Forum > Geluid

w-bin , welke woofer

(46 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
29-9-2008 08:50
Ik wil nog even terugkomen op het zoeken naar de woofer:

Ik kwam toevallig de volgende woofer(s) tegen: als ik naar de specs keek (en de QTS) bekeek, zouden deze gerust in aanmerking komen, dacht ik zelf zo?

Celestion FTR15-4080F

Monacor SP-15/300PA

Zo zouden er dan 2 in iedere kast gaan. Heeft iemand ervaring met deze speakers? Zou het een miskoop zijn?
Ik ken het merk een beetje, is een budgetmerk, dus de prijs zal ook wel meevallen (hoop ik, dat moet ik nog nagaan...) Maar ondertussen zijn gebruikerservaringen wel welkom!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
29-9-2008 09:18
Die Monacor zou ik lekker laten liggen, de xmax is slechts 3 mm.

Je gaat 2x 15" gebruiken, betekent dit nu dat het budget per speaker gehalveerd wordt?
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
29-9-2008 12:11

TB schreef:

Die Monacor zou ik lekker laten liggen, de xmax is slechts 3 mm.

Je gaat 2x 15" gebruiken, betekent dit nu dat het budget per speaker gehalveerd wordt?
En wat betreft die Celestion-speaker? X-max van 6mm, is dat iets? (heb geen idee welke parameters in ogenschouw te nemen).

Qua budget, tja: Graag nog altijd richting 400 EUR vrees ik. (Met marge van 100 EUR indien nodig) Dus ik vrees dat ik, ofwel naar de 18 inchers moet gaan (2 stuks), maar die kast is er blijkbaar niet origineel voor gemaakt? (Bij de 18 inchers vind ik wel al een paar goede speakers rond 200 à 220 EUR/stuk)
Ofwel moet ik gaan naar 4 X 15 inchers, met als gevolg dat ik daar wat moet inboeten aan budget (4 woofers ipv 2 nodig, maar budget ongeveer hetzelfde), dus ja...
De kasten zijn origineel voor 2 15 inchers/kast gemaakt, dus dat wil ik eigenlijk wel respecteren...

Ik kom er eigenlijk niet uit!!!

PS: Is het niet zo dat er reeds met budgetspeakers er een bak geluid uit hoorngeladen kasten komt? (Ik meen dat ooit eens opgevangen te hebben) Dus mijn vraag: is voor een hobby-project (waar geen superprofessionele kwaliteit, maar wel een zeker kwaliteit gewenst is) een hele dure speaker nodig? Of kan/mag ik daarbij ook kijken naar budget-speakers en is de kwaliteit daar ook aanvaardbaar?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
29-9-2008 13:29
Ik heb zo ook welleens gedacht, ik kocht twee Beyma SM115K's (vond ik toen redenlijk prijzig voor een hobby projectje) en zette ze in de w-bin's, nou; er kwam werkenlijk niks uit! Hele grote tegenvaller, de enige reden waarom je de w-bin's over zou willen nemen is wellicht omdat ze stoer/groot uitzien? wink ;) terwijl een 'simpel' bass-reflex kastje het misschien/wellicht beter zal doen dan de w-bin.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
29-9-2008 19:48

Mr. Edie schreef:

de enige reden waarom je de w-bin's over zou willen nemen is wellicht omdat ze stoer/groot uitzien? wink ;) terwijl een 'simpel' bass-reflex kastje het misschien/wellicht beter zal doen dan de w-bin.
Omdat de w-bin voor andere toepassingen gebruikt wordt dan Bass-Reflex??
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
29-9-2008 20:40
Ik heb die W-Bins om verschillende redenen overgenomen.
Allereerst de prijs! laugh :D

Ten tweede opent dit voor mij inderdaad perspectieven naar buiten toe (en naar grotere zalen toe)

En daarnaast zijn het inderdaad 'ferme' kasten die ervoor zorgen dat je installatie meteen al wat professioneler en groter uitziet, dat geef ik grif toe. Maar moest dat de enige reden van aankoop zijn, dan waren ze er nooit gekomen.

Ik hoopte hier alleen wat info te vinden in verband met keuzes maken binnen een vastgesteld budget.
Voorlopig zal het ofwel 2 Eminence Sigma Pro18 worden, ofwel 4 Eminence Kappa 15A. Dat zijn de speakers die de beste Xmax hebben binnen mijn budget (Hetzij 420 EUR voor de 18"-optie, hetzij +- 480 EUR voor de 15"-optie)

Nu hoor ik graag van jullie:
- of één van deze, of beiden een miskoop zullen zijn?
- of ik de 18"-optie mag nemen in de kasten die blijkbaar van oorsprong voor 2 X 15" gemaakt zijn?: de 18"-plaat is weliswaar voorzien in de kast, net als de 2 X 15" plaat. Ik moet er enkel één van de twee uithalen.
- of er toch nog alternatieven zijn in dit budget?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
29-9-2008 20:57
Ik vrees toch dat die speakers een te zwakke aandrijving hebben...
Zijn tweedehands speakers ook een optie??

Misschien is een Fane Colossus 18 Bass wat? Klinken naar ik weet wel lekker in hoorngeladen kastjes, heb ze echter nooit in een w-bin gehoord.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
29-9-2008 21:16

TB schreef:

Ik vrees toch dat die speakers een te zwakke aandrijving hebben...
Zijn tweedehands speakers ook een optie??

Misschien is een Fane Colossus 18 Bass wat? Klinken naar ik weet wel lekker in hoorngeladen kastjes, heb ze echter nooit in een w-bin gehoord.
Voor 2dehands woofers te kopen heb ik toch een beetje schrik. Je weet nooit wat er mee gebeurd is en ik ben zoals gezegd nog niet echt expert in het herkennen van afgeleefde of kapotte woofers. Daarom zou ik hier wel nieuwe woofers willen kopen...
De aandrijving waar jij over spreekt, is dat die QTS waarde (zie een pagina terug in dit topic)? Want heb eigenlijk een beetje gezocht op speakers met een redelijke X-max en een QTS zo laag mogelijk. Die Sigma kwam daar toch redelijk goed uit (QTS <0,30 enz.) Zijn er nog andere parameters waar ik dan moet naar kijken?

Jij geeft daar een 18" woofer aan als optie, ga jij er dan vanuit dat het geen probleem moet zijn om in deze kasten een 18"er te plaatsen (zie vraagstelling in mijn post hierboven)?

Alvast bedankt voor je reactie hé! happy :)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
29-9-2008 23:15
Je moet kijken wat er orgineel in die kasten gaat.
Aan de hand van die gegevens ga je op zoek naar orginele speakers, of een vervangend model wat kwa gegevens in de buurt komt.

Martin.
kvm entertainment
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
30-9-2008 12:26
Ik wil toch nog eens terugkomen in dit topic want heb nog altijd geen keuze kunnen maken! sad :(

Ik ben op zoek gegaan naar de originele woofers, maar ik kom die (JBL) enkel tegen in vintage-afdelingen, zonder dat daar uitvoerige specs bij staan, dus vind ik daar niets.

Maar heb ondertussen wel een andere vondst gedaan: op volgende pagina worden ook W-bins vermeld met de aanwezige speaker en wat blijkt daar gaat de firma/persoon voor 2 Eminence Delta 15LF in zijn Earthquake 822 (en voor 2 Kappa 15LF in zijn groter formaat).
Ik heb die persoon een mailtje gestuurd om na te gaan wat de gebruikerservaringen zijn, maar nog geen antwoord gehad. Vandaar dat ik het hier ook eens vraag: Zijn die DELTA's (die overigens perfect in mijn budget vallen) goed voor de SA W-bins? (zit er een verschil - buiten de afmeting - qua principe en werking tussen de Earthquakes en de SA's?)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)