Forum > Algemeen Forum

" Brabantse Prijzen? "

(63 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
12-12-2005 15:24
1 x bewerkt. Laatst door Roy op 12-12-2005 17:52

Sylvia schreef:

Die vijftienjarige jochies met Kijkshop-rommel heb je in Utrecht ook, daar hoef je niet voor naar Brabant. Marktverzieking (voor zover je daar al over kunt spreken bij amateurs en hobby-isten) is een andere discussie dan de vraag of prijzen in Brabant lager zijn dan de prijzen voor gelijkwaardige shows in bijvoorbeeld de Randstad of de andere windrichtingen dan het Zuiden.
Nu gaat het topic toch weer een beetje richting de marktverziek-discussie.

Fijt blijft dat we hier in de regio (over de rest van brabant weet ik niks) veel meer amateurs hebben dan in het noorden. En daar heb ik wel last van (gehad). Iedereen moet ooit beginnen en als je geen ervaring hebt, wel een paar keer met een ander bedrijf meegelopen en je wilt het gewoon meteen vanaf het begin goed aanpakken met legale cd-collectie e.d., dan moet je goed weten waar je mee bezig bent. Je draait dan meestal nog niet op de meest sjieke grote feesten, en moet het toch een beetje hebben van de vrienden en kennisen. Wat maakt hun het uit ofdat jij vrolijk je computer een nachtje aan laat staan voor wat nieuwe muziek, of dat je iedere maand de winkels afstruint naar de goede cd's. Als zij maar een goede avond hebben, daar gaan ze echt niet 100 euro (normaal bedrag voor een startende show dacht ik zo) voor betalen als ze voor minder dan de helft 10 amateurs hebben die ook een leuke avond kunnen maken zonder legale muziek en zonder gekeurde statieven. Ik kan je zo een lijstje geven van een aantal amateurs hier in de regio die voor 50/60 euro een hele avond draaien voor 100 mensen (en dat nog best leuk doen ook). Dan heb je het niet meer over beginners/kijkshop jongens, dan heb je het over jongens die het gewoon voor de beginner verpesten om serieus aan een hobby te beginnen.

Opzich niks mis mee om gewoon je show te blijven zien als een hobby, maar als je dan de ervaring en de spullen hebt om het serieuzer aan te pakken, ga dan ook serieuze prijzen vragen. En juist DAT is denkik het probleem hier in brabant. De hobbyisten worden naarmate ze ouder worden steeds professioneler maar blijven toch bij dezelfde prijzen. Vandaar de lage prijzen in brabant. Als je nu niet mee wilt gaan met de lage prijs moet je jezelf toch echt gaan onderscheiden van de rest en weten hoe je jezelf verkoopt.
Maar dat is MIJN mening...
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
12-12-2005 17:46
DUs die mensen geven meer geld uit aan hun 'bedrijf' dan dat er in komt. Is dat de nieuwe moderne bedrijfsvoering? Als deze lage prijzen uit hobby bejag zijn ontstaan lijkt het me dat je andere mensen met dezelfde hobby niet gaat onthouden met dezelfde hobby te beginnen?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
12-12-2005 17:49

mark_dabomb schreef:

Is dat de nieuwe moderne bedrijfsvoering?
Nee, dat is dus HOBBY. En sommige "bedrijven" voelen zich hierdoor bedreigd. Waar dat voor nodig is, begrijp ik niet helemaal. Iedereen heeft het recht om het aan te pakken zoals hij zelf wil: hobby, bedrijf of iets er tussenin. Het is aan de anderen om aan klanten te laten zien dat ze de meerprijs ook waard zijn. En dan heb je dus niet meer genoeg aan een simpele site met wat apparatuurlijstjes, dan zul je moeten laten zien at je in commercieel opzicht in huis hebt, én je zult het daarna dubbel en dwars moeten waarmaken.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
12-12-2005 17:56
Dat is inderdaad de kern van mijn vorige post. En jezelf bewijzen als beginner wordt nou eenmaal moeilijker als je in het begin niet voor fatsoenlijke prijzen uit kunt komen.

Maar zoals ik ook al zei, een hobbyist is een hobbyist en hoeft te concureren met een professional, maar zodra ze het goed voor elkaar hebben mag de prijs best omhoog. En dat zie ik hier om mij heen te weinig gebeuren. (jongens van in de 20 die inmiddels jaren lang al hun zakcenten in hun show hebben gestoken, die inmiddels met veel plezier paar keer in de maand draaien, maar dat wel voor dezelfde prijs als vroeger.)
Maar dat is MIJN mening...
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
12-12-2005 18:36
Ik heb er toch moeite mee om iemand die voor lage prijzen werkt hierop aan te vallen. Is gewoon concurrentie. Voor de enkeleling die professioneel aan de slag kan en er zijn geld mee kan verdienen is het prima, maar kennelijk is de hobbymarkt zo groot dat het dus moeilijk is om er een winstgevend bedrijf van te maken.

Maar laten we wel wezen: we zijn allemaal begonnen in de vorm van hobby, ik bedoel als je denkt: hmmmmmmmm ik wil een bedrijf beginnen en er veel geld aan verdienen....
Dan kies je dus niet DJ als beroep, of Drive-in organisator als bedrijfsbranche. Dan ben je denk ik verkeerd bezig. Je moet DJ-en uit een liefde voor muziek, niet voor geld. Dat je jezelf later op basis van ervaring en aangekochte apparatuur schaart onder het rijtje profs is prima, maar geen reden om de hobbybob af te zeiken.

En kom je boven het maaiveld uit en verdien je er je boterham mee: hulde.
Lukt dit je niet: ga dan niet zeiken op hobby-isten en hun lage prijzen.

Kennelijk is ons "beroep" dusdanig leuk dat er voldoende mensen zijn die het onder de kostprijs willen doen. Voor deze mensen is het "leuke" oftewel het plezier in het optreden ook een stukje "betaling".

Ik heb profi apparaten, maar helaas hobby prijzen, geloof me: het is niet makkelijk de prijzen te verhogen, maar ik ben nog altijd bereid het voor lage prijzen ook te doen. Er zit dit jaar voor mij 15 optredens van 5 uur in 1 en dezelfde kroeg voor (trommelgeroffel): 35 euro. Dit zijn naast een paar gratis optredens mijn goedkoopste optredens, maar de 300 euro per night en dan een volle agenda kan ik de komende jaren echt wel op mijn buik schrijven vrees ik, hoe graag ik het ook zou willen.

Ik kan wel zeggen: ik wil 150 of meer, maar dat betalen ze niet punt. Er staan genoeg andere DJ's te trappelen om mijn plekje over te nemen en dat wil ik niet laten gebeuren. Dus 35 euro PLUS een hoop plezier die avond.

Het is eigenlijk een beetje hetzelfde als voetballer als beroep kiezen en dan als je 16 bent (en niet tot de toptalenten wordt gerekend) zeiken dat je geen 150 euro per wedstrijd vangt omdat er zoveel mensen zijn die het voetbal als hobby zien en het gratis bereid zijn te doen.

Je zult denken: ja maar dat is toch logisch dat die mensen gratis voetballen, dat is hun plezier.

Nou zo is het met DJ-en ook, alleen de toppers zullen goed betaald zijn en daaronder zal altijd een groot stuwmeer zijn van wannabi's. En met de komst van goedkope gear en goedkope muziek wordt dit stuwmeer alleen maar groter.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
12-12-2005 19:25
Mag ik het volgende zeggen: Hulde voor de uitgebreide posts en uitleg hier. Ik ben zelf ook nog een hobbybob maar WEL eentje met commercieel inzicht en zal dus ook niet voor een supermarktprijsje mijn show verkopen. Wat je kan verwachten is kwaliteit en daar moet je ook voor betalen vind ik. Gelukkig bezuinigen bedrijven echt niet de laatste paar tientjes uit je offerte dus er is altijd wel weer klandizie te behalen met een beetje inzicht!

Mag ik de hobby bob's en pro's veel succes wensen met het exploiteren van hun producten/diensten? Ik hoop dat we nog altijd in harmonie naast elkaar muziek blijven maken! wink ;)
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
12-12-2005 20:26
Toen ik begin jaren '90 een drive in show had in en rond Apeldoorn (The Most Wanted Show sneaky :V genaamd) vond ik het niet erg leuk als er een 'hobby Bob angry ' op jou plek stond te draaien voor 150 guldens.Wij waren veeeel beter qua licht en geluid, maarja..de klanten kijken TE veel naar de prijzen en NIET met wat je aan komt zeulen voor HUN avond angry !
Vooral drive in shows hebben erg te lijden onder concurrerende prijzen van die 'hobby-Bob'.
Ik weet nog goed, een oudere man die alleen Hollands Talig draaide met LP's en een Yokohama mixertje ('T was nog minder dan de mixer die m'n Oma gebruikte om Pannekoeken te bakken..) en hij had een paar 'zeepkisten shocked 8O ' met wat persglas lampen erin MET een mic gestuurde licht orgel laugh :D "Jan Allerman" heette zijn "Disco Show" laugh :D Hahahahaha!! Gdvrrrrrrr angry ik kan nog boos worden!!! "Hij is goedkoper dan jullie, waarom shut up :X ??
" Nou, kom eens een keertje bij ons kijken, nou we komen wel naar jullie met foto's... wink ;) ." en dan nog geen werk. sad :( . Je moet weten dat we toen honderd guldens per uur vroegen exclusief transport a 0.50 cent per KM.

Maargoed, dat was voor mij DE reden om geen Drive in show werk meer te gaan doen en me totaal ben gaan richten op echt 'PA' werk. Betaald iets beter laugh :D !!

Punt.
..Je Ducktape brood voeren...
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
12-12-2005 22:25
Ik snap je punt wel Pascal, maar jij bent in bovenstaand verhaal duidelijk op zoek naar een manier om je geld te verdienen.

Ik daarentegen ben meer dan jij op zoek naar een plek om te draaien hoe dan ook, liefst goed betaald (en ja, ik heb ook wel eens een optreden laten lopen omdat we geen overeenstemming over de prijs konden bereiken, was een bruiloft en die doe ik zeker niet voor matsprijzen meer), maar dat komt voor mij op de tweede plaats in de praktijk. Ik zie de investeringen in mijn apparatuur dan ook als persoonlijke uitgaven. Die hoef ik van mijzelf dus op geen enkele wijze te compenseren met inkomsten uit optredens. Ik vind het gewoon leuk om te draaien en krijg "part of the kick" van het draaien met topklasse apparatuur.

Alleen al om die behoefte te bevredigen ben ik bereid vele duizenden euro's te betalen. Aan lichten heb ik mij nog niet gewaagd, maar tegen de tijd dat ik er wel aan begin zal het mijn totale apparaten waarde zeker de grens van 10.000 euro met gemak passeren.

Maar dat is geld wat ik verdien uit doodgewone saaie kantoorarbeid en waarvoor ik misschien een keertje minder op vakantie ga. Dus voor mij ook geen rechtstreekse aanleiding mijn prijzen te verhogen. In de praktijk hoop ik dit inderdaad te bereiken, maar zal een tof optreden voor minder waarschijnlijk niet gauw laten lopen. Simpelweg: het is mijn hobby! Draaien komt op de eerste plaats, een vergoeding op de tweede. Als ik niet optreedt voor publiek ben ik thuis aan het oefenen, het 1 of het ander. Maar dan wil ik die vergoeding (behalve bij genoemde bruiloften) niet zozeer voor de poet, maar meer als erkenning van mijn kwaliteit in de zin van: ik ben het goedkope werk nu wel ontgroeid. Maar dit geldt meer bij nieuwe klanten dan bij bestaande.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
12-12-2005 22:32

pascal schreef:

Wij waren veeeel beter qua licht en geluid, maarja..de klanten kijken TE veel naar de prijzen en NIET met wat je aan komt zeulen voor HUN avond
Als de klant slecht geïnformeerd is over de hogere kwaliteiten van jouw duurdere show, dan had je daar iets aan moeten doen. Marketing heet dat.

Bovendien: als zo'n goedkope hobby-show dan zo afgrijselijk veel slechter is dan jouw duurdere professionele show, waarom komen die klanten dan niet na één avond met zo'n hobby-bob smekend terug naar jou? Zou het kunnen zijn dat een klant voor alle-waar-naar-zijn-geld kiest misschien, en dat die hobby-ist het er voor dat geld nog helemaal niet zo slecht vanaf heeft gebracht? Klanten hebben toch het recht om te kiezen voor de minder-duur optie ten opzichte van de betere-maar-shit-wel-duurder-optie?

Met zitten balen in een hoekje is nog geen enkele pro ooit ergens gekomen.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
12-12-2005 23:07
Begin jaren 80 was het met drive in shows anders als tegenwoordig. Een mooi voorbeeld is de term "drive in show" met name show. Het was dus echt een show met licht en flink wat geluid en een dj die alles aan elkaar lulde..
Er zijn helaas mensen die zich drive in show noemen was totaal geen verhouding heeft tot de (semi)professionele die hard werkt om 'zijn' show de mooiste,snelste,flitste, en ga zo maar door, show te hebben!! Tuurlijk ben ik het eens dat de klant zelf bepaald wie hij boekt, maar je kan niet zeggen"Ja dan had je maar beter moeten vertellen HOE professioneel je eigenlijk bent.."
Da's echt slappeklets, neem maar van mij aan en misschien zijn er meerdere met mij eens, klanten kijken meer naar het prijskaartje dan wat je in je bus hebt!!!

Echt waar, ik draaide vanaf 1986 al diverse shows heb menig klant hard moeten overtuigen!!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)