Forum > Geluid

geluidsetje keuren

(51 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-2-2006 21:53

Frank76 schreef:

Lees hier allemaal verhalen over een setje voor thuis,
ooit op het idee gekomen dat het soms te groot kan zijn voor thuis?
>>

jeroen87 schreef:

gaat eigenlijk alleen om prive gebruik met de optie om het ook op feestjes neer te kunnen zetten
Light Image
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
5-2-2006 22:04
Je zet steeds de Behringer CX3400 als cross-over in je lijstje, waarom is dat?
Een CX2310 voldoet ook al hoor!
Potverdorie
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
6-2-2006 00:03

Frank76 schreef:

Lees hier allemaal verhalen over een setje voor thuis,
ooit op het idee gekomen dat het soms te groot kan zijn voor thuis?
Optimale klank is een samenspel van versterker, speakers en ...
ruimte
je kan met een paar baskasten vgan 15" soms geen laag horen en alleen overdruk creeren, zodat je beter af bent met een 12" of 10" woofer.
Als ik jou was zou ik eens wat lenen of huren en kijken hoe het klinkt
Wellicht is een Hifi set nog wel mooier en minstens net zo hard.
Heb hier een visaton subje staan 15" wat een geweldig laag geeft en met 95 - 100 db toch een acceptabel feestnivo geeft. Is alleen niet mobiel voor feestjes bij de buren.
Overdruk creeeren? laat me niet lachen!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-2-2006 00:44

Stefan schreef:

Overdruk creeeren? laat me niet lachen!
Frank heeft het misschien ongelukkig uitgedrukt, toch deel ik zijn mening.
Een te grote set in een te kleine ruimte klinkt niet bijzonder bij veel volume. Het "zuivere" geluid is totaal zoek. (wat hij naar mijn mening "overdruk" noemt)
In een kleine ruimte kan het geluid niet weg, waarbij de soort ruimte (betonnen of houten vloer) ook een rol speelt. Ik hoef mijn baskasten thuis niet op vol of halfvol vermogen uit te proberen, dat klinkt ronduit bagger.

Zo heb ik een vrij grote AD set op een beurs gehoort in een kleine test ruimte, die zeer slecht uit de verf kwam, in een grote zaal klonk deze set vele malen beter.

Ik heb dus voor in de woonkamer slechts 2x 6" als bas beuksetje, mede vanwege de houten vloer. Vandaar dus dat ik de eventuele keuze mening, voor een kleinere speaker van Frank deel.

Aangezien deze set ook geschikt moet zijn voor feestjes zou ik dus wel voor een "grotere" set gaan en die kan dus minder geschikt zijn voor thuisgebruik.

Martin.
kvm entertainment
Jeroen87Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 13-4-2007
Berichten: 40
6-2-2006 01:21
uhm ik heb een redelijk grote ruimte thuis waar aparatuur instaat, dus dat zit wel goed.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2053
6-2-2006 08:08
Overdruk is wellicht inderdaad niet de goede term.
Ben wel benieuwd wat jij redelijk groot noemt en hoe jij dan woont.

Heb een keer een band versterkt in een relatie kleine zaal (ik schat zo'n 5-6 m breed en 12-15 m lang, hoogte 3,5 meter) waarbij met 2 topjes (dubbel 12" + 2") en 2 baskasten (15") er totaal geen laag te horen was. Vooral niet te horen, je merkte namelijk wel bij het proefspelen met een CD dat je na 20 minuten gewoon last van je maag kreeg.
Ging een andere CD halen in de auto en buiten was er dan ook meer laag te horen dan binnen.
Kortom, testen is de enige optie.
Geluid is een persoonlijke ervaring en beleving. Jij moet tevreden zijn (en je buren moeten tevreden blijven)
Groeten
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-2-2006 12:14

Frank76 schreef:

Overdruk is wellicht inderdaad niet de goede term.
Ben wel benieuwd wat jij redelijk groot noemt en hoe jij dan woont.

Heb een keer een band versterkt in een relatie kleine zaal (ik schat zo'n 5-6 m breed en 12-15 m lang, hoogte 3,5 meter) waarbij met 2 topjes (dubbel 12" + 2") en 2 baskasten (15") er totaal geen laag te horen was. Vooral niet te horen, je merkte namelijk wel bij het proefspelen met een CD dat je na 20 minuten gewoon last van je maag kreeg.
Ging een andere CD halen in de auto en buiten was er dan ook meer laag te horen dan binnen.
Kortom, testen is de enige optie.
Geluid is een persoonlijke ervaring en beleving. Jij moet tevreden zijn (en je buren moeten tevreden blijven)
Groeten
Frontgeladen of hoorngeladen?
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-2-2006 12:40

JeroenVDV schreef:

Frontgeladen of hoorngeladen?
Zal wel hoorngeladen zijn, Courtbins werkte ook pas lekker op 15 meter. Maar de vloersoort speelt zeker mee. "missende" frequenties zijn wel op te krikken, maar veelal resoneert dan de totale hut.

Alhoewel een "te zware" set ook pas "lekker" klinkt bij een hoger volume.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-2-2006 12:41

KVM schreef:

JeroenVDV schreef:

Frontgeladen of hoorngeladen?
Zal wel hoorngeladen zijn, Courtbins werkte ook pas lekker op 15 meter. Maar de vloersoort speelt zeker mee. "missende" frequenties zijn wel op te krikken, maar veelal resoneert dan de totale hut.

Alhoewel een "te zware" set ook pas "lekker" klinkt bij een hoger volume.

Martin.
Dan snap ik het inderdaad met hoorngeladen. Dan speelt het probleem met een "minimale grootte" van de hut behoorlijk ja. Bij frontloaded is dat vele malen kleiner.
Light Image
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2053
6-2-2006 12:52

KVM schreef:

Zal wel hoorngeladen zijn, Courtbins werkte ook pas lekker op 15 meter. Maar de vloersoort speelt zeker mee. "missende" frequenties zijn wel op te krikken, maar veelal resoneert dan de totale hut.

Alhoewel een "te zware" set ook pas "lekker" klinkt bij een hoger volume.

Martin.
Basreflex kasten.
Aan het volume heeft het niet gelegen. Je krijgt gewoon veel druk in de ruimte die je niet als laag ervaart, maar buiten blijkbaar des te meer.
Mijn PA subs klinken thuis ook niet lekker, zet ze in een grotere ruimte of buiten en het klinkt prima. Ook BR kasten.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)