Forum > Algemeen Forum

Stroom berekening voor ventilator

(33 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
26-12-2006 16:28
In een driehoekgeschakelde motor heeft ieder van de drie spoelen een impedantie van ca. 260 Ohm. De stroom door iedere spoel is dan (I=U/R) 230/260 = 1,54 A
Ik ben héél benieuwd welk type rekenmachine als uitkomst van de berekening: 230/260 als antwoord 1,54 geeft... Daar moet natuurlijk 400/260 staan ;-)

En, helaas heb je daarmee alleen nog maar berekend wat de stroom door elke spoel is (en reken er maar op dat die NIET, ik herhaal NIET, gelijk is aan de stroom door elke fase). Dat zou namelijk héél kunstig zijn. 3 x 1,54 x 230 = 1060W afnemen van het net en daar 3 x 1,54 x 400 = 1850W mee genereren.

Leve de perpetuum mobile.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
27-12-2006 07:57

Dré schreef:

Ik ben héél benieuwd welk type rekenmachine als uitkomst van de berekening: 230/260 als antwoord 1,54 geeft... Daar moet natuurlijk 400/260 staan ;-)
Inderdaad, typo. Gecorrigeerd.
En, helaas heb je daarmee alleen nog maar berekend wat de stroom door elke spoel is (en reken er maar op dat die NIET, ik herhaal NIET, gelijk is aan de stroom door elke fase). Dat zou namelijk héél kunstig zijn. 3 x 1,54 x 230 = 1060W afnemen van het net en daar 3 x 1,54 x 400 = 1850W mee genereren.
Geen perpetuum mobile. Als ik die had uitgevonden surfde ik echt niet meer op dit forum rond...

Het net bestaat uit 3 fasen waartussen 400 Volt staat. Waarom moet ik dan volgens jou in een driehoekschakeling met 230 volt blijven rekenen? Dat is nou toch net het verschil tussen ster (230V) en driehoek (400V)? Ik neem dus 400 x 1,54 x 3 = 1.850 Watt af. Overigens ben ik met je eens dat ik de stroom door de spoel heb berekend.

Ik wil helemaal niet zeggen dat ik bij dit soort dingen de wijsheid in pacht heb (integendeel), en als een electrotechnicus zegt dat ik onzin zit uit te kramen ga ik vrijwillig een uur lang met een ezelsmuts op in je showroom staan. Misschien kan een bevriende ing. electrotechniek uitsluitsel geven over de stroomsterkte door de fasen.

Wordt vervolgd...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
27-12-2006 08:16

Victor schreef:

Het net bestaat uit 3 fasen waartussen 400 Volt staat. Waarom moet ik dan volgens jou in een driehoekschakeling met 230 volt blijven rekenen?
Omdat je anders zou suggereren dat de spanning van het net ZELF afhankelijk zou zijn van hoe je de last aan het genoemde net knoopt. En dat is gelukkig niet waar; net zoals een snelweg zich niet aanpast aan de auto die erop rijdt.
Dat is nou toch net het verschil tussen ster (230V) en driehoek (400V)? Ik neem dus 400 x 1,54 x 3 = 1.850 Watt af. Overigens ben ik met je eens dat ik de stroom door de spoel heb berekend.
Precies. En die stroom wordt voor elk van de 3 spoelen door 2 van de 3 fasen geleverd. En de fase tussen die fasen is 120 graden.

Maar laten we eens iets dat wat dichter bij huis is nemen. Neem een eindtrap en zet die in brug. In plaats van 120 graden is er nu een fase verschuiving van 180 graden. En wat voor belasting ziet elk van de kanalen van die eindtrap? Juist: De HELFT van de impedantie. Dus welke impedantie zal elke fase van het net zien van de genoemde impedantie van elke spoel? Juist... Een gedeelte dat kleiner is dan de impedantie zelf (en dus zal elke fase een hogere stroom moeten leveren dan de stroom door de spoel zelf). Simpel toch? Met name de 120 graden tussen de 2 fasen zal het wellicht voor velen erg moeilijk te bevatten maken (maar dat maakt het toch echt niet anders dan het gewoonweg IS! ;-)
Ik wil helemaal niet zeggen dat ik bij dit soort dingen de wijsheid in pacht heb (integendeel), en als een electrotechnicus zegt dat ik onzin zit uit te kramen ga ik vrijwillig een uur lang met een ezelsmuts op in je showroom staan. Misschien kan een bevriende ing. electrotechniek uitsluitsel geven over de stroomsterkte door de fasen.
Dat heeft deze ing. (en wellicht ook anderen) al een aantal keren gedaan...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DanielVIP Lid
Sinds: 9-3-2004
27-12-2006 11:50
Ik moest eerst ook goed lezen, maar het plaatje van stekelvarke, maakt het vrij duidelijk. De spanning tussen de willekeurige fasen, bijvoorbeeld L1 en L2, is bij een ster- of driehoekschakeling gelijk (400 Volt). Als het vermogen bekend is moet de stroomsterkte wel gelijk zijn (P=UxI). Of het ding moet kapot zijn en spanning (stroom) lekken.
En, helaas heb je daarmee alleen nog maar berekend wat de stroom door elke spoel is (en reken er maar op dat die NIET, ik herhaal NIET, gelijk is aan de stroom door elke fase).
Misschien had Dré deze zin beter vetgedrukt kunnen typen ;-)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)