nieuwe geluidskaart nodig
(42 reacties. Pagina 4 van 5)Moderator(s): Dré
RhandorStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-1-2005 Laatste: 30-11-2021 Berichten: 89 | 7-1-2007 14:10 |
Het is waar dat Directsound meestal in games gebruikt wordt en primair voor ontwikkeld is, maar dat is omdat er behoefte was aan snellere afhandeling van routines door de hardware. Dit omdat games je computer nu eenmaal het zwaarst belasten (en dan bedoel ik niet patience ) Ik ben MCSD-er weet echt wel meer over dit soort dingen weet dan de gemiddelde forum-bezoeker. Aan Wikipedia hecht ik niet altijd evenveel waarde, aangezien het artikel door gebruikers van Wikipedia is geschreven en niet door Microsoft. Daar zullen ze beter weten wat er met directsound mogelijk is dan waar dan ook. Als Microsoft het niet weet kun je er echt vanuit gaan dat iemand hier op het forum het al helemaal niet weet. Ik hou er dus maar mee op, anders krijg je weer reacties van mensen die meer zeggen te weten. | |
Kennis is nog geen wijsheid | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 8-1-2007 01:43 |
Rhandor schreef: Ik ben MCSD-er weet echt wel meer over dit soort dingen weet dan de gemiddelde forum-bezoeker.En dat even buiten beschouwing gelaten, weet jij ook wat de gemiddelde forum bezoeker in het dagelijks leven doet? Inderdaad daar heb je totaal geen idee van ben ik bang dus ik vind je uitspraak een beetje risky om heel eerlijk te zijn. | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
RhandorStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-1-2005 Laatste: 30-11-2021 Berichten: 89 | 8-1-2007 13:05 |
Ik heb NOOIT gezegd dat een Celeron CPU zelf sneller is dan een Pentium 4 CPU (LEZEN!!!!) Ik heb gezegd dat er snellere Celeron dan Pentium 4 systemen zijn. Dat is iets heel anders. Daarom heb ik geprobeerd uit te leggen dat een computer veel meer is dan een CPU alleen. En dat even buiten beschouwing gelaten, weet jij ook wat de gemiddelde forum bezoeker in het dagelijks leven doet? Inderdaad daar heb je totaal geen idee van ben ik bang dus ik vind je uitspraak een beetje risky om heel eerlijk te zijn. Kun je je eigen stelling hardmaken? Ik weet namelijk zeker dat (veel) minder dan 50% van de forumbezoekers mensen zijn met een relevante Microsofttraining, simpelweg omdat er niet zoveel mensen zijn in Nederland de een soortgelijke opleiding gedaan hebben. Statistisch gezien moet ik dus gelijk hebben, ongeacht of het op internet staat of niet, of dat je het er mee eens bent of niet. Van mijn apart ben je Bill Gates himself Die is al een paar jaar niet echt meer actief als programmeur hoor... (stond al enige tijd geleden in de vakbladen, op de site van Microsoft en werd al op seminars aangegeven)Helemaal als daar geen enkele test van te vinden is op het www? (Ik heb namelijk wel even gezocht ;-) ) Ik heb in mijn leven totaal 4x geld in een gokkast gegooid. Alle keren heb ik er ruim meer uitgehaald dan ingegooid. Wat iedereen ook zegt of wat er ook op internet staat, een gokkast levert alleen maar geld op volgens mijn bevindingen. Trouwens, op internet staan wel meer dingen wel of niet. Als je niet weet waar je naar moet zoeken vindt je vaak het verkeerde. Voor Microsoft heeft alleen zoeken in de MSDN-Library (of Technet) zin. Ander voorbeeld: specificaties van een auto komen van de fabrikant, die haal je niet van Marktplaats of Autotrader. Er staat ook op internet dat de Nasa Teflon heeft uitgevonden, dat de Amerikanen de Twin Towers hebben opgeblazen, dat Paul McCartny dood is. Misschien staat er wel ergens dat Dré de paus in dienst heeft Kortom: internet is niet altijd en overal heilig. | |
Kennis is nog geen wijsheid | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 9-1-2007 00:18 |
Rhandor schreef: Ik heb NOOIT gezegd dat een Celeron CPU zelf sneller is dan een Pentium 4 CPU (LEZEN!!!!) Ik heb gezegd dat er snellere Celeron dan Pentium 4 systemen zijn. Dat is iets heel anders.Rhandor schreef: Ik heb genoeg (veel) snellere Celerons gezien dan Pentium 4's.Als we het over complete systemen gaan hebben en we blijven die vergelijken onder dezelfde omstandigheden gaat het er bij mij ook niet in dat een Celeron sneller is. Dat de laatste generatie celerons sneller is als de oudere northwood P4's die op een FSB van 533mhz draaien zou ik nog kunnen geloven. Rhandor schreef: Kun je je eigen stelling hardmaken? Ik weet namelijk zeker dat (veel) minder dan 50% van de forumbezoekers mensen zijn met een relevante Microsofttraining, simpelweg omdat er niet zoveel mensen zijn in Nederland de een soortgelijke opleiding gedaan hebben. Statistisch gezien moet ik dus gelijk hebben, ongeacht of het op internet staat of niet, of dat je het er mee eens bent of niet. | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 9-1-2007 10:21 |
Reind schreef: als je vandaag de dag bij Cap Gemini gaat werken mag je hem erbij doen naast je werk. Heb hier de papieren op mijn bureau liggen.Los van de mogelijkheden van Directsound en de goede bedoelingen van Billy, het blijven bij Microsoft jongens met GEEN kennis van professionele audio, dat is nu eenmaal meerdere keren gebleken. Game-audio en daarbij behorende live-effecten, mixer-API's, 3D configuraties, allemaal prachtig van DirectSound. Maar meer dan directe interfacing met je soundcard heeft een pro-audio pakket er niet aan. Een beetje het idee van met een speelgoed-graafmachientje proberen je tuin uit te graven. Zo'n ding is leuk om mee te spelen maar ga 'm niet voor een pro-klus gebruiken. En als je dan een echte graafmachine hebt, ga je daarmee niet dat speelgoedding duwen om de tuin om te ploegen, maar laat je 'm weg en doe je het helemaal met dat grote ding. | |
Light Image | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 9-1-2007 10:37 |
JeroenVDV schreef: Los van de mogelijkheden van Directsound en de goede bedoelingen van Billy, het blijven bij Microsoft jongens met GEEN kennis van professionele audio, dat is nu eenmaal meerdere keren gebleken.Verder: Probeer maar eens iets te regelen waar iedereen blij mee is (bijvoorbeeld een meeting voor forumleden). En schaal dat nu eens een factor miljoen omhoog. Chips, dat zijn nogal wat dingen om rekening mee te houden. En DAT brengt zo de nodige beperkingen (en vertragingen) met zich mee... Game-audio en daarbij behorende live-effecten, mixer-API's, 3D configuraties, allemaal prachtig van DirectSound. Maar meer dan directe interfacing met je soundcard heeft een pro-audio pakket er niet aan. Kan ik me niet voorstellen. DirectX is uitgegroeid tot een volledig bruikbare layer voor alle MM toepassingen. Ik gruwel bij de gedachte van een jaar of 10+ geleden toen elke oetlul voor elke kloterig stukje periferie een complete HAL moest cq. wilde schrijven (en daar natuurlijk met grote regelmaat volledig in faalde). Dat niet elke programmeur van audio software over de kennis beschikt om de DirectX layer goed te kunnen gebruiken (of gewoonweg te lui is en/of te hard wil blijven schreeuwen "Apple is beter" of zoiets doms) is wellicht een ander verhaal.Het kiezen van de juiste configuratie voor een bepaalde toepassing is zo eenvoudig nog niet. Een Celeron wordt vaak DAAR gebruikt waar het gemis aan een grote (level 2) cache (eigenlijk het grootste verschil tussen een Celeron en een P4) geen noemenswaardige problemen oplevert MAAR waar de mindere honger naar energie van de Celeron (all else equal) zeer op prijs gesteld wordt. Maar laten we toch niet gaan doen alsof audiobewerking zo'n hongerig werkgebied is. Als je wilt gaan multitracken is het belangrijk dat je drive(s) de doorvoer aan kunnen (beetje harddisk kan 40 kanalen PCM prima aan; wil je meer dan kijk je naar striping/mirror combinaties o.i.d.). Real time audio bewerking is een ander verhaal. Daarbij vlieg je met een noodgang door ELKE standaard PC processor heen. Daarom laat je DAT ook over aan de DSP van de geluidskaart (DAAR is een Digital Signal Processor nu eenmaal voor ;-). En om daarvan gebruik te kunnen maken kun je op een WinTel machine toch echt niet om DirectX heen! | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 9-1-2007 10:59 |
Ik heb het niet over multitracking danwel gewone audio bewerking, maar over realtime audio-productie, met daarbij horende VST-instrumenten en VST-effecten. Corrigeer me even als ik verkeerd zit, maar deze stukjes software draaien volgens mij niet op DirectX. De CPU-belasting schiet omhoog als ik ze in grote getallen gebruik, en een DSP voor deze effecten zit niet op m'n kaart. TC Powercore en vergelijkbare kaarten doen dat, maar vraag me ook af of daar DirectX tussen zit? Hoe dan ook, mij zul je geen 'anti-MS' danwel 'pro-apple' leuzen zien roepen, ik maak dankbaar gebruik van mijn XP-systeem met Cubase erop. Maar wel met een fatsoenlijke kaart erin, met bijbehorende drivers. | |
Light Image | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 9-1-2007 11:02 |
JeroenVDV schreef: Hoe dan ook, mij zul je geen 'anti-MS' danwel 'pro-apple' leuzen zien roepen,En, nogmaals: Voor zover ik weet is DirectX uitgegroeid tot een volledige layer (echt niet meer alleen voor spelletjes). Dat sommige software schrijvers er dan geen gebruik van maken zegt wellicht ook wat over die software schrijvers (want de tools worden door MS gewoon ter beschikking gesteld). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
FossaltaStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-12-2001 Laatste: 11-3-2013 Berichten: 1096 | 9-1-2007 11:21 |
Dré schreef: En, nogmaals: Voor zover ik weet is DirectX uitgegroeid tot een volledige layer (echt niet meer alleen voor spelletjes). Dat sommige software schrijvers er dan geen gebruik van maken zegt wellicht ook wat over die software schrijvers (want de tools worden door MS gewoon ter beschikking gesteld). | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 9-1-2007 12:21 |
Fossalta schreef: Klopt DirectX heeft ook support voor andere dingen. Maar dat de tools door MS ter beschikking worden gesteld wil nog niet zeggen dat ze ook makkelijk handelbaar zijn. Ik heb me eens met DirectX bezig gehouden, maar ben er héél snel weer mee gestopt...Ik heb ooit een keer een driver moeten schrijven voor een doodordinair LCD schermpje (weliswaar in assembly maar toch). Nooit weer ;-) Veel dingen zijn erg overweldigend als je er voor het eerst naar kijkt. Laatst eens een beginnetje gemaakt met ASP.NET (oei, ben nog aan het bijkomen van de schrik). Toch kan het niet zo moeilijk zijn; anderen kunnen het ook ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |