Forum > Licht

Keuze DMX controller/software

(34 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
20-12-2006 16:24

JeroenVDV schreef:

timcooijmans schreef:

Heb je producties met VisalDMX gedaan? Zo ja welke met welke apparatuur.

Puur informatief bedoelt.
Licht-klussen:
Op dit moment de X-Mas Factor in Amersfoort (Theatervoorstelling in thema van TV-opnames), alle dixo-klussen (schoolfeesten/hockeyfeesten/etc.) die ik heb gedaan de afgelopen jaren. Afgelopen vrijdag een schoolfeest met 12 bewegende koppen, 8 parren en een laser, etc.

Jurrie schreef:

Prima, maar is het niet zo dat je voor elk systeem een beetje routine mee moet hebben om alle mogelijkheden te zien? Ook qua bediening?

één klus met LJ geeft je nog geen inzicht in het complete programma. En dat geldt natuurlijk ook voor VisualDMX, etc.
Als je een sturing goed wilt leren en gebruiken, dien je te begrijpen hoe hij in m'kaar zit. Wat in die tafel 'chases', 'sequences', 'shapes', of hoe het ook genoemd wordt, zijn, hoe je ze maakt, hoe ze de fixtures beinvloeden en hoe ze te overlayen zijn. Als je dat soort dingen weet (met of zonder handleiding) heb je inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van een sturing.
Ik ben vooral geintresseerd in de lichtklussen, hoe doe je dat dan bijvoorbeeld met aansturing? Hoe roep je cue's op? Doe je dit met een touchpanel of met een toetsenbord oid?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-12-2006 17:01
Touchscreen-PC via ethernet gekoppeld aan het hoofdsysteem. Daarop zijn geprogrammeerde gobo/kleur-combi/vaste-standjes/etc.-keuze-buttons te zien. Faderbakje aan DMX-input met daarop 3 of 4 bewegingen (fader onderaan: pauze. Fader naar boven: steeds sneller), dimmer-chase voor parren, vaste dim-fader voor parren, hazer op fader, paar shutterchases/dimmerchases onder fader, paar kleurchases onder fader.

Vaak stop ik enkele gobo's/kleuren van m'n koppen ook onder wat toetsenbord-knoppen om m'n touchscreen wat leger te houden en sneller te kunnen programmeren.

Leuke is dat dit alles werkt voor een show met 4 Futurelight-scans maar ook voor 12 MAC250's of 4 Robe-scans, 4 Futurelight-koppen en 4 MAC250's.

Sequences etc. zijn fixture-indepenedent.
Light Image
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
20-12-2006 17:03
Ik heb al even naar VisualDMX gekeken dus ben bekend met FIA. Wat ik me wel afvraag met FIA hoe je dan je fixtures selecteerd. Maak je toch gewoon cue's waarbij de fixtures al toegewezen zijn of?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-12-2006 17:07

timcooijmans schreef:

Ik heb al even naar VisualDMX gekeken dus ben bekend met FIA. Wat ik me wel afvraag met FIA hoe je dan je fixtures selecteerd. Maak je toch gewoon cue's waarbij de fixtures al toegewezen zijn of?
In een CUE (Dus een koppeling van een trigger zoals toetsenbord/DMX-input/MIDI/joystick/etc. aan een actie zoals een kleurkeuze, een sequence-start, een matrix-pattern-play, etc.) geef je een target aan voor die cue.

Ook kun je ervoor kiezen in een CUE alleen een target op te nemen en geen acties/sequences. Door "Make selection" aan te klikken, wordt het target van de cue geselecteerd. Op die manier kun je andere cues bijv. sequences laten afspelen of een kleur laten selecteren ZONDER een specifiek target (dus met als target "current selection".

Het kan dus zoals je het zelf wilt indelen, dat maakt het geheeel zo flexibel.
Light Image
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
20-12-2006 18:08
Bedankt, ga eens kijken waar ik Chamsys en VisualDMX kan testen hier in de buurt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)