblaster sp2 ongeveer 2is iets veel en een net iets te weinig vind ik persoonlijk.

reacties graag ik zal proberen zo snel mogelijk te reageren.
mr x has a Reloop 3500 LTD headphone and LEM aktive sound

Terug naar forum Reageer (zonder quote)