Forum > PC related Forum

nieuwe geluidskaart nodig

(42 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
7-1-2007 14:10
Het is waar dat Directsound meestal in games gebruikt wordt en primair voor ontwikkeld is, maar dat is omdat er behoefte was aan snellere afhandeling van routines door de hardware. Dit omdat games je computer nu eenmaal het zwaarst belasten (en dan bedoel ik niet patience happy :) )
Ik ben MCSD-er weet echt wel meer over dit soort dingen weet dan de gemiddelde forum-bezoeker.
Aan Wikipedia hecht ik niet altijd evenveel waarde, aangezien het artikel door gebruikers van Wikipedia is geschreven en niet door Microsoft. Daar zullen ze beter weten wat er met directsound mogelijk is dan waar dan ook.
Als Microsoft het niet weet kun je er echt vanuit gaan dat iemand hier op het forum het al helemaal niet weet.
Ik hou er dus maar mee op, anders krijg je weer reacties van mensen die meer zeggen te weten.
Kennis is nog geen wijsheid
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
8-1-2007 01:43

Rhandor schreef:

Ik ben MCSD-er weet echt wel meer over dit soort dingen weet dan de gemiddelde forum-bezoeker.
En dat betekent dat we het dan ook maar meteen met je eens moeten zijn? Van mijn apart ben je Bill Gates himself, als ik in de praktijk altijd mee heb gemaakt dat (om maar een voorbeeld te noemen) klok voor klok een pentium 4 een celeron er uit loopt op zijn sloffen en jij zegt dat er snellere celerons zijn dan p4's dat ik dat dan zomaar klakkeloos ga aan nemen? Helemaal als daar geen enkele test van te vinden is op het www? (Ik heb namelijk wel even gezocht ;-) )

En dat even buiten beschouwing gelaten, weet jij ook wat de gemiddelde forum bezoeker in het dagelijks leven doet? Inderdaad daar heb je totaal geen idee van ben ik bang dus ik vind je uitspraak een beetje risky om heel eerlijk te zijn.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
8-1-2007 13:05
Ik heb NOOIT gezegd dat een Celeron CPU zelf sneller is dan een Pentium 4 CPU (LEZEN!!!!) Ik heb gezegd dat er snellere Celeron dan Pentium 4 systemen zijn. Dat is iets heel anders.
Daarom heb ik geprobeerd uit te leggen dat een computer veel meer is dan een CPU alleen.
En dat even buiten beschouwing gelaten, weet jij ook wat de gemiddelde forum bezoeker in het dagelijks leven doet? Inderdaad daar heb je totaal geen idee van ben ik bang dus ik vind je uitspraak een beetje risky om heel eerlijk te zijn.
Kun je je eigen stelling hardmaken? Ik weet namelijk zeker dat (veel) minder dan 50% van de forumbezoekers mensen zijn met een relevante Microsofttraining, simpelweg omdat er niet zoveel mensen zijn in Nederland de een soortgelijke opleiding gedaan hebben. Statistisch gezien moet ik dus gelijk hebben, ongeacht of het op internet staat of niet, of dat je het er mee eens bent of niet.
Van mijn apart ben je Bill Gates himself
Die is al een paar jaar niet echt meer actief als programmeur hoor... (stond al enige tijd geleden in de vakbladen, op de site van Microsoft en werd al op seminars aangegeven)
Helemaal als daar geen enkele test van te vinden is op het www? (Ik heb namelijk wel even gezocht ;-) )
Ik heb in mijn leven totaal 4x geld in een gokkast gegooid. Alle keren heb ik er ruim meer uitgehaald dan ingegooid. Wat iedereen ook zegt of wat er ook op internet staat, een gokkast levert alleen maar geld op volgens mijn bevindingen.
Trouwens, op internet staan wel meer dingen wel of niet. Als je niet weet waar je naar moet zoeken vindt je vaak het verkeerde. Voor Microsoft heeft alleen zoeken in de MSDN-Library (of Technet) zin. Ander voorbeeld: specificaties van een auto komen van de fabrikant, die haal je niet van Marktplaats of Autotrader.
Er staat ook op internet dat de Nasa Teflon heeft uitgevonden, dat de Amerikanen de Twin Towers hebben opgeblazen, dat Paul McCartny dood is. Misschien staat er wel ergens dat Dré de paus in dienst heeft razz :p
Kortom: internet is niet altijd en overal heilig.
Kennis is nog geen wijsheid
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
9-1-2007 00:18

Rhandor schreef:

Ik heb NOOIT gezegd dat een Celeron CPU zelf sneller is dan een Pentium 4 CPU (LEZEN!!!!) Ik heb gezegd dat er snellere Celeron dan Pentium 4 systemen zijn. Dat is iets heel anders.
Ik vond de volgende toch weinig ruimte over laten voor iets anders,

Rhandor schreef:

Ik heb genoeg (veel) snellere Celerons gezien dan Pentium 4's.
Er vanuit gaande dat dat jouw reactie was op mijn post waarbij ik duidelijk aan haal dat ik het over een klok voor klok verhaal heb (dus processoren op gelijke klok snelheid) vind ik mijn gedachte nog helemaal zo vreemd nog niet. Klok voor klok red een celeron het nooit van zijn lang zal zijn levensdagen tegen een P4, een celeron is namelijk nog altijd een kreupele P4 en een gezond iemand met 2 benen loopt nog altijd harder dan iemand die 1 been heeft om het maar kort door de bocht te nemen.

Als we het over complete systemen gaan hebben en we blijven die vergelijken onder dezelfde omstandigheden gaat het er bij mij ook niet in dat een Celeron sneller is. Dat de laatste generatie celerons sneller is als de oudere northwood P4's die op een FSB van 533mhz draaien zou ik nog kunnen geloven.

Rhandor schreef:

Kun je je eigen stelling hardmaken? Ik weet namelijk zeker dat (veel) minder dan 50% van de forumbezoekers mensen zijn met een relevante Microsofttraining, simpelweg omdat er niet zoveel mensen zijn in Nederland de een soortgelijke opleiding gedaan hebben. Statistisch gezien moet ik dus gelijk hebben, ongeacht of het op internet staat of niet, of dat je het er mee eens bent of niet.
Daar gaat het me eigenlijk helemaal niet om, waar het mij om gaat is dat je jezelf op werpt als kenner (zul je ongetwijfeld ook zijn en er vast en zeker meer van af weten dan mijn persoon) maar dat betekent nog niet dat alles wat een ander roept onzin is. Daarnaast is Microsoft training nou ook weer niet zo exclusief.... als je vandaag de dag bij Cap Gemini gaat werken mag je hem erbij doen naast je werk. Heb hier de papieren op mijn bureau liggen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-1-2007 10:21

Reind schreef:

als je vandaag de dag bij Cap Gemini gaat werken mag je hem erbij doen naast je werk. Heb hier de papieren op mijn bureau liggen.
Zeg, wat doe jij bij Cap Gemini? Wandelde m'n pa al rond toen het nog Volmac heette, hij zit nu in Utrecht geloof ik.

Los van de mogelijkheden van Directsound en de goede bedoelingen van Billy, het blijven bij Microsoft jongens met GEEN kennis van professionele audio, dat is nu eenmaal meerdere keren gebleken.

Game-audio en daarbij behorende live-effecten, mixer-API's, 3D configuraties, allemaal prachtig van DirectSound. Maar meer dan directe interfacing met je soundcard heeft een pro-audio pakket er niet aan.

Een beetje het idee van met een speelgoed-graafmachientje proberen je tuin uit te graven. Zo'n ding is leuk om mee te spelen maar ga 'm niet voor een pro-klus gebruiken. En als je dan een echte graafmachine hebt, ga je daarmee niet dat speelgoedding duwen om de tuin om te ploegen, maar laat je 'm weg en doe je het helemaal met dat grote ding.
Light Image
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
9-1-2007 10:37

JeroenVDV schreef:

Los van de mogelijkheden van Directsound en de goede bedoelingen van Billy, het blijven bij Microsoft jongens met GEEN kennis van professionele audio, dat is nu eenmaal meerdere keren gebleken.
Nou nou... Zo zo maar kunnen dat er mensen werken bij MS die meer verstand van deze materie in hun vinger hebben zitten dan wij bij elkaar in ons hoofdje. Medewerkers bepalen nu eenmaal niet het beleid van een bedrijf, dat doet het bedrijf zelf.

Verder: Probeer maar eens iets te regelen waar iedereen blij mee is (bijvoorbeeld een meeting voor forumleden). En schaal dat nu eens een factor miljoen omhoog. Chips, dat zijn nogal wat dingen om rekening mee te houden. En DAT brengt zo de nodige beperkingen (en vertragingen) met zich mee...
Game-audio en daarbij behorende live-effecten, mixer-API's, 3D configuraties, allemaal prachtig van DirectSound. Maar meer dan directe interfacing met je soundcard heeft een pro-audio pakket er niet aan.
Kan ik me niet voorstellen. DirectX is uitgegroeid tot een volledig bruikbare layer voor alle MM toepassingen. Ik gruwel bij de gedachte van een jaar of 10+ geleden toen elke oetlul voor elke kloterig stukje periferie een complete HAL moest cq. wilde schrijven (en daar natuurlijk met grote regelmaat volledig in faalde). Dat niet elke programmeur van audio software over de kennis beschikt om de DirectX layer goed te kunnen gebruiken (of gewoonweg te lui is en/of te hard wil blijven schreeuwen "Apple is beter" of zoiets doms) is wellicht een ander verhaal.

Het kiezen van de juiste configuratie voor een bepaalde toepassing is zo eenvoudig nog niet. Een Celeron wordt vaak DAAR gebruikt waar het gemis aan een grote (level 2) cache (eigenlijk het grootste verschil tussen een Celeron en een P4) geen noemenswaardige problemen oplevert MAAR waar de mindere honger naar energie van de Celeron (all else equal) zeer op prijs gesteld wordt.

Maar laten we toch niet gaan doen alsof audiobewerking zo'n hongerig werkgebied is. Als je wilt gaan multitracken is het belangrijk dat je drive(s) de doorvoer aan kunnen (beetje harddisk kan 40 kanalen PCM prima aan; wil je meer dan kijk je naar striping/mirror combinaties o.i.d.).

Real time audio bewerking is een ander verhaal. Daarbij vlieg je met een noodgang door ELKE standaard PC processor heen. Daarom laat je DAT ook over aan de DSP van de geluidskaart (DAAR is een Digital Signal Processor nu eenmaal voor ;-). En om daarvan gebruik te kunnen maken kun je op een WinTel machine toch echt niet om DirectX heen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-1-2007 10:59
Ik heb het niet over multitracking danwel gewone audio bewerking, maar over realtime audio-productie, met daarbij horende VST-instrumenten en VST-effecten. Corrigeer me even als ik verkeerd zit, maar deze stukjes software draaien volgens mij niet op DirectX. De CPU-belasting schiet omhoog als ik ze in grote getallen gebruik, en een DSP voor deze effecten zit niet op m'n kaart.

TC Powercore en vergelijkbare kaarten doen dat, maar vraag me ook af of daar DirectX tussen zit?

Hoe dan ook, mij zul je geen 'anti-MS' danwel 'pro-apple' leuzen zien roepen, ik maak dankbaar gebruik van mijn XP-systeem met Cubase erop. Maar wel met een fatsoenlijke kaart erin, met bijbehorende drivers.
Light Image
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
9-1-2007 11:02

JeroenVDV schreef:

Hoe dan ook, mij zul je geen 'anti-MS' danwel 'pro-apple' leuzen zien roepen,
Dat stukje was absoluut niet gericht aan jou (lees het nog maar eens ;-) maar meer richting die programmeurs van dit soort software die, net als hun DTP peers in het verleden, nog steeds denken dat de enige goede computer een appel is.

En, nogmaals: Voor zover ik weet is DirectX uitgegroeid tot een volledige layer (echt niet meer alleen voor spelletjes). Dat sommige software schrijvers er dan geen gebruik van maken zegt wellicht ook wat over die software schrijvers (want de tools worden door MS gewoon ter beschikking gesteld).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
9-1-2007 11:21

Dré schreef:

En, nogmaals: Voor zover ik weet is DirectX uitgegroeid tot een volledige layer (echt niet meer alleen voor spelletjes). Dat sommige software schrijvers er dan geen gebruik van maken zegt wellicht ook wat over die software schrijvers (want de tools worden door MS gewoon ter beschikking gesteld).
Klopt DirectX heeft ook support voor andere dingen. Maar dat de tools door MS ter beschikking worden gesteld wil nog niet zeggen dat ze ook makkelijk handelbaar zijn. Ik heb me eens met DirectX bezig gehouden, maar ben er héél snel weer mee gestopt...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
9-1-2007 12:21

Fossalta schreef:

Klopt DirectX heeft ook support voor andere dingen. Maar dat de tools door MS ter beschikking worden gesteld wil nog niet zeggen dat ze ook makkelijk handelbaar zijn. Ik heb me eens met DirectX bezig gehouden, maar ben er héél snel weer mee gestopt...
Het alternatief is zelf een volledige HAL schrijven voor alle onderdelen van de geluidskaart (en dan hopen dat het OS het pikt dat jij rechtstreeks een geluidskaart benadert). En reken er maar op dat DAT al helemaal een ramp is om zelf te doen (al helemaal als je nagaat hoeveel verschillende geluidskaarten er op de markt zijn...).

Ik heb ooit een keer een driver moeten schrijven voor een doodordinair LCD schermpje (weliswaar in assembly maar toch). Nooit weer ;-)

Veel dingen zijn erg overweldigend als je er voor het eerst naar kijkt. Laatst eens een beginnetje gemaakt met ASP.NET (oei, ben nog aan het bijkomen van de schrik). Toch kan het niet zo moeilijk zijn; anderen kunnen het ook ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)