Forum > Licht

Ra Ra...

(57 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
18-5-2006 22:22
4 x bewerkt. Laatst door CyberDance op 18-5-2006 22:30
En dan de oplossing:
Istie
dan

Het zijn dus beiden 250W halogeen scans wink ;)
1= Trackspot
2= Martin Mania SCX-600
ben je toevallig vanplan nieuwe scans te kopen? (vandaar de test?)
Moaaah denk dat ik na deze test nog minder snel wijk van m'n trakcspotjes ashamed :$ of er moet wat heel deftigs a la technobeam in de plek komen. Indertijd toen ik de tracks kocht heb ik nooit de kans gehad om ze langs m'n oude scans (ook halogeen, Geni Nimbus-2) te kunnen zetten, omdat die verkocht waren voor ik de tracks had. Zodoende was ik nog steeds wel redelijk benieuwd naar de vergelijking met een (in dit geval dan ook gelijk beetje moderne) 250W halogeen scan. Hoor vaak de opmerking dat de trackspot nogal wit licht geeft voor z'n halogeentje. Blijkbaar heeft tot op heden nog geen fabrikant ontdekt hoe dat komt? shut up :X

Daarnaast was ik wel benieuwd naar de SCX series scans, aangezien hier nog vrij weinig ervaringen over te vinden zijn leek het mij wel nuttig om ze een keer te testen. Alleen het echte testwerk moet ik nog gaan doen, bij gebrek aan dmx controller momenteel hier thuis.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MifexStandaard Lid
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
18-5-2006 22:25
Oeii ik was erbijna alleen die scx500 moest scx600 zijn laugh :D
I Love House Music!
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
18-5-2006 22:30
Wat ik tijdje geleden ook al zei, volgens mij is open-wit in de Trackspot geen echt "open" wit maar bevat die positie een correctiefilter. Daarmee is heel goed dit soort wit licht te creeëren bij een halogeenlamp. Rest van de kleuren valt de "geelheid" van halogeen niet echt bij op, zeker niet als er een wat extra koele tint is gekozen die wordt "gecorrigeerd" door het halogeenlamp-geel..

Wat zat er voor soort halogeen-250 lamp in een trackspot, weet nog wel dat er een of anderee joekel-reflector in zat?
Light Image
CyberDanceVIP Lid
18-5-2006 22:36
Zo eentje. Standaard projectielampje zonder reflector dus. Open wit in de track is overigens echt open, zit niks geen correctie filter op t wiel op die positie. Wat ik me dan wel afvraag is waarom niet meerdere fabrikanten dit toepassen met een filter als 't zo makkelijk is?
JeroenVDVVIP Lid
18-5-2006 22:40

CyberDance schreef:

Zo eentje. Standaard projectielampje zonder reflector dus. Open wit in de track is overigens echt open, zit niks geen correctie filter op t wiel op die positie. Wat ik me dan wel afvraag is waarom niet meerdere fabrikanten dit toepassen met een filter als 't zo makkelijk is?
Zelfde als in Destroyer zit, en die heeft ECHT niet zulk wit licht bij openwit.

Misschien correctiefilter in/voor de lens? Nu zullen we 't vinden ook laugh :D

't is geen magie, er wordt gewoon ergens tussen lamp en spiegel kleur gecorrigeerd, heel veel andere mogelijkheden zijn er niet.
Light Image
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
18-5-2006 22:43
Als de afstand van de scans tot het projectieoppervlak gelijk was heeft de Martin scan dus een veel grotere afstraalhoek. De Trackspot lijkt veel blauwer (maar zoals Bart al zei kan je daaruit weinig conclusies trekken als je de witbalans van de camera niet weet).

In ieder geval kan ik zeker niet tot de conclusie komen dat de HES het beter doet dan de Martin. Eerder integendeel, afgaande op de foto.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JeroenVDVVIP Lid
18-5-2006 22:46

Victor schreef:

Als de afstand van de scans tot het projectieoppervlak gelijk was heeft de Martin scan dus een veel grotere afstraalhoek. De Trackspot lijkt veel blauwer (maar zoals Bart al zei kan je daaruit weinig conclusies trekken als je de witbalans van de camera niet weet).

In ieder geval kan ik zeker niet tot de conclusie komen dat de HES het beter doet dan de Martin. Eerder integendeel, afgaande op de foto.
Hoe zou je hieruit NIET kunnen concluderen dat de Trackspot witter is dan de Martin? Los van witbalans, witter = witter toch? En wat bedoel je met "het beter doet"?
Light Image
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
18-5-2006 22:49
Misschien doelt Victor op de lichtopbrengst? De lichtbundel van de trackspot is hier wel feller, maar ook veel kleiner. Dus misschien nog eens een vergelijking met even grote bundel? wink ;)
JeroenVDVVIP Lid
18-5-2006 22:52

René Eppink schreef:

Misschien doelt Victor op de lichtopbrengst? De lichtbundel van de trackspot is hier wel feller, maar ook veel kleiner. Dus misschien nog eens een vergelijking met even grote bundel? wink ;)
Gaat ook meer om de witheid dan de lichtopbrengst in dit voorbeeld. Wat betreft lichtopbrengst afhankelijk van bundelgrootte heb je natuurlijk gelijk.
Light Image
CyberDanceVIP Lid
18-5-2006 22:53
Bundelbreedte is natuurlijk ook een beetje persoonlijk iets. Wil je met weinig scans veel ruimte vullen of heb je er weinig basislicht bij is een brede bundel handiger. Heb je veel scans/koppen en een partij basis zijn smalle bundels leuk. Zo heeft de krypton bijvoorbeeld ook een extreem brede bundel, dat had ik persoonlijk liever wat smaller gezien, zelfde verhaal geldt ook voor bijvoorbeeld de MX-10. Foto ging mij ook niet zo zeer om de lichtopbrengst maar vooral om het kleurverschil.
Zal nog een keer proberen een foto te maken waarop de afstanden ongelijk zijn, maar wel de bundels even groot. Heb natuurlijk ook niet voor niks expliciet in het begin erbij gezet dat de scans op gelijke afstand staan ashamed :$ Lichtopbrengst is zo gewoon niet te vergelijken. Das net het zelfde als geluid, topkastje met smalle afstraling zal veel verder dragen dan eentje met brede.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)